vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 17 jan 2025, 19:02

MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:48 98 vs 102 Stage 2 HPFP, met de betreffende maps. Op 98 heb je dan 1,2 bar turbodruk met 12 graden voorontsteking, op 102 is dat 1,3-1,5 bar met 16 graden. Voelt over de hele range een stuk potenter.

Ontsteking is bij moderne turbomotoren met hoge compressie best een belangrijke factor, B58 heeft 11.0:1. Wat dat betreft kun je nog beter ethanol bijmengen als je toch met jerrycans in de weer gaat, met E40 gaat het nog wat rapper dan op 102.
Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.

SlowCo
Berichten: 4345
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door SlowCo » 17 jan 2025, 19:13

theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02 In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.
Echt iets voor jou, Theo1000pk+!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door MartijnGizmo » 17 jan 2025, 19:14

:mrgreen:
theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02 Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.
Ja, nee, niet dus. E40 kan met TU-pomp en dan max 530pk, op 102 heb je max zo'n 500pk. Voor een hoger ethanol-gehalte moet je idd naar een nog grotere pomp. Kan ook zonder, maar dan heb je juist weer wat minder vermogen dan op E40 om de boel veilig te houden. Zie je ook wel in Europese landen waar ze E85 aan de pomp verkopen, zoals Frankrijk en Zweden.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4967
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Philipoo » 17 jan 2025, 20:21

Water-meth injectie erop en lekker 98 tanken. Bestel je methanol gewoon thuis in grote container en ben je klaar. Haal je misschien geen 3,5 miljoen pk, maar je hebt ook geen 3,5 miljoen pk nodig om plezier te hebben. Sterker nog, je hebt veel minder vermogen en minder rubber nodig! :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door MartijnGizmo » 17 jan 2025, 20:46

TWSS :tooth:

Online
Wimo
Berichten: 2495
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Wimo » 17 jan 2025, 21:34

Philipoo schreef: 17 jan 2025, 20:21 Water-meth injectie erop en lekker 98 tanken. Bestel je methanol gewoon thuis in grote container en ben je klaar. Haal je misschien geen 3,5 miljoen pk, maar je hebt ook geen 3,5 miljoen pk nodig om plezier te hebben. Sterker nog, je hebt veel minder vermogen en minder rubber nodig! :)
Of een auto die het vermogen beter kwijt kan... Als 0-100 het doel is zijn er misschien betere alternatieven dan BMW.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29341
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Luco » 17 jan 2025, 22:11

ja dan is een ev nog makkelijker vol te krijgen.

Online
Wimo
Berichten: 2495
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Wimo » 17 jan 2025, 22:41

Zat meer te denken aan een 992 cs met stage 2 tune.. die dingen gaan naar de 650whp en absurd hard naar 100. Gewoon met 98.

Ev is een ander verhaal...

theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 17 jan 2025, 23:41

MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 19:14 :mrgreen:
theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02 Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.
Ja, nee, niet dus. E40 kan met TU-pomp en dan max 530pk, op 102 heb je max zo'n 500pk. Voor een hoger ethanol-gehalte moet je idd naar een nog grotere pomp. Kan ook zonder, maar dan heb je juist weer wat minder vermogen dan op E40 om de boel veilig te houden. Zie je ook wel in Europese landen waar ze E85 aan de pomp verkopen, zoals Frankrijk en Zweden.
Bedoel 102 met E40 ga je naar de 600 pk maar heb je wel grotere fuelpump nodig.
Maar voor lagere belasting van de motor kan je beter naar een hybride turbo gaan. Ik had 590 pk met mijn vorige M240i met een hybride Pure turbo en 102 ron. En dat ging echt als de brandweer. Vermogen is van een andere orde. (maar toen ook al met jerrycans onderweg :wink: )

theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 17 jan 2025, 23:47

Philipoo schreef: 17 jan 2025, 20:21 Water-meth injectie erop en lekker 98 tanken. Bestel je methanol gewoon thuis in grote container en ben je klaar. Haal je misschien geen 3,5 miljoen pk, maar je hebt ook geen 3,5 miljoen pk nodig om plezier te hebben. Sterker nog, je hebt veel minder vermogen en minder rubber nodig! :)
Water methanol is makkelijk maar minst aantrekkelijk vanwege risico van seperate aansturing middels externe controller . Gaat namelijk niet via de stock ecu met alle failsafe. Indien water methanol injectie hapert oid dan is de motor meteen boem. Is een vorm van port injection buiten de stock direct injection via de stock DME.
Maar kan je wel ca. 50 pk mee winnen.

SlowCo
Berichten: 4345
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door SlowCo » 18 jan 2025, 00:42

Theo, gewoon nog 1 keer naar Duitsland rijden en deze ophalen:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 0dc&vc=Car

Of een stukje verder voor een nog goedkopere:https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 0dc&vc=Car

Dan ben je (heel) veel sneller dan met die trage, getjoende BMW van je... :wink:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34190
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door JP » 18 jan 2025, 00:55

Is dat wel minimaal 102kw?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28504
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2025, 05:06

JP schreef: 18 jan 2025, 00:55 Is dat wel minimaal 102kw?
Die laad wel met minimaal 102kw ja :lol:
:mrgreen:

Robin
Berichten: 55036
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Robin » 18 jan 2025, 07:57

Wimo schreef: 17 jan 2025, 21:34 Of een auto die het vermogen beter kwijt kan... Als 0-100 het doel is zijn er misschien betere alternatieven dan BMW.
SlowCo schreef: 18 jan 2025, 00:42 Dan ben je (heel) veel sneller dan met die trage, getjoende BMW van je... :wink:
Voor wat 't allermaal waard is....


Remweg was discuteerbaar(natte plekken wegdek)

Elise
Berichten: 8656
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Elise » 18 jan 2025, 08:23

Ik het kader van noodpakket, is een voorraadje benzine bij huis helemaal geen slecht idee. :coffee:
Dat zouden er meer moeten doen :angel:

Online
Bimmer M
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 jun 2024, 20:04
Auto: Een paar BMW's

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Bimmer M » 18 jan 2025, 09:28

MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:48 Ontsteking is bij moderne turbomotoren met hoge compressie best een belangrijke factor, B58 heeft 11.0:1. Wat dat betreft kun je nog beter ethanol bijmengen als je toch met jerrycans in de weer gaat, met E40 gaat het nog wat rapper dan op 102.
Klopt. Bij een S63 scheelt het bijmengen van ethanol ongeveer 40 pk ten opzichte van alleen BP Ultimate 98.
Screenshot_20250118_091708_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_091708_WhatsApp.jpg (110.97 KiB) 2163 keer bekeken

SlowCo
Berichten: 4345
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door SlowCo » 18 jan 2025, 11:06

Robin schreef: 18 jan 2025, 07:57 Voor wat 't allermaal waard is....
[YouTube]filmpje van BMW1000pk+...[/YouTube]
Maar die BMW van Theo heeft slechts 740pk op Aral 102 :wink:

Robin
Berichten: 55036
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Robin » 18 jan 2025, 11:25

Ha ja, maar even een prikkel om door te gaan naar 1000+ Theo:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43012
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Arthur » 18 jan 2025, 11:59

Of het wordt TheoEV.

theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 18 jan 2025, 18:09

Arthur schreef: 18 jan 2025, 11:59 Of het wordt TheoEV.
:bag:

theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 18 jan 2025, 18:13

SlowCo schreef: 18 jan 2025, 11:06
Robin schreef: 18 jan 2025, 07:57 Voor wat 't allermaal waard is....
[YouTube]filmpje van BMW1000pk+...[/YouTube]
Maar die BMW van Theo heeft slechts 740pk op Aral 102 :wink:
Met E50 wordt dit 830 whp. Aan de krukas wordt dat plus 10% 910 pk. Kan ik doen met Port Injection maar dat vinden de drijfstangen niet zo leuk. :?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Riceaux » 18 jan 2025, 20:43

MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:25
Bram schreef: 14 jan 2025, 18:51 Klinkt als een beetje gerommel in de marge :)
Scheelt bij een getjoende B58 zo'n 100Nm, best een groot verschil (en alsnog de moeite met jerrycans niet waard :tooth: ).
Met de standaard MHD mappen zeker? Bij fatsoenlijke mappen scheelt ‘t ongeveer 50 nm. 680 vs 730.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door Riceaux » 18 jan 2025, 20:46

theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02
MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:48 98 vs 102 Stage 2 HPFP, met de betreffende maps. Op 98 heb je dan 1,2 bar turbodruk met 12 graden voorontsteking, op 102 is dat 1,3-1,5 bar met 16 graden. Voelt over de hele range een stuk potenter.

Ontsteking is bij moderne turbomotoren met hoge compressie best een belangrijke factor, B58 heeft 11.0:1. Wat dat betreft kun je nog beter ethanol bijmengen als je toch met jerrycans in de weer gaat, met E40 gaat het nog wat rapper dan op 102.
Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.
Niet met stock turbo. Max 550-560 op een extreme e40 map.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9945
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door frank de jonge » 18 jan 2025, 20:57

B58 van een goeie kennis doet 630 wiel op E30

theo300pk+
Berichten: 501
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: vervoer Aral 102 brandstof in jerrycans Duitsland

Bericht door theo300pk+ » 18 jan 2025, 21:38

Riceaux schreef: 18 jan 2025, 20:46
theo300pk+ schreef: 17 jan 2025, 19:02
MartijnGizmo schreef: 17 jan 2025, 11:48 98 vs 102 Stage 2 HPFP, met de betreffende maps. Op 98 heb je dan 1,2 bar turbodruk met 12 graden voorontsteking, op 102 is dat 1,3-1,5 bar met 16 graden. Voelt over de hele range een stuk potenter.

Ontsteking is bij moderne turbomotoren met hoge compressie best een belangrijke factor, B58 heeft 11.0:1. Wat dat betreft kun je nog beter ethanol bijmengen als je toch met jerrycans in de weer gaat, met E40 gaat het nog wat rapper dan op 102.
Met E40 ga je met je B58 en 98 ron al ver over de 550 pk. Op 102 dan meer richting 600 pk. Ethanol scheelt mega.
Heb je wel een Dorch stage 2 fuelpump voor nodig.
In US doen ze met de B58 en (veel :wink: ) ethanol 1000 pk en meer.
Niet met stock turbo. Max 550-560 op een extreme e40 map.
De B58 met E40 komt makkelijk boven de 600 hp (540 whp)
Kotte Performance, HC Performance, 1 stockf30, Pureboost, 5150 motorsport, PureTurbos US en EU en vele andere tuners hebben zich in het verleden helemaal uitgeleefd op de B58. (tegenwoordig is aandacht verschoven naar de S58).
Ethanol is uit en te na uitgeprobeerd met grote vermogens winsten.
Van ethanol fuels tot hybride turbo's en nog grotere. (veel voor dragstrip)
Alles wat kan is inmiddels allemaal uitgeprobeerd. En eigenlijk allemaal terug te vinden en toe te passen.
De B58 heeft bizar veel potentieel. Om uit te melken wel zwaardere fuel pumps nodig tot grotere injectoren en built engine/built transmission maar zijn avonturen van stock motoren die wonder o wonder nog 900 pk draaien zonder schade. Meer geluk dan wijsheid denk ik.
Dus kwestie van kiezen maar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 11 gasten