///Joost schreef:Ik was al benieuwd naar jouw waardes. Protocol was 0 +4W per 6 sec volgens het formulier (overigens dacht ik toch echt te zien dat het vermogen telkens met 10W toenam). Max HF is 197 (er staat 80% van VO2max, en niet 80% van HFmax

)
Ik ben nu een beetje aan het inlezen wat al die getallen betekenen en wat ik kan doen om eea te verbeteren. De sportarts was erg tevreden en zag deze getallen ook niet vaak, dus dat was prettig om te horen. Hij zei wel dat de echte (sub)toppers qua zuurstofopname bij omslagpunt richting de 90% van VO2max gaan. dus daar kon ik wel nog wat aan werken.
Voor zover ik het nu begrijp, is de meest veelzeggende waarde je 'zuurstofopname bij omslagpunt', dus in mijn geval die 80%, oftewel 3440 ml/min. Die moet omhoog kunnen. VO2max en ook je HF bij omslagpunt zijn vrijwel niet te trainen en zeggen ook niet zo veel. Ik las dat Froome zelfs een HF had van 145 bij omslagpunt. Maar hij zal op die HF wel een zeer hoge zuustofopname hebben.
Hoe ver zit jij in deze materie?
Dat is dan een heel ander protocol, bij mij kwam er iedere minuut 20 Watt bij, dat is ook meer gangbaar volgens mij en heet het RAMP protocol volgens de formulieren die ik heb meegekregen. Ik begon volgens mij op 160 watt, een paar minuten constant om warm te worden, daarna begon de test die zo'n 12 minuten duurde, tot ik bijna stierf.

Het vermogen is dan de laatste minuut die je hebt volgemaakt.
Waar ben je geweest?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik me ermee bezig heb gehouden, ik zal er nog eens opnieuw induiken. Het vergelijken van vermogens kan (logischerwijs) alleen als het protocol gelijk was.
De omslagpunten van profs zijn niet te vergelijken, als je bv Laurens ten Dam op Strava volgt dan zie je dat hij 200km + ritten doet met een HR van 135 gemiddeld, als ik de trap op loop heb ik al meer

De sportarts gaf ook aan dat mijn hart prima geschikt is voor duursport maar dat er weinig rek in zit (verschil tussen omslagpunt en max) Ik ben dus geen sprinter en kan ook maar heel kort boven het omslagpunt zitten voor ik verzuur. We hebben ongeveer dezelfde waarden, mijn omslagpunt zit op 182 (gemeten met dmv ademanalyse)
Ter indicatie (in dit lijstje zou jou 460 watt niet misstaan

)
Protocol voor de test is 2 w/kg als startwaarde en dan elke 3 minuten 0,5 w/kg erbij.
Cavendish doet in een sprint 1600+ Watt