Echt knap werk, en dat dan ook nog met jouw tempo.
Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , YouTube Escalatie
-
Zed240
- Berichten: 2999
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Je zegt dat je glas verkoopt. Waar haal jij in hemelsnaam deze vakkennis vandaan...
Echt knap werk, en dat dan ook nog met jouw tempo.
Echt knap werk, en dat dan ook nog met jouw tempo.
-
Eric Z
- Berichten: 4209
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Ik zit in een van de vele octane’s die ik achterloop te lezen en daar ging het over bescherming tegen overtoeren. Heb jij daar ook iets voor in de elektronica zitten of moet je oppassen met flipperen straks?
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Jazeker! Dat is het voordeel van alle electronics en ondertussen 2 canbus netwerken die in de auto liggen.Eric Z schreef: 28 apr 2020, 21:08 Ik zit in een van de vele octane’s die ik achterloop te lezen en daar ging het over bescherming tegen overtoeren. Heb jij daar ook iets voor in de elektronica zitten of moet je oppassen met flipperen straks?
Gaspedaal gasklep, alles is electrisch. Uiteraard zijn er in de basis dus verschillende types toerenbegrenzers. Maar in de verschillende versnellingsbak mappen wordt er gerekening gehouden met schakelmomenten en waar je dan kwa toerental uitkomt met de motor (hier moet namelijk ver van te voren op geanticipeerd worden). Hier kan je dan een harde grens instellen. Bijvoorbeeld als ik een "shift" aanvraag en de GCU ziet dat ik dan over een bepaalde RPM grens kom dan weigert de GCU simpelweg om de shift uit te voeren.
-
Eric Z
- Berichten: 4209
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Even heel simpel gezegd is het dus vooral de juiste parameters instellen en de elektronica doet de rest. Gaaf dat het allemaal zo op elkaar aansluit, maar er zullen ook stiekem al wel heel wat uurtjes in puzzelen met elektronica zitten.
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Hahaha jazeker, Het klinkt allemaal zo simpel. En in mn eentje had ik het nooit allemaal uit kunnen vogelen. Systeem is nog zo complex dat er nog geen documentatie voor bestaat, ik ben dan ook erg afhankelijk van de makers van de GCU. Maar vooralsnog doen ze erg hun best dus ik vind het prima zo.Eric Z schreef: 28 apr 2020, 23:31 Even heel simpel gezegd is het dus vooral de juiste parameters instellen en de elektronica doet de rest. Gaaf dat het allemaal zo op elkaar aansluit, maar er zullen ook stiekem al wel heel wat uurtjes in puzzelen met elektronica zitten.
In ander nieuws, afgelopen maandag de motor weer teruggebouwd.
Helaas moest ik nog even wachten met starten, de siliconen pudding die ik heb gebruikt om de draden een beetje vast te houden boven de soldeerpads die moet nog even uitharden. Wellicht vanavond en anders morgen de auto starten, en dan hopelijk doet de bak wat hij moet doen.
-
Jeffrey026
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Fingers crossed :p
-
TLRS
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Kwam een set dikke AP remklauwen tegen. Ongebruikt, fixed, 332 bij 30mm en monoblock.. iets voor jou?
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Oeh dat is niet gek. Maar ik denk dat het net niet is wat ik zoek.TLRS schreef: 07 mei 2020, 12:40 Kwam een set dikke AP remklauwen tegen. Ongebruikt, fixed, 332 bij 30mm en monoblock.. iets voor jou?
Ik zou ooit graag willen upgraden naar AP 5100R+ remklauwen. Heb er nu Willwood 6 pots met 360mm schijven onder en dat gaat prima, maar AP is net even next level natuurlijk.
Maar goed dat je aan me denkt!
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
In ander nieuws, de motor zit er weer in, die zat er binnen 24 uur alweer in nadat hij eruit kwam, maar ik ben niet zo snel met het posten van updates

De bak lijkt het goed te doen, dus dat is fijn. Nu even verder met het dichtbouwen van het front. En zoals het eruit ziet even een custom catchtankje lassen voor het koelsysteem.
Ondertussen ook nog even opzoek naar iemand die kan helpen bij het afstellen van de auto zodat hij wat beter stationair loopt, en in ieder geval de trailer op en af kan rijden voordat hij naar de Tuner gaat.

De bak lijkt het goed te doen, dus dat is fijn. Nu even verder met het dichtbouwen van het front. En zoals het eruit ziet even een custom catchtankje lassen voor het koelsysteem.
Ondertussen ook nog even opzoek naar iemand die kan helpen bij het afstellen van de auto zodat hij wat beter stationair loopt, en in ieder geval de trailer op en af kan rijden voordat hij naar de Tuner gaat.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Wat is dit toch een onwijs gaaf project! 
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Zo dan, ik ben weer lekker aan het beunen geweest.
De bak schakelt eindelijk goed, en ook de onderlinge CANBUS issues zijn opgelost. Daarvoor dank aan Albi Engineering.
Ok dan , hij schakelt. Nu nog de boel afstellen. Om je enig idee te geven wat daarbij komt kijken.
Onderstaande tabellen zijn voor het afstellen van de shifts zelf,

Dan heb je nog de mappen voor de koppelingsdruk, motorkoppel, voorselecties van de versnellingen, veiligheids maatregelen en ga zo maar door.
Het is een enorm grote opgave om dit allemaal een beetje strak met elkaar af te stellen, vooral omdat ik niet echt de mogelijkheid heb om zo te rijden. Daarvoor moet zoiezo eerst de motor verder afgesteld worden.
De bak schakelt eindelijk goed, en ook de onderlinge CANBUS issues zijn opgelost. Daarvoor dank aan Albi Engineering.
Ok dan , hij schakelt. Nu nog de boel afstellen. Om je enig idee te geven wat daarbij komt kijken.
Onderstaande tabellen zijn voor het afstellen van de shifts zelf,

Dan heb je nog de mappen voor de koppelingsdruk, motorkoppel, voorselecties van de versnellingen, veiligheids maatregelen en ga zo maar door.
Het is een enorm grote opgave om dit allemaal een beetje strak met elkaar af te stellen, vooral omdat ik niet echt de mogelijkheid heb om zo te rijden. Daarvoor moet zoiezo eerst de motor verder afgesteld worden.
- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Mooi dat je weer een stap verder bent en de bak goed schakelt. Behoorlijk bewerkelijk om alles goed te krijgen als ik het zo lees, maar dan heb je straks ook wat 
- Erminio
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: B-Town
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Zijn er geen bekende "basis mappings" te krijgen voor deze motor/schakelbak combinatie ?Djessey schreef: 12 mei 2020, 20:39Het is een enorm grote opgave om dit allemaal een beetje strak met elkaar af te stellen, vooral omdat ik niet echt de mogelijkheid heb om zo te rijden. Daarvoor moet zoiezo eerst de motor verder afgesteld worden.
Je bent toch niet de eerste die met deze combinatie bezig is
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Ik vrees van wel. Voor zover ik weet is dit de eerste NON BMW V8 die geswapt wordt met een DCT bak.Erminio schreef: 13 mei 2020, 16:38Zijn er geen bekende "basis mappings" te krijgen voor deze motor/schakelbak combinatie ?Djessey schreef: 12 mei 2020, 20:39Het is een enorm grote opgave om dit allemaal een beetje strak met elkaar af te stellen, vooral omdat ik niet echt de mogelijkheid heb om zo te rijden. Daarvoor moet zoiezo eerst de motor verder afgesteld worden.
Je bent toch niet de eerste die met deze combinatie bezig is![]()
Al helemaal een LS1 met DCT. Daar ben ik de enige debiel van.
-
TLRS
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Als je motor toerental en aandrijflijn toerental accuraat kan meten en naast elkaar kan zetten.. ben je al een eind op pad toch?
In hoeverre weet je wat bovenstaande settings precies doen?
In hoeverre weet je wat bovenstaande settings precies doen?
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Helaas weet ik precies wat alles doet....had liever gehad dat het allemaal vanzelf ging natuurlijk.TLRS schreef: 13 mei 2020, 17:31 Als je motor toerental en aandrijflijn toerental accuraat kan meten en naast elkaar kan zetten.. ben je al een eind op pad toch?
In hoeverre weet je wat bovenstaande settings precies doen?
Er is een canbus netwerk opgezet tussen ECU en GCU. Dus op beide is altijd alles bekend.
De ECU heeft het toerental over canbus uitgezonden, vanaf de GCU wordt ook nog de ingaande as gemeten van de bak. Deze is dus gelijk aan het toerental maar redundant.
Dan zijn er nog de 2 sensors die de 2 assen meten.
Op 1 as zit de R, 1, 3, 5, 7
Op as 2 zit de 2, 4, en 6.
Maargoed, dat is de absolute basis. De voorselectie van de versnellingen zijn ook voor de hand liggend. Het lastige zit hem in het tunen van de shifts zelf. We hebben het over de koppelingsdruk per koppeling, voor, tijdens en na het schakelen. En dan niet alleen de absolute waarde, maar ook de mate van toenemen en afnamen. Dus of dit bijvoorbeeld lineair of progressief gebeurt. Vooral de pre-fill pressure is belangrijk, dit is de druk die vooraf op de koppeling moet staan voordat hij schakelt. Zelf heb ik er ook niet heel veel verstand van, ik leer vanalles bij terwijl ik ermee aan de slag ben.
Inmiddels hebben we gister ook de E36 LS1 DCT van m'n maat aan de praat gekregen.
Het is de bedoeling dat beide wagens de 29e naa DP Engineering gaan om de motor af te stellen. Hierna zullen we nog een testdag moeten plannen voor het tunen van de bak. Iemand nog goede suggesties voor een afgesloten testterrein?
-
SlowCo
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Schitterend werk weer!

Schiphol heeft vast nog een lege start- en landingsbaan over
-
TLRS
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Lijkt me denkbaar dat sommige tuners zich hier ook in willen verdiepen. Kun je misschien een dag testbank bietsen?
- Djessey
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
Re: E36 Racer - LS1 DCT - De DCT bak schakelt! P41
Nou dan, de motor is goedgekeurd! Gister bij DP Engineering de motor laten afstellen. Het was een lange dag, en zonder Pieter van DP had het nooit tot zo'n goed resultaat kunnen leiden. Echt een geweldig bedrijf.
En dan nu de foto's en filmpjes!
De avond voor de dyno nog even snel een inlaatbuis gemaakt. Niet ideaal, maar totdat ik een ander koelvloeistof reservoir heb gemaakt is er weinig ruimte voor een alternatief.


De resultaten, afgesteld op 412pk en 530nm koppel. Er zit zeker meer in, met wat beter flowende koppen en een beter inlaat traject moet de 450+ goed te doen zijn. Das meer dan zat voor een vlotte motor in een auto van 1080kg. Dus dat komt nog wel een keer. Misschien nog wel opzoek naar een extra dempertje ertussen......
Piek koppel begint bij 4200 toeren met circa 500nm, en loopt mooi naar 5700 toeren op 530nm.
Nu nog wat kinderziektes met de bak verhelpen, en dan verder de bak afstellen. Wellicht ooit nog eens n keer rijden ermee.
En dan nu de foto's en filmpjes!
De avond voor de dyno nog even snel een inlaatbuis gemaakt. Niet ideaal, maar totdat ik een ander koelvloeistof reservoir heb gemaakt is er weinig ruimte voor een alternatief.


De resultaten, afgesteld op 412pk en 530nm koppel. Er zit zeker meer in, met wat beter flowende koppen en een beter inlaat traject moet de 450+ goed te doen zijn. Das meer dan zat voor een vlotte motor in een auto van 1080kg. Dus dat komt nog wel een keer. Misschien nog wel opzoek naar een extra dempertje ertussen......
Piek koppel begint bij 4200 toeren met circa 500nm, en loopt mooi naar 5700 toeren op 530nm.
Nu nog wat kinderziektes met de bak verhelpen, en dan verder de bak afstellen. Wellicht ooit nog eens n keer rijden ermee.
-
TLRS
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Wat een sound!! 
-
Crookie
- Berichten: 4580
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Wel mee gaan rijden dan he 

- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Kippenvel man. Wat een sound.
- Ferdi
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Inderdaad ja....dan kunnen anderen van dat geluid genieten
Ook erg lekkere cijfers op dit gewicht, ben benieuwd hoe dat rijd!
- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Mooi vermogen, was het een beetje wat je had verwacht?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28998
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E36 Racer - LS1 DCT - Dyno resultaten P42
Heel dik geluid 
en vermogen natuurlijk!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
