Leon Cupra tuned by JD

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 okt 2007, 14:19

k33z schreef:Maar het enige wat ik hiermee probeer te zeggen is dat meningen er voor zijn om bijgesteld te worden en ergens op gebaseerd moeten zijn.

Je kan niet zeggen dat je nooit met 345pk in een FWD zou willen rijden, totdat je dit zelf ervaren hebt. Tot die tijd is die mening niets waard lijkt mij.

Klopt, meningen kunnen altijd bijgesteld worden. Daarom sta ik ansich ook wel open voor de Leon Cupra.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 16 okt 2007, 14:22

Rico v Velzen schreef:
k33z schreef:Maar het enige wat ik hiermee probeer te zeggen is dat meningen er voor zijn om bijgesteld te worden en ergens op gebaseerd moeten zijn.

Je kan niet zeggen dat je nooit met 345pk in een FWD zou willen rijden, totdat je dit zelf ervaren hebt. Tot die tijd is die mening niets waard lijkt mij.

Klopt, meningen kunnen altijd bijgesteld worden. Daarom sta ik ansich ook wel open voor de Leon Cupra.
Ben erg benieuwd naar jou ervaring als je in deze auto gereden hebt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 okt 2007, 14:23

duifjes.com schreef:
Rico kom op man je durft het gewoon niet aan 8) dadelijk kom je er achter dat voor een rijder zoals jou dat je 50K euro te veel hebt uitgegeven
Duif, ik heb geen 50K teveel uitgegeven hoor :wink:

hooguit 30K. 8)

Overigens zitten dit soort auto's mekaar absoluut niet in elkaars vaarwater.

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 16 okt 2007, 14:35

Robin schreef:Het tractievoordeel is 1 bij een rwd, maar vergeet niet dat de WTCC auto's ongeveer 290pk bij 8000rpm ofzo leveren en een koppel hebben van een kip ivm de kleine 2 liter 4 pitter nonturbo benzinemotor op SLICKS! Het zijn dus relatief 'zwakke'racemotoren zegmaar. Een VDV Leon is een 345pk turbo op de voorwielen met 400 ofzo Nm ergens te jassen aan die aandrijflijn. Veel gekker kun je echt niet doen qua pk/koppel, daar is de ondergeschikte configuratie van 'een voorwielaandrijver in het algemeen' debet aan. Een stuk duurder zijn de STi hatch of een EVO X(mijn keus), want ik wil niet alleen fun rechtuit. 8)
Onzin over dat zwakke racemotoren.
Het motorkoppel is misschien laag, maar omdat hij zoveel toeren maakt is het koppel op de wielen erg groot, en dat is wat je voelt.
F1 heeft ook een laag motorkoppel, dus wil je gaan beweren dat dat ook een zwakke racemotor is?
Koppel op de wielen is natuurlijk enorm.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 16 okt 2007, 15:03

vreemd. Lars kan niet quoten om een of andere reden ?? ik heb zijn post gewijzigd, maar het werkt niet.
Robin schreef:Het tractievoordeel is 1 bij een rwd, maar vergeet niet dat de WTCC auto's ongeveer 290pk bij 8000rpm ofzo leveren en een koppel hebben van een kip ivm de kleine 2 liter 4 pitter nonturbo benzinemotor op SLICKS! Het zijn dus relatief 'zwakke'racemotoren zegmaar. Een VDV Leon is een 345pk turbo op de voorwielen met 400 ofzo Nm ergens te jassen aan die aandrijflijn. Veel gekker kun je echt niet doen qua pk/koppel, daar is de ondergeschikte configuratie van 'een voorwielaandrijver in het algemeen' debet aan. Een stuk duurder zijn de STi hatch of een EVO X(mijn keus), want ik wil niet alleen fun rechtuit. 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2007, 15:08

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar blijft dat ze op slicks staan wat natuurlijk al een slok op een borrel scheelt, en ze zullen daar ook wel niet zonder sperretje op de vooras rijden denk ik.

Al met al word de limiet FWD natuurlijk steeds verder gerekt, met de komst van betere banden, betere onderstellen, stuurinrichtingen enz.

Maar even goed, dat een TCS je moet redden als je bij normaal droog weer gas geeft laat wel de beperkingen zien, of dat nou FWD of RWD is. RWD zonder sper met 300+ PK slaat natuurlijk ook helemaal nergens op, trek je ook alleen maar zwarte sporen mee.

Sperretje onder die Cupra zou ik zeggen idd :)

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 15:26

Tractieproblemen in de 335i zijn minder tov een VDV Cupra(en áls die er zijn heb ik ze liever achter dan vóór qua beleving)En dat de TSC of hoe het ook mag heten de boel eenvoudigweg smoort, dan heb je ook geen 345pk en bijna 400Nm 'kracht'om een bep bocht uit te accellereren, want hij remt de boel more or less af begreep ik van André. Ik heb in verschillende zeer sterke fwds (300+ turbo pk's)gereden en gegleden(herinnert Andre zich ook nog wel hahahaha) en geleden(LOL) vóór mijn awd en rwd tijd en dat manco hebben ze allemaal en zullen ze altijd houden tov rwd of nog beter awd op momenten. Het blijft de bestuurde vóóras. Dat een VDV Leon dat probleem beter ondervangt dan een BX GTI of een Escort uit 1998 snap ik ook wel, maar 't blijft een technisch fysiek probleem(pje voor sommigen)

Het blijft een 'discussie' die een 'die hard fwd adept'niet snapt totdat hij iets rwd/awd achtigs rijdt(ik heb 'vanalles' in elke aandrijfvorm mogelijk gereden in 't verleden)

Anyway, blijft een 'bargain'voor diegenen die DAAR hun heil inzoeken, snap ik ook wel. :D

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 16 okt 2007, 15:38

Robin jij hebt een BMW toch alleen maar voor de Chickaas en Chiqitaas 8)

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 15:40

klopt :roll: :lol:

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 16 okt 2007, 15:45

Robin, het ging meer over je uitspraken over dat lage koppel etc.
Los van het feit dat het de sturende as is, verplaatst het gewicht zich naar de achterkant van de auto en heb je voor dus minder grip.

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 16 okt 2007, 15:46

Tractie, sorry :)

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 15:49

Tuurlijk Lars, helemaal waar(doh 8) ), maar een WTCC ophanging met 290pk en 220Nm koppel op slicks en een sperdiff lijkt mij ietsie beter met de tractie om kunnen gaan dan een straat VDV Leon op straatbanden en geen sper en 400Nm koppel op datzelfde moment. Terwijl de WTCC Cupra dán al z'n manco tov de 320si laat zien.....

:lol:

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 16 okt 2007, 15:50

Zoals altijd is het niet zwart/wit Robin :)

Dat een goede RWD met veel vermogen meer fun biedt dan de FWD Cupra kan ik me voorstellen.

Op pure snelheid (ook op circuit) denk ik dat de Cupra erg veel auto's de baas zal zijn, ja ook goede RWD auto's. Maar dat is het punt niet.

Het punt is dat je met deze Cupra veel meer fun kan hebben dan met 9 van de 10 RWD's die je misschien al voor dat geld kan kopen. Natuurlijk, die 10% van de RWD's die je wel (dan wel jong gebruikt) voor dat geld kan kopen zijn misschien wel leuker.

In mijn ogen is de Cupra dus voor het geld een van de meest spectaculaire auto's, ondanks FWD waarschijnlijk een stuk leuker om te rijden dan vele RWD's.

Alles moet in verhouding gezien worden. Dat hier vergelijkingen gemaakt worden met 335i's / M3's lijkt mij zeer positief voor de Cupra.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 15:54

Denk dat een aantal fwd adepten het zwart witter zien dan ik Kees :lol:

En ik ben het weer niet met je eens dat een Leon meer fun is in welke uitmonstering ook dan erg goede rwd's vanwege dat manco. Het is maar wát je gewend bent.

Wát is fun? Liever wielspin achter dan vóór. Belast je de sturende vooras ook nog minder en minder onderstuur.

Leg me dan 1 keer uit in alle 'wijsneuzerij'wat ik in mijn betoog over 't hoofd zie. :twisted:

Ik vind een Leon voor 38k superduur, ook al had ie 800pk op de vooras. Punt.

De genoemde BMW's zijn qua package wat IK ermee wil een funnier deal. imho. 8)

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 15:58

En Edwin, no problemos, maar Dré had volgens mij gewoon gewild dat Seat rwd's in deze uitmonstering bouwt :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 15:58

Robin schreef:
Ik vind een Leon voor 38k superduur, ook al had ie 800pk op de vooras. Punt.

De genoemde BMW's zijn qua package wat IK ermee wil een funnier deal. imho. 8)
Haha, dan spoor je niet als je dat zegt.
Heeft niets met de pk's te maken. Het gaat om de rijbaarheid, uiterlijk, snelheid etc. De totaal package. Als jij dan 38k te veel vind voor een auto die dit allemaal biedt, en nog een beetje meer, dan heb je geen verstand van auto's.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 16:01

Heb ik ook niet, daar zijn jullie voor. 8)

Een onooglijke auto met een 4 cylinder die de voorwielen aandrijft waarvan we 15 jaar geleden het merk nog in 1 adem noemden met Lada en Skoda, die dmv smoren van de wielspin een 'rijdbaar'weggdrag noemt vinnik een erg dure koop.

Dan maar geen verstand van auto's en wel van autorijden, hahahaha :twisted:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 16 okt 2007, 16:02

Toch is het niet eerlijk vergelijken. De Seat is een pk-bak voor een scherpe prijs.
Ik bedoel, als je 30000 euro hebt te besteden voor een nieuwe auto dan heb je geen achterwielaandrijver. Er is geen BMW voor dat geld met een fatsoenlijke motor. Ja een 118i, maar die heeft zo weinig vermogen dat je niet eens merkt dat ie achterwielaandrijving heeft.
Als ik moet kiezen, een nieuwe 1-serie 118i of een nieuwe Golf GTI dan neem ik meteen de Golf mee.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 16:03

Golf GTI, kocht ik meteen:Mooi ding, en 200pk is te doen op de voorwielen.

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 16:04

Robin schreef:Heb ik ook niet, daar zijn jullie voor. 8)

Een onooglijke auto met een 4 cylinder die de voorwielen aandrijft waarvan we 15 jaar geleden het merk nog in 1 adem noemden met Lada en Skoda, die dmv smoren van de wielspin een 'rijdbaar'weggdrag noemt vinnik een erg dure koop.

Dan maar geen verstand van auto's en wel van autorijden, hahahaha :twisted:
Jammer, maar je begrijpt het verhaal niet. Jij verdedigt volledig terecht je keuze voor een premium merk. Zou ik ook doen.
Echter dit gelul met oogkleppen op is nergens op gebaseerd.

Ga er nu maar gewoon een keer mee rijden, dan mag je een mening hebben. Nu is dit gebaseerd op napraterij.

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 16:05

:wink:
vergeten

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 16 okt 2007, 16:05

Robin schreef: Leg me dan 1 keer uit in alle 'wijsneuzerij'wat ik in mijn betoog over 't hoofd zie. :twisted:
Misschien de prijs van een BMW met dezelfde prestaties als de Cupra? De BMW welke er in de buurt komt is denk ik de 130i en dan praat je toch alweer over een hele andere prijsklasse.

Noem mij maar 1 goede RWD die je kan kopen die veel rijplezier geeft voor 38k.

Ik denk niet dat er veel FWD freaks zijn. Het is gewoon een feit dat in de 'normale' prijsklasse er niets leuks te krijgen is met RWD en een behoorlijk vermogen.

Dat FWD een compromis is geboren uit kostenoogpunt geef ik gelijk toe. Maar dat is een hele andere discussie. Feit is gewoon dat je voor 38k een super pakket krijgt dat ook kwa fun denk ik lastig te overtreffen is in die prijsklasse.

En kom dan nu niet met bejaarde BMW's / Porsches aan.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 16:09

het blijven fwd's. Is geen napraterij jongens. Andre weet wat ik uithaalde met bep fwd's in bochten. Toen was hij de rwd man, ik de 'fwd man'zogezegd. Ga eerst eens een fwd ERG HARD door de bochten rijden en dan praten we inderdaad verder.

:wink: :lol: :twisted:

Oh ja, hoe 'slecht'de 130i in32000 draadjes is is de napraterij waar ik ook op doel door een aantal op bep fora. De 130i is in tig gevallen qua basis een 100% betere auto dan een Leon. No doubt. Maar de hele wereld praat een stelletje nietsnutten na die zich 'autojournalist'noemt.

Same f*cking story. 8)
Laatst gewijzigd door Robin op 16 okt 2007, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z
Berichten: 2885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 16 okt 2007, 16:10

Robin schreef: Een onooglijke auto met een 4 cylinder die de voorwielen aandrijft waarvan we 15 jaar geleden het merk nog in 1 adem noemden met Lada en Skoda, die dmv smoren van de wielspin een 'rijdbaar'weggdrag noemt vinnik een erg dure koop.
Het is weer een mooie discussie zoals ze veel te weinig voorkomen de laatste tijd :)

Dat de TCS soms ingrijpt bij de Cupra lijkt me logisch, doet jou 335i ook als je vol op het gas gaat staan op momenten dat het niet kan. Verschil zit erin dat de TCS van JD wel beter is dan die van BMW.

Of je nu een slippend binnenwiel hebt op de vooras of de achteras, dat is lood om oud ijzer.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 okt 2007, 16:12

Liever een slippend achterwiel, dat weet jij ook dat dat verschil maakt. Dat het TCS van JD beter is zijn jouw woorden Kees, ik begreep van André wat anders. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke, Opa en 5 gasten