Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door GTRene » 22 okt 2013, 21:55

dit is ook wel gaaf>
Een geïntegreerde dry-sumpsmering zorgt voor een betrouwbare oliesmering, ook bij een sportieve rijstijl en hoge dwarsversnellingen. Daarnaast vervult het systeem een extra functie in de motorkoeling.

Het oliereservoir bevindt zich in de motor. Hierdoor is er geen extra olietank nodig. Dat bespaart plaats en gewicht.

Om aandrijfverlies te minimaliseren en de efficiency te vergroten wordt voor de olievoorziening van de smeerplaatsen in de motor een elektronisch geregelde oliepomp toegepast. Deze optimaliseert de olievoorziening, laat het brandstofverbruik dalen en verlaagt hierdoor de uitlaatgasemissie.
dit ook wel denk
Het als meeruitvoering leverbare systeem ter verhoging van de rijdynamiek en stabiliteit werkt met een variabele verdeling van het koppel over de achterwielen, plus een mechanisch achteras-sperdifferentieel.

Bij een dynamische rijstijl wordt bij een stuurinslag het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht licht afgeremd. Voor een extra impuls in de ingeslagen richting. Het resultaat is een direct en dynamisch stuurgedrag in de bochten.

Bij lage en gemiddelde snelheden verhoogt PTV de souplesse en stuurnauwkeurigheid beduidend. Bij hoge snelheden en bij het uitaccelereren van een bocht zorgt het achteras-sperdifferentieel bovendien voor meer rijstabiliteit en tractie.

Ook op wisselend wegdek en regen of sneeuw.

Resultaat: een hoge dwarsdynamische stabilisatie van de wagen. Optimale tractie. Hoge bochtendynamiek bij elke snelheid, met nauwkeurig instuur- en perfect lastwisselgedrag – ook op de bochtige gedeeltes van uw reis.

* Deze gegevens zijn verkregen door een wagen tijdens een NEDC (nieuwe Europese rijcyclus) te testen volgens de Euro 5-procedure nr. 715/2007/EG en 692/2008/EG. De gegevens hebben geen betrekking op één afzonderlijke wagen en vormen geen deel van de specificatie, maar dienen slechts om verschillende autotypes met elkaar te kunnen vergelijken. Nadere informatie over de afzonderlijke wagens kunt u opvragen bij uw Porsche dealer.

Bepaling van het verbruik op basis van de standaarduitvoering. Speciale uitvoeringen kunnen het verbruik en de rijprestaties beïnvloeden.
ff hier weg gehaald>
http://www.porsche.com/belgium-liege/nl ... tabindex=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7753
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Tim N » 23 okt 2013, 10:15

Romo, meende vanmorgen vanaf de A1 ook een rode bij PCTwente te zien staan

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 26 okt 2013, 16:20

Net retour uurtje stoeien Cayman S

Exterieur; fantastische lijnen, het uni rood is Porker Porno, de satijnen grijze 20" maken het plaatje echt af, de gele remklauwen met PCCB zijn misschien wel over the top.

Interieur; mooie klokken, de sportkuipen zitten in eerste instantie goed, lekker strak, het stuur iets dunner dan een M stuur maar niet te dun, de middenconsole wat hoog, mede uiteraard door de sportieve diepe zit.

Rijden; PDK eerst in auto-mode, maar dat duurde nog geen 500m, verveelt erg snel IMO, dus naar de paddles, dat geeft een stuk meer beleving, maar het blijft erg klinisch, de bak heeft een tik bedenktijd nodig, niet storend overigens.
De motor is behoorlijk aanwezig qua geluid, juist ook bij rustig rijden, helemaal als je flink gaat trappen, wat echt nodig is om de vaart er in te houden, hangt heerlijk direct aan het gas zoals het een echte atmo betaamt, onderuit is het duidelijk dat er geen grunt is, leven in de brouwerij komt er pas boven de 4K RPM, het zal niet voor niets zijn dat de 4 in te toerenteller precies op 12 uur staat :lol: De sportauspuff (optie a €2300,--) voegt echt niets toe, die kan direct geschrapt worden, sterker de normale auspuff klinkt het beste.
Demping; de auto is niet storend hard, alleen op korte oneffenheden wordt ie stoterig, de achterzijde vind ik zachter dan de JRZ RS 1, mn bij korte stevige doordraaiers met het gas d`r op, voel je dat ie achter de kont wegdrukt, dat doet mijn kar echt strakker.
Sturen; komt neutraal over, maar ik vind er niet veel gevoel in zitten, ik had ook meer levendigheid/response verwacht (maar dat kan geheel aan mijn eigen perceptie liggen), ook omdat deze auto veel lichter is. Het stuurt lichter dan de 1M (die nog hydraulisch is) het kart achtige, wat je zou verwachten mis ik dan toch best wel, ook dit kan aan mijn eigen , te hoge(?) verwachtingspatroon liggen.
Remmen; direct bij de les, de keramische remmerij staat optisch erg dik, maar voor straat gebruik wellicht over the top, meer geschikt voor het circuit. Het maximum heb ik gelukkig niet hoeven te testen, indruk is goed en solide.
Na een uurtje rijden een redelijke indruk verkregen, maar ook een zere rug, de kuipen hebben een zeer adequate zijdelingse steun, maar volstrekt te weinig lumbaal steun, je zit er in met een doorgezakte rug (!!) dat is IMHO een ergonomische misser, de kuipen zijn zeer te ontraden zeker als je meer en langer met deze auto wil gaan rijden.

Conclusie; hoe deze auto nu te plaatsen?
Het is een Porker, het is een sportkar, dus rauwer, directer, meer lawaai en compromislozer...............en dat is wat ie is. Ik had een licht ander verwachtingspatroon, maar het is en blijft een sportkar en daarin stelt ie nagenoeg niet teleur.
Kan je dagelijks met zo`n kar rijden? Dat blijft een lastige vraag, langdurige ritten zullen lawaai technisch snel vermoeiend danwel storend worden, korte ritten zal beter gaan.
Plaatsen we het tegen over een ///M, dan is direct duidelijk dat de Porker compromisloos voor sportiviteit kiest, in beleving, in geluid, in zit positie, het sturen vind ik minder goed dan verwacht. Een ///M is echt het compromis tussen enerzijds sportiviteit en anderzijds comfort. Het zijn echte ///Meesters in dat concept.
Ik krijg heel sterk het gevoel dat de Cayman S een auto is die je in het weekend uit de garage haalt, een paar uurtjes lekker rond boendert en vervolgens hem weer wegzet, tot de volgende gelegenheid.
De ///M pak je rustig elke dag, dat maakt niet s uit............waar leidt dit alles toe;

Ik moet gewoon 2 auto`s hebben, 1 voor door de week, en een Cayman om mee los te gaan voor korte intense momenten, wel met een handbak, de PDK is te goed, te klinisch en daardoor te weinig beleving ( ik had nooit gedacht dit te zullen schrijven, maar ik moet mijn mening 100% herzien vwb PDK-DCT, een handbak hoort bij ultieme sportiviteit, dat straalt die Porker uit, zo beleef je hem en het ontbreken van een handbak doet dat sportieve karakter geweld aan)

Zo even wat eerste indrukken, wellicht kom ik er nog even op terug als alles een beetje nedergedaald is :lol:


Autogespot was er ook bij, dat scheelt weer plaatjes plaatsen :lol: ;

http://www.autogespot.nl/porsche-cayman ... 10/26#img1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door dvh » 26 okt 2013, 16:25

Even kort. Hij valt wat tegen tov de M.
Duidelijk en eerlijk verhaal.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door GTRene » 26 okt 2013, 18:51

mooi verhaal maar zo te lezen net niet die itch die je zocht, best vreemd maja ik ken zo'n kar ook niet :D
wel mooie platen geschoten daar, mooie kar :df:
zat er geen sport program op de PDK? ik bedoel dat ie dan wat ruiger schakelt?

nahja anders maar wachten op de Cayman GTS of RS of ST of RSR hoe die ook gaat heten :tooth:

maja meer hardcore betekent nog verder vanaf de 1M :hmmm:

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Sjoerd » 27 okt 2013, 12:09

Romo,

leuk verslag; eigenlijk precies zoals ik erover denk. Nou is die van mij wel 3de auto.

romo schreef:de sportkuipen zitten in eerste instantie goed, lekker strak, het stuur iets dunner dan een M stuur maar niet te dun, de middenconsole wat hoog, mede uiteraard door de sportieve diepe zit.
Ik vind de zitpositie beduidend beter dan een 1M. Bij de 1M had ik het gevoel op de bok te zitten t.o.v. de Boxster

romo schreef:Rijden; PDK eerst in auto-mode, maar dat duurde nog geen 500m, verveelt erg snel IMO, dus naar de paddles, dat geeft een stuk meer beleving, maar het blijft erg klinisch, de bak heeft een tik bedenktijd nodig, niet storend overigens.
Het is 'beter' maar niet leuker.

romo schreef:De sportauspuff (optie a €2300,--) voegt echt niets toe, die kan direct geschrapt worden, sterker de normale auspuff klinkt het beste.
Ik denk dat je even op bezoek moet gaan bij Dr. van Bolhuis ;-) Ik heb met beide gereden en zweer bij de sportauspfuff. Een wereld van verschil. In de normale stand vind ik het prima - zelfs in combi met cabriodak - om lange afstanden te rijden.

romo schreef:Sturen; komt neutraal over, maar ik vind er niet veel gevoel in zitten, ik had ook meer levendigheid/response verwacht (maar dat kan geheel aan mijn eigen perceptie liggen), ook omdat deze auto veel lichter is. Het stuurt lichter dan de 1M (die nog hydraulisch is) het kart achtige, wat je zou verwachten mis ik dan toch best wel, ook dit kan aan mijn eigen , te hoge(?) verwachtingspatroon liggen.
Ik vind de Porsche inderdaad iets minder gevoelig sturen; wel directer.

romo schreef:Na een uurtje rijden een redelijke indruk verkregen, maar ook een zere rug, de kuipen hebben een zeer adequate zijdelingse steun, maar volstrekt te weinig lumbaal steun, je zit er in met een doorgezakte rug (!!) dat is IMHO een ergonomische misser, de kuipen zijn zeer te ontraden zeker als je meer en langer met deze auto wil gaan rijden.
Mijn rug is erg gevoelig; ik stap okselfris uit. Ik heb wel de adaptieve stoelen die in 1000 verschillende standen in de stellen zijn. Zo op de foto heeft deze Cayman ze ook. Het kost wel wat tijd de ideale positie te vinden

romo schreef:Kan je dagelijks met zo`n kar rijden? Dat blijft een lastige vraag, langdurige ritten zullen lawaai technisch snel vermoeiend danwel storend worden, korte ritten zal beter gaan.
Ikzelf niet omdat ik meer ruimte (zitplaatsen) nodig heb. Ik heb wel één week hem dagelijks gereden van de zomer en dat was qua comfort prima uit te houden.

romo schreef:Ik moet gewoon 2 auto`s hebben, 1 voor door de week, en een Cayman om mee los te gaan voor korte intense momenten, wel met een handbak, de PDK is te goed, te klinisch en daardoor te weinig beleving ( ik had nooit gedacht dit te zullen schrijven, maar ik moet mijn mening 100% herzien vwb PDK-DCT, een handbak hoort bij ultieme sportiviteit, dat straalt die Porker uit, zo beleef je hem en het ontbreken van een handbak doet dat sportieve karakter geweld aan)
Handbak is zoiezo een must; ik zou nog eens goed nadenken over de dagelijkse driveability. Heb je de ruimte nodig en rij je veel 'lange' stukken? Als ik de ruimte (zitplaatsen) niet nodig zou hebben en we zouden hier een Duitse mentaliteit aangaande auto's (van een ander) hebben dan zou ik makkelijk in de huidige Boxster/Cayman/911 dagelijks kunnen en willen rijden!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Macboy » 27 okt 2013, 12:16

Rene dat ding schakelt bizar ruig. Maakt klappen niet normaal beleving is zeer intens. Maar er zijn gewoon handbak liefhebbers. Heb helaas geen tijd voor een leuk verslag.

Porsche is gewoon een echte sportwagen. Groter compliment kan je de auto niet geven. Als je het verslag goed leest dan is er met de auto niets mis. Integendeel, sportieve genen tot en met. Non plus ultra. Gewoon ultieme sportwagen met Duitse gründlichkeit. Geweldige balans. Geweldige motor. Om verliefd op te worden.

De auto zal alleen tekort doen als je comfort zoekt. Vanuit de BMW komende denk ik dat die combinatie tussen sportief en comfort zodanig verneukeratief is dat je dit ook gaat zoeken in de Cayman. Dat is dus een tekortkoming van de rijder, geen tekortkoming van de auto zelf. Overigens is de Cayman zachter afgeveerd dan de 1M, je moet comfort dus in totaalplaatje zien (schakellui rijden, rust etc).

Als daily zou ik de Cayman niet kiezen. Maar dat is met mijn kilometrage en 4-deuren ook niet zo raar. Maar als tweede cq funauto zou de keuze tussen een 1M en een Cayman voor mij niet simpeler kunnen: op elk moment van de dag de Cayman S. Zonder twijfel.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door GTRene » 27 okt 2013, 12:27

ah, oke dan, ik dacht al van, dat zou ik minder vinden als die bv in een sport programma nog te vloeiend, lees emotieloos zou schakelen.

enige auto waar ik ooit met zo'n soort bak een stukje heb gereden is zo'n Artega GT maar die heeft DSG en dat vond ik te gladjes/vloeiend opzich wel een mooi systeem, maar als je het op sport zet dan wel graag iets meer emotie in die DSG.
Al zullen er tegenwoordig wel meer mogelijkheden zijn qua programmeren van die bakken denk.

maar die Porsche PDK is verder dus wel mooi/fijn/sportief in te stellen dus, dat scheelt.
denk idd dat zolang je zeg onder de 380pk blijft je ook makkelijk aan kunt met een handbak :D

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 12:53

Sjoerd schreef:Romo,

leuk verslag; eigenlijk precies zoals ik erover denk. Nou is die van mij wel 3de auto.

romo schreef:de sportkuipen zitten in eerste instantie goed, lekker strak, het stuur iets dunner dan een M stuur maar niet te dun, de middenconsole wat hoog, mede uiteraard door de sportieve diepe zit.
Ik vind de zitpositie beduidend beter dan een 1M. Bij de 1M had ik het gevoel op de bok te zitten t.o.v. de Boxster

Mee eens, zit is diep en tussen de wielen, niet op de bok idd, maar de sportkuipen zijn zonder meer slecht ( dit is dus de duurste stoel die er in kan voor de duidelijkheid)
romo schreef:Rijden; PDK eerst in auto-mode, maar dat duurde nog geen 500m, verveelt erg snel IMO, dus naar de paddles, dat geeft een stuk meer beleving, maar het blijft erg klinisch, de bak heeft een tik bedenktijd nodig, niet storend overigens.
Het is 'beter' maar niet leuker.

romo schreef:De sportauspuff (optie a €2300,--) voegt echt niets toe, die kan direct geschrapt worden, sterker de normale auspuff klinkt het beste.
Ik denk dat je even op bezoek moet gaan bij Dr. van Bolhuis ;-) Ik heb met beide gereden en zweer bij de sportauspfuff. Een wereld van verschil. In de normale stand vind ik het prima - zelfs in combi met cabriodak - om lange afstanden te rijden.

Ilija reed mee, wij waren het direct eens dat het niets toevoegt, en Ilja was een overtuigd liefhebber van deze optie, een must have volgens hem, nu dus niet meer

romo schreef:Sturen; komt neutraal over, maar ik vind er niet veel gevoel in zitten, ik had ook meer levendigheid/response verwacht (maar dat kan geheel aan mijn eigen perceptie liggen), ook omdat deze auto veel lichter is. Het stuurt lichter dan de 1M (die nog hydraulisch is) het kart achtige, wat je zou verwachten mis ik dan toch best wel, ook dit kan aan mijn eigen , te hoge(?) verwachtingspatroon liggen.
Ik vind de Porsche inderdaad iets minder gevoelig sturen; wel directer.

Besturing heeft echt weinig gevoel, weinig feeback, en zeker niet scherper/directer dan een 1M, dat vind ik opvallend, ik had dat anders verwacht

romo schreef:Na een uurtje rijden een redelijke indruk verkregen, maar ook een zere rug, de kuipen hebben een zeer adequate zijdelingse steun, maar volstrekt te weinig lumbaal steun, je zit er in met een doorgezakte rug (!!) dat is IMHO een ergonomische misser, de kuipen zijn zeer te ontraden zeker als je meer en langer met deze auto wil gaan rijden.
Mijn rug is erg gevoelig; ik stap okselfris uit. Ik heb wel de adaptieve stoelen die in 1000 verschillende standen in de stellen zijn. Zo op de foto heeft deze Cayman ze ook. Het kost wel wat tijd de ideale positie te vinden

Nee dus, dit zijn niet de adaptieve sportstoelen, de sportkuipen kunnen alleen voor en achteruit ingesteld worden, skip deze optie direct, bio-mechanisch-ergonomisch volstrekt onacceptabel, zeker gezien de hoofdprijs van >€3000K

romo schreef:Kan je dagelijks met zo`n kar rijden? Dat blijft een lastige vraag, langdurige ritten zullen lawaai technisch snel vermoeiend danwel storend worden, korte ritten zal beter gaan.
Ikzelf niet omdat ik meer ruimte (zitplaatsen) nodig heb. Ik heb wel één week hem dagelijks gereden van de zomer en dat was qua comfort prima uit te houden.

romo schreef:Ik moet gewoon 2 auto`s hebben, 1 voor door de week, en een Cayman om mee los te gaan voor korte intense momenten, wel met een handbak, de PDK is te goed, te klinisch en daardoor te weinig beleving ( ik had nooit gedacht dit te zullen schrijven, maar ik moet mijn mening 100% herzien vwb PDK-DCT, een handbak hoort bij ultieme sportiviteit, dat straalt die Porker uit, zo beleef je hem en het ontbreken van een handbak doet dat sportieve karakter geweld aan)
Handbak is zoiezo een must; ik zou nog eens goed nadenken over de dagelijkse driveability. Heb je de ruimte nodig en rij je veel 'lange' stukken? Als ik de ruimte (zitplaatsen) niet nodig zou hebben en we zouden hier een Duitse mentaliteit aangaande auto's (van een ander) hebben dan zou ik makkelijk in de huidige Boxster/Cayman/911 dagelijks kunnen en willen rijden!
Ik zou hem als 2e auto erbij willen, maar niet als enige auto

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Steven N. » 27 okt 2013, 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Macboy » 27 okt 2013, 13:28

Voor de duidelijkheid: voor die 15.000km max per jaar die Romo rijdt is het natuurlijk een perfecte daily. Komt nooit op snelweg, nooit lange ritten. Alle lange ritten en snelweg ritten zijn juist in weekend voor hem als fun auto.

Kortom: als tweede auto voor mij leuk maar voor jou Romo slaat die conclusie natuurlijk nergens op.

Bestellen dat ding. 2 jaar rijden en dan een M4 of M2.

Life is simple.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 13:36

Qua km`s mee eens.

Maar als daily driver ga ik mij in zo`n kar vervelen, die kar vraagt er om om los te gaan, altijd meer dan 4K RPM op de schaal van Richter, donnerwetter en de rest.........

Die kar is te goed, te sportief om gezapig woon/werk verkeer mee te doen.......ja het kan wel, gezapig rondrijden met een Cayman, maar dan ben je niet wijs in de bovenkamer, of wel niet fris onder de pet, NFOP graad 3 :lol:

Ik zie het als mijn motor, die pak je af en toe, omdat ie dan los mag en kan, elke dag met dat ding slaat nergens op.
Een 1M is de IMHO onovertroffen mix tussen die 2, de alltagstauglichkeit, ja ook het gezapig rondrijden , kan daar goed mee, muziekje op en wat kan de wereld je nog schelen.
Muziek in de Cayman? Je hoort het niet eens...............

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 13:59

Wellicht probeer ik het gewoon, nieuwprijs M4 kan ook een breekpunt zijn...........

Nou dan is het niet zo moeilijk meer :lol:

Tom
Berichten: 22381
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Tom » 27 okt 2013, 14:15

Sportuitlaat vind ik wel wat toevoegen. Ik heb een Boxster zonder en één met gereden en met sportauspfuff krijg je het geluid wat je verwacht van zo'n auto... wat plofjes, luider, uitdagender. Was voor mij een eis. Mooi in overeenstemming met dat heerlijke blok. En op lange ritten laat je het knopje uit. Tot dusver heb ik het 90% van de tijd aan staan. Tunneltje is versnelling terug, gas en genieten van de brul.

Comfort vind ik juist super. Heeft een betere veren/demping setup dan m'n ex-Z4 die meer stuiterde (zie ook verslag in m'n Boxster topic). Comfortabel zonder het sportieve gevoel te missen. Ik rijd zo'n 20-25k km per jaar. Vorige week 250km enkele rit gereden zonder tussenstop en stap dan zonder probleem uit. Qua bouwkwaliteit, stoelen, onderstel, etc. kun je daar niks op aanmerken. Enige minpunten zijn een wat zware koppeling (vooral filerijden en binnen de stad), twee ipv vier deuren en minder opbergruimte. En de motor daagt idd wel meer uit om gas te geven, maar een 1M met een berg koppel zal ook snel op illegale snelheden zitten. Maar dat uitdagende vind ik juist leuk, anders ging ik wel een Passat TDI rijden.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1997
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Joost » 27 okt 2013, 14:26

De sportkuipstoelen begrijp ik ook niet.

Ik heb in een aantal GT3's (997) proefgereden, zowel MK1 als MK2, met en zonder kuipstoelen (die in de GT3 MK2 zijn exact hetzelfde als die in de Cayman). en ik vond het helemaal niets. De 'normale' adaptieve sportstoelen zitten beduidend beter, en kunnen ook lager lijkt het. Houden je prima op je plek en zijn een stuk comfortabeler bij normaal gebruik. En je kan ze, zoals Sjoerd al schreef, in 1001 manieren instellen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 14:31

Joost schreef:De sportkuipstoelen begrijp ik ook niet.

Ik heb in een aantal GT3's (997) proefgereden, zowel MK1 als MK2, met en zonder kuipstoelen (die in de GT3 MK2 zijn exact hetzelfde als die in de Cayman). en ik vond het helemaal niets. De 'normale' adaptieve sportstoelen zitten beduidend beter, en kunnen ook lager lijkt het. Houden je prima op je plek en zijn een stuk comfortabeler bij normaal gebruik. En je kan ze, zoals Sjoerd al schreef, in 1001 manieren instellen.
+oneindig.

Het zijn de duurste stoelen, maar gelijk ook de aller beroerdste voor je rug

Deze dus;

Afbeelding

Direct voor de normale sportstoel gaan

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 14:36

Tom schreef:Sportuitlaat vind ik wel wat toevoegen. Ik heb een Boxster zonder en één met gereden en met sportauspfuff krijg je het geluid wat je verwacht van zo'n auto... wat plofjes, luider, uitdagender. Was voor mij een eis. Mooi in overeenstemming met dat heerlijke blok. En op lange ritten laat je het knopje uit. Tot dusver heb ik het 90% van de tijd aan staan. Tunneltje is versnelling terug, gas en genieten van de brul.

Comfort vind ik juist super. Heeft een betere veren/demping setup dan m'n ex-Z4 die meer stuiterde (zie ook verslag in m'n Boxster topic). Comfortabel zonder het sportieve gevoel te missen. Ik rijd zo'n 20-25k km per jaar. Vorige week 250km enkele rit gereden zonder tussenstop en stap dan zonder probleem uit. Qua bouwkwaliteit, stoelen, onderstel, etc. kun je daar niks op aanmerken. Enige minpunten zijn een wat zware koppeling (vooral filerijden en binnen de stad), twee ipv vier deuren en minder opbergruimte. En de motor daagt idd wel meer uit om gas te geven, maar een 1M met een berg koppel zal ook snel op illegale snelheden zitten. Maar dat uitdagende vind ik juist leuk, anders ging ik wel een Passat TDI rijden.
Over de sportuitlaat, zeker gezien de meerprijs, gaan we het niet eens worden, plofjes kunnen ook hoorbaar gemaakt worden met het standaard systeem, tikje terug en gas liften en voilà .....

Comfort is erg goed, zoals vermeld vind ik de achterkant wat week, zeker bij snelle doordraaiers waar je het gas er op gooit. Wel de normale adaptieve sportstoelen er in.
Koppeling onbekend terrein zijnde een DKG
Opbergruimte lijkt me meer dan genoeg, daar hoef je hem niet om te laten staan
Bouwkwaliteit geen punt van discussie.

Tom
Berichten: 22381
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Tom » 27 okt 2013, 14:50

Voor mij is beleving erg belangrijk, dus roadster (wind door de haren) + motor die goed klinkt en aan het gas hangt + plofjes en lekkere brul uit uitlaat is een top combinatie. Een snelle Audi zou mij vervelen (met 250km/u in de neus peuteren is niet aan mij besteed), ik wil juist voelen dat ik een sportieve auto onder de kont heb en geprikkeld worden. Zo'n Morgan 3 wheeler vind ik ook super, maar als 2e of 3e auto. Porsche doet dat geweldig goed, je voelt in alles dat het een sportauto is maar je kunt er toch dagelijks mee rijden (en lange afstanden ook geen enkel probleem).

Zag de foto's van jullie van gister en zou geen moment twijfelen :love: :love: :love: :love: :love: wat een kar. Wel met handbak aub.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 15:01

Ja........het is een snoepje :love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door GTRene » 27 okt 2013, 17:04

sowieso een mooie kar, maareuh die kuipstoelen kan je die niet wat anders installeren op de brackets? normaal kun je ze bv verstellen op de brackets, bv voor gaatje hoger of achter juist lager enz...
zodat ze bv wel beter zitten, bv minder rechtop oid.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Sjoerd » 27 okt 2013, 17:07

Dan moeten de heren binnenkort maar eens in de Boxster rijden in de buurt van een paar tunneltjes. You'll change your mind!

De adaptieve sportstoelen zijn top; qualiteit BMW comfort stoel. Moet ik wel zeggen dat de huidige BMW comfort stoel niet meer degene is waar iedereen zoveel lof over uitspreekt :(

Ik had de kuipstoelen in de GT3; heb daar nooit echt rugklachten van gehad.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 17:14

OK

Benieuwd

Sjoerd, check PB

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9073
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Joop » 27 okt 2013, 17:48

Klinkt als een auto voor mij als ik jou verslag doorlees Romo...

...zelfs als daily. Lijkt me niet dat hij meer 'stuitert' als de vorige Cayman en met name E86 Z4/Z4M Coupe. De niet M uitvoering van de Z4 Coupe was net op het randje voor wat ik nog zou accepteren als daily, De Z4M Coupe en de Cayman/Cayman S zijn in die zin veel uitgebalanceerder voor everyday drive, waarbij de vorige Cayman toch een streepje voor had in de 'comfort-zone', maar eigenlijk ook al de meer sportwagen; zeg lijnen-rijder was van de twee.

Ga nog maar eens keer mijn spaarvarken omkeren, maar ik ben bang dat ik de bodem zo wel zie zonder 'm om te hoeven keren. ;-)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27098
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door romo » 27 okt 2013, 18:36

Het is een sportkar, in die zin niet het compromis waar BMW of specifiek ///M om bekend staan, dat moet in het achterhoofd gehouden worden.

De kar is verder briljant, zelfs met PDK, alleen het sturen had ik directer/agressiever/agieler verwacht, maar Ilija wees me er fijntjes op dat ik al de hoogste standaard gewend ben, en beter dan best bestaat niet :tooth:

Wordt vervolgd.......

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door Peric » 27 okt 2013, 18:53

Zat je wel helemaal ín de kuip. Met een kuipstoel heb je gauw de neiging om iets onderuit te gaan zitten.

Enne... Zijn er mensen die de Cayman zo mooi vinden dat ze spontaan van de fiets vallen? :P
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Joost H., Majestic-12 [Bot] en 4 gasten