Het beste paard van stal?

Hier kun je jezelf voorstellen.
Niels
Auto: Prius+

Re: Het beste paard van stal?

Bericht door Niels » 03 nov 2009, 03:15

MX5 of een 924S (:wink:) Is voor mij een no-brainer! Je moet je wel afvragen of je wilt rijden of wilt bouwen. Er zijn namelijk al een paar projectjes langsgekomen waar ook weer afscheid van genomen is :wink: Heel herkenbaar (heb zelf Golf 1 en Golf 2 plannen gehad waar uiteindelijk weinig van kwam) vandaar ook dat ik het noem. Een sleutel project is erg leuk als je daarnaast ook leuk kunt rijden. Ook blijft er met een auto op leeftijd zowieso altijd wel wat te sleutelen over.. Wegenbelastingvrij is leuk maar qua kosten op jaarbasis verwaarloosbaar imho met name als je kijkt wat een 924S kost t.o.v. een 924 project.

Kortom, zoek een mooie 924S :thumbup:

MX5T

Bericht door MX5T » 03 nov 2009, 08:11

Dennis Cavallino schreef:
Rob Schouten schreef: - Remmen
Voor de 1.8 remschijven heb je sowieso de brackets van een 1.8 nodig, dus meteen upgraden naar 11" schijven lijkt me handiger. Ik heb inmiddels ook de 11" schijven en het past net met 15"6.5J velgjes. Ton verkoopt zijn M-tuned brackets, weet niet of deze al verkocht zijn.
Goeie tip van de spullen van Ton, als ik een Mx5 heb gekocht, ga ik sowieso nog even kijken wat 'ie allemaal heeft aan 'troep' en tips. :) .
Omdat ik tegenwoordig het merendeel van de nieuwe topics nauwelijks nog interessant kan vinden kijk ik er nog weinig naar en heb daardoor dit topic gemist.
Terwijl ik van plan was om komend weekend wat Mx5-jes te gaan bewonderen, waaronder de nog steeds niet verkochte witte die mijn voorkeur heeft, kom ik opeens iets anders tegen waar mijn hart eigenlijk veel sneller van ging bonken mede door de inspiratie die ik kreeg n.a.v. dit draadje: Porsche 944 met Audi 20v motor. De Porsche 924 heeft een paar voordelen ten opzichte van de Mx5 voor mij. Ten eerste ben ik zo'n idioot die een 924 gewoon cool vind, ten tweede ben ik Porsche liefhebber en geen Mazda fan. Mijn vriendin vind een Mx5 helemaal niets, dus dat speelt ook een piepklein beetje mee. De 924 is wegenbelastingvrij en ik vind de bruine kleur binnen en buiten erg gaaf. Mijn vorige had ook een krijtstreep interieur en dat vind ik gewoon 't mooiste in een 924/944, al was 't daarin zwart-wit natuurlijk. Het klinkt misschien stom, maar ik wil al heel lang een bruine (sport)auto uit de jaren '70.
De keuze is simpel als ik deze overwegingen lees...................passie is wat telt voor dit soort auto's waarmee je dan bij Porsche uitkomt.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 nov 2009, 10:29

http://link.marktplaats.nl/290791678" onclick="window.open(this.href);return false; klaar...gelijk genieten

http://link.marktplaats.nl/291786607" onclick="window.open(this.href);return false;

http://link.marktplaats.nl/274949979" onclick="window.open(this.href);return false; orgineel Ollander

op MP staan er dus 3 te koop dus dit keer hoef je niet heel lang na te denken :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2009, 13:28

Stelletje spammers! Al die auto's al gezien, maar dat is allemaal niet wat ik wil, want bruin roeleert. Geen S dus voor mij, gewoon een 2 liter die dan 944/S-specs krijgt, maar dan met old school (shit)looks. :D

Ik hoef ook geen racer/track/ringtool zoals die witte 924 S van marktplaats. In een Mx5 vind ik dat spartaanse nog wel grappig, omdat het me doet denken aan een Lotus Elan 26R van vroeger. De 924 heeft gewoon 911 stoelen, stuur, tellers e.d. en het weegt allemaal niet heel veel als je het eruit haalt. De achterbank kun je met 2 vingers optillen. De originele Porsche looks wil ik gewoon behouden, omdat ik dat mooier vind. T.z.t als de 924 163-180 pk heeft op <1100 kilo, dan ben ik helemaal in mijn nopjes hoor. Eerst maar even bekijken morgen.

Niels

Bericht door Niels » 03 nov 2009, 15:47

Ik zeg 924 Turbo 8) :mrgreen:

In die rode heb ik ooit eens proef gereden. Was helemaal niet zo'n verkeerd ding maar er kwam me toen te veel achter weg.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 nov 2009, 10:23

maar er kwam me toen te veel achter weg.

?? Je bedoelt dat 'ie te dwars ging ??

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2009, 00:03

Jij spoort gewoon niet Cav........ik wil een bruine 924 en geen S ......DUH.......man-o-man wat ben jij een nerd....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 05 nov 2009, 00:38

maar er kwam me toen te veel achter weg.

?? Je bedoelt dat 'ie te dwars ging ??
Groninger he :bag: Er moest nogal een beetje geinversteerd worden naast de aankoop. Banden rondom waren uitgedroogd, distributie en nog wat dingentjes. Er kwamen nogal wat extra kosten achterweg :wink:

Christoph

Bericht door Christoph » 05 nov 2009, 11:01

En?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2009, 11:11

Gistermiddag ben ik naar limburg gereden en daar heb ik de Chocoprins bekeken. De auto stond buiten tussen een 944 en Kever. De zaak werd op dat moment verbouwd en het was bijna sluitingstijd, maar de eigenaar nam de tijd om me alles te laten zien aan de auto en te lezen wat er in de onderhoudspapieren stond. Op wat gebruiks- en ouderdomssporen na is het in de basis een prima kar, die in principe nog goed in de lak zit. Langs een dakstrip begint de lak los te raken en dat dient gespoten te worden. Eén of twee kriksteunen gaan een winter met pekel zonder preventieve behandeling niet overleven, of er ook gelast moet worden kan ik niet inschatten, maar calculeer ik wel in. De bestuurderstoel dient opgeknapt te worden om er nog jaren mee vooruit te kunnen.

De stof en het leer zijn goed, zoals ik van Porsche gewend ben, maar de zitting is iets verzakt en een naadje gescheurd. Er zit een kleiner stuurtje in, af fabriek. De koper die deze auto nieuw heeft gekocht heeft zich goed laten informeren, want dat stuurt lekkerder en geeft meer ruimte tussen knie en stuur. Mijn 924 S had dat ook. Het dashboard vertoont geen scheuren, wat zou kunnen duiden dat de auto doorgaans binnen is gestald. De 924/944 kwaal is namelijk dat het dashboard scheurt door de krimp na opwarming en afkoeling in de volle zon.

Anyway, ik heb wat om over na te denken en even overleggen met wat mensen die me kunnen helpen met spuitwerk, bekleding en evt. laswerk, zodat ik een inschatting kan maken van eventuele tegenvallers. Daarna maak ik een vervolgafspraak met proefrit en weet ik ook wat ik wil betalen. Keep you posted.

Bruin is in ieder geval GAAF!

Christoph

Bericht door Christoph » 07 nov 2009, 16:25

Het lijkt mij ook wel wat stiekem, dat bruin maakt het wel af. Ben erg benieuwd.

Christoph

Bericht door Christoph » 16 nov 2009, 00:19

Hey Cav, nog updates?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2009, 09:29

Tja, op zich wel, maar niets concreets. Dit lijkt wel een rico/panda twijfel draadje te worden... het heeft voor mij niet zo'n haast. Ik zit een beetje in dubio, die bruine 924 heeft nog steeds mijn voorkeur, omdat ik die tussen 3 en 5 mille, incl. aanschaf helemaal naar mijn hand kan zetten. Het liefste haal ik die vandaag nog op, maar het staat hier vol (en de spaarrek. schijnt :wink: bedoeld te zijn om te sparen voor andere dingen hoor ik steeds...). Daarom ben ik één en ander aan 't regelen, want ik wil eerst de BMW en zwarte Saab kwijt, om ruimte en wisselgeld te winnen. Ik moet daarom eerst even de garage afmaken, daarin dan de BMW klaar maken voor APK voor mijn racemaatje die 'm hem op straat wil gaan gebruiken/parkeren. Hopelijk lukt me dat snel genoeg, voordat die bruine is verkocht aan iemand anders. Ik verwacht echter niet dat mensen echt in de rij staan voor zo'n auto en hij staat dat garagebedrijf niet in de weg.

Naast die bruine 924 is er nog een andere optie ontstaan na een etentje met vrienden van ons. Het idee is dat ik een goedkope, maar 'harde' 924 ga kopen, onder de 1000 euro. Deze ga ik dan in goede betrouwbare staat brengen, zodat een goede vriendin van ons daar in (uiterlijk aan 't begin van 't voorjaar 2010) mee kan gaan rijden, want die wil heel graag een 924 en haar huidige auto gaat de winter net wel, of net niet overleven. Ze durft alleen niet zomaar zo'n auto te kopen. Dus ik vind 't wel een idee om een half jaar in een tijdelijke 924 te rijden en te zorgen dat zij er nog jaren plezier van kan hebben. Zij wil hem dan wel tegen kostprijs overnemen. Die optie is wel interessant omdat veranderingen op mijn werk (overname) de komende maanden dan mooi ruimte bieden voor nieuwe plannen van mezelf. Dat heeft natuurlijk ook invloed op mijn keuze voor een daily (+ funtool). Binnen enkele weken zal 't wel wat concreter zijn met de plannen. Komt goed.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 17 nov 2009, 11:27

Met alle respect..maar is dat wel slim? Uit al je verhalen kwam altijd naar voren dat je meer een rijder bent dan een sleutelaar. Dat zag je oa terug aan de langzame vooruitgang van de BMW en de DAF. Een "slechte maar harde" 924 (volgens mij bestaan ze niet, een harde koets is het eerste wat het raam uitgaat bij slechte behandeling) lijkt mij dan een garantie voor weer 2 jaar schuurvulling.
Bij mij zelf merk ik hoe makkelijk het is om de bijbehorende hoeveelheid arbeid te onderschatten. Het werk is nooit echt moeilijk. Toch gaat er serieus veel tijd zitten in het losworstelen van moeren en bouten die al jaren vastzitten en het oplossen van de problemen die ontstaan als dat niet helemaal netjes lukt.
Ook qua kosten loopt het uit de hand..bijna nooit voor de grote onderdelen (die ritsel ik meestal goedkoop op ebay of marktplaats in nieuwstaat). Het zijn juist de eindeloze lijst kleine onderdelen die doortikken. Nieuwe moeren en bouten, vloeistoffen, sensoren noem maar op.
Tenzij je echt uitkijkt naar een jaar waarin je ieder weeekend geheel oppoffert aan sleutelwerkzaamheden zou ik een auto kopen die in zijn huidige toestand al voor 95% klaar is om mee te gaan rijden.

allen

Bericht door allen » 17 nov 2009, 11:38

Ik heb het niet gevolgd omdat je theoriën en verhalen net ff te lang voor me zijn steeds. Het is net alsof ik dan achterin de zaal luister naar een college van 3 uur, terwijl de concentratie niet verder komt dan 45 minuten. :mrgreen:

Tussen het geskip door vraag ik me toch af of een 944 niet een leukere optie is? Persoonlijk vind ik die wagen een stuk mooier. Eén keer mee gereden en zou dat er nogsteeds bij willen hebben. Zo'n type 1 model met het gescheurde (maar simpel te vervangen) dashboardje en z'n leuke toerenteller. :oops:

Michel P

Bericht door Michel P » 17 nov 2009, 11:50

Droog geilen blijft leuk he! Zou zelf 100% voor de MX5 gaan, betrouwbaar, tijdloos en veel onderdelen voorhanden tegen prettige prijzen. Betrouwbare techniek en lage runningcost. Hardtop erbij en het feest kan beginnen.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2009, 12:04

@Damir: De bruine 924 is geen sleutelproject in de basis. Een onderstel wisselen is een dag werk, een motor swappen ook, al zal ik daar wel langer over doen. De 924 die ik voor die vriendin zou willen opknappen, dat is geen onhaalbaar plan. Genoeg 924's te vinden uit '82 die nagenoeg gevrijwaard zijn van het roestspook door de gegalvaniseerde koets. Technisch zijn ze met hele grote beurt verrassend simpel goed en betrouwbaar te maken. Ik heb bewust een garage aan huis om af en toe 's avonds lekker even te knutselen. Dat maakt mijn hoofd leeg en ik vind 't leuk en leerzaam om te doen. Het moet geen wrak zijn, maar gewoon een auto die met simpele ingrepen apk waardig is te maken, als 'ie dat al niet is. Ik heb er al een aantal bekeken voor 1200 - 1500 euro die ik zelf niet wilde ivm kleur of niet 100% origineel, maar die prima zijn als dagelijkse auto voor iemand die 't gewoon leuk vind om iets anders te rijden dan een Alto zonder remmen.

De BMW is nooit geworden zoals mijn racemaatje en ik wilden, door wegvallende financiele mogelijkheden. Als we dat vooraf geweten hadden, dan hadden we geen duizenden euro's in een kooi gestopt, maar in het onderstel en waren we gewoon gaan racen. Hij wilde eerst een betere kooi en toen was zijn situatie zakelijk en privé dermate veranderd dat de rest er niet meer in zat. 1 dagje Spa en 1 dagje Zandvoort in die paar jaar tijd waren niet wat we gepland hadden. Sleutelen was 't probleem niet zo. De BMW is ook altijd rijdbaar geweest. Puur een centenkwestie dat we niet konden racen.

Bij de Daf was mijn sleutelervaring wel een minpunt, want ik snapte niets van die Variomatic (en had er tijdens 't rijden geen lol mee). Dat ik niet veel ervaring had bleek ook wel, omdat de nieuwe eigenaar een slangetje op de carb had vervangen en de vario 't toen wel goed deed, omdat er dus kennelijk een vacuum lek was. :bag: Doe mij maar een handbak.

Aan mijn grijze Saab doe ik bijna alles zelf en daar sleutel ik geregeld aan. Die is dan ook in topconditie. Het is dus niet helemaal waar dat ik mijn sleutelprestaties overschat (al vind ik dat ik 2 linker handen heb), maar de budgetten wel ja. Je opmerking dat kleine onderdelen veel geld kosten kan ik beamen, daar heb je helemaal gelijk in.

@Allen: Samengevat: De 944 is een prima auto, maar niet mijn ding. Een 924 S is bijna 100 kilo lichter, 25 kilo per spatbord. De prestaties zijn even gunstig/gunstiger in de praktijk. Een wegenbelastingvrije 944 ombouwen met 924 spatborden is ook nog een goedkope oplossing. :nah:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 17 nov 2009, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 17 nov 2009, 12:06

En ik dacht dat ik de lightweightfapper was hier... :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2009, 12:13

allen schreef:En ik dacht dat ik de lightweightfapper was hier... :mrgreen:
Dan heb je mijn volvo 360 nooit gezien (en de kofferbak van de stationwagon van mijn ouders die 2 keer volgeladen naar de gemeentewerf moest). :lol: Het is dat ik me niet lekker voel op hoge snelheid in een sigaar anders was ik wellicht wat enthousiaster over Donkervoorts, Westfields etc.. Aan 't rijden ligt 't niet, puur een gevoels- en centenkwestie. Maar ik heb begrepen dat jij ook nog eens in de gelukkige omstandigheden verkeert dat je met je rechterhand alleen maar om hulp hoeft te bellen als er weer iets stuk is. :hosanna:

Snipe

Bericht door Snipe » 17 nov 2009, 12:16

allen schreef:En ik dacht dat ik de lightweightfapper was hier... :mrgreen:
Afbeelding

allen

Bericht door allen » 17 nov 2009, 12:24

:mrgreen:

Ik mag me idd wel gelukkig prijzen voor alle hulp die ik tot nu toe heb gehad. Zelfs de grootste narren op de aardbol bleken uiteindelijk ook gewoon barmhartige Samaritanen. :clap:
Begin nu gelukkig op het punt te komen dat alle 'kritische' onderdelen vernieuwd zijn/worden, dus vanaf volgend seizoen hoop ik vooral te rijden.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 17 nov 2009, 14:32

Even verder inspelend op dit thema..
De E30, daar zitten nu mega veel knaken in, maar die is niet "zoals jij m wil hebben". Waar ligt dat dan aan? Waarom zou je daar niet gewoon mee gaan rijden?

De 100kg lichtere 924 geloof ik eerlijk gezegd ook niet zo.. 25kg per spatbord? Ze zijn in de 944 van gietijzer?
De rest gaat zitten in zwaardere onderdelen:

Wat weegt het blok extra?
Hoeveel extra water moet er in een dikkere radiateur?
Gebruiken ze een zwaardere maar degelijke versnellingsbak?
Zitten er standaard dikkere remmen onder?
dikkere stabi's?
Zit er gewicht in door gebruik van bredere velgen en banden?

Allemaal punten waar jij tijdens een swap tegenaan zult lopen.

In essentie zijn het dezelfde auto's en het lijkt me niet dat Porsche ineens veel fouten is gaan maken in het ontwerp van de 944. In zo'n geval zou het de betere aanpak zijn om een 944 als basis te pakken en die op essentiele punten op dieet te zetten (lichtere wielen, stabi's, vliegwielen, verwijderen extra luxe tov 924, etc). Eerlijk gezegd (toegegeven, uitgaande van een complete onwetendheid in alles Porsche) durf ik wel te wedden dat je met beide methodes uiteindelijk op hetzelfde eindgewicht uitkomt.

Ik snap je beredenering helaas wel...daarom zit ik opgescheept met een AE86 die pas sinds kort fatsoenlijk te rijden valt (nog niet klaar uiteraard). Ik vervloek de dag dat ik niet gewoon weer een MX-5 heb gekocht :mrgreen:

RobS

Bericht door RobS » 17 nov 2009, 15:12

Hij zou erg cool staan in mijn garage (die ik aan 't pimpen ben), tot er ooit een andere bruine Porker uit mijn geboortejaar in past, financieel gezien.
Is er dan niemand die hierom moet lachen? :bag: ;)

NOFI Dennis ;)

edit, ga gewoon voor de witte mx5 anders koop ik 'm :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2009, 16:34

RobS schreef:
Hij zou erg cool staan in mijn garage (die ik aan 't pimpen ben), tot er ooit een andere bruine Porker uit mijn geboortejaar in past, financieel gezien.

NOFI Dennis ;)

Eindelijk iemand die mijn humor kan waarderen!
:D

RobS

Bericht door RobS » 17 nov 2009, 16:35

RobS schreef:

NOFI Dennis ;)

Eindelijk iemand die mijn humor kan waarderen!
:D
..of ze lezen je lappen text niet :P

Plaats reactie