TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Tommy ik heb een en ander maar even samengevat in een verhaal over de ABE.
Het is lang maar de moeite van het lezen waard.
De ‘Betriebserlaubnis’ en de Ring
Met het rumoer rondom het rijden op de Ring en de maatregelen met betrekking tot de ‘Betriebserlaubnis’ (ABE) en de Tüv heb ik hier een korte samenvatting over de ABE.
- Wat is een Betriebserlaubnis (ABE) oftwel een typegoedkeuring en waar heb ik hem voor nodig?
De typegoedkeuring ofwel ‘Betriebserlaubnis’ (§19 StVZO) is –tesamen met het wettelijke kenteken- onderdeel van het toelatingsbeleid voor motorrijtuigen op de openbare wegen.
Eenvoudig uitgedrukt is het een bevestiging dat een motorrijtuig verkeersveilig is en aan de gestelde wettelijke voorwaarden voldoet.
Ze wordt door het Kraffahrtbundesamt (KBA) of vergelijkbare instellingen in andere Europese staten uitgegeven. (RDW in Nederland)
Het vervallen van de typegoedkeuring in Duitsland wordt geregeld in §19 Abs.2 StVZO.
Wanneer vervalt volgens die paragraaf een typegoedkeuring dan precies?
Het vervallen van een typegoedkeuring is gebonden aan een bepaalde handeling namelijk het ‘veranderen’
Veranderingen kunnen alleen maar onstaan door het
• veranderingen aan bouwdelen
• omwisselen en/of toevoegen van bouwdelen zonder goedkeuring of
• het verwijderen van bouwdelen
De verandering houdt in ieder geval in dat ze bewust en daarnaast met voorbedachte rade is uitgevoerd. Als iemand zijn uitlaatdemper verliest is er dus geen sprake van een verandering volgens de wet. Maar wanneer een middendemper is verwijderd om een ‘mooiere sound’ te krijgen is er voor de wet dus wél sprake van een verandering.
Om te kunnen spreken van een verandering volgens de wet moeten echter enige voorwaarden vervult zijn.
Of er moet
1. een verandering in de vastgestelde voertuigsoort op de typegoedkeuring voor het betreffende voertuig zijn.
2. een mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers te verwachten zijn.
3. de emissie-eisen met betrekking tot de verbranding en/of de geluidseisen met betrekking tot de lawaainorm moeten verslechterd zijn.
Uiteraard is ook een kombinatie van bovenstaande punten mogelijk!
Met betrekking tot het ‘veranderen’ volgens de wet is er, sinds een belangrijke wetswijziging begin dit jaar (2007), in Duitsland nogal wat discussie ontstaan over het al dan niet terecht vervallen van de typegoedkeuring.
Iemand die bijvoorbeeld met de verkeerde maat (anders dan op de fahrzeugbrief/kenteken omschreven) banden rijdt is, ook al zijn ze gloednieuw, in overtreding en zou op die manier dus in ieder geval met een vervallen typegoedkeuring en een mogelijkerwijs ongeldig kentekenbewijs rijden. (zie ook bij Let Op!)
Het gerechtshof in Keulen (NRW) heeft al uitspraak gedaan in een zaak als deze in het voordeel van de overtreder.
Belangrijkste motivering daarbij was dat de man niet voldeed aan regel 2 hierboven genoemd, ook al was regel 1 duidelijk overtreden.
De rechter was echter van mening dat er in het onderhavige geval geen sprake was van een te verwachten mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers, en vond daarom dat er derhalve ook geen sprake kon zijn van het vervallen zijn van de typegoedkeuring.
Mocht je dus iets veranderd hebben aan je auto hou er dan rekening mee dat regel 2 zwaar telt.
LET OP!
Het rijden zonder of met vervallen typegoedkeuring is een A-overtreding die met een geldboete van € 50,- en toekenning van 3 punten op het rijbewijs (In Duitsland gebeurt dat in Flensburg) bestraft kan worden, of het is een B-overtreding die met een geldboete van € 25,- en geen puntentoekenning op het rijbewijs bestraft kan worden.
*Een en ander hangt af van de deelstaat waarin de overtreding wordt vastgesteld waarbij het verschil is gelegen in het feit dat een vervallen typegoedkeuring wettelijk gezien niet langer automatisch tot een vervallen geldigheid van een kenteken hoeft te leiden.
Voorzover mij bekend is er in de deelstaat Nordrhein Westfalen (NRW) waar ook de Ring in ligt sprake van een B-overtreding sinds 01-03-2007.
- Er wordt onderscheid gemaakt in een
• Algemene typegoedkeuring (ABE) voor voertuigen of voertuigonderdelen
• en de eenmalige typegoedkeuring (EBE) voor voertuigen of voertuigonderdelen.
De ABE (typegoedkeuring) wordt aan de fabrikant toegekend na keuring van het voertuig, en is daarmee geldig voor alle verder gefabriceerde voertuigen zolang ze volgens dezelfde specificaties worden gebouwd.
Het bewijs dat een voertuig is voorzien van zo’n typegoedkeuring, is te zien aan het afgegeven kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) dat bij de toelating tot het verkeer aanwezig dient te zijn.
De EBE (eenmalige typegoedkeuring) wordt voor één enkel voertuig afgegeven en is ook alleen maar voor dat voertuig geldig.
Voorbeelden zijn: zelf geconstrueerde en gebouwde voertuigen en exoten waarvoor geen (ABE) typegoedkeuring bestaat.
De Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile wordt afgegeven voor een bepaald onderdeel zoals bijvoorbeeld lichtmetalen velgen.
Zolang bij de montage van deze onderdelen de montagevoorschriften van de fabrikant worden gevolgd vervalt bij een voertuig de ABE niet.
De montagevoorschriften kunnen echter inhouden dat een herkeuring voor de ABE noodzakelijk wordt.
De kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt, of indien van toepassing, het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden moet bij een politiecontrole getoond kunnen worden!
Daarnaast moeten de onderdelen op een goed zichtbare plaats een keurmerk hebben.
Al deze zaken zijn vooral van belang voor Duitse autobezitters!
Daartegenover staat de E-keur ofwel EG Betriebserlaubnis.
Inzoverre op of aan deze onderdelen een zichtbaar keurmerk aanwezig is vervalt de verplichting om een kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt of indien van toepassing het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden bij zich te hebben.
Om misverstanden bij een politiecontrole (kan dus ook de contoleur van de Ring zijn omdat het daar ook een privéweg betreft) te voorkomen is het zaak om alle informatie van de fabrikant van het onderdeel/onderdelen bij zich te hebben voorzover aanwezig.
Het laatste is vooral van belang voor buitenlanders in Duitsland die een auto hebben met aangepaste onderdelen!
- Mijn conclusie:
Je bent niet geheel kansloos om met een auto met relatief eenvoudige veranderingen op de Ring te kunnen rijden als je zorgt dat je zoveel mogelijk papierwerk van de fabrikant/leverancier bij je hebt dat aantoont dat je onderdelen voorzien zijn van een E-keurmerk in combinatie met het zichtbare E-keurmerk op de betreffende onderdelen.
Is dat niet het geval of zijn de veranderingen te ingrijpend en weigert de contoleur van de GmbH je daarom de toegang dan kun je op de Prüfstelle van de Tüv in Mayen een keuring laten verrichten speciaal bedoeld voor buitenlandse Ringbezoekers die er vaak zijn, (is nog niet helemaal zeker maar komt waarschijnlijk wel) waarbij je auto dan naar alle waarschijnlijkheid wordt goedgekeurd mét al de door jou aangebrachte veranderingen.
Aleen als je de andere verkeersdeelnemers naar verwachting in gevaar gaat brengen zal je die goedkeuring niet krijgen.
Heb je een Ringtool dan wordt het veel moeilijker, als je een ander motorblok hebt dan wat ooit via de ABE is vastgesteld.
De kans op een goedkeuring is dan erg klein tot nihil.
Er gaat dus waarschijnlijk (officieel is er nog niets zeker! 23-11-2007) wel wat veranderen voor sommigen onder ons maar niet zo veel als werd gedacht.
Disclaimer: Bovenstaande tekst is naar beste weten correct, maar kan fouten bevatten. De auteur is hiervoor niet aansprakelijk te houden.
Het is lang maar de moeite van het lezen waard.
De ‘Betriebserlaubnis’ en de Ring
Met het rumoer rondom het rijden op de Ring en de maatregelen met betrekking tot de ‘Betriebserlaubnis’ (ABE) en de Tüv heb ik hier een korte samenvatting over de ABE.
- Wat is een Betriebserlaubnis (ABE) oftwel een typegoedkeuring en waar heb ik hem voor nodig?
De typegoedkeuring ofwel ‘Betriebserlaubnis’ (§19 StVZO) is –tesamen met het wettelijke kenteken- onderdeel van het toelatingsbeleid voor motorrijtuigen op de openbare wegen.
Eenvoudig uitgedrukt is het een bevestiging dat een motorrijtuig verkeersveilig is en aan de gestelde wettelijke voorwaarden voldoet.
Ze wordt door het Kraffahrtbundesamt (KBA) of vergelijkbare instellingen in andere Europese staten uitgegeven. (RDW in Nederland)
Het vervallen van de typegoedkeuring in Duitsland wordt geregeld in §19 Abs.2 StVZO.
Wanneer vervalt volgens die paragraaf een typegoedkeuring dan precies?
Het vervallen van een typegoedkeuring is gebonden aan een bepaalde handeling namelijk het ‘veranderen’
Veranderingen kunnen alleen maar onstaan door het
• veranderingen aan bouwdelen
• omwisselen en/of toevoegen van bouwdelen zonder goedkeuring of
• het verwijderen van bouwdelen
De verandering houdt in ieder geval in dat ze bewust en daarnaast met voorbedachte rade is uitgevoerd. Als iemand zijn uitlaatdemper verliest is er dus geen sprake van een verandering volgens de wet. Maar wanneer een middendemper is verwijderd om een ‘mooiere sound’ te krijgen is er voor de wet dus wél sprake van een verandering.
Om te kunnen spreken van een verandering volgens de wet moeten echter enige voorwaarden vervult zijn.
Of er moet
1. een verandering in de vastgestelde voertuigsoort op de typegoedkeuring voor het betreffende voertuig zijn.
2. een mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers te verwachten zijn.
3. de emissie-eisen met betrekking tot de verbranding en/of de geluidseisen met betrekking tot de lawaainorm moeten verslechterd zijn.
Uiteraard is ook een kombinatie van bovenstaande punten mogelijk!
Met betrekking tot het ‘veranderen’ volgens de wet is er, sinds een belangrijke wetswijziging begin dit jaar (2007), in Duitsland nogal wat discussie ontstaan over het al dan niet terecht vervallen van de typegoedkeuring.
Iemand die bijvoorbeeld met de verkeerde maat (anders dan op de fahrzeugbrief/kenteken omschreven) banden rijdt is, ook al zijn ze gloednieuw, in overtreding en zou op die manier dus in ieder geval met een vervallen typegoedkeuring en een mogelijkerwijs ongeldig kentekenbewijs rijden. (zie ook bij Let Op!)
Het gerechtshof in Keulen (NRW) heeft al uitspraak gedaan in een zaak als deze in het voordeel van de overtreder.
Belangrijkste motivering daarbij was dat de man niet voldeed aan regel 2 hierboven genoemd, ook al was regel 1 duidelijk overtreden.
De rechter was echter van mening dat er in het onderhavige geval geen sprake was van een te verwachten mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers, en vond daarom dat er derhalve ook geen sprake kon zijn van het vervallen zijn van de typegoedkeuring.
Mocht je dus iets veranderd hebben aan je auto hou er dan rekening mee dat regel 2 zwaar telt.
LET OP!
Het rijden zonder of met vervallen typegoedkeuring is een A-overtreding die met een geldboete van € 50,- en toekenning van 3 punten op het rijbewijs (In Duitsland gebeurt dat in Flensburg) bestraft kan worden, of het is een B-overtreding die met een geldboete van € 25,- en geen puntentoekenning op het rijbewijs bestraft kan worden.
*Een en ander hangt af van de deelstaat waarin de overtreding wordt vastgesteld waarbij het verschil is gelegen in het feit dat een vervallen typegoedkeuring wettelijk gezien niet langer automatisch tot een vervallen geldigheid van een kenteken hoeft te leiden.
Voorzover mij bekend is er in de deelstaat Nordrhein Westfalen (NRW) waar ook de Ring in ligt sprake van een B-overtreding sinds 01-03-2007.
- Er wordt onderscheid gemaakt in een
• Algemene typegoedkeuring (ABE) voor voertuigen of voertuigonderdelen
• en de eenmalige typegoedkeuring (EBE) voor voertuigen of voertuigonderdelen.
De ABE (typegoedkeuring) wordt aan de fabrikant toegekend na keuring van het voertuig, en is daarmee geldig voor alle verder gefabriceerde voertuigen zolang ze volgens dezelfde specificaties worden gebouwd.
Het bewijs dat een voertuig is voorzien van zo’n typegoedkeuring, is te zien aan het afgegeven kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) dat bij de toelating tot het verkeer aanwezig dient te zijn.
De EBE (eenmalige typegoedkeuring) wordt voor één enkel voertuig afgegeven en is ook alleen maar voor dat voertuig geldig.
Voorbeelden zijn: zelf geconstrueerde en gebouwde voertuigen en exoten waarvoor geen (ABE) typegoedkeuring bestaat.
De Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile wordt afgegeven voor een bepaald onderdeel zoals bijvoorbeeld lichtmetalen velgen.
Zolang bij de montage van deze onderdelen de montagevoorschriften van de fabrikant worden gevolgd vervalt bij een voertuig de ABE niet.
De montagevoorschriften kunnen echter inhouden dat een herkeuring voor de ABE noodzakelijk wordt.
De kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt, of indien van toepassing, het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden moet bij een politiecontrole getoond kunnen worden!
Daarnaast moeten de onderdelen op een goed zichtbare plaats een keurmerk hebben.
Al deze zaken zijn vooral van belang voor Duitse autobezitters!
Daartegenover staat de E-keur ofwel EG Betriebserlaubnis.
Inzoverre op of aan deze onderdelen een zichtbaar keurmerk aanwezig is vervalt de verplichting om een kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt of indien van toepassing het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden bij zich te hebben.
Om misverstanden bij een politiecontrole (kan dus ook de contoleur van de Ring zijn omdat het daar ook een privéweg betreft) te voorkomen is het zaak om alle informatie van de fabrikant van het onderdeel/onderdelen bij zich te hebben voorzover aanwezig.
Het laatste is vooral van belang voor buitenlanders in Duitsland die een auto hebben met aangepaste onderdelen!
- Mijn conclusie:
Je bent niet geheel kansloos om met een auto met relatief eenvoudige veranderingen op de Ring te kunnen rijden als je zorgt dat je zoveel mogelijk papierwerk van de fabrikant/leverancier bij je hebt dat aantoont dat je onderdelen voorzien zijn van een E-keurmerk in combinatie met het zichtbare E-keurmerk op de betreffende onderdelen.
Is dat niet het geval of zijn de veranderingen te ingrijpend en weigert de contoleur van de GmbH je daarom de toegang dan kun je op de Prüfstelle van de Tüv in Mayen een keuring laten verrichten speciaal bedoeld voor buitenlandse Ringbezoekers die er vaak zijn, (is nog niet helemaal zeker maar komt waarschijnlijk wel) waarbij je auto dan naar alle waarschijnlijkheid wordt goedgekeurd mét al de door jou aangebrachte veranderingen.
Aleen als je de andere verkeersdeelnemers naar verwachting in gevaar gaat brengen zal je die goedkeuring niet krijgen.
Heb je een Ringtool dan wordt het veel moeilijker, als je een ander motorblok hebt dan wat ooit via de ABE is vastgesteld.
De kans op een goedkeuring is dan erg klein tot nihil.
Er gaat dus waarschijnlijk (officieel is er nog niets zeker! 23-11-2007) wel wat veranderen voor sommigen onder ons maar niet zo veel als werd gedacht.
Disclaimer: Bovenstaande tekst is naar beste weten correct, maar kan fouten bevatten. De auteur is hiervoor niet aansprakelijk te houden.
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Dick,Dick Hoekendijk schreef:Tommy
Als ik een Wiechers kooi lever zit er altijd een "Herstellergutachten" bij. Hiermee kun je altijd bij de TÜV terecht en zullen ze de kooi altijd accepteren. In de afgelopen tijd heb ik nogal wat auto's van Duitsers aan mogen passen en TÜV was nooit een probleem.
Volgens mij is jouw 'Herstellersgutachten' hetzelfde als de 'Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile' waarover ik het heb.
Zoals ik het kan bekijken zijn wij in Nederland altijd heel gemakkelijk omgesprongen met het bewaren van dat soort 'papiertjes' omdat er hier eigenlijk nooit naar gevraagd wordt.
Het is dus van groot belang om vanaf nu alle papieren van dergelijke strekking héél goed te bewaren of op te gaan zoeken!
Als je met een aangepaste auto op de Ring wil blijven rijden tenminste...
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Chuck
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 17 mar 2006, 12:16
Re: TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring
Zijn er al nieuwe TUV regelgeving voor het rijden op de Ring? Weer iemand een officiele site waar het staat? Ben aan het dubben voor een TUV kooi of een gelaste kooi?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten