Die trouwens erg goed gelukt waren. (die foto's)
Fotografie
- Tim N
Re: Fotografie
Joost joh, er stond nog geen sideboob op die foto's
- GTRene
eigenlijk (lijkt me leuk) zou je zo'n originele brochure moeten gebruiken en dan foto's van bv die rode e30 M3 erin terug plaatsen, zodat je een mooie brochure krijgt met 'jou' auto er in.
hier bv zo'n e30 M3 evo brochure met ook een rode M3
http://www.flickriver.com/photos/bmwccg ... 545966536/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickriver.com/photos/bmwccg ... 545966536/" onclick="window.open(this.href);return false;
- ///Joost
Nee, duh...het gaat ook niet om de pikantheid.Tim N schreef:Joost joh, er stond nog geen sideboob op die foto's![]()
-
Walter
- markk
Prachtige foto's van de e30 M3...
Mark.
Mark.
- markk
Mijn eerste 'brenizer' bruidsfoto 

Achtergrond:
- Het is qua beeldhoek een groothoekfoto (-> grote beeldhoek)
- maar qua scherpte-diepte (-> heel smal / beperkt) is het een telelens foto met een groot (klein f-getal) diafragma
- Eigenlijk is het een multi-layer panorama van 16 (4x4) telelens foto's genomen met een 85mm f1.8
- Meneer Ryan Brenizer heeft het bedacht. Vandaar de naam. Google maar eens op hem, hij maakt echt briljante foto's met deze techniek.
Dit was m'n inspiratie bron

Was leuk experiment om te doen. Ben nog niet helemaal tevreden. Er zaten veel fouten in van het panorama welke ik heb weg moeten shoppen omdat ik te dicht bij stond. Zie je o.a. in de planken van de brug (vreemde vertekeningen). Als je 'em bijsnijdt naar 16:9 of 3:2 dan wordt het al wat minder zichtbaar. Tenslotte is de bokeh (onscherpte) van de 85 f1.8 niet zo mooi en staan het groen aan de rechterkant van de foto te dichtbij. Volgende keer dus met de 135 f2.0 DC, is verder weg en nog wat meer letten op compositie / context.
Voordeel van het panorama gedoe is wel dat ie echt haarscherp is waar scherpte zit. Het origineel is bijna 10.000 bij 10.000 pixels. Kun je een redelijk formaat canvasje van printen zeg maar
Mark.

Achtergrond:
- Het is qua beeldhoek een groothoekfoto (-> grote beeldhoek)
- maar qua scherpte-diepte (-> heel smal / beperkt) is het een telelens foto met een groot (klein f-getal) diafragma
- Eigenlijk is het een multi-layer panorama van 16 (4x4) telelens foto's genomen met een 85mm f1.8
- Meneer Ryan Brenizer heeft het bedacht. Vandaar de naam. Google maar eens op hem, hij maakt echt briljante foto's met deze techniek.
Dit was m'n inspiratie bron
Was leuk experiment om te doen. Ben nog niet helemaal tevreden. Er zaten veel fouten in van het panorama welke ik heb weg moeten shoppen omdat ik te dicht bij stond. Zie je o.a. in de planken van de brug (vreemde vertekeningen). Als je 'em bijsnijdt naar 16:9 of 3:2 dan wordt het al wat minder zichtbaar. Tenslotte is de bokeh (onscherpte) van de 85 f1.8 niet zo mooi en staan het groen aan de rechterkant van de foto te dichtbij. Volgende keer dus met de 135 f2.0 DC, is verder weg en nog wat meer letten op compositie / context.
Voordeel van het panorama gedoe is wel dat ie echt haarscherp is waar scherpte zit. Het origineel is bijna 10.000 bij 10.000 pixels. Kun je een redelijk formaat canvasje van printen zeg maar
Mark.
-
Metchu
In aansluiting op Markk, hier een productie van mij...
[vimeo]http://www.vimeo.com/100867215[/vimeo]
[vimeo]http://www.vimeo.com/100867215[/vimeo]
- dvh
Morgenvroeg even uitgebreid filmpje bekijken en foto's beoordelen ^_^
Nu post ik alleen maar.

Nu post ik alleen maar.

- GTRene
mooi scherpe beelden, die video is ook leuk met mooie muziek er bij.
- NielsOnderwater
Thanks iedereen voor de positieve reacties op de E30 M3 shoot!
In deze shoot is heel veel tijd gaan zitten. Gelukkig kreeg ik ruim de tijd van de eigenaar zodat ik al mijn ideeën kon uitproberen. Ik kreeg de sleutels om 18:00 en was klaar om 23:30. Nouja klaar... toen was ik door mijn batterijen heen haha. Per foto ben ik soms wel een half uur bezig voor de belichting, dit vooral omdat ik veel experimenteer. Daarnaast heb ik maar 1 flitser dus ik moet veel foto's maken om de juiste belichting over de gehele auto te krijgen. Dan het nabewerken.... Hier gaat echt veel tijd in zitten. Allereerst moet ik alle apart belichten onderdelen tot één foto maken, vervolgens retoucheren tot in het kleinste detail en dan de kleuren bewerken totdat ik tevreden ben. Ter illustratie: De foto van de zijkant van de auto bestaat uit 12 verschillende foto's voor de belichting en nog 9 andere lagen om de foto veder op te bouwen. Al met al ben ik ongeveer 3 uur bezig geweest met die foto. Klinkt als belachelijk veel tijd, maar het is ook veel experimenteren. Ik ben niet gauw tevreden en elke keer bedenk ik weer iets wat ik er nog aan kan veranderen. Gelukkig is Photoshopen een hobby van me, al die uurtjes kan ik natuurlijk niet doorberekenen.Walter schreef:Die EVO-foto's zien er erg mooi en verzorgd uit. Wat ik me dan afvraag, is hoeveel tijd er gaat zitten in het maken van de opstelling en belichting, en hoeveel nabewerking er nog opzit.
Vind ik een heel gaaf idee! Zeker uitgeprint kan dat erg leuk zijn voor de client. Ook erg leuk als die eventueel ooit in de verkoop gaat..GTRene schreef:eigenlijk (lijkt me leuk) zou je zo'n originele brochure moeten gebruiken en dan foto's van bv die rode e30 M3 erin terug plaatsen, zodat je een mooie brochure krijgt met 'jou' auto er in.![]()
- markk
Mooi ook met de uitleg Niels. Meerdere belichtingen, meerdere foto's, combineren. Heel gaaf.
Mark.
Mark.
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Vandaag een dagje in de groene hel geweest. Wat is dat toch ontzettend gaaf!
Maar het probleem waar ik tegenaan loop is nu dat ik het verdomd moeilijk vind om scherpe foto's te maken van de rijdende auto's. Amateur als ik ben, ben ik in eerste instantie even in P stand gaan proberen. Deze foto's waren eigenlijk bijna allemaal heel beroerd. Normaliter zou ik in A stand zelf ISO en diafragma regelen, en de sluitertijd aan de camera over laten, maar aangezien ik niet vaak bij de ring komt, wilde ik het niet riskeren en voor het 'veilige' in automatische stand fotograferen kiezen.
Later de camera op sportstand gezet, en dat ging al een stuk beter. Maar ik loop er wel tegenaan, dat op de plekken waar wij stonden, je simpelweg te ver van het circuit verwijderd bent. Mijn 18-55 kitlens kan hiervoor eigenlijk net niet ver genoeg inzoomen. Maar bovendien zijn de foto's gewoon niet erg scherp. Ik heb ook nog een 35 mm prime lens, maar dit leek me sowieso onhandig vanwege het totaal ontbreken van zoom-mogelijkheden.
Ik heb zelf wat mogelijkheden geschetst voor mijn, in mijn ogen onvoldoende resultaten. Maar ik zou ook graag jullie kijk op de situatie willen weten. Zelf heb ik het idee dat het een mix is van het ontbreken van een knappe lens te samen met mijn gebrek aan ervaring op fotografie gebied.
Zouden mensen mij d.m.v. tips kunnen helpen voor dergelijke situaties? Het lijkt me leuk om volgende keer bij de Ring een paar loeischerpe foto's te kunnen maken van voorbij razende projectielen!
Overigens is bovenstaande foto's een van de betere foto's die ik vandaag van een rijdende auto heb gemaakt, maar ook deze is nog niet echt scherp. Onderstaand twee voorbeelden van stilstaande auto's. Dat gaat me over het algemeen een stuk beter af.
-
ErikS
Zoom je ver in met rijdende foto's?
Kwaliteit van je lens kan het dan nog wel eens zijn.....
Met mijn 70-300 heb ik alleen maar mindere kwaliteit foto's op grotere zoom.
Bewegingen worden gewoon nog gevoeliger.
Kwaliteit van je lens kan het dan nog wel eens zijn.....
Met mijn 70-300 heb ik alleen maar mindere kwaliteit foto's op grotere zoom.
Bewegingen worden gewoon nog gevoeliger.
- Robin Hartog
Met een redelijke telelens kun je al prima foto's daar maken. Bijvoorbeeld als je Canon hebt: 55-250 of 70-200f/4L.
Wat ik altijd doe is eerst even spelen met welke sluitertijd de auto's mooi rijdend komen, dan diafragma instellen, meestal f/6,3 ofzo. En dan ISO accordingly aanpassen.
En daarbij ook AI Servo kiezen natuurlijk.
Vaste hand helpt ook.
Wat ik altijd doe is eerst even spelen met welke sluitertijd de auto's mooi rijdend komen, dan diafragma instellen, meestal f/6,3 ofzo. En dan ISO accordingly aanpassen.
En daarbij ook AI Servo kiezen natuurlijk.
Vaste hand helpt ook.
- Godspeed
De foto's zijn inderdaad genomen op volledige zoom met 18-55 mm, 55 mm dus. Deed ik dat niet dan had ik de halve ring op de foto en ergens in het midden een puntje wat de auto in kwestie was.
Een volgende keer wil ik sowieso op een plek staan die dichter bij het circuit zelf is, nu was het ook gewoon te ver er vanaf. Zeker aangezien ik totaal geen fan ben van ingezoomd fotograferen. Eigenlijk zou ik ook geen zoomlens willen, maar misschien moet ik gewoon een knappe lens kopen met beperkte zoom of vast brandpunt, waarmee de foto wel gruwelijk scherp wordt, zodat ik de auto er gewoon uit kan knippen en nog een leuke plaat overhoud.
Een voorbeeldje (originele foto):

Deze is in principe niet bewogen, maar ik kan nou niet zeggen dat de auto op deze afstand nog lekker scherp is. Wat betreft instellingen op de camera, in dit geval heb ik in sportstand geschoten en verder zelf dan ook niks ingesteld. Dat werkte op dat moment veruit het beste voor mij. Ik moest nog een hoop ervaring opdoen op fotografisch gebied, maar dat is een kwestie van tijd en doen.
Camera is overigens een Nikon D3200 met in dit geval een 18-55 mm kitlens.
Een volgende keer wil ik sowieso op een plek staan die dichter bij het circuit zelf is, nu was het ook gewoon te ver er vanaf. Zeker aangezien ik totaal geen fan ben van ingezoomd fotograferen. Eigenlijk zou ik ook geen zoomlens willen, maar misschien moet ik gewoon een knappe lens kopen met beperkte zoom of vast brandpunt, waarmee de foto wel gruwelijk scherp wordt, zodat ik de auto er gewoon uit kan knippen en nog een leuke plaat overhoud.
Een voorbeeldje (originele foto):
Deze is in principe niet bewogen, maar ik kan nou niet zeggen dat de auto op deze afstand nog lekker scherp is. Wat betreft instellingen op de camera, in dit geval heb ik in sportstand geschoten en verder zelf dan ook niks ingesteld. Dat werkte op dat moment veruit het beste voor mij. Ik moest nog een hoop ervaring opdoen op fotografisch gebied, maar dat is een kwestie van tijd en doen.
Camera is overigens een Nikon D3200 met in dit geval een 18-55 mm kitlens.
-
ErikS
Tja, als je vergelijkt met andere lenzen, kom je er al snel achter dat de spiegel reflex niet het belangrijkst is, maar het glas wat ervoor hangt.
Indien de instellingen goed staan, komt het toch vaak aan op de lens, loop hier zelf ook vaak tegenaan.
Indien de instellingen goed staan, komt het toch vaak aan op de lens, loop hier zelf ook vaak tegenaan.
- Godspeed
- GTRene
de gril zit niet goed 
- Godspeed
Dat is vast niet het enige
Maar het is wel een leuk karretje om mee te rijden!
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
- Godspeed
Ik ben recent (ook?) naar de apenheul geweest. Laten we het maar niet over mijn foto's hebben...
Nu heb ik ook de juiste spullen daar niet voor, zelfde verhaal als op de Ring eigenlijk (zie hierboven).
- GTRene
Godspeed schreef:Dat is vast niet het enigeMaar het is wel een leuk karretje om mee te rijden!
heb zelfs nog 2 zeer goede (of waren nwe destijds, not sure anymore, to long ago) stoelrails uit die tijd hier liggen, met wat extra ijzerwerk er bij om er op te schroeven om dan sport stoelen op te zetten...die kon je dan via die rails toch omklappen ala normale 205 stoel
maja, nooit gebruikt daarvoor, in die tijd wisselde ik gemiddeld om de 3 maand van auto
maar bewaar ze wel, is een mooi klap onderstel systeem
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Dat hoor je wel vaker, dat een foto zo uit de camera moet rollen, maar dat gebeurt bijna nooit.Godspeed schreef:Machtig! Rolt dit zo uit de camera of heb je hier nog een en ander aan bewerkt? Echt een prachtige en zeldzame foto!
Ik ben recent (ook?) naar de apenheul geweest. Laten we het maar niet over mijn foto's hebben...
Nu heb ik ook de juiste spullen daar niet voor, zelfde verhaal als op de Ring eigenlijk (zie hierboven).
De meeste mensen die serieus met fotografie bezig zijn maken hun foto's in RAW, en een RAW-bestand moet je in ieder geval bewerken.
Als je in JPEG je foto's maakt dan krijg je dus foto's die bewerkt zijn door de software van je camera, dus ook die foto's zijn gewoon bewerkt.
Maar elke camera bewerkt z'n foto's weer op z'n eigen manier en vaak is dat niet helemaal zoals het in werkelijkheid was.
Bijv., soms heb je last dat een foto een blauwzweem heeft, of hij is te geel, of een foto is wat te licht, of te donker en dat zal je dan toch zelf weer moeten corrigeren.
Ik maak m'n foto's in JPEG en RAW en meest gebruik ik de JPEG om zelf wat te verbeteren, alleen als m'n witbalans en/of belichting niet goed is dan pak ik het RAW-bestand, omdat je daar veel meer informatie in hebt en je zeker die 2 dingen daarin veel beter kunt verbeteren.
Ik verbeter dus meest het JPEG-bestand en rommel in Photoshop CS5 meest een beetje met Niveaus, Schaduw/Hooglichten, Selectieve Kleuren en Helderheid/Contrast, ook snij ik de foto meest nog wel wat bij.
Kijk het meest een beetje aan en soms doe ik heel weinig en soms iets meer.
Na het verkleinen ook altijd de foto weer iets naverscherpen, omdat je door het verkleinen weer scherpte verliest.
Deze foto is gemaakt met een 200mm f/2.8 en dat is ook tevens een hele fijne lens om auto's op een circuit mee te fotograferen.
Zet 'm nooit op automaat dan en ook niet in de sportstand, maar vaak gewoon in de A-stand en kijk een beetje aan met welk diafragma[en ISO uiteraard] ik een bepaalde sluitertijd heb.
Auto's op een circuit wil je vaak een sluitertijd van ergens tussen de 1/100 en 1/200 als ze een beetje door rijden en als m'n sluitertijd erg veel veranderd tijdens het fotograferen dan zet ik 'm ook weleens in de S-stand, waarmee ik dus de sluitertijd vast zet en de camera zelf het diafragma regelt om die sluitertijd te halen.
ISO zet ik meest op 100 of 200, afhankelijk van het licht en als in de S-stand het diafragma niet doet wat ik wil dan zet ik 'm in de M-stand en zet de ISO op automatisch.
Ach, er zijn veel wegen die leiden naar Rome en iedereen doet 't weer op z'n eigen manier.
Wat ik wel meest probeer is om niet de auto's van bovenaf te fotograferen, maar juist vanuit een beetje een laag standpunt, omdat dat in mijn ogen veel leukere plaatjes oplevert....ook zie je dan met pannen[meetrekken met je camera] de achtergrond die vervaagd door de wat langere sluitertijd.
- dvh
Gaaf Opa 
Goede belichting ook.
Wat een tanden heeft zo'n beest joh..
Goede belichting ook.
Wat een tanden heeft zo'n beest joh..