Door een kans, waar ik jullie later meer over ga vertellen mocht ik mijn racelicentie halen! Eigenlijk altijd al iets wat op mijn lijstje stond wat ik echt wilde halen! Heel dankbaar hiervoor!
Ik neem jullie mee hoe het voor mij is geweest! Allereerst als je hem nog niet hebt en houd van circuit rijden echt doen! Aanrader!
Op voorhand wil ik even vertellen dat ik altijd een ''fobie'' heb voor hard rijden/racen in nat weer! Dit komt omdat ik mijn eerste BMW door aquaplaning totallos heb gereden. Ook met buiten karten altijd een angst als het nat is. Ook bij de ring, maar door de regen lijnen vind ik dat wat minder spannend.
Houd dit in gedachten tijdens het lezen

Mijn racelicentie mocht ik halen op Zandvoort bij Driving Fun.
29 en 30 november was de tweedaagse cursus.
De 29ste:
We begonnen de dag met theorie. Dit had ik thuis al geoefend dus was voor mij niet veel nieuws.
Vervolgens gingen we lijnen rijden, door middel van pylonen, dat was je instuur punt etc. Instructeur ernaast.
Er werd al snel duidelijk dat we voor zwemdiploma A gingen en niet voor C.... Dus alles wat ik geleerd heb door de jaren heen mocht ik vergeten. Erge error om dus ook droge lijnen te rijden op een natte baan.
In de ochtend/begin middag hebben we regen, zon, half droge lijnen, harde regen en sneeuw gehad.
Dit was dus met geknepen billen rijden... later op de middag werd dit een stuk minder, maar ging ik de grens weer meer opzoeken dus kwam dit weer terug. Hele leerzame dag, leerde de 130i heel goed kennen en heb me eigen grenzen ook verlegd. Voordeel is je leert wat maar je mag daarna ook zelf rijden om toe te passen wat je geleerd hebt, later komt de instructeur er weer bij zitten. Je kunt dus ook zelf kiezen hoeveel je wilt rijden.
Rond half 5 had ik er wel genoeg van.
Om 6 uur zaten we dan ook bij de griek in Zandvoort om te eten en theorie les te krijgen. Dit werd door een oude bekende gegeven dus dat was wel leuk! Leerzaam met praktijk voorbeelden als in filmpjes. Reed ik weg van het restaurant, 6 straten verder lag er een pak sneeuw van 8cm en sneeuwde het ook hard! dus alles meegemaakt die dag hahahaha. Hadden we dus weer geknepen billen!
Bedankt Arnoud voor je instructie hulp! De 30ste:
Deze dag ging meer om rijden en racen.
Nadeel was dat het gevroren had.... dus sochtends bij aankomst was de baan ijzig... wel kwam de zon ook door. Sochtends gereden en eigenlijk werd de grip per ronde slechter, dit doordat we het ijs kapot reden maar de zon het weer nat maakte maar het nog iets te koud was.... Ik dus met geknepen billen gereden en vond ik het eigenlijk niet zo leuk... had ook echt een code brown momentje.... eigenlijk was het rechte stuk dus het beste een stukje rechts van de ideale lijn. Voor mij reden 3 autos op de ideale lijn en die haalde ik dus in rechts van ze.... iets te ver rechts want met 160kmh pakte ik een stukje ijs mee rechts voor en achter.... toen verschoot de auto even terwijl ik naast iemand zat.
Daarna rust gepakt.
Smiddags gingen we het starten oefenen en tot de slotemaker bocht ''racen''. Er kwamen beginnend droge lijnen. Dus dat was heel prettig. Ook ging het tempo daardoor bij mij al een stuk harder, kende Zandvoort ook al van een eerdere trackday.
We begonnen met 3 auto's toen 6,9,12! Dat was heel leuk en leerzaam.
Wel wat eerder gestopt dan eigenlijk moest, dit omdat ik het wel gehad had en we 9 rondjes gedaan hadden.
De andere jongens waren wel doorgegaan.
Nu komt eigenlijk het leukste en meest leerzame van de dag, mijn instructeur voor die dag reageerde op dat ik eerder stopte met de sprintjes en racen dat we nog eens moesten rijden! s ochtends was er niet veel te leren en te proberen door de ijzel, meer overleven.
Dus wij in de auto, tempo ging een stuk omhoog en begon te pushen. Hele fijne tips gehad, zowel van lijnen als van mijn rijstijl. Wat ik vaak doe is aan remmen, sturen en de auto roteren alleen dan roteer ik niet ver genoeg en probeer ik de auto door kwart/half gas te roteren. Waardoor ik dus later in de bocht verder naar buiten word geduwd door het gas geven en dus later vol gas kon.
Dit heeft Michel mij afgeleerd en hier reageerde de auto dus ook veeeeeel beter op. Trailbrakend in sturen meer roteren (dan ik deed) en dan sneller vol op het gas. Dit heb ik dus ook daarna heletijd geoefend en geperfectioneerd.
Een ander ding was nog het aan remmen van het rechte stuk.... elke keer remde ik op een ander punt, samen met Michel een punt uitgekozen waar ik moest remmen (veel later als wat ik nu deed) en me daar ook op gefocusd.
Het ging dus ook echt een stuk harder en ik vond het veel leuker!
Tijdens het praktijk examen starten ik als derde, heb ik nummer twee ingehaald aan remmen scheivlak, en nummer 1 ook ingehaald. daarna nog meer gefocused op het aan remmen en heb ik zelfs na het punt wat ik besproken heb met Michel aangeremd.
Voor mij was de dag al geslaagd! Droog gereden, genoten en veel geleerd en vooral mijn auto.
Theorie geslaagd!
Wel had ik mijn Race CV ingeleverd! En was er dus een mogelijk op een EU-Licentie in plaats van een Clubsport licentie. Dankjewel voor deze mogelijkheid! Bedankt Arnoud, Michel, Han, Peter en de rest van de groep voor deze ervaring die ik niet meer ga vergeten. Zeker een aanrader! Helemaal voor de mede DF'ers.