VdV Leon op autoblog

Dit is ons algemene autoforum.
DDX

Bericht door DDX » 19 jul 2007, 20:57

Rico v Velzen schreef: Straks tijdens de DF CPZ dag gooi ik er 18 inch semi slicks onder de M3.. dan wil ik wel een zwaar getunde Leon tegenkomen :twisted: :wink:
helaas kan ik de 8e niet... :(

;)

Rebel

Bericht door Rebel » 19 jul 2007, 23:54

Rico v Velzen schreef:
Straks tijdens de DF CPZ dag gooi ik er 18 inch semi slicks onder de M3.. dan wil ik wel een zwaar getunde Leon tegenkomen :twisted: :wink:

Mag ik voor jou hopen dat er geen "Elmar" in die Seat zit, anders ga je heel stilletjes met je slicks onder je armen via de achterdeur van het circuit naar huis.

RVV

Bericht door RVV » 19 jul 2007, 23:57

Rebel even alles lezen hé,, ook mijn volgende reactie :wink:
Straks ga ik ik voor het eerst in 7 jaar weer eens rijden op Zandvoort, en ondanks dat ik roep dat ik met semi's Leon's wil opvreten (grote bek, maar dat snap je wel) zal ik tov andere rijders met Zandvoort ervaring als een natte krant rondgaan.

En dat geef niks, iedereen mag me daarop afrekenen, de M3 is geen circuitwagen ik heb hem niet gekocht om er mee circuit te gaan rijden.. En iedere andere auto mag sneller zijn.. Mijn plezier zal er niet minder om zijn.. Het gaat me om het feestje, lol en plezier en genieten van een mooie ambiance..

Waarom dan toch semi slicks ? Simpel, ik vind het zonde om dure 19 inch banden op Zandvoort er door heen te branden. En verrem je een keer, dan graaf ik niet gelijk mijn CSL velgen in het grind Dan zou ik pas echt ziek zijn.

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 00:43

Ik lees net als de rest alleen datgene wat ik wil lezen in iedere post :wink:

Maar jij gaat dus met je fraaie bolide op Zandvoort onverzekerd rondrijden op semi-slicks....

Respect 8)

A-k-e-l-i-g heh, dat woordje "onverzekerd"

p.s. glijden die slicks niet harder op dat zand van de duinen dat her en der over de baan waait :lol:

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 00:58

Semi slicks schijnen ook beter voor je remmen te zijn, en het woordje onverzekerd schrik ik niet echt van hoor..
ik rij al 7 jaar met enige regelmaat onverzekerd op een circuit.

Wat ik niet doe is tussen onbekenden rijden. Daarom dit DF clubje..

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 01:24

Met zo een avatar kun je inderdaad beter niet tusen onbekende rijden :wink:

Waarom zijn semi-slicks beter voor je remmen?
Ik zou denken doordat ze meer grip hebben, de remmen het nog meer te verduren hebben?
Kan het natuurlijk mis hebben...
Je zult misschien wel "beter remmen"
Waarom zijn semi-slicks beter voor de remmen?

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 01:30

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 01:35

Semi-slicks hebben vele voordelen. Om te beginnen natuurlijk het grootste voordeel: ze bieden meer grip dan gewone straatbanden en daardoor kun je sneller de bocht om. Maar omdat je met hogere snelheid een bocht in kunt duiken, zijn semi-slicks ook goed voor het ontlasten van de remmen, je hoeft minder hard af te remmen voor een bocht en daardoor zal fading langer uit blijven

Okee, thx heb het gelezen.
Kan iemand me dit uitleggen waarom een band die "stroever" is, de remmen ontlast? Ik kan dit niet goed beredeneren.
Remmen op ijs zou dan dus resulteren in extreem slecht voor de remmen. (zwart-wit) gezien.

Mij lijkt juist hoe meer grip de band heeft, hoe hoger de vertraging, des te meer kracht op de blokken en de schijven op dat moment?

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 01:39

De logische verklaring zit hem denk ik in een korter remmoment. omdat er meer grip is..

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 01:47

Ja, dat begrijp ik, maar de wrijfing is op dat moment daarom ook veel hoger, juist doordat de banden meer grip hebben.

Misschien dat Bert, Peter of Hielke dit begrijpbaar voor een "niet circuit" rijder als mij kunnen uitleggen.

Kan me ooit de woorden van Dick H herrineren, dat een semi-slick massa's grip heeft, maar dat de band ook verraderlijker kan zijn. Juist omdat het "grens-gebied" maar heel klein is in vergelijk tot een gewone band.
Dus in handen van onervaren mensen kan die band ook averechts werken.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jul 2007, 09:32

Mij kun je trouwens ook niet als circuit rijder betitelen hoor. Gemiddeld ben ik op circuits de laatste 7 jaar minder dan 1 keer per jaar aan het rijden geweest.

En over het ontlasten van remmen wanneer je met semi slicks of full slicks rijdt durf ik weinig te zeggen. Ik kan dat nog steeds moeilijk geloven maar neig toch steeds meer naar Andre's ideeën erover omdat hij zo uitgesproken is en omdat ie er meer verstand van heeft. Zo zegt ie dat het vooral de lange remduur is die uiteindelijk zo funest voor de temperatuur en de houdbaarheid van de remmen is. Hoe korter en heviger je kunt remmen hoe beter de remmen het kunnen hebben in de zin van dat ze 1. goed blijven vertragen, 2. recht blijven. Daar zitten natuurlijk wel wat mitsen en maren bij. Wil je met slicks het maximale uit je remvertraging halen dan zul je mijns inziens agressieve remblokken moeten gebruiken om toch tegen het blokkeren aan te kunnen remmen. Onder Edwin's Leon zaten de laatste keer op Zandvoort Ferodo 2500's. Helemaal geen slechte blokken en ze zijn over de hele duur van het rijden constant gebleven, maar de banden hebben ze bij het remmen nooit aan de grens gebracht. Dat een remschijf met agressieve blokken altijd meer "vlees" verliest (snel dunner wordt) is natuurlijk onvermijdelijk. Maar liever dat dan dat ze krom trekken of gaan faden.

Even weer on topic. Het is knap en prachtig dat die datum van 8 augustus gekozen kon worden. Veel mensen zitten dan in hun vrije dagen periode en de zon staat dan ook nog relatief hoof om 19.00 uur. Hulde organisatoren! Ben beslist van plan er als toeschouwer bij te zijn.

Edit: denk ik dat ik hier in het Zandvoort 8 augustus circuit topic aan het posten ben :roll: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2007, 10:49

eneuh, stel dat je van die 2 uur al met al 1 uur aan het gassen bent, dat zuipt natuurlijk enorm, weet iemand ongeveer met hoeveel liter ik rekening moet houden om in elk geval in de tank te hebben? want wil ook niet met een volle klots tank het cirquit op?

eneuh tanken kan dat eventueel op het cirquit of moet je net daarbuiten tanken? ergens?
Ow en ik tank BP Ultimate en wil dat die dag zekers zo houden anders als ik er weer wat anders bij gooi ben ik bang dat ie net niet optimaal presteert, verders hoop ik dat het niet te warm is zodat de airco kan uitblijven, want bij mijn auto scheelt dat enorm veel power, echt merkbaar en het lijkt soms net als ik hem alng aan heb dat ie de elektronica anders en minder krachtig inzet...de top is dan ook een stuk minder en hij gaat minder vlot door de toeren heen, dus wel droog daar maar zeg rond de 20 graden max :lol:
want ow, ik zal wel een helm ophebben en handschoenen...en dan de adreline is hot :roll:

k33z

Bericht door k33z » 20 jul 2007, 11:05

Gewoon volgooien dat ding, het is niet de F1 kwalificatie die je gaat rijden.............

Laat een volle tank nu een seconde per ronde schelen (noem maar iets), wat maakt het allemaal uit. Beetje doorgeslagen als je dit serieus meent.

Je zal toch niet op 100% rijden, dus dan maakt die paar KG ook niet uit.

Een tank gaat trouwens erg hard op zandvoort, vorige keer had ik er met ruim een uur rijden zeker een halve tank doorheen. Edwin, die meer had gereden, moest zelfs tussendoor nog naar de pomp :)

Maik

Bericht door Maik » 20 jul 2007, 11:46

Ik denk dat je met de V8 al snel 1 op 4 of onzuiniger gaat rijden Rene.
Dus 1 liter per rondje minimaal. Stel je rijdt 2min per rondje (met jouw aanpak moet dat lukken :wink: ), dan rij je 30 ronden en heb je er dus 30 liter doorheen gejaagd. met 1 op 3 rij je er 40 liter doorheen.

2 km van het circuit zit een BP pomp, waar ik ook altijd tank. Je komt erlangs als je via de zuidelijke route Zandvoort binnenkomt.

Hier dus:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.37 ... &z=19&om=1

Ik gooi daar mijn tank altijd helemaal vol, want met 35 liter tankinhoud houdt het niet over :x

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 11:50

Rene ik lees het al.. neem maar volle jerrycans mee :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2007, 12:16

Ik deel Peter zijn theorie over beter voor je remmen niet.

Je remt wel korter, maar je moet net zo veel energie kwijt -> hogere piekwarmte. Je gaat wel harder een bocht in, maar je komt er ook harder uit en je komt dus harder bij de volgende aan.

Als je tenminste alles goed voor elkaar hebt zoals Hielke zegt, goede remblokken. En het verschilt per rijder, als je van jezelf slepend remt ipv heel kort en hard dan gaat het ook niet op.

Die KU15 is niet een semislick zoals bijvoorbeeld Toyo R888 of Michelin PSC, geen competitiemateriaal. Het zit dichter bij een zomerband als een semislick imho. Het is alleen dat dit soort banden waarschijnlijk langer goed blijven, een band als gewone Michelin PS2 of Dunlop SP Maxx rij je zo aan flarden op een circuit.

Over het remmen verhaal zou ik me niet al te druk maken dus.

Over tanken: Ik zou wel vol doen, met te weinig heb je kans dat je even geen benzinedruk hebt in bochten als je tank bijna leeg is. Gemiddeld met de M3 is het 30-35 rondjes voordat ik weer tanken moet, 60L.

Over AC zou ik je al helemaal niet druk maken als je daar zo goed als nooit rijd en je hebt 470 PK :lol: Gebruiken doe je die PK's toch niet.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2007, 12:21

Maik schreef:Ik denk dat je met de V8 al snel 1 op 4 of onzuiniger gaat rijden Rene.
Dus 1 liter per rondje minimaal. Stel je rijdt 2min per rondje (met jouw aanpak moet dat lukken :wink: ), dan rij je 30 ronden en heb je er dus 30 liter doorheen gejaagd. met 1 op 3 rij je er 40 liter doorheen.

2 km van het circuit zit een BP pomp, waar ik ook altijd tank. Je komt erlangs als je via de zuidelijke route Zandvoort binnenkomt.

Hier dus:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.37 ... &z=19&om=1

Ik gooi daar mijn tank altijd helemaal vol, want met 35 liter tankinhoud houdt het niet over :x
Ai haha dat gaat dus hard wat ik al een beetje dacht...thx voor de mooie link ik zal dan via die pomp gaan en daar "vol" gooien zodat ik in elk geval voldoende heb, jaag de tank er dus wel doorheen waarschijnlijk of het meeste :idea: dan nog genoeg overlatend om die BP weer te halen, dan moet het goed komen :P hij zal daar inderdaad wel wat lusten, mooie link thx.
Rico v Velzen schreef:Rene ik lees het al.. neem maar volle jerrycans mee :wink:
ja, zal wel schrikke worden haha, ik wijzig verder niks aan de car ik ga niets harder zetten(vering) of lager(vering is overigens wel in te stellen qua hoogte en hardheid) of banden zachter, ik ga eens kijken wat ie doet, die settings zoals ie nu staat vind ik wel prettig voor normaal gebruik en wil het niet verklooien voor alleen die paar uurtjes, natuurlijk zal je met een goede setup en banden en druk enz enz wel een paar seconden kunnen winnen, maar ga in de eerste plaats voor het gevoel lekker te rijden, en redelijk snel :twisted: en met een verkeerde setup of iets minder zal je dat gevoel van snel gaan al wat eerder krijgen, echter de tijden wat minder haha, maar als je maar schik hebt :lol: en minimaal een fiat panda kunt inhalen ben ik al redelijk blij... :wink:

RVV

Bericht door RVV » 20 jul 2007, 12:26

Die KU15 is niet een semislick zoals bijvoorbeeld Toyo R888 of Michelin PSC, geen competitiemateriaal. Het zit dichter bij een zomerband als een semislick imho. Het is alleen dat dit soort banden waarschijnlijk langer goed blijven, een band als gewone Michelin PS2 of Dunlop SP Maxx rij je zo aan flarden op een circuit.
Bert dat is het in mijn geval ook.. Ik moet nieuwe PS2 hebben.. die zullen ook rond die tijd er onder zitten.. no way dat ik dan er mee ga rijden op Zandvoort..

Die Kumho's heb ik speciaal voor dit soort gebeuren aangeschaft.

Ik ga toch niet voor de prijzen dus de remmen gaan ook niet tot op het naadje.

Het is voor mij te lang geleden om te gaan knallen op Zandvoort en al die verhalen lezend van de vaste Zandvoortgangers wil ik ze ook niet in de weg rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jul 2007, 12:37

Bert ///M3 schreef:Over tanken: Ik zou wel vol doen, met te weinig heb je kans dat je even geen benzinedruk hebt in bochten als je tank bijna leeg is. Gemiddeld met de M3 is het 30-35 rondjes voordat ik weer tanken moet, 60L.

Over AC zou ik je al helemaal niet druk maken als je daar zo goed als nooit rijd en je hebt 470 PK :lol: Gebruiken doe je die PK's toch niet.
Oke das dus duidelijk die tank gaat vol want zo groot is de tank niet...

eneuh 470pk?? haha het wordt steeds meer, ze zeiden iets van 420pk maar als ik de aitco zeg 5 min aanheb? lijkt alsof ik nog maar een pk of 330 heb hij houd dan in en niet lekker ruig en rauw zeg maar haha net of je z'n strot dichtknijpt? anyway inderdaad gebruik ik lang niet alles, hooguit bij bochten uit acceleren enzo, maar das ook mooi :lol: en hoe sneler dat kan hoe groter de beleving 8)
thx alvast mannen voor de inputs...nu nog hoe laat spreken we daar af? en waar melden??

Maik

Bericht door Maik » 20 jul 2007, 13:15

Ik denk dat het handiger is om dat in het goede topic te bespreken :wink:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 20 jul 2007, 13:26

De Sub loopt ongeveer 1 op 2,5 op Zandvoort, dus bijna 2 liter per rondje.
Laten we dus zeggen dat ie dan ongeveer 2 liter per 2:30 min gebruikt, dus dat zou bijna 50 liter per uur zijn. :?
Nou ga je natuurlijk[ik niet iig.] geen 2 uur lang achter elkaar voluit liggen knallen, maar zo heb je nog een indicatie. :wink:

HansD

Bericht door HansD » 20 jul 2007, 13:48

Om weer ff ontopic te gaan. Mijn tank was vorige keer na ± 1 1/2 uur rijden leeg en ik heb hem in Zoetermeer volgetankt.

Dat verbruik van die diesels van tegenwoordig valt ook zwaar tegen 8)

Ik heb vorige keer maximaal een kwartier van de 2 uur rijden aan de kant gestaan en de auto hield het prima. Banden begonnen wat te smeren maar dat is logisch, geen last van fading gehad.

Maik

Bericht door Maik » 20 jul 2007, 13:55

De speedster doet ongeveer 1 op 6 op Zandvoort, jaja, niet zo gek he, zo'n licht karretje :wink:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 20 jul 2007, 17:20

GTRene schreef:Ik denk dat je met de V8 al snel 1 op 4
ja, zal wel schrikke worden haha, ik wijzig verder niks aan de car ik ga niets harder zetten(vering) of lager(vering is overigens wel in te stellen qua hoogte en hardheid) of banden zachter, ik ga eens kijken wat ie doet, die settings zoals ie nu staat vind ik wel prettig voor normaal gebruik en wil het niet verklooien voor alleen die paar uurtjes, natuurlijk zal je met een goede setup en banden en druk enz enz wel een paar seconden kunnen winnen, maar ga in de eerste plaats voor het gevoel lekker te rijden, en redelijk snel :twisted: en met een verkeerde setup of iets minder zal je dat gevoel van snel gaan al wat eerder krijgen, echter de tijden wat minder haha, maar als je maar schik hebt :lol: en minimaal een fiat panda kunt inhalen ben ik al redelijk blij... :wink:
Ik zou wel je gebruikelijke bandenspanning verlagen voor + achter -0,5 bar. Je banden worden op het circuit zó warm dat na een paar rondjes de spanning +- 0,5 bar wordt verhoogt. Na het warm rijden rijdt je dus weer op de ''gewone'' spanning...

Rebel

Bericht door Rebel » 20 jul 2007, 19:35

Ik had gehoopt dat mischien Dick H. of iemand anders iets meer kon vertellen over remmen en semi-slicks?
Alleen Bert en Hielke wagen zich eraan....
Vreemd dat hier niet veel over te lezen is op internet

Tankverbruik......afgelopen zondag 2x volgetankt op de Ring, en 1 keer voor heen en terug reis Benzineverbruik op een circuit of de Ring is extreem. en FSI doet daar niet aan onder..

Plaats reactie