Toch maar gewoon proberen te fotograferen in A dus. Ik heb dat in eerste instantie geprobeerd, maar in sportstand leverde het voor mij net een wat betere foto op. Zoals vaker gezegd zal het ook op oefening aankomen. In ieder geval bedankt voor je reactie!Opa schreef:Dat hoor je wel vaker, dat een foto zo uit de camera moet rollen, maar dat gebeurt bijna nooit.Godspeed schreef:Machtig! Rolt dit zo uit de camera of heb je hier nog een en ander aan bewerkt? Echt een prachtige en zeldzame foto!
Ik ben recent (ook?) naar de apenheul geweest. Laten we het maar niet over mijn foto's hebben...
Nu heb ik ook de juiste spullen daar niet voor, zelfde verhaal als op de Ring eigenlijk (zie hierboven).
De meeste mensen die serieus met fotografie bezig zijn maken hun foto's in RAW, en een RAW-bestand moet je in ieder geval bewerken.
Als je in JPEG je foto's maakt dan krijg je dus foto's die bewerkt zijn door de software van je camera, dus ook die foto's zijn gewoon bewerkt.
Maar elke camera bewerkt z'n foto's weer op z'n eigen manier en vaak is dat niet helemaal zoals het in werkelijkheid was.
Bijv., soms heb je last dat een foto een blauwzweem heeft, of hij is te geel, of een foto is wat te licht, of te donker en dat zal je dan toch zelf weer moeten corrigeren.
Ik maak m'n foto's in JPEG en RAW en meest gebruik ik de JPEG om zelf wat te verbeteren, alleen als m'n witbalans en/of belichting niet goed is dan pak ik het RAW-bestand, omdat je daar veel meer informatie in hebt en je zeker die 2 dingen daarin veel beter kunt verbeteren.
Ik verbeter dus meest het JPEG-bestand en rommel in Photoshop CS5 meest een beetje met Niveaus, Schaduw/Hooglichten, Selectieve Kleuren en Helderheid/Contrast, ook snij ik de foto meest nog wel wat bij.
Kijk het meest een beetje aan en soms doe ik heel weinig en soms iets meer.
Na het verkleinen ook altijd de foto weer iets naverscherpen, omdat je door het verkleinen weer scherpte verliest.
Deze foto is gemaakt met een 200mm f/2.8 en dat is ook tevens een hele fijne lens om auto's op een circuit mee te fotograferen.
Zet 'm nooit op automaat dan en ook niet in de sportstand, maar vaak gewoon in de A-stand en kijk een beetje aan met welk diafragma[en ISO uiteraard] ik een bepaalde sluitertijd heb.
Auto's op een circuit wil je vaak een sluitertijd van ergens tussen de 1/100 en 1/200 als ze een beetje door rijden en als m'n sluitertijd erg veel veranderd tijdens het fotograferen dan zet ik 'm ook weleens in de S-stand, waarmee ik dus de sluitertijd vast zet en de camera zelf het diafragma regelt om die sluitertijd te halen.
ISO zet ik meest op 100 of 200, afhankelijk van het licht en als in de S-stand het diafragma niet doet wat ik wil dan zet ik 'm in de M-stand en zet de ISO op automatisch.
Ach, er zijn veel wegen die leiden naar Rome en iedereen doet 't weer op z'n eigen manier.
Wat ik wel meest probeer is om niet de auto's van bovenaf te fotograferen, maar juist vanuit een beetje een laag standpunt, omdat dat in mijn ogen veel leukere plaatjes oplevert....ook zie je dan met pannen[meetrekken met je camera] de achtergrond die vervaagd door de wat langere sluitertijd.
Volgende keer op de ring wil ik sowieso een betere plek vinden. Ergens waar je wat dichter bij het circuit staat. We zijn eigenlijk in eerste instantie onderstaand punt voorbij gelopen. Toen we daarna terugliepen naar de auto zag ik pas in dat dit een prachtige plek voor foto's was geweest. Helaas was het toen al na 19.00 uur.