Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door matthyssie » 25 mar 2014, 22:12

Bram schreef:Ik heb dat ook vaak met de oudere/bejaarde medemensch, want die blijken vaak zo doof als een kwartel. Ik heb bewust een bel op m'n racefiets aangezien ik schreeuwen weinig charmant vind, maar bij deze medeweggebruikers kan dat dus niet anders :?
+1 :?

@Rico: Had ook net op je FB bericht gereageerd. Hier ook maar even m'n reactie dan:
Absoluut mee eens Rico. Het is zo erg oppassen als je onderweg bent op hoog (fiets)tempo. Sowieso al, met de telefoon in 1 hand wordt het nog veel erger..

RVV

Bericht door RVV » 25 mar 2014, 22:29

Klopt! Ik realiseer me dat wielrenners ook niet een al te goede reputatie hebben bij mede weggebruikers. Vooral groepjes van meerdere renners op snelheid kunnen intimiderend overkomen (zelf ook meegemaakt tijdens het hardlopen). Daarbij merk ik dat de snelheden soms bizar hoog zijn. Waar ik met mijn gazelle toerfiets tussen de 20 en 24 km/h fiets. Doe ik het met deze fiets tussen de 28 en 35 km/h. Vanmiddag was het helemaal fast met windkracht 5 in de rug, waarbij ik stukken gemiddeld rond de 40 reed met uitschieters naar 45 km/h. Omdat je geen lawaai maakt zoals een brommer horen andere fietsers je ook niet aankomen. Ruim er om heen is dan mijn motto. Maar je ziet ook al snel aan de manier van fietsen dat de kop er ook niet bij is (wel bij het scherm). Maar het onberekenbare maakt het vrij link. Roepen doe ik echt alleen als het anders echt onvermijdelijk is. Anders toch het belletje. Oudere mensen zijn standaard onberekenbaar daar stel ik me ook op in.

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mar 2014, 10:17

Ik mag me gelukkig prijzen, ik ben gezond. :tooth:

Gisteren een complete SMA test gedaan met ademgasanalyse en met de conditie en longfunctie zit het wel goed. Qua longfunctie alles boven de bovengrens van gemiddeld. Bij de inspanningstest op de fiets kwam ik tot 460W (6,3 W/kg). VO2max was 59.6 ml/min/kg. Omslagpunt ligt rond de 183 slagen/min op 80% van VO2max, dus daar zit nog wel wat rek in. :)

Nu kan ik eindelijk eens een fatsoenlijk trainingschema gaan opstellen.

RobS

Bericht door RobS » 26 mar 2014, 10:30

///Joost schreef:Ik mag me gelukkig prijzen, ik ben gezond. :tooth:

Gisteren een complete SMA test gedaan met ademgasanalyse en met de conditie en longfunctie zit het wel goed. Qua longfunctie alles boven de bovengrens van gemiddeld. Bij de inspanningstest op de fiets kwam ik tot 460W (6,3 W/kg). VO2max was 59.6 ml/min/kg. Omslagpunt ligt rond de 183 slagen/min.

Nu kan ik eindelijk eens een fatsoenlijk trainingschema gaan opstellen.
Wat een waardes, doe je goed, welk protocol is er gebruikt? Ik kwam vorig jaar tot 400 Watt en 5,8 Watt/kg. VO2Max was 55,7

80% van 183, was je max dan 229?

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mar 2014, 10:50

Ik was al benieuwd naar jouw waardes. Protocol was 0 +4W per 6 sec volgens het formulier (overigens dacht ik toch echt te zien dat het vermogen telkens met 10W toenam). Max HF is 197 (er staat 80% van VO2max, en niet 80% van HFmax ;) )

Ik ben nu een beetje aan het inlezen wat al die getallen betekenen en wat ik kan doen om eea te verbeteren. De sportarts was erg tevreden en zag deze getallen ook niet vaak, dus dat was prettig om te horen. Hij zei wel dat de echte (sub)toppers qua zuurstofopname bij omslagpunt richting de 90% van VO2max gaan. dus daar kon ik wel nog wat aan werken.

Voor zover ik het nu begrijp, is de meest veelzeggende waarde je 'zuurstofopname bij omslagpunt', dus in mijn geval die 80%, oftewel 3440 ml/min. Die moet omhoog kunnen. VO2max en ook je HF bij omslagpunt zijn vrijwel niet te trainen en zeggen ook niet zo veel. Ik las dat Froome zelfs een HF had van 145 bij omslagpunt. Maar hij zal op die HF wel een zeer hoge zuustofopname hebben.

Hoe ver zit jij in deze materie?

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 mar 2014, 10:54

edit..

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 26 mar 2014, 10:55

Bram schreef:Ik heb dat ook vaak met de oudere/bejaarde medemensch, want die blijken vaak zo doof als een kwartel. Ik heb bewust een bel op m'n racefiets aangezien ik schreeuwen weinig charmant vind, maar bij deze medeweggebruikers kan dat dus niet anders :?
En die fietsen ook al slingerend om hun elektrische stalen ros in bedwang proberen te houden over het hele fietspad. :bag: :?

RVV

Bericht door RVV » 26 mar 2014, 13:27

Na duizend kilometer fietsen afgelopen 4 weken vandaag maar eens van die klik pedalen op de fiets laten zetten. Maar eens rustig oefenen met op en afstappen. :bag:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mar 2014, 13:30

Goed bezig! :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 mar 2014, 13:34

Top tip: neem een inbus mee als je voor het eerst gaat fietsen. Mocht je ook maar iets het idee hebben dat je last van je knie, been, enkel of wat dan ook krijgt. Afstappen, plaatje bijstellen en verder fietsen. Ze zullen ongetwijfeld afgesteld zijn door de fietsenmaker maar het kan zijn dat je merkt dat je toch niet helemaal lekker op je fiets zit. Door dat on the go bij te kunnen stellen vind je eerder een positie waarin jij je prettig voelt op je fiets en belangrijker: je geen blessures oploopt.

Zo heb ik een keer voor iemand zijn fiets afgesteld die na een lange blessure weer ging fietsen. Hij had last van de buitenkant van zijn knie. Als je hem, na het afstellen van de plaatjes, op de fiets zag zitten dan zou je denken dat zijn voet veel te scheef op het pedaal stond maar de beste man had nergens meer last van en had zich nog nooit zo prettig op de fiets gevoeld ondanks dat het er niet uitzag en het voor niemand anders zou werken.

RVV

Bericht door RVV » 26 mar 2014, 13:44

Goeie tip! Inbus gereedschap heb ik standaard bij mij :thumbup:

RobS

Bericht door RobS » 26 mar 2014, 13:47

///Joost schreef:Ik was al benieuwd naar jouw waardes. Protocol was 0 +4W per 6 sec volgens het formulier (overigens dacht ik toch echt te zien dat het vermogen telkens met 10W toenam). Max HF is 197 (er staat 80% van VO2max, en niet 80% van HFmax ;) )

Ik ben nu een beetje aan het inlezen wat al die getallen betekenen en wat ik kan doen om eea te verbeteren. De sportarts was erg tevreden en zag deze getallen ook niet vaak, dus dat was prettig om te horen. Hij zei wel dat de echte (sub)toppers qua zuurstofopname bij omslagpunt richting de 90% van VO2max gaan. dus daar kon ik wel nog wat aan werken.

Voor zover ik het nu begrijp, is de meest veelzeggende waarde je 'zuurstofopname bij omslagpunt', dus in mijn geval die 80%, oftewel 3440 ml/min. Die moet omhoog kunnen. VO2max en ook je HF bij omslagpunt zijn vrijwel niet te trainen en zeggen ook niet zo veel. Ik las dat Froome zelfs een HF had van 145 bij omslagpunt. Maar hij zal op die HF wel een zeer hoge zuustofopname hebben.

Hoe ver zit jij in deze materie?

Dat is dan een heel ander protocol, bij mij kwam er iedere minuut 20 Watt bij, dat is ook meer gangbaar volgens mij en heet het RAMP protocol volgens de formulieren die ik heb meegekregen. Ik begon volgens mij op 160 watt, een paar minuten constant om warm te worden, daarna begon de test die zo'n 12 minuten duurde, tot ik bijna stierf. :P Het vermogen is dan de laatste minuut die je hebt volgemaakt.

Waar ben je geweest?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me ermee bezig heb gehouden, ik zal er nog eens opnieuw induiken. Het vergelijken van vermogens kan (logischerwijs) alleen als het protocol gelijk was.

De omslagpunten van profs zijn niet te vergelijken, als je bv Laurens ten Dam op Strava volgt dan zie je dat hij 200km + ritten doet met een HR van 135 gemiddeld, als ik de trap op loop heb ik al meer :P De sportarts gaf ook aan dat mijn hart prima geschikt is voor duursport maar dat er weinig rek in zit (verschil tussen omslagpunt en max) Ik ben dus geen sprinter en kan ook maar heel kort boven het omslagpunt zitten voor ik verzuur. We hebben ongeveer dezelfde waarden, mijn omslagpunt zit op 182 (gemeten met dmv ademanalyse)

Ter indicatie (in dit lijstje zou jou 460 watt niet misstaan ;) )

Afbeelding

Protocol voor de test is 2 w/kg als startwaarde en dan elke 3 minuten 0,5 w/kg erbij.

Cavendish doet in een sprint 1600+ Watt :df:
Laatst gewijzigd door RobS op 26 mar 2014, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 mar 2014, 14:02

Ik ben geweest bij het MMC in Veldhoven (SportMax). Die 4 W /6 sec heb ik ook zeker niet gedaan. Er kwam of 10W of 20W bij inderdaad en de test duurde zo'n 10-15 min. Ik was te gefocused op mijn cadans (probeerde 90 aan te houden) waardoor ik de Wattages niet heb bijgehouden. Die zou ik later wel zien.

Ik zie het ook echt meer als een richtlijn voor mezelf.

Edit: Nu wilde ik het weten ook... :tooth: Dus even gebeld, maar er is morgen pas iemand die mij kan vertellen welk protocol gebruikt is, dus we houden het nog even spannend.

Overigens profs...tja, dat zijn buitenaardse wezens als je die cijfers ziet. :lol:

RobS

Bericht door RobS » 27 mar 2014, 12:59

RVV schreef:Na duizend kilometer fietsen afgelopen 4 weken vandaag maar eens van die klik pedalen op de fiets laten zetten. Maar eens rustig oefenen met op en afstappen. :bag:
Hoe ging het?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mar 2014, 14:53

Ohja voor de mensen die zich te stil voelen op de fiets..... Gewoon even een Chris King naaf in de fiets laten zetten. Vlak voor een paar medefietsers de benen stil houden en iedereen schiet aan de kant. :hot: :hot: :hot:

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 mar 2014, 14:56

Petrolhead Tom schreef:Ohja voor de mensen die zich te stil voelen op de fiets..... Gewoon even een Chris King naaf in de fiets laten zetten. Vlak voor een paar medefietsers de benen stil houden en iedereen schiet aan de kant. :hot: :hot: :hot:
Ik heb met halve wasknijpers, postelastieken en een dekseltje een eigen sound gecreeert. Echt een aanradertje! :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 mar 2014, 14:59

///Joost schreef:
Petrolhead Tom schreef:Ohja voor de mensen die zich te stil voelen op de fiets..... Gewoon even een Chris King naaf in de fiets laten zetten. Vlak voor een paar medefietsers de benen stil houden en iedereen schiet aan de kant. :hot: :hot: :hot:
Ik heb met halve wasknijpers, postelastieken en een dekseltje een eigen sound gecreeert. Echt een aanradertje! :thumbup:
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

RVV

Bericht door RVV » 27 mar 2014, 16:09

RobS schreef:
RVV schreef:Na duizend kilometer fietsen afgelopen 4 weken vandaag maar eens van die klik pedalen op de fiets laten zetten. Maar eens rustig oefenen met op en afstappen. :bag:
Hoe ging het?
Behalve een rondje door de straat nog niks :D gisteren was het hardloop dag, vandaag rustdag en morgen weer met de fiets naar het werk. Even afwachten dus of ik niet gelijk naar de tandarts moet doorfietsen :tooth:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 27 mar 2014, 16:10

Vandaag eens een simpel fietscomputertje op m'n fiets gezet evenals een bel. Die had ik nog niet en is toch wel verdomde vaak nodig onderweg...

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 27 mar 2014, 16:42

RVV schreef:
RobS schreef:
Hoe ging het?
Behalve een rondje door de straat nog niks :D gisteren was het hardloop dag, vandaag rustdag en morgen weer met de fiets naar het werk. Even afwachten dus of ik niet gelijk naar de tandarts moet doorfietsen :tooth:
Wel al thuis geoefend tegen de muur? De beweging om los te klikken moet een beetje eigen worden.

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 27 mar 2014, 16:48

Ik had mijn voorderailleur willen afstellen. De ketting loopt namelijk een beetje aan als deze voor in het middenblad staat en achter in 1e/2e/3e blad. Net de versnellingen die ik gebruik bij pittige klimmetjes.
Maar als ik aan de stel schroefjes draai zie ik niks veranderen... Iemand enig idee waardoor dit komt?

RVV

Bericht door RVV » 27 mar 2014, 16:53

Ja dat klikken heb ik wel redelijk onder de knie. Het moet alleen nog een instinctieve handeling worden :bag: :D

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 27 mar 2014, 17:03

///Joost schreef:
:roflol:

RVV

Bericht door RVV » 27 mar 2014, 17:14

Bram heb jij nou deze fiets? http://www.izibike.nl/giant-tcr-composite-1-1796" onclick="window.open(this.href);return false;

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 27 mar 2014, 17:24

Ik heb deze:

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications

Die jij laat zien is een compact, ik heb een triple. Is in de Alpen wel fijn :tooth:

Plaats reactie