TLRS schreef: ↑25 sep 2024, 21:43
Aanlopen hoeft niet per se erg te zijn als je van te voren een goed idee hebt wat het doet. Aanlopend geluid is ruk natuurlijk. En je wil niet dat er iets afscheurt ofzo. Maar als het iets is wat gaat self clearancen

en zich vrij nauwkeurig aansluit op je schijf.. dan ben je misschien het mannetje.
Heb je trouwens een idee hoe groot het effect is als het bij de naaf niet meer lekt? Het is wel een enorme schijf met flinke ventilatie tov je fan.
Ja ik heb wel een idee hoor.
De fan blaast echt enorm op vol vermogen.
Luchtsnelheid is goed niet te meten maar ligt ver boven de 200km/u schat ik in. Blaast het water uit een emmer om het effe visueel te maken.
De schijf is idd best groot, maar er is ruim voldoende lucht uit de fan om door de hele schijf flink wat luchtverplaatsing te krijgen.
Nu blaast ie je hand weg bij de openingen boven en onder de naaf, en je voelt slechts een zuchtje wind uit de schijfventilatie zelf. (Weg van minste weerstand)
Ik begrijp dat het rijdend beter zal zijn door de centrifugaal werking (onderdruk) van de schijf (al is die niet directioneel bij mijn auto nu), maar er kan onvoldoende overdruk gecreëerd worden bij de naafkant van de schijfventilatie door die lekkages.
Als iemand al een goede aansluiting heeft op zijn auto, maar met 2 meter slang en 5 bochten....dan is daar met deze fannetjes vlakbij de naaf echt dikke winst te behalen schat ik in.
Voordeel is dat ie ook bij lage rijsnelheid vollop kan blijven koelen natuurlijk.
Ach het is prototype werk en tijdverdrijf.
Wat nu in mijn hoofd speelt is een 3d model van de aluminium duct, waarbij de 70mm aansluiting 45 graden naar voren gekanteld is.
En ook een naafadichting uit 1 stuk erbij verzinnen.
Ook uit dun en licht aluminium, met aan schijfzijde een gootje voor kachelkoord voor volledige afdichting.
Dat laten gieten/produceren en in de markt zetten

.
De Fan dan verder ontdoen van overtollig gewicht en deze rechtstreeks op de duct monteren.
Wel wat meer onafgeveerd gewicht, maar op zich is het allemaal niet loodzwaar ofzo.
Risico daarbij is wel dat de solderingen in de motor kunnen smelten als de fan uit staat maar de schijf nog erg heet..
Nu effe motivatie weer opladen