Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
JagOnTrack
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door JagOnTrack » 25 sep 2024, 11:36

Ik heb de testopstelling gemaakt, nog zonder de extra afdichting met hittebestendige kachelband om de rest van de naaf...

Conclusie: het blaast gigantisch😅, maar nog niet door de remschijf helaas.

De lucht kan nu langs de naaf ontsnappen, waardoor er niet veel lucht door de remschijf geforceerd word.
Dit zou bij gewone remkoeling (ram-air) ook zo zijn.
Het afdichten van de openingen met kachelband is bij nader inzien niet de juiste oplossing.
Er moet dus gewoon een afdichting tussen schijf en naaf komen..
Was te verwachten, maar ik heb de auto nu nodig voor wat leuke trips binnenkort is heb alles er weer afgeschroefd.
Ik wilde eigenlijk 4 Oktober testen op CPZ..
Het is niet anders.
20240925_092640.jpg
20240925_092640.jpg (384.15 KiB) 2071 keer bekeken
20240925_092544.jpg
20240925_092544.jpg (499.08 KiB) 2071 keer bekeken
20240925_092527.jpg
20240925_092527.jpg (705.69 KiB) 2071 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 25 sep 2024, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo

Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?

Bericht door SlowCo » 25 sep 2024, 12:03

Zodra de wielen draaien en dus de remschijven, zullen de interne ribben van de remschijven de lucht aan de buitendiameter eruit 'gooien'. Als het goed is, ontstaat er dus een lichte overdruk aan de buitenkant en een lichte onderdruk in het hart van de schijf. Die onderdruk wordt nu extra gevoed door je 'bladblazer/supercharger'. Dit zou zo dus inderdaad al moeten werken. Extra afdichting is nog beter waarschijnlijk.
Leuk om te volgen en benieuwd wat het verschil op het circuit gaat zijn.

Fabian

Bericht door Fabian » 25 sep 2024, 13:09

SlowCo schreef: 25 sep 2024, 12:03 Zodra de wielen draaien en dus de remschijven, zullen de interne ribben van de remschijven de lucht aan de buitendiameter eruit 'gooien'. Als het goed is, ontstaat er dus een lichte overdruk aan de buitenkant en een lichte onderdruk in het hart van de schijf. Die onderdruk wordt nu extra gevoed door je 'bladblazer/supercharger'. Dit zou zo dus inderdaad al moeten werken. Extra afdichting is nog beter waarschijnlijk.
Leuk om te volgen en benieuwd wat het verschil op het circuit gaat zijn.
Precies, dat zou ik ook denken. Rijdend zal het effect veel beter zijn waarschijnlijk.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 25 sep 2024, 13:16

Met afdichting tussen naaf en schijf zou ik oppassen, zijn verschillende materialen. Geen idee hoe verschillend die uitzetten bij een temperatuurstijging. Laatste wat je wilt is dat dingen gaan schuren/aanlopen zodra het flink warm wordt.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 25 sep 2024, 14:01

Dank voor de tips,

Een simpele aluminium schijf van 1mm dik op een paar mm van de remschijf zou voldoende zijn denk ik.
Dan effe de klauw en schijf eraf, en bekijken hoe dat het beste kan..
Screenshot_20240925_140259_Chrome.jpg
Screenshot_20240925_140259_Chrome.jpg (451.03 KiB) 2008 keer bekeken
Het laatste wat je wilt is inderdaad contact met de gloeiende remschijf lijkt me ook idd.

Kan weer effe duren voordat de volgende poging komt..

TLRS

Bericht door TLRS » 25 sep 2024, 21:43

Aanlopen hoeft niet per se erg te zijn als je van te voren een goed idee hebt wat het doet. Aanlopend geluid is ruk natuurlijk. En je wil niet dat er iets afscheurt ofzo. Maar als het iets is wat gaat self clearancen :tooth: en zich vrij nauwkeurig aansluit op je schijf.. dan ben je misschien het mannetje.

Heb je trouwens een idee hoe groot het effect is als het bij de naaf niet meer lekt? Het is wel een enorme schijf met flinke ventilatie tov je fan.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 26 sep 2024, 08:37

Als het werkt, krijg je dan niet temperatuurverschil tussen de linker en rechterkant van de schijf?

Geen idee of dat slecht is trouwens.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 26 sep 2024, 09:51

TLRS schreef: 25 sep 2024, 21:43 Aanlopen hoeft niet per se erg te zijn als je van te voren een goed idee hebt wat het doet. Aanlopend geluid is ruk natuurlijk. En je wil niet dat er iets afscheurt ofzo. Maar als het iets is wat gaat self clearancen :tooth: en zich vrij nauwkeurig aansluit op je schijf.. dan ben je misschien het mannetje.

Heb je trouwens een idee hoe groot het effect is als het bij de naaf niet meer lekt? Het is wel een enorme schijf met flinke ventilatie tov je fan.
Ja ik heb wel een idee hoor.
De fan blaast echt enorm op vol vermogen.
Luchtsnelheid is goed niet te meten maar ligt ver boven de 200km/u schat ik in. Blaast het water uit een emmer om het effe visueel te maken.
De schijf is idd best groot, maar er is ruim voldoende lucht uit de fan om door de hele schijf flink wat luchtverplaatsing te krijgen.
Nu blaast ie je hand weg bij de openingen boven en onder de naaf, en je voelt slechts een zuchtje wind uit de schijfventilatie zelf. (Weg van minste weerstand)
Ik begrijp dat het rijdend beter zal zijn door de centrifugaal werking (onderdruk) van de schijf (al is die niet directioneel bij mijn auto nu), maar er kan onvoldoende overdruk gecreëerd worden bij de naafkant van de schijfventilatie door die lekkages.

Als iemand al een goede aansluiting heeft op zijn auto, maar met 2 meter slang en 5 bochten....dan is daar met deze fannetjes vlakbij de naaf echt dikke winst te behalen schat ik in.
Voordeel is dat ie ook bij lage rijsnelheid vollop kan blijven koelen natuurlijk.

Ach het is prototype werk en tijdverdrijf.

Wat nu in mijn hoofd speelt is een 3d model van de aluminium duct, waarbij de 70mm aansluiting 45 graden naar voren gekanteld is.
En ook een naafadichting uit 1 stuk erbij verzinnen.
Ook uit dun en licht aluminium, met aan schijfzijde een gootje voor kachelkoord voor volledige afdichting.

Dat laten gieten/produceren en in de markt zetten😉.
De Fan dan verder ontdoen van overtollig gewicht en deze rechtstreeks op de duct monteren.
Wel wat meer onafgeveerd gewicht, maar op zich is het allemaal niet loodzwaar ofzo.
Risico daarbij is wel dat de solderingen in de motor kunnen smelten als de fan uit staat maar de schijf nog erg heet..

Nu effe motivatie weer opladen😅
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 26 sep 2024, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 26 sep 2024, 09:53

Gijzert schreef: 26 sep 2024, 08:37 Als het werkt, krijg je dan niet temperatuurverschil tussen de linker en rechterkant van de schijf?

Geen idee of dat slecht is trouwens.
Ik gebruik het standaard principe van de remkoeling, dus deze koelt de schijf van binnenuit, beide zijden van de schijf.

Groot verschil in temp tussen beide oppervlakken van de schijf is inderdaad helemaal niet goed.

TLRS

Bericht door TLRS » 26 sep 2024, 12:37

Serieus ventilatortje begrijp ik. Klinkt eigenlijk allemaal helemaal niet verkeerd. Zeker met 3d printen.. lekker veel design vrijheid.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 13 okt 2024, 14:37

Ondanks dat de remmen van m,n autootje op CPZ niet gingen schudden/trillen en geen extreme fading ging vertonen kwam ik op basis van data in Racechrono tot de conclusie dat ik steeds langer moest remmen..
Dat kan zijn omdat ik steeds harder op de bochten aan kwam.
Maar ook had ik het gevoel iets minder remvermogen te hebben.
Dus toch een reden om te verbeteren.
Ik had voor het circuitbezoek niets aan de remmen gedaan.
Dus naast Motul 660 en track remblokken wil ik toch ook de remkoeling afmaken.
Al is het om met vol vertrouwen het rempedaal zo laat mogelijk zo hard mogelijk onderin te stampen😅.
Screenshot_20241012_092648_RaceChrono.jpg
Screenshot_20241012_092648_RaceChrono.jpg (144.77 KiB) 1711 keer bekeken
(en, ja ook betere lijnen rijden🫣)

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 13 okt 2024, 15:03

Je zou de klauwen nog even kunnen bleeden, om te zien of er belletjes meekomen.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 13 okt 2024, 15:29

smiley schreef: 13 okt 2024, 15:03 Je zou de klauwen nog even kunnen bleeden, om te zien of er belletjes meekomen.
Jazeker, dat tijdens het vervangen van de remvloeistof.
Maar eerst de remklauwen en schijven eraf om de luchtafdichting om de naaf te creëren.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 14 okt 2024, 08:07

Het leek onmogelijk om track gerichte remblokken te vinden voor de 5.0 versie van de XKR mede door de chaos in de betreffende databases. (En relatief kleine markt misschien)

Maar het blijkt dus om dezelfde ATE remmen voor te gaan als de BMW M5 (E60) en M6.
Dat maakt zoeken veel eenvoudiger denk ik😉.

Dit zijn misschien niet de Hawk blokken geschikt voor af en toe op het circuit?
https://www.hawk-remblokken.nl/hb676f78 ... 32725.html

Anders Yellowstuff, heb ik eerder wel goede ervaringen mee, en doen het koud ook goed op de weg.
https://www.mlperformance.co.uk/product ... te-caliper

yorick

Bericht door yorick » 14 okt 2024, 20:09

Die hawk hps blokken zijn met name straat georiënteerd. Heb ze op de E46, net iets meer bite.

Zou eerder iets zoeken zoals pagid.

Luco

Bericht door Luco » 14 okt 2024, 21:05

Je moet in het hart van de schijf blazen en als je een hulpstuk van carbon hebt kan je het gewoon strak tegen de schijf duwen, schuurt in 3 minuten glad :-)
remkoeling2.JPG
remkoeling2.JPG (208.63 KiB) 1473 keer bekeken

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 14 okt 2024, 21:51

Luco schreef: 14 okt 2024, 21:05 Je moet in het hart van de schijf blazen en als je een hulpstuk van carbon hebt kan je het gewoon strak tegen de schijf duwen, schuurt in 3 minuten glad :-)
remkoeling2.JPG
Zoiets overweeg ik.
Al is de constructie van de naaf niet ideaal in mijn geval.

Heb je phenolhars gebruikt?
Dat is nog enigsinds hittebestendig.
Gewone epoxy veranderd in zacht rubberachtige substantie als het heet word toch?

Zag trouwens EBC bluestuff NPX trackblokken voor een redelijk bedrag. Dat lijkt me wel wat.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 14 okt 2024, 21:53

yorick schreef: 14 okt 2024, 20:09 Die hawk hps blokken zijn met name straat georiënteerd. Heb ze op de E46, net iets meer bite.

Zou eerder iets zoeken zoals pagid.
Dank je, ik ben nu op het juiste spoor met de wetenschap dat het M5 E60 blokken zijn..
Toch moet ik nog effe aan sommige prijzen wennen.
473...voor 4 remblokjes :please:
https://www.ecstuning.com/BMW-E60-M5-S8 ... id_Racing/

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 14 okt 2024, 23:06

Hawk heeft verschillende soorten compounds, hp+ beschikbaar? Vind ik prima remmen bij koud en als ze warm worden remt het ook goed. Wel is alles snel zwart van de remstof, en ze kunnen wel piepen.

Volgens mij heeft Hawk zelf ook wel beschrijvingen van welke serie waarvoor bedoeld is.

yorick

Bericht door yorick » 14 okt 2024, 23:39

Hp+ ook gehad, dat is ook een straatblok vergelijkbaar met ferodo ds2500. De EBC blokken van een jaar of 10 geleden waren niet goed, tuning troep. Die heb ik niet zelf gehad.

PFC, endless, pagid, CL dat soort blokken kosten geld, maar zijn het wel waard. Sommige piepen, klapperen in de zadels en slopen je wielen door het remstof. Maar het remt wel goed, in combinatie met een goede schijf.

Luco

Bericht door Luco » 15 okt 2024, 05:37

JagOnTrack schreef: 14 okt 2024, 21:51
Luco schreef: 14 okt 2024, 21:05 Je moet in het hart van de schijf blazen en als je een hulpstuk van carbon hebt kan je het gewoon strak tegen de schijf duwen, schuurt in 3 minuten glad :-)
remkoeling2.JPG
Zoiets overweeg ik.

Gewone epoxy veranderd in zacht rubberachtige substantie als het heet word toch?

Zag trouwens EBC bluestuff NPX trackblokken voor een redelijk bedrag. Dat lijkt me wel wat.
Dit was van carbon.

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 15 okt 2024, 08:00

Luco schreef: 15 okt 2024, 05:37
JagOnTrack schreef: 14 okt 2024, 21:51
remkoeling2.JPG
Zoiets overweeg ik.

Dit was van carbon.
Ja dat begrijp ik, maar dat is koolstofvezel met een bindmiddel (epoxyhars maar ik vermoed dus phenol in dit geval)

JagOnTrack

Bericht door JagOnTrack » 15 okt 2024, 08:38

yorick schreef: 14 okt 2024, 23:39 Hp+ ook gehad, dat is ook een straatblok vergelijkbaar met ferodo ds2500. De EBC blokken van een jaar of 10 geleden waren niet goed, tuning troep. Die heb ik niet zelf gehad.

PFC, endless, pagid, CL dat soort blokken kosten geld, maar zijn het wel waard. Sommige piepen, klapperen in de zadels en slopen je wielen door het remstof. Maar het remt wel goed, in combinatie met een goede schijf.
Over EBC lees je heel uiteenlopende verhalen, en dat schrikt zeker af.
Echter ik begreep dat er imitatie in omloop is geweest, dus dat kan een bron van ellende zijn.
Over EBC lees je ook weer best goede resultaten.
Zonder het zelf te proberen weet je het eigenlijk niet..
Yellowstuff schijnt ook een andere formule te hebben intussen wat geen vooruitgang is geweest las ik.

Bluestuff NDX las ik nog weinig (recent= minder dan 10 jaar oud) negatiefs over, ook bij gebruik op track, en na de nieuwe formule ook bruikbaar op de weg (=99% van de tijd bij mij)

Natuurlijk zou de Pagids de beste "safe" keuze zijn.
Zeker op zo'n zware auto. Misschien waag ik toch weer een gok (om uiteindelijk duurder uit te zijn, en een les rijker)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 15 okt 2024, 09:43

De nieuwe EBC RPX en RP1 schijnen wel goed te zijn. Ik heb net een set RP1 besteld voor de Z4.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 okt 2024, 09:51

RPX zijn (op straat) tot nu toe top, echter ze geven wel mega veel troep en vonken :lol:

Plaats reactie