TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 22 nov 2007, 21:09

En zo valt het dus blijkbaar allemaal erg mee.... :wink:
Gelukkig heb ik zelf een 100% originele standaard S3 tegenwoordig waar ik altijd de Ring mee op mag. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 23 nov 2007, 00:46

Goed, dus een sparco en 6 punts gordels moeten niet zo'n probleem vormen. What about a cage? Bv een Wiechers schroefkooitje met FIA padding?

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 23 nov 2007, 09:38

Tommy ik heb een en ander maar even samengevat in een verhaal over de ABE.
Het is lang maar de moeite van het lezen waard. :wink:

De ‘Betriebserlaubnis’ en de Ring


Met het rumoer rondom het rijden op de Ring en de maatregelen met betrekking tot de ‘Betriebserlaubnis’ (ABE) en de Tüv heb ik hier een korte samenvatting over de ABE.



- Wat is een Betriebserlaubnis (ABE) oftwel een typegoedkeuring en waar heb ik hem voor nodig?

De typegoedkeuring ofwel ‘Betriebserlaubnis’ (§19 StVZO) is –tesamen met het wettelijke kenteken- onderdeel van het toelatingsbeleid voor motorrijtuigen op de openbare wegen.
Eenvoudig uitgedrukt is het een bevestiging dat een motorrijtuig verkeersveilig is en aan de gestelde wettelijke voorwaarden voldoet.
Ze wordt door het Kraffahrtbundesamt (KBA) of vergelijkbare instellingen in andere Europese staten uitgegeven. (RDW in Nederland)

Het vervallen van de typegoedkeuring in Duitsland wordt geregeld in §19 Abs.2 StVZO.

Wanneer vervalt volgens die paragraaf een typegoedkeuring dan precies?
Het vervallen van een typegoedkeuring is gebonden aan een bepaalde handeling namelijk het ‘veranderen’
Veranderingen kunnen alleen maar onstaan door het

veranderingen aan bouwdelen
• omwisselen en/of toevoegen van bouwdelen zonder goedkeuring of
• het verwijderen van bouwdelen


De verandering houdt in ieder geval in dat ze bewust en daarnaast met voorbedachte rade is uitgevoerd. Als iemand zijn uitlaatdemper verliest is er dus geen sprake van een verandering volgens de wet. Maar wanneer een middendemper is verwijderd om een ‘mooiere sound’ te krijgen is er voor de wet dus wél sprake van een verandering.

Om te kunnen spreken van een verandering volgens de wet moeten echter enige voorwaarden vervult zijn.

Of er moet
1. een verandering in de vastgestelde voertuigsoort op de typegoedkeuring voor het betreffende voertuig zijn.
2. een mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers te verwachten zijn.
3. de emissie-eisen met betrekking tot de verbranding en/of de geluidseisen met betrekking tot de lawaainorm moeten verslechterd zijn.

Uiteraard is ook een kombinatie van bovenstaande punten mogelijk!

Met betrekking tot het ‘veranderen’ volgens de wet is er, sinds een belangrijke wetswijziging begin dit jaar (2007), in Duitsland nogal wat discussie ontstaan over het al dan niet terecht vervallen van de typegoedkeuring.
Iemand die bijvoorbeeld met de verkeerde maat (anders dan op de fahrzeugbrief/kenteken omschreven) banden rijdt is, ook al zijn ze gloednieuw, in overtreding en zou op die manier dus in ieder geval met een vervallen typegoedkeuring en een mogelijkerwijs ongeldig kentekenbewijs rijden. (zie ook bij Let Op!)
Het gerechtshof in Keulen (NRW) heeft al uitspraak gedaan in een zaak als deze in het voordeel van de overtreder.
Belangrijkste motivering daarbij was dat de man niet voldeed aan regel 2 hierboven genoemd, ook al was regel 1 duidelijk overtreden.
De rechter was echter van mening dat er in het onderhavige geval geen sprake was van een te verwachten mogelijk gevaar voor andere verkeersdeelnemers, en vond daarom dat er derhalve ook geen sprake kon zijn van het vervallen zijn van de typegoedkeuring.
Mocht je dus iets veranderd hebben aan je auto hou er dan rekening mee dat regel 2 zwaar telt.

LET OP!
Het rijden zonder of met vervallen typegoedkeuring is een A-overtreding die met een geldboete van € 50,- en toekenning van 3 punten op het rijbewijs (In Duitsland gebeurt dat in Flensburg) bestraft kan worden, of het is een B-overtreding die met een geldboete van € 25,- en geen puntentoekenning op het rijbewijs bestraft kan worden.
*Een en ander hangt af van de deelstaat waarin de overtreding wordt vastgesteld waarbij het verschil is gelegen in het feit dat een vervallen typegoedkeuring wettelijk gezien niet langer automatisch tot een vervallen geldigheid van een kenteken hoeft te leiden.
Voorzover mij bekend is er in de deelstaat Nordrhein Westfalen (NRW) waar ook de Ring in ligt sprake van een B-overtreding sinds 01-03-2007.




- Er wordt onderscheid gemaakt in een

Algemene typegoedkeuring (ABE) voor voertuigen of voertuigonderdelen
• en de eenmalige typegoedkeuring (EBE) voor voertuigen of voertuigonderdelen.


De ABE (typegoedkeuring) wordt aan de fabrikant toegekend na keuring van het voertuig, en is daarmee geldig voor alle verder gefabriceerde voertuigen zolang ze volgens dezelfde specificaties worden gebouwd.
Het bewijs dat een voertuig is voorzien van zo’n typegoedkeuring, is te zien aan het afgegeven kentekenbewijs (Fahrzeugbrief) dat bij de toelating tot het verkeer aanwezig dient te zijn.



De EBE (eenmalige typegoedkeuring) wordt voor één enkel voertuig afgegeven en is ook alleen maar voor dat voertuig geldig.
Voorbeelden zijn: zelf geconstrueerde en gebouwde voertuigen en exoten waarvoor geen (ABE) typegoedkeuring bestaat.

De Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile wordt afgegeven voor een bepaald onderdeel zoals bijvoorbeeld lichtmetalen velgen.
Zolang bij de montage van deze onderdelen de montagevoorschriften van de fabrikant worden gevolgd vervalt bij een voertuig de ABE niet.
De montagevoorschriften kunnen echter inhouden dat een herkeuring voor de ABE noodzakelijk wordt.
De kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt, of indien van toepassing, het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden moet bij een politiecontrole getoond kunnen worden!
Daarnaast moeten de onderdelen op een goed zichtbare plaats een keurmerk hebben.
Al deze zaken zijn vooral van belang voor Duitse autobezitters!

Daartegenover staat de E-keur ofwel EG Betriebserlaubnis.
Inzoverre op of aan deze onderdelen een zichtbaar keurmerk aanwezig is vervalt de verplichting om een kopie van de Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile die bij de aankoop meegeleverd wordt of indien van toepassing het bewijs dat er een herkeuring voor de ABE heeft plaatsgevonden bij zich te hebben.
Om misverstanden bij een politiecontrole (kan dus ook de contoleur van de Ring zijn omdat het daar ook een privéweg betreft) te voorkomen is het zaak om alle informatie van de fabrikant van het onderdeel/onderdelen bij zich te hebben voorzover aanwezig.
Het laatste is vooral van belang voor buitenlanders in Duitsland die een auto hebben met aangepaste onderdelen!



- Mijn conclusie:

Je bent niet geheel kansloos om met een auto met relatief eenvoudige veranderingen op de Ring te kunnen rijden als je zorgt dat je zoveel mogelijk papierwerk van de fabrikant/leverancier bij je hebt dat aantoont dat je onderdelen voorzien zijn van een E-keurmerk in combinatie met het zichtbare E-keurmerk op de betreffende onderdelen.
Is dat niet het geval of zijn de veranderingen te ingrijpend en weigert de contoleur van de GmbH je daarom de toegang dan kun je op de Prüfstelle van de Tüv in Mayen een keuring laten verrichten speciaal bedoeld voor buitenlandse Ringbezoekers die er vaak zijn, (is nog niet helemaal zeker maar komt waarschijnlijk wel) waarbij je auto dan naar alle waarschijnlijkheid wordt goedgekeurd mét al de door jou aangebrachte veranderingen.
Aleen als je de andere verkeersdeelnemers naar verwachting in gevaar gaat brengen zal je die goedkeuring niet krijgen.
Heb je een Ringtool dan wordt het veel moeilijker, als je een ander motorblok hebt dan wat ooit via de ABE is vastgesteld.
De kans op een goedkeuring is dan erg klein tot nihil.
Er gaat dus waarschijnlijk (officieel is er nog niets zeker! 23-11-2007) wel wat veranderen voor sommigen onder ons maar niet zo veel als werd gedacht.


Disclaimer: Bovenstaande tekst is naar beste weten correct, maar kan fouten bevatten. De auteur is hiervoor niet aansprakelijk te houden.

Dickh.
Berichten: 1704
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 23 nov 2007, 10:13

Tommy

Als ik een Wiechers kooi lever zit er altijd een "Herstellergutachten" bij. Hiermee kun je altijd bij de TÜV terecht en zullen ze de kooi altijd accepteren. In de afgelopen tijd heb ik nogal wat auto's van Duitsers aan mogen passen en TÜV was nooit een probleem.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 23 nov 2007, 10:51

Dick Hoekendijk schreef:Tommy

Als ik een Wiechers kooi lever zit er altijd een "Herstellergutachten" bij. Hiermee kun je altijd bij de TÜV terecht en zullen ze de kooi altijd accepteren. In de afgelopen tijd heb ik nogal wat auto's van Duitsers aan mogen passen en TÜV was nooit een probleem.
Dick,

Volgens mij is jouw 'Herstellersgutachten' hetzelfde als de 'Betriebserlaubnis für Fahrzeugteile' waarover ik het heb.
Zoals ik het kan bekijken zijn wij in Nederland altijd heel gemakkelijk omgesprongen met het bewaren van dat soort 'papiertjes' omdat er hier eigenlijk nooit naar gevraagd wordt.
Het is dus van groot belang om vanaf nu alle papieren van dergelijke strekking héél goed te bewaren of op te gaan zoeken!
Als je met een aangepaste auto op de Ring wil blijven rijden tenminste...:wink:

Dickh.
Berichten: 1704
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 23 nov 2007, 11:40

Klopt Dex.

Ook ik heb al die papiertjes weggegooid of ben ze kwijt geraakt. Mocht het zo zijn dat mijn auto niet meer tijdens TF op de baan zou mogen wijk ik meer uit naar de vele trackdays en cursussen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 23 nov 2007, 11:45

Van een hoop dingen kun je toch wel een TUV papiertje downloaden of aanvragen bij de fabrikant? Of is dat niet hetzelfde als ik bijv. bij H&R een pdf file download? Moet ik dan persee een originele stempel en handtekening erop hebben?

Dickh.
Berichten: 1704
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 23 nov 2007, 12:23

Klopt Allen. Hetgeen je kunt downloaden is hetgeen je moet hebben.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 23 nov 2007, 12:37

ohh... ik rij gewoon altijd volgas....ppfffff

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 23 nov 2007, 13:55

duifjes.com schreef:ohh... ik rij gewoon altijd volgas....ppfffff
dan mag je wel eens wat snellers kopen, kom je eens op tijd aan :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 nov 2007, 11:02

In dat geval denk ik dat ik redelijk safe zit. Alleen m'n gordel en m'n stoel hebben geen tüv. De Wiechers kooi die er uiteindelijk in moet had dacht ik ook tüv.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 25 nov 2007, 17:46

klinkt allemaal nog bemoedigend :) Heb je eindelijk een speel auto na al die tijd , leek het even erop dat het een trackday only zou worden :)

indobesar
Berichten: 9981
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 03 mar 2008, 13:59

Zijn de gevolgen te merken tijdens een bezoek aan de Ring?

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Hunter » 03 mar 2008, 14:32

Op Nurburgringforum werd al wel aangegeven dat ze bijvoorbeeld streng(er) controleren op maximum aantal dB's van een auto... (95 dB de max).
Lijkt dus wel iets "strakker" gecontroleerd te worden...

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 03 mar 2008, 17:30

Maar dus nog niet zoals aangekondigd, dat alle auto's op papieren worden gecontroleerd. Auto's die op het oog niet origineel zijn tenminste.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10789
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 03 mar 2008, 17:34

95 dB ? Dat zijn Zolder-waarden. Daar kwam ik met een standaard 318is met alleen sportpijp al boven. Bagger !

Gebruikersavatar
Chuck
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 mar 2006, 12:16

Re: TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Bericht door Chuck » 20 feb 2009, 01:29

Zijn er al nieuwe TUV regelgeving voor het rijden op de Ring? Weer iemand een officiele site waar het staat? Ben aan het dubben voor een TUV kooi of een gelaste kooi?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 0 gasten