Zal vast functioneel zijn dat wel!
BMW 328i tot circuitracer.
- Jelte Jongsma
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 31 jul 2008, 17:59
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Hoor je niet speciaal staal voor een kooi te gebruiken? Die lassen met elektrode, zien er ook niet echt uit om van naar huis te schrijven
Zal vast functioneel zijn dat wel!
Zal vast functioneel zijn dat wel!
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Schitterende kooi, daar kun je met een gerust hart op vertrouwen. Ik hoorde dat dit de nieuwe FIA-standaard gaat worden, klopt dit?JeroenT schreef:Nog een mooi voorbeeld nodig?
- Marius
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 14 aug 2007, 20:52
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Ha, die Drivers;
Knap stukkie pijp. Ik vrees alleen dat het gestripte interieur al dat extra gewicht nauwelijks compenseert....
Knap stukkie pijp. Ik vrees alleen dat het gestripte interieur al dat extra gewicht nauwelijks compenseert....
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Een laskooi die gekeurd moet worden, wordt gemaakt van naadloze gaspijp (staal). Er kan ook gekozen worden voor een chroom molybdeen legering, dit sterker en lichter, maar vooral duurder.
schroef kooien kun je zelfs van aluminium maken, maar of dit is toegestaan in competitie verband zou ik niet weten.
Stijgerpijp in je wagen bakken is ook een optie, iig lekker goedkoop. Of het de veiligheid ook ten goede komt bij het voorbeeld .. daar zet ik vraagtekens bij. Bij een inpact op een goed ontworpen kooi, worden de krachten verdeeld en de ruimten waar de bestuurder en bijrijder zich bevinden zoveel mogelijk intact gehouden. Als je een kooi zomaar her en der bevestigd aan de carrosserie is niet gezegd dat de krachten op de juiste manier worden verdeeld.
schroef kooien kun je zelfs van aluminium maken, maar of dit is toegestaan in competitie verband zou ik niet weten.
Stijgerpijp in je wagen bakken is ook een optie, iig lekker goedkoop. Of het de veiligheid ook ten goede komt bij het voorbeeld .. daar zet ik vraagtekens bij. Bij een inpact op een goed ontworpen kooi, worden de krachten verdeeld en de ruimten waar de bestuurder en bijrijder zich bevinden zoveel mogelijk intact gehouden. Als je een kooi zomaar her en der bevestigd aan de carrosserie is niet gezegd dat de krachten op de juiste manier worden verdeeld.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Aluminium rolkooien zijn al tijden verboden, jaar of 20 denk ik
Een stalen kooi moet idd naadloze buizen hebben, maar het staal moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals buisdiameter, wanddikte en treksterkte. Goedkopere kooien worden meestal van ST37 gelast. De wat betere bouwers gebruiken ST52. Geen keuringscertificaat nodig mits alle afmetingen aan het FIA regelement voldoen.
Chroommolybdeen mag je wel gebruiken maar als je dat doet ga je meestal dunnere buizen gebruiken. Je wijkt dan af van de FIA norm en dan moet je dus je kooi door laten rekenen (is erg duur) en dan moet je dus een FIA certificaat hebben. Alleen het lastige is dat je die volgens mij op individuele kooien niet meer krijgt als je FIA homologatie verlopen is. Wat je wel kan doen is een complete CrMo laskooi kopen van bijvoorbeeld OMP of Sparco en die thuis in lassen, die komen met FIA certificaat ook al las je hem zelf in.
Een stalen kooi moet idd naadloze buizen hebben, maar het staal moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals buisdiameter, wanddikte en treksterkte. Goedkopere kooien worden meestal van ST37 gelast. De wat betere bouwers gebruiken ST52. Geen keuringscertificaat nodig mits alle afmetingen aan het FIA regelement voldoen.
Chroommolybdeen mag je wel gebruiken maar als je dat doet ga je meestal dunnere buizen gebruiken. Je wijkt dan af van de FIA norm en dan moet je dus je kooi door laten rekenen (is erg duur) en dan moet je dus een FIA certificaat hebben. Alleen het lastige is dat je die volgens mij op individuele kooien niet meer krijgt als je FIA homologatie verlopen is. Wat je wel kan doen is een complete CrMo laskooi kopen van bijvoorbeeld OMP of Sparco en die thuis in lassen, die komen met FIA certificaat ook al las je hem zelf in.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Een FIA Certificaat voor je kooi is niets meer dan een administratieve handeling.
De lasser in kwestie dient namelijk jaarlijks gekeurd te worden door de FIA. De lasser dient een proefstuk af te leveren aan de FIA in Parijs. Dat lasstuk wordt getest in een lab en als het voldoet aan alle eisen, dan krijgt de lasser een FIA certificaat. Iedere kooi die hij vervolgens maakt kun je dan laten certificeren. Mijn kooi kan ik dus altijd laten keuren, zolang mijn lasser maar jaarlijks goedgekeurd wordt. Mijn kooi voldoet dus aan de FIA eisen, maar ik vond het onzin om 100 euro uit te geven voor zo'n papiertje, aangezien we toch niet aan FIA evenementen mee doen. Als we ooit rally gaan rijden, dan zou dat dus alsnog kunnen. Mocht 't op de ring nodig zijn, dan kost me dat dus 100 euro extra, maar de kooi wordt er niet beter van.
De lasser in kwestie dient namelijk jaarlijks gekeurd te worden door de FIA. De lasser dient een proefstuk af te leveren aan de FIA in Parijs. Dat lasstuk wordt getest in een lab en als het voldoet aan alle eisen, dan krijgt de lasser een FIA certificaat. Iedere kooi die hij vervolgens maakt kun je dan laten certificeren. Mijn kooi kan ik dus altijd laten keuren, zolang mijn lasser maar jaarlijks goedgekeurd wordt. Mijn kooi voldoet dus aan de FIA eisen, maar ik vond het onzin om 100 euro uit te geven voor zo'n papiertje, aangezien we toch niet aan FIA evenementen mee doen. Als we ooit rally gaan rijden, dan zou dat dus alsnog kunnen. Mocht 't op de ring nodig zijn, dan kost me dat dus 100 euro extra, maar de kooi wordt er niet beter van.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Die steigerpijpkooi, daar wil je toch niet mee rijden zelf? Las er dan geen rolkooi in, dat is veiliger. Een langzame koprol overleef je in beide gevallen wel, maar als het harder gaat en je rolt meerdere keren over de kop, of wordt dubbel aangereden, dan heb je al die buizen door je lichaam of hoofd. Word je niet knapper van. 
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Precies. Deze kooi (zie boven) is een soort BBQ prikker in optima formaDennis Cavallino schreef:Die steigerpijpkooi, daar wil je toch niet mee rijden zelf? Las er dan geen rolkooi in, dat is veiliger. Een langzame koprol overleef je in beide gevallen wel, maar als het harder gaat en je rolt meerdere keren over de kop, of wordt dubbel aangereden, dan heb je al die buizen door je lichaam of hoofd. Word je niet knapper van.
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Gisteren helemaal niet aan foto's maken toegekomen, vandaag even snel drie N95 plaatjes gemaakt:



Het lassen van de bakjes aan de carrosserie is een lastig werkje, je hebt te maken met verf en andere verontreinigingen die niet 100% weggeslepen kunnen worden. Ook is het lassen van heel dun plaatstaal aan de 3mm platen van de bakjes al een kunst opzich. Maar dat is allemaal wel gelukt. Waar ik te weinig rekening mee heb gehouden, is de ruimte voor het aflassen van de hoofdpijpen. De buizen lopen zo dicht langs het dak, dat een klein stukje niet gelast kan worden. Dit had voorkomen kunnen worden, door de kooi van de bakjes te schuiven zodat er 15 cm meer ruimte ontstaat. Ik had de bakjes al volledig afgelast, dus dat gaat in mijn geval niet meer
Een keuring zit er dus sowieso niet meer in en bij deze is de auto een officiële zelfbouw racer. De verbinding is voor 90% afgelast, dus ik denk dat het met de veiligheid nog wel goed zit.
morgen de rest inbouwen en aflassen
Het lassen van de bakjes aan de carrosserie is een lastig werkje, je hebt te maken met verf en andere verontreinigingen die niet 100% weggeslepen kunnen worden. Ook is het lassen van heel dun plaatstaal aan de 3mm platen van de bakjes al een kunst opzich. Maar dat is allemaal wel gelukt. Waar ik te weinig rekening mee heb gehouden, is de ruimte voor het aflassen van de hoofdpijpen. De buizen lopen zo dicht langs het dak, dat een klein stukje niet gelast kan worden. Dit had voorkomen kunnen worden, door de kooi van de bakjes te schuiven zodat er 15 cm meer ruimte ontstaat. Ik had de bakjes al volledig afgelast, dus dat gaat in mijn geval niet meer
Een keuring zit er dus sowieso niet meer in en bij deze is de auto een officiële zelfbouw racer. De verbinding is voor 90% afgelast, dus ik denk dat het met de veiligheid nog wel goed zit.
morgen de rest inbouwen en aflassen
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Wow! Erg nette lassen Yorick.. 
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Hmmm.... Ik ben wat kritischer denk ikPeric schreef:Wow! Erg nette lassen Yorick..
@Yorick, je bent zeker niet echt gewend om dun (plaat) materiaal te lassen?
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Ja hoor, genoeg dun plaat materiaal gelast. Maar 3mm aan +-0,8mm komt bij ons nooit voor. Zoals ik bij de foto's vertelde, zijn de omstandigheden in de auto verre van ideaal. Verf en coating die onmogelijk allemaal zijn weg te schuren. Een lasnaad die kieren heeft, door de vorm van de bodemplaat. En de ruimte voor de lasser, die nogal beperkt is.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
-
Luco
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Steigerpijp, 1 voordeel het roest niet is gegalvaniseerdPescatore schreef:Schitterende kooi, daar kun je met een gerust hart op vertrouwen. Ik hoorde dat dit de nieuwe FIA-standaard gaat worden, klopt dit?JeroenT schreef:Nog een mooi voorbeeld nodig?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Maar juist omdat het gegalvaniseerd is, is het kut om te lassen..
-
Luco
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Ik heb er een bandenrek mee gelast, even kaalschuren en is prima te lassen.Peric schreef:Maar juist omdat het gegalvaniseerd is, is het kut om te lassen..
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Daar doelde ik ook opPeric schreef:Ik doelde op de driehoekjes die 'ie gelast had, daar zitten toch wel erg nette lasnaden op hoor..
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Ah okay... 
Ik ga uit van m'n eigen kunsten Stefan...
En dan ziet dit er wel netjes uit.
Ik ga uit van m'n eigen kunsten Stefan...
En dan ziet dit er wel netjes uit.
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
De afgelopen dagen niet stil gezeten, de kooi zit er in. Heb hem gelijk (2x keer) zwart geverfd. Net als met het lassen was de bereikbaarheid een beetje slecht, maar voor het zicht is ie zwart
Heb de gelegenheid ook maar aangegrepen om alle overbodige beugels weg te slijpen en de binnenkant opnieuw te spuiten.
Door de kooi is de kap waar je voet op rust komen te vervallen, hiervoor in de plaats heb ik op de tranenplaat een nieuwe voetsteun gelast. De passagierskant had nog geen vloerplaat, deze ook maar gemaakt. Wat nu nog rest, is het terugplaatsen van het dash en het lassen van de massa punten. Daarna is hij klaar voor zondag.
qua uitrusting is de wagen nu wel een heel eind, in de winter nog een spaghettispruitstuk monteren (die al op de plank ligt)
en voor de rest heel veel rijden
driftcursus volgen/ circuittraining doen
foto's volgen wanner het dash erin zit
Door de kooi is de kap waar je voet op rust komen te vervallen, hiervoor in de plaats heb ik op de tranenplaat een nieuwe voetsteun gelast. De passagierskant had nog geen vloerplaat, deze ook maar gemaakt. Wat nu nog rest, is het terugplaatsen van het dash en het lassen van de massa punten. Daarna is hij klaar voor zondag.
qua uitrusting is de wagen nu wel een heel eind, in de winter nog een spaghettispruitstuk monteren (die al op de plank ligt)
en voor de rest heel veel rijden
foto's volgen wanner het dash erin zit
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Plaatsen waar je niet bij kan met verven gewoon met zwart schuim bedekken, zie je er niks meer van
Zoals tussen je A stijl en het raam in daar kom je bijna niet bij maar dat zie je ontzettend goed van buiten, daar doe ik gewoon zwart schuim omheen.
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Dit is hoe de auto er momenteel bij staat. Foto's nog zonder dash, die is ondertussen wel gemonteerd.

Op de achtergrond de clio RS van kdk, een recent aangemeld forum-lid





de kooi en stoelen:




Door het raam,



Op de achtergrond de clio RS van kdk, een recent aangemeld forum-lid
de kooi en stoelen:
Door het raam,
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Ziet er echt top uit! Dat wordt lekker knallen! 
- yorick
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
Zondag ook nog naar de ring geweest, erg vroeg m'n bedje uit om na aankomst een paar uur te wachten tot de baan open ging :banaan:
Tussen de baansluitingen door toch nog 10 rondjes kunnen rijden. Ben zelf niet de meest ervaren rijder, maar als je ziet hoe er door een hoop anderen gereden wordt...
Voor me reed een engelse subaru in vrijwel elke langzame bocht met 4 wielen glijdend, zo'n gast durf ik echt niet in te halen.. laat me dan liever afzakken om de draad later weer op te pakken.
Ook nog een paar rondjes achter Aernoudt Bottemanne met de IS gezeten, voor zover ik het bij kon houden. Was wel leerzaam om zijn lijnen te volgen.
Tussen de baansluitingen door toch nog 10 rondjes kunnen rijden. Ben zelf niet de meest ervaren rijder, maar als je ziet hoe er door een hoop anderen gereden wordt...
Voor me reed een engelse subaru in vrijwel elke langzame bocht met 4 wielen glijdend, zo'n gast durf ik echt niet in te halen.. laat me dan liever afzakken om de draad later weer op te pakken.
Ook nog een paar rondjes achter Aernoudt Bottemanne met de IS gezeten, voor zover ik het bij kon houden. Was wel leerzaam om zijn lijnen te volgen.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW 328i tot circuitracer (update: lassen rolkooi)
IK heb je wel gezien daar Yorick want ik riep je nog en je keek zo verbaasd 
Wat dacht je toen, welke halve zool is dat nou weer??
Wat dacht je toen, welke halve zool is dat nou weer??
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten
