Laagtoerig ipv hoogtoerig?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Okay, als hij maar goed rijdt en door de software betrouwbaar blijft (niet te rijk of arm loopt).Marc RS4 schreef:Hey Tristan,
Das een heel verhaal geworden waardoor ik heb besloten het niet te doen daarom zit ik ook effe onder de waardes van paul.
Maar k heb met paul opgereden naar belgie, gaat gewoon gelijk op.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
Ik heb nog niet met Jan Visser in dat ding gereden. Alleen samen met de baas van de garage, al geeft hij niet altijd even fanatiek gas. Wel samen met de andere monteur. En idd. Hij hangt heerlijk aan het gas. Maar je moet toegeven, Vtec is een andere sensatieTom schreef:Swift Sport is toch ook lekker? Hangt ook lekker aan het gas en blijft ook gaan!Hendrik Kinderman schreef:Ben laatst door Jan Visser in de Honda thuisgebracht. Trok ff lekker door tot diep in de Vtec. WAt een geluid en sensatie. Alsof de zuigers bijna het blok uit willen schieten!!![]()
Wat dat betreft is hoogtoerig idd lekkerder.
Zou jij die auto lekkerder vinden als ie minder toeren maakte en onderin meer power had? Ik niet.

- Blue Knightrider
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 jan 2008, 09:29
- Locatie: Groningen
Tja, voor beide is heel veel te zeggen:
Ik ga qua gevoel absoluut voor een hoogtoerige motor, maar een eis is daarbij wel een vlakke powerband bij het topvermogen, als er alleen een piek is bij 7000 toeren is het jammer en het kost tijd.
Mooi zou zijn om ongeveer je max vermogen in een breed gebied te hebben (zeg tussen 6000 en 7200 rpm) en daarna niet te veel aflopend waardoor je wel erg snel bent. Uiteraard moeten de overbrengingsverhoudingen hierop aangepast zijn:)
Uiteindelijk gaat het bij acceleratie toch om een zo hoog mogelijk gemiddeld vermogen gedurende de acceleratie, dit verklaart meteen waarom de diesels het met hun afvallende koppelkromme zo goed doen, er is vaak gemiddeld ten opzichte van het topvermogen door het hoge koppel veel vermogen aanwezig.
Mijn 164 heeft vind ik helaas onder de 4000 rpm net wat te weinig in huis, maar daarboven maakt hij het wel weer goed!
@Tristan: Dat is nou een ideale koppel en vermogenskromme, daarmee ben je in de praktijk erg snel, super!
Ik ga qua gevoel absoluut voor een hoogtoerige motor, maar een eis is daarbij wel een vlakke powerband bij het topvermogen, als er alleen een piek is bij 7000 toeren is het jammer en het kost tijd.
Mooi zou zijn om ongeveer je max vermogen in een breed gebied te hebben (zeg tussen 6000 en 7200 rpm) en daarna niet te veel aflopend waardoor je wel erg snel bent. Uiteraard moeten de overbrengingsverhoudingen hierop aangepast zijn:)
Uiteindelijk gaat het bij acceleratie toch om een zo hoog mogelijk gemiddeld vermogen gedurende de acceleratie, dit verklaart meteen waarom de diesels het met hun afvallende koppelkromme zo goed doen, er is vaak gemiddeld ten opzichte van het topvermogen door het hoge koppel veel vermogen aanwezig.
Mijn 164 heeft vind ik helaas onder de 4000 rpm net wat te weinig in huis, maar daarboven maakt hij het wel weer goed!
@Tristan: Dat is nou een ideale koppel en vermogenskromme, daarmee ben je in de praktijk erg snel, super!
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Vlakke koppel kromme's zijn altijd een toonbeeld van technologie maar doe mij voor de fun maar een ouderwetse atmo die vanaf ca. 4000RPM echt begint te sleuren. Dat geeft gewoon veel meer beleving. Bij aanschaf van de ZQp had ik met name een voorkeur voor de Z3 omdat ie een 6 cilinder atmo heeft t.o.v. van de vrij klinische 20VT van de TT ook al is de TT sneller met tussen acceleratie. Het geluid en snelheidsbeleving vind ik gewoon minder.
Echter qua beleving scoort de BMW 2.8 weer minder dan de 2.9 VR6 die ik heb gehad ook al hebben ze beiden 190pk. Het koppel verloop van beide motoren verschilt behoorlijk en onderin toeren verliest de VR6 het maar daardoor lijkt deze hoger in toeren extra spectaculair. Uiteindelijk gaat het om de beleving daarom zou ik best kunnen leven met een motor die "slechts" 240pk scoort uit 2.2 liter bij 8000RPM maar dan wel voor een fun wagen.
Kortom:
Toeren = fun
Koppel = comfort
Echter qua beleving scoort de BMW 2.8 weer minder dan de 2.9 VR6 die ik heb gehad ook al hebben ze beiden 190pk. Het koppel verloop van beide motoren verschilt behoorlijk en onderin toeren verliest de VR6 het maar daardoor lijkt deze hoger in toeren extra spectaculair. Uiteindelijk gaat het om de beleving daarom zou ik best kunnen leven met een motor die "slechts" 240pk scoort uit 2.2 liter bij 8000RPM maar dan wel voor een fun wagen.
Kortom:
Toeren = fun
Koppel = comfort
- Opa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Ik denkt dat het mekaar inderdaad niet zo gek veel zal ontlopen.
Wel grappig dat de een weer een andere beleving prefereert dan de ander. Met een turbo motor heb je vaak ineens een bepaalde duw in de rug en wat minder geluidsbeleving. Met een N/A motor weer veel geluidsbeleving en een gedoseerdere duw.
Zo zie maar hoe de smaken verschillen
Goed getunede turbo motoren vind ik overigens ook erg fijn rijden, daar niets op af!
Wel grappig dat de een weer een andere beleving prefereert dan de ander. Met een turbo motor heb je vaak ineens een bepaalde duw in de rug en wat minder geluidsbeleving. Met een N/A motor weer veel geluidsbeleving en een gedoseerdere duw.
Zo zie maar hoe de smaken verschillen

Goed getunede turbo motoren vind ik overigens ook erg fijn rijden, daar niets op af!
- Opa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
ja als je een natte droom hebtOpa schreef:Oude Renaultjes zijn daarentegen weer geen enkel probleem. 8)luco hornsveld schreef: alleen witte wrxen is wat lastiger :twisted: :twisted:




ach man ik stuur met 1 hand rol een shaggie en trek een lange neus naar je als ik je voorbij kom stuiven :twisted: :twisted:
en dan hoef ik de 6e versnelling nog niet eens te gebruiken

- Opa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
[img:18:19]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... m_haha.gif[/img] Dream on. 

2.04 versus 2.11 mmmmmmmmmmmmmOpa schreef:[img:18:19]http://www.extreme-machines.nl/forum/im ... m_haha.gif[/img] Dream on.
Kan jij niet rekenen of slaat de dementie toe

- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Een oude 911 turbo ??Niels schreef:Vlakke koppel kromme's zijn altijd een toonbeeld van technologie maar doe mij voor de fun maar een ouderwetse atmo die vanaf ca. 4000RPM echt begint te sleuren.
Lukt het de motorbouwers eindelijk de problemen op te lossen (of veel vermogen onderin, maar bovenin dood, of veel power bovenin, maar onderin dood), door toepassing van variabele nokkenassen, 4 kleppen per cylinder, variabele inlaatspruitstukken, motormanagement etc. etc., is het nog niet goed

Haal je "harde" kuipstoelen eruit en zet franse sofa's erin, dan heb je ineens ook veel meer "beleving". Want je wordt meer in je stoel gedrukt bij dezelfde acceleratie. 8)
Ik zal wel te oud worden


ik heb je nooit 2.07 zien rijden ouweOpa schreef:Ik kan heel goed rekenen juist.......2:07 vs 2:04 en semi's vs echte slicks.luco hornsveld schreef: 2.04 versus 2.11 mmmmmmmmmmmmm
Kan jij niet rekenen of slaat de dementie toe




Nee hoor, we zien het de volgende keer, ik ben inmiddels weer 30 kilo lichter

- Opa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Rivanov en 1 gast