Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
markk

Re: Fotografie

Bericht door markk » 10 jun 2014, 20:08

Top DVH. Prachtige plaat.
Mark.

dvh

Bericht door dvh » 10 jun 2014, 20:08

Ja.. Beetje lastig om er een leuke tuinset voor te vinden :lol:

Hier nog een probeersel.
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jun 2014, 22:29

gaaf :foto:

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 11 jun 2014, 00:36

Goed gelukt dat probeersel :thumbup: ...

Metchu

Bericht door Metchu » 14 jun 2014, 14:15

wat foto's van de afgelopen weken met de e-pl3 en 45mm

Keukenhof
Afbeelding
Keukenhof flowers by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
Afbeelding

ij-hallen (grote tweedehands/vintage spullen verkoop)

Afbeelding
ij-hallen Amsterdam-Noord by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
André in the vintage box by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
i'm bored selling my old sh*t by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
selling stuff is making me tired by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
interesting... by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
Stamps by MetchuProductions, on Flickr
Afbeelding
HODOR by MetchuProductions, on Flickr

NielsOnderwater

Bericht door NielsOnderwater » 14 jun 2014, 19:11

Laatste tijd erg mooi licht s'avonds, dus veel op pad geweest om foto's te maken. Hier wat resultaten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.nielsonderwater.nl

Facebook Niels Onderwater Fotografie
Laatst gewijzigd door NielsOnderwater op 14 jun 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 14 jun 2014, 19:14

Leuke plaatjes Metin!
@Niels, 3e laatste en laatste zijn gaaf!

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2014, 19:20

ik vind die eerste juist mooi, erg fraai mooi dik/diep qua kleur/classic weet zo niet hoe ik het moet omschrijven, komt wat tot leven?

allen

Bericht door allen » 15 jun 2014, 11:10

dvh schreef:@Niels, 3e laatste en laatste zijn gaaf!
3 Laatste en laatste???? :mrgreen:

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 15 jun 2014, 14:19

dvh schreef:Gisterenavond vanuit de achtertuin :)

Afbeelding
Volgens mij ben ik onlangs door jouw achtertuin heen gevaren.. :tooth:

Metchu

Bericht door Metchu » 15 jun 2014, 14:40

dvh schreef:Leuke plaatjes Metin!
@Niels, 3e laatste en laatste zijn gaaf!
Thanks bro!het is ook echt leuker om te doen nu met de nieuwe lens!

Wellicht zijn er mensen die qua techniek en setting wat kritiek of feedback kunnen geven?

allen

Bericht door allen » 15 jun 2014, 15:37

Gewoon veel blijven schieten en geduld hebben. Soms op een lokatie op je eigen scenario wachten.
Eerste zwartwitfoto van de IJ-Hallen had een hele mooie kunnen zijn. Sfeer is goed. Bijna terug in de tijd, maar de oude man is helaas niet scherp. Wat kan helpen is handmatig te leren focussen.
Laatste drie zijn hele nette foto's.

frankv

Bericht door frankv » 16 jun 2014, 11:58

Ik denk "wat maakt die metchu een aardige foto's tegenwoordig". Lees ik dit: "met de e-pl3 en 45mm". :blink:

Handmatig focussen vind ik toch wat een PITA met m43, ondanks de vergroting in je zoeker. Beter is om zoals met mijn G3 kan, de pinpoint focus mode te kiezen, dan kun je echt heel exact automatisch scherpstellen, op elk punt dat je uitkiest.

allen

Bericht door allen » 16 jun 2014, 12:54

Ik heb me nooit zo verdiept in m43 apparaten, al overweeg ik de GX7 met de 25mm Summilux als point and shoot voor de vrouw en zodat ik deze zelf nog wel mee kan nemen. Nu gebruik ik heel af en toe een LX5, welke feitelijk alleen foto's tot tevredenheid maakt wanneer ik genoeg daglicht heb. Naast autofocus (voor de dame) is in mijn geval vooral gebruiksgemak en snelheid van manual focus van belang. Tot op de dag van vandaag geen camera met evf gevonden die dat beheerst, maar zou dat met de gx7 eens moeten testen.
Lastig is dat ik zelf ook liever iets grotere camera's heb, maar die mag ik vast niet in haar handtas kwijt. :bag:

Zelf volledig gek op rangefinders. Zowel analoog als digitaal geen verschil in werken. Scherpstellen op snel bewegende onderwerpen is erg makkelijk. Je kijkt altijd door een optische zoeker en wanneer je de foto neemt houdt je daardoor nog altijd het zicht. Minpuntje is dat de minimale focusafstand 70 centimeter is, maar de beslissing op het onderwerp licht altijd bij mezelf. Daar zijn geen fouten in te maken.

Afbeelding
Jump! by Tookaphotoof, on Flickr

Metchu

Bericht door Metchu » 16 jun 2014, 14:05

frankv schreef:Ik denk "wat maakt die metchu een aardige foto's tegenwoordig". Lees ik dit: "met de e-pl3 en 45mm". :blink:
haha, m'n vrouw bakt er nog niet zoveel van ondanks de apparatuur, dus ik steek dat compliment graag in mn zak :blink:

thanks allen voor de reactie. Wat betreft handmatig focussen, met films doe ik het alleen maar... maar net wat Frank zegt, met de e-pl3 is het wat lastiger inschatten e.d. ik probeer idd te mikken en de camera is supersnel en doet de rest. Maar ik zal er eens wat meer mee spelen

ik vind zelf op een of andere manier andré hazes in de tweedehands doos het leukst haha

allen

Bericht door allen » 16 jun 2014, 22:03

Ik denk dat er vandaag de dag sowieso nog maar weinig camera's gemaakt worden waarbij je heel duidelijk van te voren kunt inschatten wat scherp zal zijn afhankelijk van de afstand waarop je tot het onderwerp staat en welk diafragma je gebruikt. Imho absoluut jammer omdat veel mensen dat ook steeds minder makkelijk kunnen inschatten terwijl het ontzettend kan helpen.
De Canon primes zijn daar ook een mooi voorbeeld van. Valt eigenlijk niet goed af te lezen. Zelf gebruikte ik daar dan ook het liefste Zeiss ZE voor. Overigens voor een heel groot deel ook ivm het karakter. De L lenzen zijn absoluut goed, maar tegelijkertijd voor mij wat klinisch.
Momenteel heb ik ook geen dslr meer. De lenzen heb ik gehouden en beslis tzt of ik alles van de hand ga doen of dat ik nog een dslr terug wil. Kans is niet heel groot, gezien ik liever medium format op film schiet bij landschappen, als ik er überhaupt al tijd voor kan vrij maken.

Absoluut favoriet is onderstaande camera (film HP5+) met een 35mm lens. Lensontwerp uit '79 van Walter Mandler. Vandaag de dag maken ragscherpe lenzen, maar deze geeft m'n foto's toch een klassiekere uitstraling. Zelfs wanneer ik hem op de digitale body zet. Zoals te zien kun je goed de dof aflezen op de lens.
Op de digitale foto's ben ik constant bezig om ze een meer analoge uitstraling te geven. Het ragscherpe waar de meeste mensen prat op gaan is voor regelmatig een nadeel.

Afbeelding
All time favorite by Tookaphotoof, on Flickr

Voorbeeldfoto uit de filmcamera:
Afbeelding
* no title * by Tookaphotoof, on Flickr

Op de een of andere manier is dat gewoon inscannen en veelal afblijven kwa bewerking. Kwa karakter denk ik dat ik nooit volledig op digitaal kan overstappen. Eigenlijk zouden meer mensen gewoon eens een tijdje film moeten proberen. Een goede slr koop je al voor 3 tot 5 tientjes met een lichtsterke 50mm lens. Absoluut het proberen waard. Jaja, kansloze preek voor film van me. Ik weet het... :bag:

dvh

Bericht door dvh » 16 jun 2014, 22:12

Hehe.. Ach.. Ieder z'n ding :)
Laatste plaatjes zijn wel leuk Allen!

frankv

Bericht door frankv » 17 jun 2014, 16:19

@allen, hoe werkt het tegenwoordig met analoge filmpjes? ik heb nog een prima cameraset liggen en zou hem best weer eens uit willen proberen, maar kost elke foto tegenwoordig niet 1 euro ofzo? Ik vond dat altijd een groot nadeel van analoog, al die kosten van film, ontwikkelen en afdrukken, met digitaal is het veel leuker, kun je ook nog eens je kinderen foto's laten maken.

allen

Bericht door allen » 17 jun 2014, 17:47

Afhankelijk van de looks die je zoekt kan het heel duur of relatief goedkoop.
Filmrolletjes bestel ik doorgaans bijvoorbeeld bij Macodirect in Duitsland. Ik geloof dat ik met HP5+ iets minder dan 4,70 per rol betaal in een batch van 50 rollen. Ontwikkelen in zwartwit en inscannen doe ik zelf. Omgerekend kost het ontwikkelen me ongeveer 2 euro aan kosten. De camera van me haalt 38 foto's per rol. De meesten overigens maar 36.
Zwartwit foto's ontwikkelen is in de basis heel makkelijk, maar het is geen gestandaardiseerd proces, zodat er veel te experimenteren valt.
Doorgaans ontwikkel je op 20 graden en afhankelijk van de temperatuur moet je langer of korter ontwikkelen. Net als een rol 400 op bijv. 1600 schieten. Voor je het weet moet je je rol 20 minuten ontwikkelen. Daar gebruik ik onderstaand apparaat voor. Deze kiept en draait de ontwikkeltank zodat je dat niet met de hand hoeft te doen. Zal van het ontwikkelen nog weleens een filmpje maken om het te verduidelijken:

Afbeelding

Wil je bijvoorbeeld kleur schieten koop je bij Kruidvat voor 2-3 euro een rol Agfa of bij de Hema het huismerk. Hema film is voor zover ik weet van Fuji. Gewoon een mooie film. Ontwikkelen kost bij de Hema 2,95. Zwartwit ontwikkelen kost hetzelfde.
Kan makkelijk gezien kleur een gestandaardiseerd proces is en tenzij je heel veel film schiet zou je dat ook niet zelf moeten willen doen.
Puur voor de hobby heb ik ook voor kleur een processor staan en heb er pas mee gestoeid. Temperatuur moet op net geen 38 graden en temperatuurswisseling kan je ontwikkelproces al snel negatief beïnvloeden.
Niet geheel gelukt maar voor een eerste keer klaag ik niet. Of ik dat vol blijf houden is een tweede. Dit omdat het zoals gezegd een gestandaardiseerd proces is en omdat ik doorgaans weinig kleur schiet.

Foto van m'n eerste poging. Een Cinestill rol. Geeft voor mij altijd een prachtige sfeer, alleen kost zo'n rol bagger veel geld. De overgangen van film lijken voor mij op de een of andere manier vloeiender en sfeervoller.
Afbeelding

Voor de keren dat ik kleur schiet gebruik ik ook graag Kodak Ektar en Kodak Portra. Wederom bestellen via Dtsl omdat in Nederland de prijs helaas ruim te hoog is.

Wat afdrukken betreft, dat zal geld kosten als je het mooi gedaan wilt hebben. Overigens verschilt dat niet van vroeger. Per foto laten afdrukken is uiteraard wat anders dan een machine de foto's laten uitpoepen op gemiddelde waarden. Ik scan ze dan ook liever zelf in. Het karakter van film blijft je ook dan zien.
Zelf afdrukken van kleur heb ik persoonlijk weinig interesse in. Zwart wit wil ik wel gaan beheersen op termijn.

De kleine is nog geen 3 en klikt zo nu en dan ook een foto weg op film met een goedkoop cameraatje. Meestal zet ik de camera op zone-focus en dan komt er nog wel wat bruikbaars uit. Uiteraard zijn er ook nog een hoop autofocus camera's of simpele point and shoot dingen waar kinderen geen fouten mee kunnen maken.

Mocht je je ooit geneigd voelen om eens een zwartwitrol vol te schieten wil ik die best eens in een batch van mezelf mee ontwikkelen. Kleur heb ik nog niet genoeg ervaring mee. Dat is zelfs voor m'n eigen werk nog spannend. :mrgreen:

Overigens wel benieuwd naar de analoge set! :tooth:

-----
edit:
Even de prijzen opgezocht.
http://www.hema.nl/foto/winkel-analoog.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Peric

Bericht door Peric » 17 jun 2014, 22:52

Heb vorig jaar m'n analoge SLR weggegeven.. :P

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jun 2014, 22:55

Heeft de kleine man een tafel gekopt? :?

frankv

Bericht door frankv » 18 jun 2014, 09:53

Mijn analoge set, maar ik heb de L lenzen verkocht, mijn mooiste lens is nu nog de 135/2.0, daarmee is bijna elke foto speciaal, misschien moet ik er eens portretten mee gaan oefenen. Wat leuk is, is dat je met dit soort camera's, de laatste generatie van de handmatige focus voordat ze met de autofocus kwamen, goed scherp kunt stellen op een manier die mensen tegenwoordig niet meer kennen. Met matglas en prisma. De A1 heeft trouwens een fijnere zoeker vind ik, die stelt nog gemakkelijker scherp dan deze T90.

AfbeeldingCanon T90 with FD 20-35/3.5L by frnkvizr, on Flickr

AfbeeldingP1000792_crop_klein by frnkvizr, on Flickr

allen

Bericht door allen » 18 jun 2014, 10:40

Eric, af en toe leen ik een slr uit aan vrienden die eens voor de leuk een rolletje willen volschieten. Kunnen ze over een aantal jaar nog een paar foto's op mooi papier aan hun kinderen geven. :kikker:

Geen flauw idee wat hij heeft uitgevreten, behalve dat z'n opa en oma even in paniek waren. Meneer geeft zelf doorgaans geen krimp gelukkig. Kleine bikkel.

Ah een "tank" die nog gewoon op een aantal penlites werkt dacht ik? Mooie set.
L lenzen heb ik er nog maar twee van. Een 100-400 (van Luco). Eigenlijk gewoon een lens met groot bereik dat registreert. Krijg er 0,0 gevoel bij maar het is soms de enige manier om dichterbij te komen. Verder nog een 100mm Macro waar ik dan wel echt blij mee ben. Ergens de enige L-lens die me nog kan overhalen om een dslr terug te kopen. Heb pas een EOS5 op de kop getikt om de lenzen te blijven gebruiken.

dvh

Bericht door dvh » 18 jun 2014, 10:45

Afbeelding

HDR probeersel..
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (288.71 KiB) 1132 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2014, 12:04

prachtig :D
ik heb alleen maar een telefoon camera, de oude Nokia X6 met 5mp deed het heel goed voor wat het is, maar die nwe Nokia 625 nog wat, met 5mp (dacht dat is hetzelfde en genoeg voor mij) die doet het veel minder, scheelt echt een heel stuk :( en ik werk alleen (hoofdzakelijk) met automatische stand :bag: :mrgreen:

Plaats reactie