BINNEN!! Ik ga voor de 330d G21!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Joop

Re: Ik ga voor de 330d G21! Maar welke? Graag jouw advies!

Bericht door Joop » 26 dec 2023, 23:00

sitechris schreef: 26 dec 2023, 20:09 Pookje gebruik ik in praktijk supervaak. Bij afremmen voor stoplicht tik ik bak bijna altijd automatisch in S stand om wat meer op de motor af te kunnen remmen. Jammer dat dit bij de LCI niet meer kan.
Kan nog steeds… Alleen vanuit de D-stand doordrukken naar beneden.

Alleen die pook vind ik nog steeds veel prettiger. Gebruik ‘m ook om zelf te schakelen, als ik de paddles niet gebruik (en rustig aan het toeren ben). In de volautomaat stand staat die bij mij sowieso nooit.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 dec 2023, 12:08

Bij mij juist altijd. Koude start en eerste km's rijden doe ik in Sport vanwege wat meer toeren. Daarna ga ik naar Sport individual en die heb ik hetzelfde als Comfort ingesteld. Dan doet Start/Stop nl niet mee. Pookje en flippers gebruik ik zelden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 dec 2023, 12:13

Arthur schreef: 27 dec 2023, 12:08 Bij mij juist altijd. Koude start en eerste km's rijden doe ik in Sport vanwege wat meer toeren. Daarna ga ik naar Sport individual en die heb ik hetzelfde als Comfort ingesteld. Dan doet Start/Stop nl niet mee. Pookje en flippers gebruik ik zelden.
Deed ik idd ook altijd zo met mijn 435i automaat

frankie

Bericht door frankie » 27 dec 2023, 13:56

Ik doe ook precies hetzelfde als Arthur, al heb ik Sport Individual iets anders ingesteld, ik heb ook nog de fysieke knop om start/stop uit te schakelen. Die pook heb ik werkelijk nog nooit gebruikt om op of terug te schakelen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 27 dec 2023, 14:16

Ik laat de auto gewoon in Comfort of Adaptive zijn werk doen.
Soms het pookje opzij (= sportstand) of met de flippers even terugschakelen bij het inhalen, omdat het kan.

Start/stop is inmiddels een kwestie van gewenning, die knop zit boven de startknop en druk ik dus altijd automatisch in.

In bijv. Oostenrijk/Zwitserland wil ik de bak wel eens in sport laten staan om wat meer op de motor af te remmen en de auto niet telkens met 1400rpm omhoog te laten sleuren. Lukt allemaal prima, maar voor mijn gevoel toch niet helemaal lekker voor de techniek.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 dec 2023, 14:23

Start/stop heeft de mijne niet meer. Vanaf de mild-hybrid van de M340i is dat knopje weg. Heb eerst gezocht op de gewone tot 2020 maar toen ik in de gaten kreeg dat het met Sport Individual ook uit is ben ik nieuwer gaan zoeken. Die 35kg en mild-hybrid storen mij niet en kwam zodoende bij deze '22 uit. Ik wilde toch wel een jaartje vooruit ipv achteruit ;)

baaaabroembamsplets
Auto: BMW F31 320d

Bericht door baaaabroembamsplets » 28 dec 2023, 15:48

sitechris schreef: 26 dec 2023, 12:37 Ik moet zeggen dat de digitale tellers in de prefacelift wel snel wennen hoor. En qua interieur vind ik G21 superieur aan de F-serie. Smoelt/werkt net even beter/fijner allemaal en smoelt wat beter. Veel plezier alvast met je 330D. Heerlijke auto.
Er moet natuurlijk altijd wat te zeiken zijn. :) Over het algemeen is een 3-serie gewoon echt top. Hij scoort op zoveel gebieden een 8 of hoger. Ik ben vooral ook zo verbaasd over de betrouwbaarheid van mijn F serie. Alle opties werken, nul storingen in 4 jaar tijd waar ik met Audi en zelfs ook Porsche toch wat gedoe had. Ik ben zeer benieuwd naar de G-serie beleving, vooral het sturen. Dat is in de F serie soms wat vaag (zeker op grens van wel/geen grip) maar nog steeds zoveel beter dan een Mercedes E, wat ik nogal een boot vond.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 dec 2023, 16:29

MB E-klasse vs BMW 3-serie? Geen verrassing ;)

baaaabroembamsplets

Bericht door baaaabroembamsplets » 26 jan 2024, 17:09

Even verder met de zoektocht geweest. Prijzen 330d met adaptive m sport beginnen nu langzaam meer te zakken. Ik hoop er dit jaar 1 te scoren.

Ook ben ik nog verder aan het kijken naar onderstel aanpassingen. Heeft iemand hier zn G20/21 met een KW of Bilstein coil/demper systeem gepimpt en zo ja, was dat erg veel beter dan bv de m sport? Passief geloof ik dat wel maar ik zit nu te kijken naar die KW DDC bv, waar je met een knop ook een keuze kan maken tussen comfort en sport. Ik merk dat hoewel ik nu op mijn F31 met Bilstein b12 als een strijkijzer door de bochten kan, ik op sommige slechte wegen graag een zachtere instelling had willen hebben. Ervaringen?

baaaabroembamsplets

Re: BINNEN!! Ik ga voor de 330d G21!

Bericht door baaaabroembamsplets » 27 jul 2024, 21:10

En We zijn binnen! Uiteindelijk een mooie 2019 330D G21 met net een ton en de juiste specs gekocht. Idee was een Duitse te importeren maar ik vond deze in de buurt en kon mijn vorige 320d prima inruilen. (Ik kreeg meer voor de inruil dan door andere handelaar voor pure inkoop werd geboden.)

De belangrijkste specs

- adaptive dempers
- geen M sport onderstel.
- x-drive.
- AHK audio
- Driving Assistant pro
- Parking assistant plus
- winterpakket (dubbel glas, stuurverwarming, standkachel)
- HUD
- electronische M sport sper!! Dat is echt de reden dat ik deze auto kocht.
- M sport stuur

En meer wat minder belangrijke zaken. het meeste wat op een g2* te krijgen is zit erop.

Toch voor x-drive gekozen ivm hoge koppel en toekomstige emigratiepannen naar meer heuvels en bergen. In de praktijk merk je dat BMW gewoon 80% naar achteren stuurt en is alleen minder stuuruitslag wat je echt merkt tenzij je echt op het randje gaat racen op een trackday ofzo. DCS uit = sideways de rotondes over. Zoals elke BMW rijder dat trouw doet. :) De sper is ook superfijn en geeft vertrouwen.

Ook terug van M sport naar geen M Sport onderstel was zeker Icm met de adaptive dempers voor langere afstanden veel relaxter. Zeker op de soms wat hobbelige autobahn vind ik boven 200 de comfort setting fijner. Als ik wil sturen op dijkweggetjes zet ik de dempers pas op hard/sportief. Enige wat ik een beetje mis zijn stijvere anti roll bars. H&R verkoopt ze voor 600 euro maar het kost 10 uur garage-uren om om te bouwen (sub frame moet eruit begrijp ik)dus ik laat het even zo.

Na 2000 km heb ik onlangs bij DiTuPa (DieselTuningParts) https://www.dieseltuningparts.com/een chip tuning app gekocht. DiTuPa is vooral in Duitsland bekend en geliefd want gemaakt door een Duitse ex Audi motor ingenieur Marcel Meyer. Zie ook veel Youtube filmpjes van hem. Die man snapt hoe je moet tunen, ook dat je beter niet de laatste pks eruit moet persen maar ook kijken om het heel te houden. In september 2020 werden de G2* diesels van hybride voorzien en sindsdien als je die wil chippen moet je de ECU naar Finland opsturen voor een unlock. Kosten: 900 euro ofzo. En dan moet er nog gechipt worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat komend van de 320d die met 190 pk maar vooral 400nm koppel al echt geen stakker was, de standaard 265pk en 580nk koppel al echt zo ontzettend veel is dat ik nu met de stage 1 een beetje overkill gevoel heb. Enfin, toch voelde je op de autobahn na 190kmh de standaard een beetje inhouden en nu met stage 1 DiTupa (295pk met 310 boost, 680nm koppel met 710nm boost) dat er niet veel meer is dat boven die snelheden uitloopt.

Ik heb de breedset 19 inch vervangen door 225 18" rondom voor meer neutraal BMW gevoel. Bij dit gewicht (1845kg) is het natuurljk allang geen sport sedan meer maar toch stuurt het een stuk leuker. En de 225 is mede door de xdrive prima in staat alles op de weg te duwen.

Al met al ben ik erg blij mee. Wel 3 weken bezig geweest om alles in te stellen naar mijn zin. Natuurlijk ook met Bimmercode.

Ergens is BMW en zeker met Bimmercode supertof dat je de auto zo persoonlijk kan maken. Zo heb ik het echt enige dikke minpunt: dat achterlijke LCD scherm en dan in rood, vervangen voor de rustig blauwe Alpina setup.

En ook merk ik komende uit de F31 dat de G21 een stuk betere auto is. Chassis is echt stijver en tordeert minder dan de F30. Stuurt fijner, zelfs met zoveel gewicht. En ook veel stiller. Standaard blijkt de 330d bijna hetzelfde te verbruiken als mijn 320d. Op 1.2 tank 1100 kilometer en dan flinke stukken doortrappen is ongeloofelijk. Nu met de chip erbij en wat meer Nederlandse kilmoeters rijdt het nog zuiniger.

Ook is de driving assistant, de adaptive cruise control nog beter geworden. Er is geen betere ACC in heel automotive land dan BMW. De parking assistant is heel grappig. En ook al heeft deze carplay, vind ik BMW idrive en maps, navigatie prima of gewoon fijner te bedienen.

Kortom: echt heel blij en ik hoop nog heel veel kilometers te maken met deze auto. Diesel for daily is gewoon onverslaanbaar. BMW 6-in-lijn is de cherry on top. Meer fotos wanneer de zomer in NL begint.
Bijlagen
1000001152.jpg
1000001152.jpg (631.31 KiB) 1738 keer bekeken
Laatst gewijzigd door baaaabroembamsplets op 28 jul 2024, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 27 jul 2024, 22:21

Gaaf hoor. Proficiat. Al 100-200 gemeten toevallig?

Arthur

Bericht door Arthur » 27 jul 2024, 22:48

Mooi ding hoor. En het is idd geen sport-sedan maar een sport-touring ;)

mark323ti

Bericht door mark323ti » 28 jul 2024, 10:08

Heerlijke bak. Een echte koppel beul is het geworden zo. Ultiem daily driving pleasure!!!
Over niet al te lange tijd kan je dit in NL gewoon niet meer kopen. Echt heel jammer.

O ja, nog graag foto van Alpina setup van je cockpit!!

baaaabroembamsplets

Bericht door baaaabroembamsplets » 28 jul 2024, 17:12

sitechris schreef: 27 jul 2024, 22:21 Gaaf hoor. Proficiat. Al 100-200 gemeten toevallig?
Nope. Is er een app waarmee dat kan?
mark323ti schreef: 28 jul 2024, 10:08 Heerlijke bak. Een echte koppel beul is het geworden zo. Ultiem daily driving pleasure!!!
Over niet al te lange tijd kan je dit in NL gewoon niet meer kopen. Echt heel jammer.

O ja, nog graag foto van Alpina setup van je cockpit!!
Ik snap BMW echt niet met die nieuwe setup. De toeren en snelheid zit zo in de rand dat je steeds het stuur aan moet passen om goed te zien. Er is een sportdisplay in de HUD maar die laat geen nummers van de toeren zien.

Enfin, hier wat fotos die ik van internet trok. Het standaard rode van BMW is leuk als ik een M3 heb, maar als je 4-6 uur rijdt vind ik het beetje storend worden. Blauw is dan fijner. Via bimmerapp kan je dus die Alpina display kiezen. In comfort blijft het helemaal blauw. In sport mode krijg je wat lime green accenten. Ook fijn is de reduced mode, waarbij 70% van de info verdwijnt. Klik op bc en komt het paar seconden terug.

Anyway, mijn to do lijst:

- Kijken of AHK audio verbeterd kan worden. Vergeleken met F31 lijkt er wat minder watt te zijn.
- Mogelijk toch H&R stabilisator
- Ik mis een M knop op het stuur. Als je tijdens rijden tussen modi wil wisselen moet je op vingergevoel klikken of blik van de weg halen. Op hogere snelheid is dat niet tof. Ook zou DCS aan of uit in de sport modi opties moeten zitten.
- Slipcursus in lelystad. Ik wil wat meer de grenzen in veilige omgeving opzoeken.
- Meer toerritjes met de BMW club plannen. Ik zie dat ookk Driving Fun wat leuke events gepland heeft.
- BMW heeft een terugroepactie van de EGR koeler. Dat schijnbt nog maanden te kunnen duren helaas.
- Ik ben op zoek naar een spec intercooler. Wagner, D88 maken echter voor deze B57 nog geen spec koeler helaas. Hardemann heeft aangeboden de F3* koeler op te sturen, kijken of dat past. DiTuPa zegt dat voor stage 2 je eigenlijk een andere intercooler nodig hebt maar zoals gezegd, stage 1 en zelfs standaard is al zon berg vermogen. ik heb eigenlijk niet meer nodig.

That said, heb ik van die DiTuPa youtube filmpjes geleerd at zeker een getunde dieselmotor niet genoeg extra koeling kan krijgen. Ook al zegt DiTuPa dat voor stage 1 de OEm koeler wel genoeg is, wil ik toch een spec koeler. Al was het maar om in de toekomst eens de stage 2 te proberen (je kan het immers met de app zo veranderen.)

Ik merk wat dat betreft echt het verschil met de 320d, die veel meer werkpaard was. Deze auto rij ik nu bijna elke dag stukjes gewoon voor de lol. Duitsland is dichtbij maar vanwege de EK was grenscontrole en veel files. ik hoop de komende weken wel meer de grens over te kunnen gaan en wat meer dagritjes te doen.

Er zitten wat kleine krasjes hier en daar maar dat deert me niet zoveel. Ik heb wel de tussenbakolie laten doen, aankoopkeuring en alle kleine zaken bij mijn vaste garage RAP in Wekerom laten doen. Ook ben ik zon iemand die motor start en minuutje of wat laat lopen. Ook na een rit niet gelijk uitzetten maar minuutje turbo laten afkoelen. De DiTuPa software is dusdanig dat de extra pk pas boven de 70c olietemp beschikbaar is. Als je eco mode gebruikt heb je sowieso de standaard motorvermogen instellingen. Dat sprak me ook aan, heel makkelijk tussen wel en geen chip instelling kunnen schakelen.
Bijlagen
Reduced
Reduced
reduced.jpg (180.59 KiB) 1399 keer bekeken
Alpina in sport mode
Alpina in sport mode
alpinadash.png (786.86 KiB) 1399 keer bekeken
alpina comfort
alpina comfort
alpinacomfort.jpg (85.83 KiB) 1399 keer bekeken
origineel
origineel
g20origineel.jpg (528.49 KiB) 1399 keer bekeken

Arthur

Bericht door Arthur » 28 jul 2024, 17:38

Ik heb dat altijd in de standaard stand (comfort?) staan. Als ik schakel tussen de standen verandert m’n dash niet mee. Vind al het bovenstaande ook niet echt een verbetering tov die stand.

sitechris

Bericht door sitechris » 28 jul 2024, 19:07

Ik heb Dragy, dus wil eventueel wel een keertje voor/met je meten. Stuur maar pb. Ik woon in Noord-Limburg, dus ook dichtbij Duitsland.

Bimmer M
Auto: Een paar BMW's

Bericht door Bimmer M » 28 jul 2024, 21:29

JP schreef: 18 dec 2023, 11:27 Misschien ook meer restwaarde, want het plebs wil veiligheid en geen achterwielrisico's.
Het plebs kan niet rijden :coffee:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 jul 2024, 14:35

baaaabroembamsplets schreef: 28 jul 2024, 17:12
- BMW heeft een terugroepactie van de EGR koeler. Dat schijnbt nog maanden te kunnen duren helaas.
Na 3 afspraken waarbij het niet binnen kwam, wacht ik nu 6 maanden op het onderdeel :P; verwacht het niet op hele korte termijn...

Fabian

Bericht door Fabian » 29 jul 2024, 14:58

EGR is drama idd qua beschikbaarheid.

baaaabroembamsplets

Bericht door baaaabroembamsplets » 30 jul 2024, 11:04

Kasteel schreef: 29 jul 2024, 14:35
Na 3 afspraken waarbij het niet binnen kwam, wacht ik nu 6 maanden op het onderdeel :P; verwacht het niet op hele korte termijn...
Wat ik vooral erg niet tof vond was je maakt een afspraak in de app, klikt érop wachten'aan. Dan teruggebeld door Ekris mevrouw dat de auto toch echt hele dag moet blijven staan (ik vermoed dat ze dit soort klusjes tussen andere stoppen). Dus ik voor geplande dag allerlei belangrijke afspraken verzetten, belt Ekris een dag van te voren om 17:00 op: ""euh jah, we hebben het onderdeel niet in huis dus afspraak moeten we afzeggen". 12 uur voor de afspraak?

Het andere waar mn broek van afzakt is dat autos tegenwoordig zo complex zijn dat zelfs de BMW verkopers diverse details niet kunnen uitleggen, bv over navigatie. In het verlengde is deze G21 eigenlijk ook veel te ingewikkeld, met zoveel opties die je nooit gebruikt of 1 keer instelt. Ik wil autorijden, met kmh teller en toerenteller voor mn neus, wat muziek en navigatie info en dat is dat. De sportsdisplay bv, hoe krijgen ze het voor elkaar om de olietemperatuur met een naald die ook de vaste brackets opschuift, te implementeren. Zo zal ik ook nooit een LCI kopen want ik wil geen muur van LCD voor mn neus. Persoonlijke niggles maar niggles nevertheless.

sitechris schreef: 28 jul 2024, 19:07 Ik heb Dragy, dus wil eventueel wel een keertje voor/met je meten. Stuur maar pb. Ik woon in Noord-Limburg, dus ook dichtbij Duitsland.

Dat is misschien wel een leuk idee. Leuke site heb je ook. Als ik wat ruimte heb maken we een afspraak. 18.0 voor de standaard 330d zie ik staan. Ik heb overigens ook een dashcam en daar kan ik het nu ook mee timen. Maar altijd leuk om eens kennis te maken.

sitechris

Bericht door sitechris » 30 jul 2024, 11:24

Dashcam is niet zo accuraat als een Dragy natuurlijk :).

Arthur

Bericht door Arthur » 30 jul 2024, 12:26

Wat een klaagzang :) Wat je niet gebruikt is ook niet ingewikkeld, toch? Eventueel 1x instellen en klaar. Ik vind de menu’s in de G21 redelijk makkelijk te vinden en in te stellen. Maar ik gebruik ook bijna niks. Enige leuke die ik vond was de automatische raambediening waar de verkoper me op wees, totaal gemist in de vorige auto’s :) Maar nu hoef ik bij m’n werk niet meer zelf het raam open te doen om de parkeergarage in en uit te rijden :tooth: Helaas wel weer zelf dicht… :oops:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 30 jul 2024, 12:58

Oh joh, B57 heeft ook al issues met de EGR koeler? In mijn N57 is ook al 2x een nieuwe gekomen met terugroepacties.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 31 jul 2024, 08:11

matthyssie schreef: 30 jul 2024, 12:58
Oh joh, B57 heeft ook al issues met de EGR koeler? In mijn N57 is ook al 2x een nieuwe gekomen met terugroepacties.
Ik ervaar nog geen issues, maar wereldwijd is er genoeg over te vinden idd :); ik wacht wel even af, in wel apart dat die dealers iedere keer als ze een 330d onder hun hoede krijgen, dat ze gelijk 3-4 afspraken inplannen voor een onderdeel dat al jaar niet beschikbaar is :D

Kasteel

Bericht door Kasteel » 31 jul 2024, 08:13

Arthur schreef: 30 jul 2024, 12:26 Wat een klaagzang :) Wat je niet gebruikt is ook niet ingewikkeld, toch? Eventueel 1x instellen en klaar. Ik vind de menu’s in de G21 redelijk makkelijk te vinden en in te stellen. Maar ik gebruik ook bijna niks. Enige leuke die ik vond was de automatische raambediening waar de verkoper me op wees, totaal gemist in de vorige auto’s :) Maar nu hoef ik bij m’n werk niet meer zelf het raam open te doen om de parkeergarage in en uit te rijden :tooth: Helaas wel weer zelf dicht… :oops:
+1

Maar die laatste is nieuw voor mij, hoe werkt dat? :D

Plaats reactie