Fotografie
- Macboy
Re: Fotografie
Mooie set Tom veel plezier ermee 

- tomgtr
De CFO heeft de boel al ingepikt. Die is technischer dan ik dus kan mij over een week uitleggen hoe het allemaal werkt. 

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Mooi spulletje Tom.

Nog steeds de Sony A77II met de Minolta 200mm f/2.8 + 2x teleconverter.dvh schreef:Welke cam + lens gebruik je tegenwoordig ?

-
OnlineGodspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Ook hier veel te weinig tijd gestoken in het fotograferen de laatste tijd. Afgelopen weekend wel even met de camera in Tiergarten Kleve rondgewandeld. Dit is overigens meer een veredelde kinderboerderij dan een echte dierentuin. Enige bijzonder dier is hierboven te zien.
Gebruiken mensen hier Adobe Creative Cloud voor o.a. Photoshop en Lightroom? Ik overweeg het fotografie abonnement te nemen. Wellicht nog tips?
- WJ
Ja pas op want je zit er gelijk een jaar aan vast.
- MartijnGizmo
Ze hebben af en toe kortingsacties, kan best wat schelen (25-30%). Bekende van me was net te laat voor zo'n actie, maar was geen enkel probleem om alsnog te krijgen toen ie ff belde met Adobe.
- Michele
Al sinds de start een abo op de complete creative cloud. 5 tientjes ex BTW per maand dus daar kan je niet voor zonder zitten als je zakelijk regelmatig PS, Ai, Acrobat, LR en InDesign nodig hebt. Maar je kunt ook gewoon het foto-abo nemen voor ergens rond de 12 euro per maand inclusief Belasting Type Waardeloos.
Nooit helemaal de aversie tegen het abosysteem begrepen. Ooit kocht ik de Creative suite met Ai PS en InDesign voor bijna 2000 euro en dat was een rib uit mijn lijf. Zozeer dat ik Acrobat maar liet zitten voor die 700 euro die het nog eens extra kostte. Om er vervolgens 3 jaar later achter te komen dat ik na het overslaan van een update (geldgebrek) feitelijk hetzelfde bedrag opnieuw kon uitgeven voor het moderniseren van het hele zaakje.
Daarom gewacht tot de geruchten van de cloud werkelijkheid werden en direct overgestapt van CD's in een doosje en verouderde software op de PC naar altijd up-to-date. Met 600 euro per jaar ben ik nu verzekerd van altijd de nieuwste versie en bovendien kan ik meer gebruiken dan waar ik destijds in verhouding meer centen voor moest ophoesten.
Nooit helemaal de aversie tegen het abosysteem begrepen. Ooit kocht ik de Creative suite met Ai PS en InDesign voor bijna 2000 euro en dat was een rib uit mijn lijf. Zozeer dat ik Acrobat maar liet zitten voor die 700 euro die het nog eens extra kostte. Om er vervolgens 3 jaar later achter te komen dat ik na het overslaan van een update (geldgebrek) feitelijk hetzelfde bedrag opnieuw kon uitgeven voor het moderniseren van het hele zaakje.
Daarom gewacht tot de geruchten van de cloud werkelijkheid werden en direct overgestapt van CD's in een doosje en verouderde software op de PC naar altijd up-to-date. Met 600 euro per jaar ben ik nu verzekerd van altijd de nieuwste versie en bovendien kan ik meer gebruiken dan waar ik destijds in verhouding meer centen voor moest ophoesten.
Laatst gewijzigd door Michele op 23 mar 2016, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het probleem (voor velen) is meer dat ze je verplichten over te stappen op een abonnement. Er waren genoeg gebruikers die niet jaarlijks een nieuwe versie kopen (en zo hard innoveerden ze niet meer bij Adobe). Dan ben je duurder uit.
Ik heb hier op de zaak zo'n compleet abo. Werkt prima en wel over te spreken. Al ben ik door de jaren heen (sinds Photoshop 3 of 4 ofzo) wel minder fan geworden van Adobe. Voor m'n UI/UX werk (webdesign) ben ik zelfs overgestapt op Sketch.
Affinity heeft twee pakketten als alternatief voor Photoshop en Illustrator die er beide erg goed uit zien. Van de grond af aan opgebouwd. In Adobe software zit volgens mij nog grote hoeveelheid legacy code van vroeger die zorgen dat de performance inkakt als je veeleisend bent. Qua mogelijkheden doet Affinity vrijwel niet onder, wat ik zo in de trial heb gezien. En dat voor 50 euro eenmalig per major versie. Ben nog niet overgestapt, maar houd de ontwikkelingen op dat gebied wel in de gaten.
Lightroom is trouwens top. Zou daar ook geen alternatief voor weten. Dat fotografie abo is z'n geld zeker waard.
Ik heb hier op de zaak zo'n compleet abo. Werkt prima en wel over te spreken. Al ben ik door de jaren heen (sinds Photoshop 3 of 4 ofzo) wel minder fan geworden van Adobe. Voor m'n UI/UX werk (webdesign) ben ik zelfs overgestapt op Sketch.
Affinity heeft twee pakketten als alternatief voor Photoshop en Illustrator die er beide erg goed uit zien. Van de grond af aan opgebouwd. In Adobe software zit volgens mij nog grote hoeveelheid legacy code van vroeger die zorgen dat de performance inkakt als je veeleisend bent. Qua mogelijkheden doet Affinity vrijwel niet onder, wat ik zo in de trial heb gezien. En dat voor 50 euro eenmalig per major versie. Ben nog niet overgestapt, maar houd de ontwikkelingen op dat gebied wel in de gaten.
Lightroom is trouwens top. Zou daar ook geen alternatief voor weten. Dat fotografie abo is z'n geld zeker waard.
- MartijnGizmo
Ik gebruik vrijwel dagelijks Premiere en Photoshop, dus ook voor mij was de keuze snel gemaakt... 

- Michele
Ik hang op diverse fotoforums rond en de mensen die het hardst klaagden dat ze nu opeens verplicht naar een abo moesten waren de illegale gebruikers. Die erachter kwamen dat ze nu niet meer gratis konden werken. "Maar ik neem nooit een abo, Adobe komt er nog wel achter dat het zo niet werkt" werd er dan dreigend gepost. Adobe heeft nog nooit zoveel winst gemaakt als sinds de intro van de CC. Zakelijk gezien een geniale zet waarmee je in een keer al de illegale downloaders in de prullenbak keiltTom schreef:Het probleem (voor velen) is meer dat ze je verplichten over te stappen op een abonnement. Er waren genoeg gebruikers die niet jaarlijks een nieuwe versie kopen (en zo hard innoveerden ze niet meer bij Adobe). Dan ben je duurder uit.

Alternatief voor PS is onder andere Paint Shop Pro, PS elements (voor 95% van de gebruikers compleet genoeg), Studioline Photo en diverse varianten online zoals The Gimp. Veel hobbyisten willen met alle geweld Photoshop, maar met genoemde pakketten kun je vrijwel hetzelfde voor hobbygebruik. Alleen professionele zaken als LAB kleuren, CMYK omzetten etc. lukt niet en nog wat prepress dingetjes.Tom schreef:Lightroom is trouwens top. Zou daar ook geen alternatief voor weten. Dat fotografie abo is z'n geld zeker waard.
Voor LR hangt het er een beetje vanaf welk merk camera je gebruikt en wat je ermee wilt. Nikon's eigen CaptureNX is een heel mooi programma voor Nikonians. Kwalitatief uitstekend allround alternatief is CaptureOne (279) en iets lager op de ladder staat PhotoNinja (99). Beide gaan ook beter om met bijvoorbeeld Fuji dan LR dat doet en ze hebben een beter werkende clarity functie die minder ruis veroorzaakt dan LR. Wil je echt gratis, dan is RawTherapee een fantastisch RAW progarmma met enorme mogelijkheden, maar wel ff wennen qua interface.
-
OnlineGodspeed
Had zelf inderdaad ook al het vermoeden dat je je aan dat fotografie abonnement geen buil kan vallen. Die 12 euro per maand, al is dit meteen voor een jaar vast, staat niet in verhouding tot het kopen van het complete pakket. En eerlijk is eerlijk, is ben zo zeldzaam onhandig met computers dat een illegale versie downloaden en installeren me niet eens zou lukken al had ik het graag...
-
Illegale gebruikers hebben idd pech... die klagen ongeacht de prijs al snel, want het is altijd duurder dan gratis.Michele schreef: Ik hang op diverse fotoforums rond en de mensen die het hardst klaagden dat ze nu opeens verplicht naar een abo moesten waren de illegale gebruikers. Die erachter kwamen dat ze nu niet meer gratis konden werken. "Maar ik neem nooit een abo, Adobe komt er nog wel achter dat het zo niet werkt" werd er dan dreigend gepost. Adobe heeft nog nooit zoveel winst gemaakt als sinds de intro van de CC. Zakelijk gezien een geniale zet waarmee je in een keer al de illegale downloaders in de prullenbak keilt![]()
-
Nieuw speelgoed binnen 

28mm F/1.7 op 24MP full-frame sensor.

28mm F/1.7 op 24MP full-frame sensor.
-
OnlineGodspeed
Ik heb er geen verstand van, maar ziet eruit als verdomd mooi speelgoed 
Full frame in zo'n compact pakketje?!

Full frame in zo'n compact pakketje?!
- dvh
Gaaf Tom!
Welk type is dit nu?
Welk type is dit nu?
- dvh
Doe eens ff wat voorbeeldfototjes plaatsen joh... 

-
Zal nog even een verslagje met foto's posten. Komend weekend eens mee op pad. Eerste indruk is erg goed. Heel anders dan een lompe dSLR. Was ook de reden om deze te kopen, vond het sjouwen van zo'n grote en zware camera zo'n gedoe. Eens kijken of deze Q dat kan vervangen.
- dvh
Heb zo'n zelfde iets geprobeerd met de Leica D-lux 109.. Beviel an sich erg goed. Alleen miste ik nét een beetje beeldkwaliteit. Maar voor 1/4 van de prijs mag dat ook. Ben erg benieuwd hoe het resultaat bij deze camera is.
FF is top. Lens is ook een redelijke alleskunner. Beetje portret en een beetje landschap. Mooi compact. Ben benieuwd
FF is top. Lens is ook een redelijke alleskunner. Beetje portret en een beetje landschap. Mooi compact. Ben benieuwd

- Macboy
Gaaf ding zeg ! Niet goedkoop denk ik ?
-
OnlineGodspeed
Lama zitten joh...
-
Zijn iets van 4k. Niet goedkoop, maar ze steken degelijk in elkaar. Glas hierin is erg mooi imho.Macboy schreef:Gaaf ding zeg ! Niet goedkoop denk ik ?
- Tommy
Best of all, de 116 heeft een noviteit, iets unieks.... AUTOFOCUS! 

- tomgtr
Onzinnige nieuwe onzin net als DSG.