Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 08:54

Hey Tristan,

Das een heel verhaal geworden waardoor ik heb besloten het niet te doen daarom zit ik ook effe onder de waardes van paul.

Maar k heb met paul opgereden naar belgie, gaat gewoon gelijk op.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 08:58

Marc RS4 schreef:Hey Tristan,

Das een heel verhaal geworden waardoor ik heb besloten het niet te doen daarom zit ik ook effe onder de waardes van paul.

Maar k heb met paul opgereden naar belgie, gaat gewoon gelijk op.
Okay, als hij maar goed rijdt en door de software betrouwbaar blijft (niet te rijk of arm loopt).

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 09:00

Dat zit wel goed,hij krijgt genoeg peut op hogere toeren.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 15 jan 2008, 09:10

Tom schreef:
Hendrik Kinderman schreef:Ben laatst door Jan Visser in de Honda thuisgebracht. Trok ff lekker door tot diep in de Vtec. WAt een geluid en sensatie. Alsof de zuigers bijna het blok uit willen schieten!! :shock:

Wat dat betreft is hoogtoerig idd lekkerder.
Swift Sport is toch ook lekker? Hangt ook lekker aan het gas en blijft ook gaan!
Zou jij die auto lekkerder vinden als ie minder toeren maakte en onderin meer power had? Ik niet.
Ik heb nog niet met Jan Visser in dat ding gereden. Alleen samen met de baas van de garage, al geeft hij niet altijd even fanatiek gas. Wel samen met de andere monteur. En idd. Hij hangt heerlijk aan het gas. Maar je moet toegeven, Vtec is een andere sensatie :D

Gebruikersavatar
Blue Knightrider
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008, 09:29
Locatie: Groningen

Bericht door Blue Knightrider » 15 jan 2008, 11:07

Tja, voor beide is heel veel te zeggen:
Ik ga qua gevoel absoluut voor een hoogtoerige motor, maar een eis is daarbij wel een vlakke powerband bij het topvermogen, als er alleen een piek is bij 7000 toeren is het jammer en het kost tijd.
Mooi zou zijn om ongeveer je max vermogen in een breed gebied te hebben (zeg tussen 6000 en 7200 rpm) en daarna niet te veel aflopend waardoor je wel erg snel bent. Uiteraard moeten de overbrengingsverhoudingen hierop aangepast zijn:)

Uiteindelijk gaat het bij acceleratie toch om een zo hoog mogelijk gemiddeld vermogen gedurende de acceleratie, dit verklaart meteen waarom de diesels het met hun afvallende koppelkromme zo goed doen, er is vaak gemiddeld ten opzichte van het topvermogen door het hoge koppel veel vermogen aanwezig.

Mijn 164 heeft vind ik helaas onder de 4000 rpm net wat te weinig in huis, maar daarboven maakt hij het wel weer goed!

@Tristan: Dat is nou een ideale koppel en vermogenskromme, daarmee ben je in de praktijk erg snel, super!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 23:00

Vlakke koppel kromme's zijn altijd een toonbeeld van technologie maar doe mij voor de fun maar een ouderwetse atmo die vanaf ca. 4000RPM echt begint te sleuren. Dat geeft gewoon veel meer beleving. Bij aanschaf van de ZQp had ik met name een voorkeur voor de Z3 omdat ie een 6 cilinder atmo heeft t.o.v. van de vrij klinische 20VT van de TT ook al is de TT sneller met tussen acceleratie. Het geluid en snelheidsbeleving vind ik gewoon minder.

Echter qua beleving scoort de BMW 2.8 weer minder dan de 2.9 VR6 die ik heb gehad ook al hebben ze beiden 190pk. Het koppel verloop van beide motoren verschilt behoorlijk en onderin toeren verliest de VR6 het maar daardoor lijkt deze hoger in toeren extra spectaculair. Uiteindelijk gaat het om de beleving daarom zou ik best kunnen leven met een motor die "slechts" 240pk scoort uit 2.2 liter bij 8000RPM maar dan wel voor een fun wagen.

Kortom:
Toeren = fun
Koppel = comfort

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 20:32

Ik heb gereden met een E36 M3 3.0L en een M3 3.2L, beiden dus atmo's en ik vond de beleving een heel stuk minder dan in mijn Impreza waarin je veel meer 't idee hebt 'afgeschoten' te worden en 't ook allemaal veel harder lijkt te gaan. :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2008, 20:41

Precies, LIJKT te gaan :lol:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 20:46

Beleving dus Hansje. :wink:

Het zal elkaar niet veel ontlopen, want de 3.2L heeft 321 pk als ik 't goed heb en de Sub zit ook zo rond de 315 à 320 pk. :)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 jan 2008, 20:53

Ik denkt dat het mekaar inderdaad niet zo gek veel zal ontlopen.

Wel grappig dat de een weer een andere beleving prefereert dan de ander. Met een turbo motor heb je vaak ineens een bepaalde duw in de rug en wat minder geluidsbeleving. Met een N/A motor weer veel geluidsbeleving en een gedoseerdere duw.
Zo zie maar hoe de smaken verschillen :D

Goed getunede turbo motoren vind ik overigens ook erg fijn rijden, daar niets op af!

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:00

en wat minder geluidsbeleving
http://www.youtube.com/watch?v=R2XHQtX682U

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 16 jan 2008, 21:10

Met 7 km per uur houd hij hem al bijna niet meer op de weg..... 8)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:13

Toch lullig dat je daarmee dan wel een grijze Z06 bij kan houden op CPZ. :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 21:14

Opa schreef:Toch lullig dat je daarmee dan wel een grijze Z06 bij kan houden op CPZ. :mrgreen:
alleen witte wrxen is wat lastiger :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 jan 2008, 21:26

Opa schreef:
en wat minder geluidsbeleving
http://www.youtube.com/watch?v=R2XHQtX682U

:mrgreen:
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk ;)

http://www.youtube.com/watch?v=_ANak8V7 ... re=related :mrgreen:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:26

luco hornsveld schreef: alleen witte wrxen is wat lastiger :twisted: :twisted:
Oude Renaultjes zijn daarentegen weer geen enkel probleem. 8)

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 21:30

Opa schreef:
luco hornsveld schreef: alleen witte wrxen is wat lastiger :twisted: :twisted:
Oude Renaultjes zijn daarentegen weer geen enkel probleem. 8)
ja als je een natte droom hebt
:D :D :D :D
ach man ik stuur met 1 hand rol een shaggie en trek een lange neus naar je als ik je voorbij kom stuiven :twisted: :twisted:

en dan hoef ik de 6e versnelling nog niet eens te gebruiken :D

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:34


Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 21:35

Opa schreef:[img:18:19]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... m_haha.gif[/img] Dream on. :mrgreen:
2.04 versus 2.11 mmmmmmmmmmmmm
Kan jij niet rekenen of slaat de dementie toe :P

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 16 jan 2008, 21:36

Niels schreef:Vlakke koppel kromme's zijn altijd een toonbeeld van technologie maar doe mij voor de fun maar een ouderwetse atmo die vanaf ca. 4000RPM echt begint te sleuren.
Een oude 911 turbo ??

Lukt het de motorbouwers eindelijk de problemen op te lossen (of veel vermogen onderin, maar bovenin dood, of veel power bovenin, maar onderin dood), door toepassing van variabele nokkenassen, 4 kleppen per cylinder, variabele inlaatspruitstukken, motormanagement etc. etc., is het nog niet goed :D.

Haal je "harde" kuipstoelen eruit en zet franse sofa's erin, dan heb je ineens ook veel meer "beleving". Want je wordt meer in je stoel gedrukt bij dezelfde acceleratie. 8)

Ik zal wel te oud worden ;) ;)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:37

luco hornsveld schreef: 2.04 versus 2.11 mmmmmmmmmmmmm
Kan jij niet rekenen of slaat de dementie toe :P
Ik kan heel goed rekenen juist.......2:07 vs 2:04 en semi's vs echte slicks. :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 21:39

Opa schreef:
luco hornsveld schreef: 2.04 versus 2.11 mmmmmmmmmmmmm
Kan jij niet rekenen of slaat de dementie toe :P
Ik kan heel goed rekenen juist.......2:07 vs 2:04 en semi's vs echte slicks. :mrgreen:
ik heb je nooit 2.07 zien rijden ouwe :D :D :D :D
Nee hoor, we zien het de volgende keer, ik ben inmiddels weer 30 kilo lichter :lol:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 21:41

luco hornsveld schreef: ik heb je nooit 2.07 zien rijden ouwe :D :D :D :D
Maar ik wel. :wink:

Weet je al in welke klasse je meerijdt op Time-Attack?
Denk dat we hier beter een ander topic voor kunnen opzoeken. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 16 jan 2008, 22:02

ik moet in de pro non street meedoen, als ik mee mag doen

welk topic?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 16 jan 2008, 22:08


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten