Riceaux schreef: 18 jan 2025, 20:46
theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02
MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:48
98 vs 102 Stage 2 HPFP, met de betreffende maps. Op 98 heb je dan 1,2 bar turbodruk met 12 graden voorontsteking, op 102 is dat 1,3-1,5 bar met 16 graden. Voelt over de hele range een stuk potenter.
Ontsteking is bij moderne turbomotoren met hoge compressie best een belangrijke factor, B58 heeft 11.0:1. Wat dat betreft kun je nog beter ethanol bijmengen als je toch met jerrycans in de weer gaat, met E40 gaat het nog wat rapper dan op 102.
Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel

) ethanol 1000 pk en meer.
Niet met stock turbo. Max 550-560 op een extreme e40 map.
De B58 met E40 komt makkelijk boven de 600 hp (540 whp)
Kotte Performance, HC Performance, 1 stockf30, Pureboost, 5150 motorsport, PureTurbos US en EU en vele andere tuners hebben zich in het verleden helemaal uitgeleefd op de B58. (tegenwoordig is aandacht verschoven naar de S58).
Ethanol is uit en te na uitgeprobeerd met grote vermogens winsten.
Van ethanol fuels tot hybride turbo's en nog grotere. (veel voor dragstrip)
Alles wat kan is inmiddels allemaal uitgeprobeerd. En eigenlijk allemaal terug te vinden en toe te passen.
De B58 heeft bizar veel potentieel. Om uit te melken wel zwaardere fuel pumps nodig tot grotere injectoren en built engine/built transmission maar zijn avonturen van stock motoren die wonder o wonder nog 900 pk draaien zonder schade. Meer geluk dan wijsheid denk ik.
Dus kwestie van kiezen maar.