Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6735
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Opa » 19 jun 2025, 16:25

En misschien nog wat aandrijfverlies door de xDrive, dan blijft er ook weer minder pk aan de wielen over?

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door veejay » 19 jun 2025, 22:05

330d met chip en dan 17 seconden valt best tegen.

Kadett
Berichten: 5079
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Kadett » 20 jun 2025, 00:11

veejay schreef: 19 jun 2025, 22:05 330d met chip en dan 17 seconden valt best tegen.
Maar als je gaat rekenen met xDrive en 2000kg aan massa dan valt het weer mee.

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Robin » 20 jun 2025, 06:27

Tja, in het middengebied zijn dikke diesels heer en meester en het voelt zo krachtig als daily.

Niet zo'n dikke diesel: Voorbeeld de 2018 118d met 143pk en 320Nm 8AT van senior. Rijdt best heerlijk voor zo'n kleinere auto. Vooral die 320Nm.
Dan MdV's 156pk (en 'n beetje) Mini 7DCT, massas zullen elkaar weinig ontlopen, maar als het gaat om krachtgevoel wint de 118d het.
Terwijl de Mini gewoon toch net sneller is WOT.

Opa vertelt: Ergens 2002 ofzo met m'n LCI E46 330d handbak naar Basel. Op de Autobahn komt er 'n nieuwe E46 M3 aan. Ik vol trots aan m'n bijrijder vertellen, dat met mijn supersterke diesel(184pk 380 of 400Nm??) ik die M3 de tussenaccelleratie wel even zou laten zien.

Ding zat voor me achter vrachtverkeer, weg vrij en letterlijk binnen 10s was de M3 een stipje aan de horizon.
Koppel is zo verneukeratief en bij plankgas in de juiste versnelling winnen pk's icm met bakverhoudingen en ook massa(al is een E46 330d niet zó veel zwaarder dan 'n M3)

Maar ook: 100-200 in een dikke EV met 6xx pk valt vaak tegen door de massa. Ik durf 't wel aan tegen 'n Taycan Turbo S met mijn Messerschmitt. No worries. :angel:

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Robin » 20 jun 2025, 06:54

Hier maar even. Wel leuk filmwerk, en die Jason (ex Yoga leider en heeft jaren in Tibet gewoond) geeft mij rust;-)


Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door veejay » 20 jun 2025, 09:09

Kadett schreef: 20 jun 2025, 00:11
veejay schreef: 19 jun 2025, 22:05 330d met chip en dan 17 seconden valt best tegen.
Maar als je gaat rekenen met xDrive en 2000kg aan massa dan valt het weer mee.
Ik rij ook 1950 kilo met xdrive, met 360pk 12.5 sec 100-200.

Niks tegen diesels, ze 'voelen' wel krachtig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 11:06

Dat is ook wat waard in het dagelijks verkeer waarbij je vaker in het werkgebied zit van die diesel dan 100-200.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28406
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 11:19

Arthur schreef: 20 jun 2025, 11:06 Dat is ook wat waard in het dagelijks verkeer waarbij je vaker in het werkgebied zit van die diesel dan 100-200.
Eens 100-200 is leuk voor de kroegpraat en die 1x per jaar dat je een stukje autobahn doet.

In NL is het dagelijks alles tussen de 0 en max een keer 140/150 en heb je dus vaak meer makkelijke snelheid van een diesel/koppel. (of EV maar dat is vloeken in de kerk :tooth: )

evengoed natuurlijk wel een leuk topic dit om de verschillen van zoveel auto's bij elkaar te zien :D :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 11:20

Oprotten met je EV, Martijn :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28406
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 11:21

Arthur schreef: 20 jun 2025, 11:20 Oprotten met je EV, Martijn :wink: :mrgreen:
:lol: :P

Kadett
Berichten: 5079
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Kadett » 20 jun 2025, 11:23

Ik kan de mijne wel eens meten, maar die haalt de 200 niet eens :rolling:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 11:27

30 nog niet, zeker? :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6735
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Opa » 20 jun 2025, 12:23

Diesel is veel makkelijker rijden.......om ff snel in te halen hoef je meest alleen het gas maar in te trappen, zonder terug te schakelen, met je benzine auto meest wel 2 of 3 tandjes terug schakelen om snel te zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 12:31

Wel bij de tijd blijven, opa. Hoeft met benzine ook al niet meer :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33996
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door JP » 20 jun 2025, 12:33

Met een EV hoef je helemaal niet te schakelen...... :whistle:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 12:57

:protest:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28406
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 13:20

:tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door veejay » 20 jun 2025, 13:31

Toen ik van mijn stage 3 diesel (400nm) naar een stock benzine twinpower turbo met 320nm over een veel breder toerenbereik, concludeerde ik dat de benzineauto op de Autobahn maar ook woon-werkverkeer op alle vlakken meer adem heeft/vlotter is. Een B58 met chip heeft en veel koppel en toeren beschikbaar waardoor die ontzettend rap is in elk scenario.

Diesel wel zuiniger (behalve in stadverkeer) en de MRB is ook best hoog.... Ik heb lang niet meer gekeken waar het kilometrage omslagpunt zit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42797
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Arthur » 20 jun 2025, 13:49

Omslagpunt is voor ieder iets anders. Mijn woon-werk zijn lange stukken met max 100. Van de week 2x 1:17+ gehaald met die B58. Wat voor diesel moet je dan nemen? Mijn ex F31 320d was nauwelijks zuiniger.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Roy RS » 20 jun 2025, 15:03

Martijn_bmw schreef: 20 jun 2025, 11:19
Arthur schreef: 20 jun 2025, 11:06 Dat is ook wat waard in het dagelijks verkeer waarbij je vaker in het werkgebied zit van die diesel dan 100-200.
Eens 100-200 is leuk voor de kroegpraat en die 1x per jaar dat je een stukje autobahn doet.

In NL is het dagelijks alles tussen de 0 en max een keer 140/150 en heb je dus vaak meer makkelijke snelheid van een diesel/koppel. (of EV maar dat is vloeken in de kerk :tooth: )

evengoed natuurlijk wel een leuk topic dit om de verschillen van zoveel auto's bij elkaar te zien :D :df:

Ik heb als daily nu een model Y (go musk!), wat een gedrocht, maar dat wat je omschrijft doet ie als de beste. Ff invoegen of inhalen, lukt altijd, maar rijden in de bergen met het gezin…je lacht je kapot, diesels en benzine schakelen en puffen, ik merk niet eens dat er bergen zijn😅

Ik was nogal anti, maar nu ik het heb, rijd wel goed hoor

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28406
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 15:19

^^ De EV is een moetje hier als daily maar het bevalt mij uiteindelijk ook wel prima idd, het rijdt simpelweg super makkelijk, comfortabel en altijd snel. Keerzijde is saai/klinisch maar sinds ik 3 kids heb én in de randstad altijd druk is is daily rijden toch meer vervoer dan DF dus kan mij minder schelen dan 10jr geleden dat de daily saai (maar dus wel snel en comfi) vervoer is geworden.

Als we uit de luiers zijn dan wel weer iets leuks erbij met ouderwetse plof motor voor DF momenten is het plan :)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4851
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 (G87)
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door sitechris » 20 jun 2025, 17:35

Weer een nieuwe op de lijst. Nu de nieuwste generatie Mini Cooper S. Best een aardige score voor 204 pk, maar marginaal langzamer dan de JCW Cabrio. Auto voelt ook vlot aan. Net geen topspeedrun kunnen doen, maar zat al op 232 GPS / 238 teller toen toch echt het asfalt op was. En het was net wat te druk om echt door te kunnen pushen. Boven de 230 heeft de auto wel veel asfalt nodig, maar 238 GPS/245 teller zou moeten kunnen. Qua auto rijdt het zo goed als identiek als de sterkere JCW. Sound (fake!), remmen, chassis, besturing. Het voelt vergelijkbaar aan. En qua performance mis je eigenlijk ook niets. Maw....als je voor een snelle Mini gaat, bespaar dan wat centjes en pak gewoon de Cooper S.

O ja, nog even ranten. Tegenwoordig hebben Mini's en BMW's een boostknop voor optimale prestaties. Ik ben dus even gaan vergelijken of dat daadwerkelijk een verschil maakt. De beste en valid sprinttijd was gewoon volgas zonder boostknop. Maw....wat een bullshit toch. Het maakt geen enkel verschil (meerdere metingen).

100-200 km/h
- Ariel Atom 4 CM425 (1 persoon) 5.91 sec
- BMW F10 M5 (785 pk, 1 persoon): 5.94 sec
- Audi RS6 (754 pk, 1 persoon): 6.25 sec
- BMW 340i F30 RWD Pure800 (1 persoon): 6.55 sec
- BMW F10 M5 (ruim 700 pk, 2 personen): 6,56 sec
- BMW M140i (530 pk, 1 persoon): 7.02 sec
- Audi RS6 (680 pk, 2 personen): 7.47 sec
- BMW G90 M5 (727 pk, 1 persoon): 7,53 sec
- Audi RS3 (544 pk, 2 personen): 7.59 sec
- BMW M4 (561 pk, 2 personen): 7.63 sec
- BMW M5 Competition (625 pk, 2 personen): 7.66 sec
- BMW M140i xDrive MHD Stage 2 HPFP 102 (500pk, 1 persoon): 7.87 sec
- AUDI S3 (535 pk, 1 persoon): 8.13 sec
- BMW M2 (460 pk, 1 persoon): 8.35 sec
- BMW M140i (ca 450 pk,1 persoon): 8.48 sec
- BMW E60 M5 (556 pk, 1 persoon): 8.92 sec
- Audi S4 Avant B8 (529 pk, 1 persoon): 9.00 sec
- SEAT Leon CUPRA R (375 pk, 1 persoon): 9.36 sec
- CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (432 pk, 2 personen): 9.42 sec
- SEAT Leon CUPRA R (391 pk, 1 persoon): 9.63 sec
- Mercedes-Benz CLS 55 AMG (476 pk, 2 personen): 9.71 sec
- Audi eTron GT (530 pk, 1 persoon): 9.72 sec
- Mazda 3 MPS Gen 1 (350+PK 1 persoon) 9.90 sec
- BMW M240i xDrive (374 pk, 1 persoon): 10.31 sec
- Ferrari Modena 360 (400 pk, 1 persoon): 10.32 sec
- Mercedes-Benz A45 AMG S (421 pk, 2 personen): 10.60 sec
- BMW M140i (340 pk, 1 persoon): 10.86 sec
- BMW M340i (374 pk, 1 persoon): 10.87
- Audi SQ8 4.0tdi (622pk met mods) 10.9 sec
- Porsche 911 (992) Carrera T (385 pk, 2 personen, handgeschakeld): 11.19 sec
- BMW i7 xDrive 60 (544 pk, 1 persoon: 11.32 sec
- Tesla Model 3 Performance (462 pk, 1 persoon): 11.68 sec
- Porsche 911 (991.1) Targa 4 GTS (430 pk, 2 personen): 11.74 sec
- Ferrari 456M GT (442 pk, 1 persoon): 11.8 sec
- Mini JCW GP3 (306 pk, 1 persoon): 11.81 sec
- CUPRA Formentor VZ5 (390 pk, 2 personen): 11.85 sec
- BMW 545e (394 pk, 1 persoon): 11.90 sec
- BMW M440i xDrive Coupé (374 pk, 3 personen): 12.41 sec
- Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (462 pk, 2 personen): 12.47 sec
- BMW 440i Cabrio (360 pk, 1 persoon): 12.5 sec
- CUPRA Ateca (400 pk, 2 personen): 12.67 sec
- BMW X5 50e (489 pk, 1 persoon): 12.67 sec
- CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (300 pk, 2 personen): 12.80 sec
- SEAT Leon CUPRA R (300 pk, 1 persoon): 12.81 sec
- BMW M135i xDrive (306 pk, 1 persoon): 12.94 sec
- Polestar 2 Performance (476 pk, 2 personen): 13.35 sec
- Audi A6 eTron Performance (367 pk, 1 persoon): 13.52 sec
- Porsche Boxster S (315 pk, 2 personen): 13.67 sec
- Mini Clubman JCW (306 pk, 1 persoon): 13.80 sec
- BMW X3 M40i (360 pk, 2 personen): 14.41 sec
- BMW X4 M40i (360 pk, 2 personen): 14.79 sec
- BMW X5 45e (394 pk, 1 persoon): 15.50 sec
- Volkswagen Polo GTI (275 pk, 2 personen): 16.20 sec
- Mini Countryman JCW (306 pk, 1 persoon): 16.45 sec
- BMW 330i Touring (258 pk, 1 persoon): 16.48 sec
- Volkswagen Golf GTE (245 pk, 1 persoon): 16.54 sec
- BMW 330e (292 pk, 2 personen): 16.59 sec
- Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk, 1 persoon): 16.81 sec
- Mini JCW Cabrio (231 pk, 1 persoon): 16.95 sec
- BMW 330d Stage 1 (300 pk. 2 personen): 17.17 sec
- Renault Megane RS 265 (265 pk, 2 personen): 17.21 sec
- Ford Puma ST Mountune (235 pk, 1 persoon): 17.90 sec
- Renault Mégane R26.R (260 pk, 2 personen): 17.95 sec
- BMW 330D (265 pk, 2 personen): 18.02 sec
- Mini Cabrio JCW (231 pk, 1 persoon): 18.10 sec
- Peugeot 508 SW Hybrid 225 (225 pk, 1 persoon): 18.19 sec
- Ford Fiesta ST (200 pk, 1 persoon): 18.21 sec
- Mini Cooper S (204 pk, 1 persoon): 18.35 sec
- Jaguar F-Type (300 pk, 2 personen): 18.38 sec
- Alfa Romeo Giulietta QV (240 pk, 2 personen): 18.72 sec
- BMW 530i (252 pk, 1 persoon): 18.82 sec
- Audi A3 Sportback 45 TFSIe (245 pk, 2 personen): 18.98 sec
- Lexus GS 300 - bouwjaar 2008 (249 pk, 1 persoon): 19.30 sec
- Mini Cooper S (178 pk, 1 persoon): 20.61 sec
- Alfa Romeo 156 GTA SW (250 pk, 2 personen): 20.78 sec
- Mercedes-Benz A250e sedan (218 pk, 1 persoon): 20.79 sec
- Tesla Model 3 Highland (283 pk, 2 personen): 20.90 sec
- SEAT Ibiza 1.5 TSI (196 pk, 1 persoon): 21.70 sec
- Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk, 1 persoon): 22.84 sec
- BMW 120 (170 pk, 1 persoon): 25.42 sec
- Volkswagen Polo GTI (200 pk, 2 personen): 25.75 sec
- CUPRA Formentor eHybrid (204 pk, 1 persoon): 26.29 sec
- Audi A3 Sportback 40 TFSI (190 pk, 2 personen): 26.48 sec
- Kia C'eed GT (204 pk, 2 personen): 27.21 sec
- BMW 320e Touring (204 pk, 1 persoon): 27.30 sec
- Audi Q3 Sportback (230 pk, 1 persoon): 27.94 sec
- SEAT Ibiza 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon): 27.95 sec
- Porsche Boxster (204 pk, 2 personen): 28.60 sec
- BMW 420i Cabrio (184 pk, 1 persoon): 30.57 sec
- SEAT Leon 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon): 33.33 sec
- Audi A3 Sportback 35 TFSI (150 pk, 1 persoon): 33.66 sec
- Mini Cooper (136 pk, 1 persoon): 34.62 sec
- Volkswagen Passat 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon): 36.40 sec
- Mini Countryman C (170 pk, 1 persoon): 38.94 sec
- BMW X1 sDrive 18i (136 pk, 1 persoon): 40.42 sec
- Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir (170 pk, 2 personen): 40.88 sec
- Volkswagen Polo 1.0 TSI (147 pk, 1 persoon): 43.10 sec

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28406
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Het grote acceleratietijden topic, post hier je 0-100, 80-120, 100-200, 1/4 mile etc

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2025, 18:19

Vooral die laatste constatering wel grappig of eigenlijk triest dat die boost knop niks uithaalt en dus puur voor marketing doeleinden erin zit :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 11 gasten