BMW M4 Concept

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW M4 Concept

Hebben-hebben-hebben!
6
16%
Jammer, maar die varkensneus sla ik over!
14
37%
Een 435i met M Performance-pk's is wel genoeg
0
Geen stemmen
Die M's kennen we wel, het wordt tijd voor een 911
8
21%
Bel maar terug als ze met een M2 komen
4
11%
Beter dan de 1 M wordt het niet
6
16%

Totaal aantal stemmen: 38

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW M4 Concept

Bericht door Eric Z » 06 feb 2016, 19:48

Afbeelding

Maar waarom is dat terugschakelen precies zo hinderlijk? Je merkt dat er vertraging is en daarom fixeer je daarop te blijven letten. Maar tijdens het rijden schakel je terug terwijl je remt ga ik vanuit, dan kan je daar toch niet veel last van hebben?

Qua opschakelen en dergelijke is het wel goed, maar niet zo snel als pdk van Porsche? Of is er meer mis met dct dan de terug schakeltijden waar nu zo op doorgehamerd is.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 20:02

Gaat niet om gelijk Erik. Gaat erom dat ik iets roep over DCT wat ik niemand nog heb horen zeggen hier. En waar ik weinig journalisten over heb gehoord. Daar verbaas ik me dan over. Als ik daar dan grote kritiek over uit verwacht ik meer dan alleen ontkenningen en belachelijk gemaakt te worden. En vervolgens komt de aap alsnog uit de mouw.
Eric Z schreef:Maar waarom is dat terugschakelen precies zo hinderlijk? Je merkt dat er vertraging is en daarom fixeer je daarop te blijven letten. Maar tijdens het rijden schakel je terug terwijl je remt ga ik vanuit, dan kan je daar toch niet veel last van hebben?
Als je auto rijdt wil je toch de controle over de auto hebben? Als ik dus flipper wil ik schakelen en niet daarop moeten wachten. Voorbeeld rotonde: als je hard op een rotonde komt afrijden en dan terugschakelt 2 verzetten dan zou de auto toch voor de bocht de juiste versnelling moeten hebben en niet pas in de bocht ? Dat ontneemt dan je plezier volledig.

Bij Porsche is dit prima voor elkaar.
Riceaux schreef:Ook wel mooi dat het enige videomateriaal wat MacBoy aanlevert een filmpje is waar het beeld net van camera verandert op het moment van terugschakelen. :tooth:
Kan ik niks aan doen. Wat ik zo gauw kon vinden was alles automaat stand. Filmpje van Chris Harris bewijst mijn punt, zet geluid maar harder. Je ziet hem immers klikken op de flipper, maar geluid van motor volgt bijna seconde later.
Robin schreef:Kan softwarematig zijn. Heb de vraag aangaande het 'probleem' ook op 't Duitse 1erforum M2 gedeelte gesteld. Zit ook wel wat kennis.

Nogmaals ik merkte er toendertijd nul van: Talud af met 180 en van 5 naar 2 'bebouwde kom' bocht in, waarom is mij dat niet opgevallen? Da's meer 'n retorische vraag
Je ontkent het gelukkig niet meer. Waarom jij het niet hebt gemerkt is mij een raadsel. Serieus.
Laatst gewijzigd door Macboy op 06 feb 2016, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan

Bericht door Daan » 06 feb 2016, 20:07

Heeft iemand de F30 M3 DCT wel eens kunnen vergelijken met de ZF 8AT in een LCI M135i/235i? Ik durfde het na een proefrit met de M3 een paar maanden gelden hier niet te posten, maar vond de ZF bak eigenlijk iets beter bij de les dan de DCT bak :hmmm:

Ik vraag ook expliciet om een vergelijk met de ZF flipper bak in de baby M's, omdat ik weet dat deze iets scherper zijn ingesteld dan de varianten in de x35iA/x40iA modellen.

Daan...

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 20:13

Dat concludeerde ik dus ook Daan in mijn eerste lap tekst. De ZF bak is absoluut de betere bak. Heb lang gereden in de M135i automaat. Die schakelde gewoon prima. Dat hinderlijke uit de DCT had die absoluut niet. En in automaat stand kan de DCT helemaal niet tippen aan het comfort van de ZF. Het was een verademing om weer in de 120d te gaan zitten. Hoe gek dat ook moge klinken....

Maar mogelijk dat ik te kritisch ben over de DCT omdat ik hem vooral manueel heb beoordeeld en hij zo enorm tegenviel. Die irritatie heeft natuurlijk ook niet echt geholpen. Laat ik me dan ook vooral beperken tot de trage (terug)schakeltijden.

Vandaag vindt opeens iedereen de DCT traag en minder goed ....

Tja als iedereen dat meteen had gezegd scheelde mij dat weer veel typewerk :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2016, 20:30

RVV schreef:Waarom vergelijk je de auto (steeds) met de Porsche?

Ik vergelijk PDK met DCT.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 20:35

Romo postte zijn betoog ook op Bimmerpost (M2 vs M3)

Deze kreeg ie net van 'n M4 rijder daar:

Interesting review... it doesn't really matter that I think most of the stuff you said is simply off base and inaccurate

The DCT in the M4 is as or MORE responsive than the PDK in the 2015 911 GTS I almost bought. I far preferred it. You may be one of the first people I've heard that did not like the DCT in manual mode.

The M4 brakes are great and hold up to heavy track abuse very, very well. Good feel and good modulation... and great stopping power when needed. All the car needs for heavy track use is a simple pad swap.

My F82 M4 is easily MORE agile than the E92 M3 it replaced and, IMO, is very tossable and fun. It has notably more ultimate grip and better stability over rough surfaces at the limit than its predecessor.

Steering feel is subjective. I'll leave it at that...

IMO, you had the car set up improperly and didn't get the true experience. Put another way, the 991 911 GTS is definitely a better car than my M4 in many ways (the PDK was not one of them) but the gap was close enough that I couldn't pull the trigger given the price gap. That says a lot about the M4 IMO as the GTS is simply a stellar car.

---

En:

Originally Posted by M3 Adjuster View Post

Agree. Romo are you sure you had the transmission in the quickest modes ?
Antwoord van dezelfde M4 rijder hierboven:
There is absolutely no way he did. The DCT in the middle or aggressive shift modes shifts fast enough (up and down) that you perceive it to be instant. No lag. No delay.

The only time there is even a slight delay is when the transmission is VERY cold (likely below freezing cold start for about 5 minutes of driving).

Het ligt dus aan de instellingen/schakelmodi van de DCT bak, dus dat ook weer opgelost.
Ik heb geramd tijdens de proefrit met de M4 terugschakelen bij 6000+ etc etc. Niks te gek en bloedsnel.

CH reed in dat filmpje mooi scheef en heeft me toch 'n enorme sideways fun. En dan wordt hij hier 'gelynched' vanwege die fun. En dat HIJ 't niet zou snappen of willen snappen.

Hele filmpje lofzang. 8:37 terugschakelen. Welk probleem? Is er niet.
https://www.youtube.com/watch?v=vqGX7Y0GZXE" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus dan heb je 'm in de verkeerde schakelmodus en met alle hulpsystemen aan, dan snap ik de frustratie enigszins ja:)

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 20:41

CH zegt bij 10:25 in dat filmpje : I'll take a saloon, in blue....the DCT gearbox...19 inch wheels.

Wat 'n gehaktbal dat ie 'm als DCT kiest. Snappen jullie die vent?:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2016, 20:43

Net toegelicht daar;

Baseline DCT D1 mode vs PDK; 0-1, vooral het terugschakelen, vandaag uitgebreid geprobeerd en meerdere keren herhaald, dat doet ie gewoon niet goed, en traag, en het verkeerde verzet. (punt)

De S3 mode doet zijn ding wel, maar nog niet geheel op PDK niveau, ik kan daar persoonlijk wel mee leven.

Hoe agressiever je rijdt hoe beter de DCT.

Het is een software ding en die insteek voor BMW en Porsche net anders, logisch ook.

Als je de bak, zoals velen hier, dus alleen in D modus rijdt dan zou ik hands down de PDK baseline willen hebben.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 20:54

Robin kan je ook hierop reageren in plaats van je enkel te focussen op Romo :
Joost schreef:Ik rijd de M3 inderdaad 95% van de tijd in de automaatstand op de drukke wegen in de Randstad om van A naar B te komen. Het betere en leukere sturen doe ik op andere tijdstippen en plekken met andere auto's (op de GT3 na overigens allemaal met handbak).
Joop schreef:De DCT bak is zeker niet perfect, dat heb ik in dit topic of doe van de M2 ook al eens geroepen, maar zolang je er niet mee gaat driften en snel van vooruit naar achteruit hoeft te schakelen doet de bak meer dan prima zijn werk.
Andre schreef:DCT was inderdaad niet het rapste bij terug schakelen.
Dan snap je toch dat ik niet met de verkeerde knoppen heb lopen spelen ? En dat mensen een DCT kiezen is toch niks mis mee ? Alleen die schakeltijden zijn extreem traag. Daar ging het mij om.

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 20:59

romo schreef:
Hoe agressiever je rijdt hoe beter de DCT.
Geen wonder dat ik niks negatiefs heb gemerkt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 06 feb 2016, 21:00

Ilja' kan je me even helpen? Waar heb ik in godsnaam gezegd dat de DCT in mijn auto tegenvalt of langzaam terug schakelt? Dat doet hij niet. Geen vertraging. Niks. Gewoon klik en terug. Zelfs als de auto verwacht dat je hem van 3 naar 4 schakelt, maar je schakelt naar 2 dan is er nauwelijks vertraging. 's Morgens in de file naar werk, prima in D, alles in comfort en bak in stand 1. Voor de rest staat hij in M. Sturen met Romo eens, lekker in comfort laten staan, sport of sport plus voelt onnatuurlijk zwaar, voegt niks toe. Onderstel verstellen heeft wel degelijk zin, in comfort knallen is echt niet fijn. Dan rolt de auto, wordt je er bijna zeeziek in en je hebt dan echt het gevoel hem zo kwijt te zijn. Maar alle kritiek op DCT, niet mee eens waarvan akte Ilja. Mischien is PDK beter, anders zker. Maar niet van een ordegrote als jullie hier beschrijven.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 21:07

Dag Tom. Ik lees misschien iets te selectief. Maar er is weinig mis met de DCT mogelijk. Het ging mij erom dat het een enorm teleurstellende rit was. Vanwege de enorm trage schakeltijden. Mogelijk dat onze visie van wat sportief aanvoelt verschilt.

Door de wijze waarop mensen hier reageerden - vooral Robin uiteraard - blaas ik de boel graag op. Mij verwijten dat ik verkeerde knopjes heb gebruikt terwijl enkelen gewoon mijn verhaal bevestigen hou ik niet van.

Verder blaas ik de boel natuurlijk behoorlijk op. Maar das toch leuk ?
Robin schreef:
romo schreef:Hoe agressiever je rijdt hoe beter de DCT.
Geen wonder dat ik niks negatiefs heb gemerkt.
:clap:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 21:19

Anderen die je verhaal bevestigen....reden natuurlijk ook met de traagste schakelmodus rond :lollerdelol:

Nu heb je half Bimmerpost en half M3/4 rijdend Nederland op de kast, jeses Ilija :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 21:21

Ik heb hier de tranen in m'n ogen van 't lachen deze draad, hoe dit verloop is en hoe jij en Romo nu bakzeil halen. Gvd. :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 21:24

Oh man, Ik had die gezichtsuitdrukking van jou wel willen zien Ilja in de M4 te flipperen terwijl er niks gebeurt en je in z'n '5' een minirotonde over zeilt als 'n 17 jarige in 'n dubbelgepedaalde Polo of Clio. Godsamme machtig. :lol: :lol: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 21:31

Doet me denken ergens 2000/2001 Rijswijk BMW NL. Andre en ik gaan daar proefrijden in 'n nieuwe E46 M3. Wij wat rijden, druk. Te druk. Eindelijk 'n loos (parkeer)terrein. Rust en ruimte. Wat (proberen om) donuts (te) draaen om 'n lantaarnpaal/vuilnisemmer ofzo weetnietmeer, en maar doorgaan en doorgaan. Gasse roke gasse &roke dat ding:) Bleek paar minuten later dat dat bijna tegenover de ingang van 'n asielzoekercentrum was. Welkom in Nederland:)

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2016, 22:04

Dan mag dvh met een onzin argument komen dat hij nooit in dure autos heeft gereden maar dat heeft er geen drol mee te maken. Elke gek zou dit meteen moeten merken als ie ook maar een beetje kijk op autos heeft.
Hó!
Wait a minute pdk-boy.

Lees eerst even mijn berichtje nog een keer door. Haal even adem. Lees het daarna nóg een keer door en dan kom je tot de conclusie dat wat je hierboven zegt precies is wat ik ook zeg. En wat je zelf notebene zegt. Je had er meer van verwacht. Ik sta er open in... Máár geef te kennen dat traag terugschakelen niet mijn verwachting zou zijn bij een m4... Wel bij een smart. Niet bij een M4.

Daarbij rij ik wel eens in dure auto's. Alleen word ik er niet zo emo van :*-)
Natuurlijk kan je roepen ik ben wél een echt sportieve rijder maar ik gebruik toch alleen de automaat. In mijn ogen heb je het dan niet helemaal begrepen. Dat is gewoon meer een GT beleving dan echt een sportieve beleving. Als je echt sportief rijdt als een sportwagen dan ga je gewoon manueel flipperen.
Sinds wanneer is de M4 een sportwagen. En 'echt sportief rijden' ? Waar ? In de file ? Over de 50km wegen of bedoel je rechtvooruit branden over de autobahn? Wie heeft de M4 nu niet goed begrepen. Welke M4 koper koopt zo'n ding stock voor op 't circuit? Wie heeft ooit geschreven dat het een hardcore sportwagen is?

De M4 is een GT.
Wie heeft wat niet goed begrepen?
Laatst gewijzigd door dvh op 06 feb 2016, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 22:08

Ik zag jouw post juist ook als ondersteunend. Behalve dus dat gedeelte over geen ervaring hebben. Ik wilde juist benadrukken dat ook een leek dat zal ervaren.

En mogelijk dat een M4 tegenwoordig geen sportwagen is maar een luxe GT. Dan heb ik denk ik wat gemist de afgelopen jaren. Maar rechtvaardigt dat dan een trage schakeltijd ?

Het blijft mooi hoe mensen er omheen blijven lullen.

En dat Romo vandaag pas de S stand heeft ontdekt betekent niet dat ik dat gisteren niet al heb gedaan. Zoals gezegd ons aub niet over een kam scheren.
Laatst gewijzigd door Macboy op 06 feb 2016, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Joost

Bericht door Joost » 06 feb 2016, 22:11

Het verhaal van Romo van vanmiddag is al een heel ander verhaal dan dat van gisteren.

Even voor de goede orde, Ik beweer niet dat je met een M3/M4 niet sportief kunt sturen. Ik zeg alleen dat ik dat met de M3 (bijna) niet doe. Daar heb ik andere speeltjes voor die daar meer geschikt voor zijn.

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2016, 22:22

Kijk eens ff bij 1.47
http://youtu.be/2Fx_632-_kc" onclick="window.open(this.href);return false;

'Tak tak tak'
Idem bij terugschakelen

Persoonlijk. Als ik 100k stuk zou slaan op een nieuwe M4. Zou ik dit ook verwachten.
Is dit niet het geval dan zou ik ook teleurgesteld zijn. Daar waar Ferrari het jaren terug al kon zou ik verwachten dat het tegenwoordig ook in een moderne 'voordeligere' bmw te maken is.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 06 feb 2016, 22:23

Macboy schreef:Gaat niet om gelijk Erik. Gaat erom dat ik iets roep over DCT wat ik niemand nog heb horen zeggen hier. En waar ik weinig journalisten over heb gehoord. Daar verbaas ik me dan over. Als ik daar dan grote kritiek over uit verwacht ik meer dan alleen ontkenningen en belachelijk gemaakt te worden. En vervolgens komt de aap alsnog uit de mouw.
Eric Z schreef:Maar waarom is dat terugschakelen precies zo hinderlijk? Je merkt dat er vertraging is en daarom fixeer je daarop te blijven letten. Maar tijdens het rijden schakel je terug terwijl je remt ga ik vanuit, dan kan je daar toch niet veel last van hebben?
Als je auto rijdt wil je toch de controle over de auto hebben? Als ik dus flipper wil ik schakelen en niet daarop moeten wachten. Voorbeeld rotonde: als je hard op een rotonde komt afrijden en dan terugschakelt 2 verzetten dan zou de auto toch voor de bocht de juiste versnelling moeten hebben en niet pas in de bocht ? Dat ontneemt dan je plezier volledig.

Bij Porsche is dit prima voor elkaar.
Nooit met dct gereden, maar is dan de bak tijdens remmen al in vrij en zet die hem dan in het verzet tijdens het weer oppakken van het gas?
Volgens mij rijd mn pa met een zf 8 automaat, maar dat vind ik prima reageren. Ook nooit echt de hooligan mee uitgehangen in ieder geval al stukken beter dan mn eigen e46.

romo

Bericht door romo » 06 feb 2016, 22:32

Het is nog steeds wat het is.

In D of in S is de bak minder scherp dan de PDK.

Dat was het betoog, dat blijft het betoog.

Het ligt hem met name in terugschakelen, de rest is uitgebreid besproken.

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2016, 22:45

Kijk net dit filmpje:
http://youtu.be/4NcJeyYTVH0" onclick="window.open(this.href);return false;

4.20m kijken.
'
de versnellingsbak is super-supersnel, niet te bevatten. Hij is 'instant
'.
Aldus de reviewer.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 feb 2016, 23:03

Andre schreef:Ik heb op papenburg gedrift met een m4. Wat mij heel erg tegenviel was de elektronische stuurpomp.

DCT was inderdaad niet het rapste bij terug schakelen.

Als daily zou ik mij er niet aan storen maar als fun auto wel. De Audi rs3 bak is nog veel trager maar als daily heb ik daar geen last van.

Ben blij met de handbak keuze. Elektronische stuurpomp zal,denk ik op,de m2 tegenvallen!
Die DCT schakelt best aardig maar ik zou in een M2/M3/M4 altijd een handbak willen. Rijplezier bestaat voor mij eruit dat je zélf stuurt, remt en schakelt, met zo min mogelijk elektronica die je overeind kan houden. Dus ook als die DCT briljant zou zijn, zou ik er feestelijk voor bedanken.

Dat gezegd hebbend is zo'n DCT geen PDK. Maar die PDK zou ik in de meeste Porsches ook laten schieten voor een handbak.

RVV

Bericht door RVV » 06 feb 2016, 23:18

Ik denk; Ijlla en Robert dat jullie wat te voorbarig zijn met jullie conclusies op basis van dit ene ritje. Automaatbakken, de voorganger SMG en ook de huidige DCT bakken hebben een "zelflerende" modus. De eigenschappen worden aangepast aan de rijstijl van de bestuurder. Als er langdurig relatief "soft" is gereden in zo'n auto (logisch als demo/testauto) dan past het schakelsysteem zich daar op aan.. Die zelflerende modus is gebaseerd op een gemiddelde rijstijl/karakteristiek over een "langere" periode. Omdat jullie dit niet hebben meegenomen in jullie beoordeling en met een groot drama het ongenoegen over de bak uiten kun je een hardheid in standpunten verwachten. Dan de opmerking of een M3/M4 een sportauto mag worden genoemd? Sinds de opvolger van de e30 M3 speelt deze discussie al.. Een M3 achtige is nooit een sportauto geweest maar altijd een auto die sportauto gevoel gaf.

Ondertussen is het wel een heel erg vermakelijk draadje geworden :-)

Plaats reactie