Wat vind de DFer nou Asociaal in het verkeer?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 feb 2008, 07:29

Daar waar je 50 mag, iedereen dus ongeveer 55 rijdt...........................dan heb je wel eens de pech ( zoals ik vanochtend) dat er weer een moraal ridder met visje op de achterklep, EO lid maatschap, en ik neem 2,1 kinderen, want dat heeft Rouvoet gezegd....................daar dus met 38,76 km/h rijdt als of het een sight see tour door Lourdes is of zo.............................
Niet wetende dat de rest van de processie ( zijnde 2 km auto`s) zich op zit te vreten, omdat 1 iemand denkt te moeten bepalen hoe het moet.....................

Ik zeg; van te snel heeft niemand last, van te langzaam heeft iedereen last........................................ :lol:
Laatst gewijzigd door romo op 27 feb 2008, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 feb 2008, 08:09

romo schreef:dan heb je wel eens de pech ( zoals ik vanochtend) dat er weer een moraal ridder met visje op de achterklep, EO lid maatschap, en ik neem 2,1 kinderen, want dat heeft Rouvoet gezegt
Rouvout zou, in plaats van zich te concentreren op het gezin, zijn budget aan Plasterk moeten geven voor taalonderwijs. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 feb 2008, 08:34

Geelhoed schreef:
romo schreef:dan heb je wel eens de pech ( zoals ik vanochtend) dat er weer een moraal ridder met visje op de achterklep, EO lid maatschap, en ik neem 2,1 kinderen, want dat heeft Rouvoet gezegt
Rouvout zou, in plaats van zich te concentreren op het gezin, zijn budget aan Plasterk moeten geven voor taalonderwijs. :wink:
Oeps sorry hoor hehe, was vroeg ( reeds verholpen)

Maar de boodschap is natuurlijk duidelijk, of ben jij ook zo`n moraal ridder Geelhoed :lol: :wink:

ROUVOUT, das ook wel aardig ja :lol:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 feb 2008, 08:45

Ik heb geen visje, maar moraalridder (1 woord) ben ik zeker. Ik schreef dit al eens:
De Moraalridder

In het woordenboek omschreven als moralist; iemand die vanuit morele overwegingen
kritiek levert. Vaak gebruikt door vrijbuiters als scheldwoord, wanneer die persoon
op zijn losbandig gedrag wordt gewezen. Is een moraalridder slecht? Ik denk het niet,
en in dit stukje zal ik omschrijven waarom niet.

De Moraal
Moraal is de set van heersende gebruiken en zeden. Dat is niet de wet maar wat in
de maatschappij wordt aanvaard. Zo is er in Nederland het drugsgebruik, zolang men
er geen last van heeft, wordt dat aanvaard en is dat dus verantwoord. Dat wil niet
zeggen dat alle groepen mensen dat moreel vindt. Hier komen we op een moeilijk punt;
de moraal is verschillend voor verschillende groepen mensen. Sommige groepen vinden
dat vrouwen alleen geheel door een burka bedekt over straat mogen, anderen vinden
dat als je geen leer met piercings hebt je er toch echt niet bijhoort.

Als deze gebruiken voldoende zijn ingeburgerd wordt er eerst gedoogd en later kan
het zelfs wettelijk toegestaan worden. Een voorbeeld in het verkeer zijn de
motorrijders die door de files manouvreren, tot 1991 was dat verboden. Dat weerhield
hen er niet van toch tussen de langzaam rijdende auto's door te rijden. Zolang dat
met enig beleid gaat hebben automobilisten daar ook geen last van en vinden het moreel
verantwoord. Wettelijk is dit nog niet geregeld maar er is wel een gedragscode opgesteld.
De wet zal niet lang op zich laten wachten, de moraal te volgen.

Een tweede voorbeeld is de maximum snelheid. In de jaren 80 gold een
maximum snelheid van 100km/h, maar de werkelijke snelheid op 's lands wegen lag veel
hoger. Dat was dan ook de mores. Door de maximumsnelheid te verhogen kwam de wetgever
de bevolking tegemoet en daalde ook het aantal slachtoffers, door de uniformere snelheden.

De Ridder
De ridder heeft vanouds een grote status, de woorden die hem het best omschrijven
zijn: dapper, loyaal, tot opoffering bereid, genadig, nederig en hoffelijk. Een
tot de verbeelding sprekende figuur dus. Als kleine jongens speelden we al riddertje
en een bekende hexalogie spreekt van Jedi-ridders. Zij gebruiken hun gaven om het
kwaad te bestrijden. Als we zo naar de ridder kijken is de link naar moraal niet
zo heel moeilijk te maken.

Moraliseren
Wil dat zeggen dat moraalridders zelf nooit iets fout doen? Dit is het argument wat
slachtoffers van de moraalridder vaak gebruiken: "Doe jij nooit iets fout dan?"
Vanzelfsprekend doet de moraalridder vaak dingen fout. Hij zal zijn moralserend gedrag
dan ook voornamelijk bezigen betreffende onderwerpen waarop hijzelf brandschoon is.
Een hardrijder zal niet zo snel een andere hardrijder bestraffend toespreken maar
een roodlichtrijder is wel een legitiem doelwit voor zijn preken. Een moraalridder
heeft natuurlijk ook wel eens een verkeersboete gehad, en baalt daar ook van, niet
omdat het geld kost maar omdat het tegen zijn natuur is. In tegenstelling tot anderen
zal hij niet proberen er onderuit te komen door zich op vormfouten te beroepen. Ook
leert de moraalridder van zulke fouten.

In het verkeer kunnen we onderscheid maken tussen verschillende types moraalridder.
Het actieve en het passieve type. Het actieve zal een hardrijder proberen af te stoppen
door links te blijven rijden, of bij een bumperklever afremmen. Dit brengt gevaar
met zich mee en is op zich zelf tegen de heersende moraal, want de politie heeft
het recht correctief op te treden tegen overtreders maar burgers niet. Dit type moraalridder
is samen met de overtreder schuldig aan aanrijdingen die ontstaan als gevolg van
hun beider gedrag.
De passievemoraalridder ziet het gebeuren maar zal hoogstens op normale wijze communiceren
dat de overtreder zijn boekje te buiten gaat.

Reacties op de Moraalridder
De reacties van de bemoraliseerden loopt nogal uiteen. Een enkeling ruimt de weggeworpen
snoepwikkel direct op. Dit is afhankelijk van het overwicht van de moraalridder en
de grootte van de groep vrijbuiters. In een grote groep voelt de vervuiler zich sterk
en zet een grote mond op tegen de moraalridder, is hij alleen is hij eerder geneigd
te luisteren. De grote vrijheid die de nederlandse jeugd geniet leidt tot een afbraak
van het respect en vermindering van de neiging tot het corrigeren van het gedrag.
In het verkeer zien we hetzelfde, spreekt u een extreme hardrijder aan op zijn gedrag,
is een grote mond uw deel. Dreigt men de politie te bellen, wordt direct NSB lidmaatschap
verweten.
In extreme gevallen wordt geweld op de moraalridder losgelaten; het bekende zinloos
geweld. Het feit dat de politie nu zelfs aanraadt eerst te bellen, en het signalement
van de dader te onthouden in plaats van in te grijpen, is kenmerkend voor de angst
voor dit geweld. Voor veel mensen is dit een reden hun mond te houden, wanneer zij
iets zien wat niet door de beugel kan. De ware moraalridder doet dit wel en bekoopt
zijn morele superioriteit soms met de dood. De stille marsen zijn het gevolg, het
respect dat voor deze mensen wordt geuit is enorm, en terecht.

Conclusie
Het staat reeds lang geschreven: "Wie zonder zonden is werpe de eerste steen". Mag
een moraalridder, met dit gezegde in het achterhoofd, een persoon die een snoepwikkel
op straat gooit wel aanspreken, of een hardrijder in zijn woonwijk? Dat is toch de
taak van de politie? Natuurlijk moet de moraalridder dit doen! De samenleving
wordt niet geregeerd door de politie maar de politie door de samenleving.
Wat wij als samenleving toestaan wordt door de politie straks gedoogd, het bekende
glijdende vlak. Als je fiets gestolen wordt en je gaat aangifte doen kijkt men je
al aan alsof ze water zien branden. Vuil op straat gooien is al bijna geaccepteerd.
Kijk maar eens na afloop van Koninginnedag, je kan de straat nauwelijks
zien! Hierbij dus een waarschuwing voor allen die een fietsendief, hardrijder of
vervuiler zagen maar zonder iets te zeggen aan voorbij gingen. Voor nu gaat het uw
deur voorbij maar straks is het uw fiets of straat. Grijp nu in voordat het te laat
is.

--Geelhoed

romo

Bericht door romo » 27 feb 2008, 11:16

Niet te serieus zeg :lol:

Je kan toch wel tegen een beetje satire? Of niet dan? :lol:

Heeft een moraalridder dan het monopolie op de waarheid?
Laatst gewijzigd door romo op 27 feb 2008, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 27 feb 2008, 11:29

Hielke schreef:
Met stip op 1: Vrachtauto's die met 1 km verschil andere vrachtauto's inhalen. Dit zijn professionals die ons en zichzelf beroepsmatig voor de gek willen houden door te stellen dat ze anders niet op tijd op hun bestemming komen. Hele gehuchten, dorpen en steden trekken voorbij voordat ze hun inhaalactie hebben kunnen afmaken. Een half uur later zien ze de ingehaalde collega nog steeds in de achteruitkijkspiegel. Is het dan een wonder dat er massaal om een inhaalverbod voor vrachtauto's wordt gevraagd? Treuzelt er iemand met 70 km/h voor je dan is het een ander verhaal.

Inderdaad zeer ergelijk. Maar een chauffeur is ook maar een mens, heb wel eens een interview gezien, daarin werden verschillende chauffeurs gevraagd waarom zou nou gingen inhalen, terwijl het eigenlijk geen tijdwinst oplevert..

De meesten antwoorden omdat ze zat waren om tegen die voorligger aan te kijken waar ze steeds een paar meter op in liepen. Dat was voor hun de ergenis.

Overigens vind ik de opmerking dat een ingehaalde chauffeur maar van het gas moet gaan ook vreemd. Die vraagt er niet om om ingehaald te worden. Hij is niet de probleem veroorzaker maar diegene die inhaalt.

Overigens blijf ik altijd gelaten er achter zitten,, me er druk over maken doe ik allang niet meer. Zo'n dikke jongen maak zich er toch niet druk over.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 27 feb 2008, 13:14

Rico v Velzen schreef: De meesten antwoorden omdat ze zat waren om tegen die voorligger aan te kijken waar ze steeds een paar meter op in liepen. Dat was voor hun de ergenis.
Dan zou ik de onvolprezen Bertus Staigerpaip willlen aanhalen:
'Had Ik Mar Een Vak Geleerd'
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 28 feb 2008, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 27 feb 2008, 13:20

Geelhoed schreef:
Rico v Velzen schreef: De meesten antwoorden omdat ze zat waren om tegen die voorligger aan te kijken waar ze steeds een paar meter op in liepen. Dat was voor hun de ergenis.
Dan zou ik de onvolprezen Bertus Satigerpaip willlen aanhalen:

Egh, denk aan de spelling he.................STAIGERPAIP......... :wink:

RVV

Bericht door RVV » 27 feb 2008, 13:25

Geelhoed schreef:
Dan zou ik de onvolprezen Bertus Satigerpaip willlen aanhalen:
Eh volgens mij is het een vak, sterker nog zonder deze vakmensen verkocht ik geen produkt meer, kunnen consumenten niks meer kopen en draait de gehele economie in de soep.

Pascal

Bericht door Pascal » 27 feb 2008, 17:38

Ik wou al zeggen;niet op zulke mensen neerkijken!

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 27 feb 2008, 19:19

Maurice Graber schreef:
Hendrik Kinderman schreef:Waar ik me gisteren behoorlijk aan heb geërgerd:

- Ik reed met een trekker naar huis, over een 80 km-weg. Geen parallelweg ernaast ofso. Wat krijg je dan: een soort van 'colonne' achter je. Oke, dat is voor mij ook niet leuk, dat je veel ander verkeer wat ophoudt.
Wil een vrachtwagen me inhalen, en kan dat net niet doen. Begint met de lichten te flikkeren en te toeteren.
Sorry hoor, maar ik ben op dat moment ook een weggebruiker. Ik kan er ook nix aan doen dat die (fiat) trekker niet harder wil dan 30.
Even stoppen bij een parkeerhaven? :)
is er niet op dat stuk...

vandaag er weer gereden, met een breed apparaat (weidesleep, 2.20 m.)achter de (dit maal fatsoenlijke trekker, Massey Ferguson) en niemand die zomaar even inhaalt. Mensen aan de andere kant beginnen zelfs uit te wijken naar de berm :shock: en dat terwijl ik heel wat ruimte overlaat. Schrikt blijkbaar behoorlijk af

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 27 feb 2008, 23:52

Hmm, ik vind dat hok gewoon lekkerder rijden als ik 90 km/h ga.....bij 80 km/h heb je echt 't idee dat je stilstaat.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 feb 2008, 07:25

Is geen sprake van neerkijken op.

Ik zit de hele dag naar dezelfde editor op dezelfde schermen te staren op dezelfde werkplek, als ik uit het raam kijk zie ik altijd hetzelfde gebouw. JAZEKER DE HYPOTHEKER.
Zo bezien is een uurtje naar een vrachtwagen in de verte staren niet zo eentonig als gedacht he?

Ik ga voor de variatie toch ook niet aan het bureau van mijn collega zitten?

Wel een tip voor de verveelde trucker: je ergert je een stuk minder aan de laadklep van je voorganger als die zich op 50 meter aftsand bevindt.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 feb 2008, 10:46

^ +1 :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 feb 2008, 11:45

Wel een tip voor de verveelde trucker: je ergert je een stuk minder aan de laadklep van je voorganger als die zich op 50 meter afstand bevindt.

En dat zouden meer mensen moeten doen...

Kazimir

Bericht door Kazimir » 29 feb 2008, 11:59

Marcel van Meerbeek schreef:
Wel een tip voor de verveelde trucker: je ergert je een stuk minder aan de laadklep van je voorganger als die zich op 50 meter afstand bevindt.

En dat zouden meer mensen moeten doen...
4 uur Cup-A-Soep.. en dan kan ik lekker door rijden ;)

Ik erger me overigens niet zoveel in het verkeer, ik vind sommige dingen jammerlijk :)

Echt ergernissen mwah, dat er zo weinig mooie vrouwen in de file staan, dat de buurman zijn neus weer eens leeg haalt.. dat is jammer! :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 mar 2008, 13:50

...weinig...

Ahmed

Re: Wat vind de DFer nou Asociaal in het verkeer?

Bericht door Ahmed » 10 jan 2009, 22:02

Ik sprak net iemand aan bij het stoplicht, die zijn mistACHTERlicht aan heeft bij 3km zicht ofzo.

Zegt ie doodserieus "Ja het is toch ook mistig"

Raam dicht en ben doorgereden.... :?

Sommige mensen :stom:

Joy

Bericht door Joy » 11 jan 2009, 00:14

Afgelopen dagen zoveel mensen in potdichte mist zonder verlichting zien rijden. :stom: Dan twijfel je weer eens aan het verkeersinzicht van een hoop mensen.

Bas

Bericht door Bas » 11 jan 2009, 10:10

Naast veel al gemaakte opmerkingen vind ik bestuurders die moetwillig zinnige verboden negeren erg associaal. Dit kunnen bv vrachtwagenbestuurders zijn die inhaalverboden negeren, maar ook bestuurders die over doorgetrokken strepen gaan op plaatsen waar dit eigenlijk niet kan.

Bij de A2 t.h.v. Den-Bosch heb je een punt waar een oprit van een druk industrieterrein en een afslag naar Nijmegen samen komen. Daar ligt sinds een tijdje een lange doorgetrokken streep die zorgt dat verkeer wat wil uit- & invoegen niet de A2 blokkeert. Het systeem werkt eigenlijk best goed, verkeer op de A2 stroomt een stuk beter door dan zonder die doorgetrokken streep. Alleen heb je nu van die aso's die ofwel op de A2 rijden en ineens in een nagenoeg stilstaand treintje moeten invoegen om de afslag te halen. Je wilt tenslotte niet achteraan aansluiten... Dus die gaan vlak voor de afrit bovenop hun rem staan op een met +/- 70/90 km/h rijdende A2. Hetzelfde geldt voor mensen die willen invoegen en niet willen wachten totdat ze dit verderop mogen, die gaan vanuit stilstand over de doorgetrokken streep invoegen.

Dit levert regelmatig zeer gevaarlijke situaties op en een file... Wat mij betreft direct een artikel 5.

InjectTheVenom

Re:

Bericht door InjectTheVenom » 11 jan 2009, 10:57

Elmar schreef:Het bewust niet verlenen van voorrang.
Als ik ze dan door licht of geluidssignalen laat weten dat ik hun actie niet apprecieer en zij gaan dan ook nog lopen zieken...dan kan je zo dik zijn als Cav, je bent dan nog niet van mij af.
Waar was je vorig jaar toen ik je nodig had :banaan: De zielige figuren zijn daarna ook nog eens met hun hele winkel naar mijn dorp verhuisd :bag:

InjectTheVenom

Re:

Bericht door InjectTheVenom » 11 jan 2009, 11:14

Ahmed schreef:Mensen die geen snelheid maken op de invoegstrook :evil:
Zo'n lesbo ben ik eens rechts over de vluchtstrook voorbij gegaan :bag: Verrekte doos reed gewoon niet sneller als 60km/u en vertikte het om zelfs maar in de buurt van de 70 te komen... echt waar hoe komen zulke zielige figuren in godsnaam aan hun rijbewijs? Instructeur voor iedere rijles pijpen en eventueel ook nog neuken? De gelukkige zijn door een tegoedbon te vinden in hun pakje boter :please: ?

- zoals Elmar al zei: bewust geen voorrang verlenen en dan vooral op rotondes en als het even kan op nog geen meter voor je auto. Ik ben serieus 2 van die mongolen achterna gegaan en heb ze nog net niet vol met hun kop bewusteloos tegen de deuk in mijn (nu voormalige) auto geramd die ik door zo'n opgehemelde piemel gekregen heb. Het scheelde toen echt maar een haar van mijn inhoudingsvermogen of ik had ze hardhandig duidelijk gemaakt hoe ik over hun asociale klotegedrag dacht :wtf:
- geen richting aangeven waar mensen naartoe gaan. Kom je bij een rotonde of kruispunt aan en denk je te moeten wachten voor iemand, gaan ze doodleuk er op dat punt af. Wat bezielt die lamme rukkers in godsnaam?

HansD

Bericht door HansD » 11 jan 2009, 13:25

Nou nou, je zou d´r gewoon wéér kwaad om worden :D

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 jan 2009, 13:27

Bas schreef:Naast veel al gemaakte opmerkingen vind ik bestuurders die moetwillig zinnige verboden negeren erg associaal.
Waarschijnlijk vinden ze het zelf niet zinnig. Hoe denk jij over snelheidslimieten?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 11 jan 2009, 13:31

Hans Disco schreef:Nou nou, je zou d´r gewoon wéér kwaad om worden :D
Af entoe even op de Afbeelding klimmen dan is mijn hart ook weer gelucht en kan ik er weer een tijdje tegen :drinking:

Plaats reactie