En We zijn binnen! Uiteindelijk een mooie 2019 330D G21 met net een ton en de juiste specs gekocht. Idee was een Duitse te importeren maar ik vond deze in de buurt en kon mijn vorige 320d prima inruilen. (Ik kreeg meer voor de inruil dan door andere handelaar voor pure inkoop werd geboden.)
De belangrijkste specs
- adaptive dempers
- geen M sport onderstel.
- x-drive.
- AHK audio
- Driving Assistant pro
- Parking assistant plus
- winterpakket (dubbel glas, stuurverwarming, standkachel)
- HUD
- electronische M sport sper!! Dat is echt de reden dat ik deze auto kocht.
- M sport stuur
En meer wat minder belangrijke zaken. het meeste wat op een g2* te krijgen is zit erop.
Toch voor x-drive gekozen ivm hoge koppel en toekomstige emigratiepannen naar meer heuvels en bergen. In de praktijk merk je dat BMW gewoon 80% naar achteren stuurt en is alleen minder stuuruitslag wat je echt merkt tenzij je echt op het randje gaat racen op een trackday ofzo. DCS uit = sideways de rotondes over. Zoals elke BMW rijder dat trouw doet.

De sper is ook superfijn en geeft vertrouwen.
Ook terug van M sport naar geen M Sport onderstel was zeker Icm met de adaptive dempers voor langere afstanden veel relaxter. Zeker op de soms wat hobbelige autobahn vind ik boven 200 de comfort setting fijner. Als ik wil sturen op dijkweggetjes zet ik de dempers pas op hard/sportief. Enige wat ik een beetje mis zijn stijvere anti roll bars. H&R verkoopt ze voor 600 euro maar het kost 10 uur garage-uren om om te bouwen (sub frame moet eruit begrijp ik)dus ik laat het even zo.
Na 2000 km heb ik onlangs bij DiTuPa (DieselTuningParts)
https://www.dieseltuningparts.com/een chip tuning app gekocht. DiTuPa is vooral in Duitsland bekend en geliefd want gemaakt door een Duitse ex Audi motor ingenieur Marcel Meyer. Zie ook veel Youtube filmpjes van hem. Die man snapt hoe je moet tunen, ook dat je beter niet de laatste pks eruit moet persen maar ook kijken om het heel te houden. In september 2020 werden de G2* diesels van hybride voorzien en sindsdien als je die wil chippen moet je de ECU naar Finland opsturen voor een unlock. Kosten: 900 euro ofzo. En dan moet er nog gechipt worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat komend van de 320d die met 190 pk maar vooral 400nm koppel al echt geen stakker was, de standaard 265pk en 580nk koppel al echt zo ontzettend veel is dat ik nu met de stage 1 een beetje overkill gevoel heb. Enfin, toch voelde je op de autobahn na 190kmh de standaard een beetje inhouden en nu met stage 1 DiTupa (295pk met 310 boost, 680nm koppel met 710nm boost) dat er niet veel meer is dat boven die snelheden uitloopt.
Ik heb de breedset 19 inch vervangen door 225 18" rondom voor meer neutraal BMW gevoel. Bij dit gewicht (1845kg) is het natuurljk allang geen sport sedan meer maar toch stuurt het een stuk leuker. En de 225 is mede door de xdrive prima in staat alles op de weg te duwen.
Al met al ben ik erg blij mee. Wel 3 weken bezig geweest om alles in te stellen naar mijn zin. Natuurlijk ook met Bimmercode.
Ergens is BMW en zeker met Bimmercode supertof dat je de auto zo persoonlijk kan maken. Zo heb ik het echt enige dikke minpunt: dat achterlijke LCD scherm en dan in rood, vervangen voor de rustig blauwe Alpina setup.
En ook merk ik komende uit de F31 dat de G21 een stuk betere auto is. Chassis is echt stijver en tordeert minder dan de F30. Stuurt fijner, zelfs met zoveel gewicht. En ook veel stiller. Standaard blijkt de 330d bijna hetzelfde te verbruiken als mijn 320d. Op 1.2 tank 1100 kilometer en dan flinke stukken doortrappen is ongeloofelijk. Nu met de chip erbij en wat meer Nederlandse kilmoeters rijdt het nog zuiniger.
Ook is de driving assistant, de adaptive cruise control nog beter geworden. Er is geen betere ACC in heel automotive land dan BMW. De parking assistant is heel grappig. En ook al heeft deze carplay, vind ik BMW idrive en maps, navigatie prima of gewoon fijner te bedienen.
Kortom: echt heel blij en ik hoop nog heel veel kilometers te maken met deze auto. Diesel for daily is gewoon onverslaanbaar. BMW 6-in-lijn is de cherry on top. Meer fotos wanneer de zomer in NL begint.