Golf V R32 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Rupie » 17 okt 2010, 19:10

SteV6 schreef:Zo,

Vandaag ter voorbereiding even in de garage gedoken om alvast de velgen eraf te halen. Dinsdag komen er nieuwe Bridgestones RE050A 235/40R17 90Y onder. Ik wist dat de bandjes al flink op waren door het aquaplanen op de terugweg uit de Alpen na de Speedster en Lotus-meeting in Oostenrijk.

Maar dat het zo erg was ... :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dit slijtpatroon begin ik me wel af te vragen of ik het camber achter niet wat minder extreem moet maken. Met mijn rijstijl lukt het niet om het loopvlak gelijkmatig te laten slijten. Nu weet ik uit mijn hoofd niet zeker wat het camber is, maar er staat me iets bij van -2,5 graden.

Ik sta open voor discussie, tips en adviezen ;)



Stephan
1. Hoe lang zijn ze meegegaan?
2. Rijdt het lekker?
3. Je had voor de R1-r's moeten gaan.

Hoe dan ook, als je er lang genoeg mee doet en de set up bevalt zou ik het niet veranderen. Volgens mij is -2.5 achter geen extreme waarde.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Niels » 17 okt 2010, 19:12

Niks mis mee behalve dat je ze wat eerder moet vervangen :wink: De voorbanden van mijn BMWdieselgezinsbak slijten extremer af. Ik vind dit wel netjes voor een RWD.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 17 okt 2010, 20:45

Ruben schreef:1. Hoe lang zijn ze meegegaan?
2. Rijdt het lekker?
3. Je had voor de R1-r's moeten gaan.

Hoe dan ook, als je er lang genoeg mee doet en de set up bevalt zou ik het niet veranderen. Volgens mij is -2.5 achter geen extreme waarde.
1. Deze set is 13500km jong/oud.
2. Het reed fantastisch. Sinds ik de RE050A's erop heb liggen zit ik met vertrouwen in de Speedster.
3. Het probleem van de R1R is dat ze niet in de juiste maten leverbaar zijn. Omdat de ATS-DTC's 7,5x17 en 9.0x17 zijn zit je vast aan 205/45R17 en 235/40R17 als bandenmaten. Overstappen naar R1R's houdt in dat er andere velgen moeten komen. En zelfs de Team Dynamics Pro1.2 in 16" en 17" zijn zwaarder dan de ATS-DTC's. Omdat ik persé goudkleurige velgen wil, is een bijkomend nadeel dat die TD's imho spuuglelijk zijn. Bandenmaat 195/55R16 en 225/45R17 voor de R1R's zou wel ideaal zijn.

Voordat ik naar de Oostenrijk-meeting ging zat er nog 4,5mm aan de binnenste groef. Die heb ik er dus in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in 3500km afgereden ...


Stephan

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Rupie » 17 okt 2010, 21:00

Bekend verhaal van de bandenmaat van R1-r's. Das wel jammer. Bij mij zou met de juiste rolomtrek ook een gigantisch gat ontstaan tussen band en spatbord. Als je er 4.5 mm eraf hebt gereden heb je je best gedaan :thumbup:

13.500 voor de RE050A's vind ik overigens niet echt veel, ik moet echter nog ondervinden hoelang ik met yokohama's ad07 ga doen. Ben alleen vergeten met welke stand ze eronder zijn gekomen :bag:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 17 okt 2010, 21:11

Ik dacht dat ik ze in 10.000 glad had gereden :oops:

Maar jaydee wees me erop dat ik het verbruik bijhoud op http://www.spritmonitor.de en dat ik ze er begin juni 2009 onder heb gezet. Dat was net voordat ik op pad ging voor de Oostenrijk-meeting van vorig jaar. En sinds begin juni 2009 heb ik er 13500 km bijgeklokt. Gemiddeld genomen kan ik dus 2 Speedster-seizoenen met een setje achterbandjes doen.

Spritmonitor verbruik Speedster: Afbeelding


Stephan

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9615
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door smiley » 17 okt 2010, 21:13

SteV6 schreef:En zelfs de Team Dynamics Pro1.2 in 16" en 17" zijn zwaarder dan de ATS-DTC's. Omdat ik persé goudkleurige velgen wil, is een bijkomend nadeel dat die TD's imho spuuglelijk zijn.
Stephan,
Deze lijst ooit eens van het UK forum gekopieerd:

Standard Turbo (i think) Fronts - 9.8kg Rears - 11.6kg
Team Dynamics Front - 7.3kg Rears - 8.0kg
Speedlines Fronts - 11.0kg Rears - 12.0kg
Speedlineaikes Front - 8.1kg Rears - 10.0kg
Speedline Magnesiums Fronts - 6.70kg Rear - 8.1kg
Compomotive MOs Front - 8.3kg Rear - 10.1kg
Oz Superturismos Fronts - 7.1kg Rears - 7.2kg
Speedline Turini Fronts - 8.4kg Rears - 8.7kg
ATS DTC 17*7,5 J Fronts - 8,1-8,4 kg 17*9J Rears - 9,1-9,3 kg
Oz Superleggera Fronts - 6.9 kg Rears - 8.3 kg

Maar ATS'en zijn inderdaad mooier dan TD's.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door stefan740 » 17 okt 2010, 21:40

Ik heb mijn ats dtc's (7.5J) gewogen toen ik ze kocht en die zaten echt onder de 8kg hoor.
Ik rij overigens met 215 breed en niet 205, maar inderdaad ik zat laatst ook naar R1R te kijken en dat gaat niet echt werken helaas.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Maik » 18 okt 2010, 19:45

Nog even opgeduikeld van het speedsterforum:

Gewicht TD met TR-1
16" 7J voor met 205/55 en 17" 7,5J achter met 225/45
Gewicht achter 18,6 kilo
Gewicht voor 16,4 kilo
Totaal 70 kilo

Maik:
ATS-DTC 17inch 9J velg met 245/40 Toyo T1R band: 8.5kg + 10.3kg = 18.8kg
Voorvelg 17inch 7,5J met 205/45: 7.1kg + 9,5 kg band = 16,6 kg
Totaal 70,8 kilo


Mijn ATS-DTC velgen heb ik dus gewogen met als resultaat:
17"x7,5J: 7.1kg
17"x9J: 8,5kg
Maar dit is wel de "race" versie van de DTC en niet de "street" versie.

Onder de streep dus ongeveer net zo zwaar, maar dan wel met een bredere achterband.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door romo » 18 okt 2010, 19:50

Gladde banden ...................................niets van gemerkt deze zomer Stephan..................... :mrgreen:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 22 okt 2010, 17:00

Zo, dinsdag de nieuwe bandjes op de velgen laten leggen. Gelukkig maar heel weinig balansijzer nodig. Op de ene velg in totaal 9 gram, op de andere 11 gram :D

Meteen de weegschaal er maar even onder een losse velg+band gezet:

Afbeelding

En ik denk dat uitlijnen met wat mindere extreme waarden toch de way to go is:

Afbeelding

Afbeelding

Let op: de doos staat echt verticaal (waterpaschecked) en de garagevloer is ook waterpas.



Stephan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door GTRene » 22 okt 2010, 17:08

hm, dat lijkt me inderdaad veuls te veel en onnodig? stel dat ie inveert op die kant in de bocht...gaat ie in theorie ook nog wat naar binnen bij veel onderstellen.
zou hem mooi wat meer rechterop zetten, gaan je bandjes ook iets langer mee :mrgreen:

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1431
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Oof » 22 okt 2010, 17:12

9 of 11 gram is echt heel weinig :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2010, 19:11

idd wel erg veel camber! dan willen ze wel scheef slijten :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Maik » 22 okt 2010, 21:26

Dat camber lijkt wel heftig, maar is het echt niet. Dat is de standaard uitlijning voor een speedster :!:
Ik zou niet camber gaan minderen, voor die paar km die je er eventueel minder door rijdt. Wie weet rij je volgend seizoen weer iets harder door de bochten dan rechtdoor en slijt het weer keurig netjes en hou je wat lekkerder grip achter 8) . Ik rij met nog meer camber achter en bij mij slijt het helemaal recht af.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 22 okt 2010, 21:38

Dit is ongeveer -2,5 tot -2,7 graad camber ... Ik zal het morgen even exact opmeten!

Maik, ik heb de afgelopen rit door de Alpen harder bochtjes gereden dan ooit tevoren :bag:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door jaydee » 22 okt 2010, 22:32

Nou Maik, standaard voor een Speedster is het niet... Stephan heeft Elise 111r-uitlijning.

Dit is standaard Speedster (voor zover ik weet - is mijn auto, maar (nog) niet uitgelijnd zolang ik hem heb, dat komt met de Nitrons en nieuwe wielen):

Afbeelding

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 22 okt 2010, 22:34

Afbeelding
Afbeelding

(ter vergelijk onder elkaar ;) )

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Maik » 23 okt 2010, 14:15

Het verschil is zo niet heel goed te zien. Standaard camber achter is -2.5 graden. Dus Stephan rijdt dan met zo goed als standaard camber achter. Ik rij al jaren met -3.0 graden achter en doe (deed) met straatbanden ongeveer 12-15.000km, met de triple 8's schat ik 10.000km.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 15 apr 2011, 00:10

Een tijdje terug heb ik nog een grappige kilometerstand op de ODOmeter van de Leon geklokt:

Afbeelding


Stephan (ja ik heb iets met getallen)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Petrolhead Tom » 15 apr 2011, 02:22

Gave kilometerstand man! :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Niels » 15 apr 2011, 11:10

En dat zonder ketting revisie :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door jaydee » 15 apr 2011, 18:23

Niels schreef:En dat zonder ketting revisie :mrgreen:
Mijn Leon V6 stond op 270.000 km toen ik hem inruilde en alleen als de motor echt koud was hoorde je de ketting een beetje. En dan nog alleen met de motorkap open.

VW maakt motoren standaard goed voor minstens 3 ton heb ik laatst ergens gelezen. Zolang je de ketting niet hoort rammelen is de veiligheid van revisie niet in balans met de risico's van het opentrekken van bak en blok, IMO... (Bij mij gaan er tot nog toe alleen maar dingen stuk als de auto in de garage is geweest :roll: )

Groeten,
Jelle

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door Niels » 15 apr 2011, 18:53

Bij deze VR6-en komt een ketting revisie zo ver ik weet niet voor. Ik heb een oude VR6 gehad en dat is een ander verhaal. Een ketting hoor je altijd maar de geleiders en spanners worden bros waardoor de voering eraf gaat. Dan ben je aan de beurt, helemaal als je door rijdt. Het materiaal van de spanners en geleiders zou verbeterd zijn bij deze generatie.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 15 apr 2011, 21:23

Het V6 blok in de Golf IV en Leon heeft een kettingontwerp met 3 separate kettingen.

Ketting 1 van de krukas naar een tussenas.
Ketting 2 van de tussenas naar de uitlaatnokkenas
Ketting 3 van de uitlaatnokkenas naar de inlaatnokkenas.


Stephan

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door jaydee » 15 apr 2011, 22:02

Ketting 1 en 2 zijn het probleem niet... Als de geleiders van ketting 3 teveel slijten is op z'n minst de variabele nokkenastiming in de war...

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten