Om even een plasje te doen over 'welke lenzen heb je nodig": het Bread & Butter setje om je dagelijks brood mee te verdienen is voor een beroeps doorgaans een 24-70mm f/2.8 + 70-200mm f/2.8, vaak aangevuld met en supergroothoek als een 18-35mm oid. Ik praat nu over fullframe. Voor de meeste hobbyisten volstaat een goedkopere variant zonder hoge lichtsterkte, of in het geval van een cropcamera zoals een Nikon D3200 een 18-55 / 18-70 + 70-200 of 70-300. Stabiliser is vooral een verkoopargument als het gaat om de kortere brandpunten (je moet als fabrikant toch wat om een hoge prijs voor een nieuw lens te rechtvaardigen), maar is soms wel handig. Voor autosport is het echter niet echt nuttig omdat het de AF-reactiesnelheid vertraagt. Op de meeste lange teles zit stabi, maar die zetten de meeste autosportfotografen doorgaans op "uit" of op "statief" (compenseert bij gebruik monopod alleen nog verticale bewegingen ivm pannen). Tijdens gebruik op een driepootstatief is stabi hoe dan ook overbodig en kan het zelfs juist onscherpte veroorzaken. Alleen uit de hand met lange tijden en lange lenzen zie ik het nut ervan in.
Primes, oftewel vastbrandpunt in normaal Nederlands, geven een betere kwaliteit omdat die exact uitgerekend zijn voor de beste prestatie op het betreffende brandpunt. alle zoomobjectieven zijn een compromis, waarbij de maximale prestatie nooit gehaald kan worden omdat er ook een andere factor meespeelt: zowel aan de ene kant van het zoombereik als aan de andere kant dient een acceptabele foto gerealiseerd te worden. Let wel: acceptabel. Dat is dus niet "perfect". Er zijn zoomobjectieven die behoorlijk tegen perfect aanzitten, maar die zijn (zeer) kostbaar. Een 18-200 / 18-300 / 18-250 of wat voor superoom dan ook is het grootste compromis van allemaal en de kans dat een kant van het bereik domweg beroerd is moet je niet uitsluiten. En da's best jammer als je er goed geld aan uitgegeven hebt.
Zelf heb ik een Nikkor 17-55mm f/2.8 en een Nikkor 80-200mm f/2.8 in gebruik voor 80% van mijn allround fotografie. Op het circuit ligt de nadruk op de 80-200 en op mijn 300mm f/2.8. En als ik het nodig heb voor het betreffende circuit (Monza, Silverstone, Le Mans) huur ik een 400mm of 500mm. Zie
http://500px.com/MichielMulder" onclick="window.open(this.href);return false; als je werk van mij wilt zien. Praktisch alle foto's zijn voorzien van de gebruikte lens, geeft je een indruk). Op de 'Ring zou je praktisch alles moeten aankunnen met een 70-200 of een 70-300mm De AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED is een aanrader qua prijs/ kwaliteit verhouding.
Overigens is het niet automatisch zo dat een prime beter is dan een zoom. Een goedkope / budget prime zal het soms afleggen tegen een hoogwaardige zoom. Huppel dus niet gelijk naar een ramsjboer die een leuke Chinese 500mm spiegellens voor 125 euro heeft liggen. Alle optische kwaliteit is naar zijn geld, maar soms zitten er juweeltjes onder de budget varianten.
Als je primes wilt gaan aanschaffen loont het de moeite bij een D3200 NIET om naar occasions te kijken, want de meeste Nikkors die op de okkaziemarkt aangeboden worden hebben geen interne scherpstelmotor. En de voor een D3200 noodzakelijke AF-S objectieven zijn gebruikt nauwelijks goedkoper dan nieuwe.