Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Philipoo

Re: Opbouw BMW e46 M3 tracktool

Bericht door Philipoo » 15 aug 2020, 17:05

PeterM schreef: 14 aug 2020, 19:51
Bert ///M3 schreef: 13 aug 2020, 23:17 Die velocity stacks daar kan je beter met een boog omheen lopen. Geeft een hoop gehannes met tuning en qua geluid zijn ze er op veel circuits niet zo blij mee.

De standaard S54 airbox flowt in principe genoeg voor bijna 400 PK.

1. Uitlaatsysteem
2. Nokkenassen CSL / Shrick.
3. Als laatste inlaat.

Met een GTR kap heb je trouwens juist minder performance uit je velocity stacks. Het hele punt van die GTR vents is de lucht onder je motorkap wegventileren. Daarmee verlaag je ook de luchtdruk onder de kap. Dus minder lucht in je velocity stacks. Het hele punt achter een standaard of CSL airbox is dat ze een ram air duct voor de filterbox hebben en je dus iets overdruk in de box hebt.

Mijne doet met enkel een open uitlaatsysteem al 370 PK en dan was de mapper ook nog een prutser, dus dat kan nog wel wat hoger :)
Ik wist niet dat velocity stacks problemen opleveren met het mappen. Wel dat de inlaat niet zoveel doet qua vermogen, inlaat doe ik echt voor het geluid. Aanzuig geluid van de S54 altijd al geweldig gevonden. Wat extra pk's zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Het doel is niet om de motor tot het uiterste uit te persen. Nokkenassen leveren wel een leuke winst op, maar als je kijkt naar de kosten die daar bij komen kijken is dit niet interessant voor mij. Zoals jij ook al aan geeft, wil ik de uitlaat lijn optimaliseren omdat dit het meeste oplevert. En dit dan doen in combinatie met een andere inlaat en software.

Ik heb in Nederland alleen nog geen tuner kunnen vinden die veel ervaring heeft met het afstellen van S54 motoren. Waar zou jij heen gaan? Op dit moment is het idee om de auto op afstand te laten mappen door iemand in Engeland. Maar ik heb de tijd nog wel even voor het zo ver is...
Kijk ook eens bij buildjournal in amerika! die zijn ook erg goed en weten perfect wat ze aan het doen zijn.

Voor de inlaat is wellicht een eventuri een idee; levert 8-10pk op. Icm een goed uitlaat systeem zou je tot 35-40pk vermogenswinst uit kunnen komen icm een goeie map!

Gaaf project! Je pakt 't goed aan, ga ik zeker volgen!

PeterM
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11

Bericht door PeterM » 15 aug 2020, 20:37

Vanreijmersdal schreef: 13 aug 2020, 21:43 Weer lekker bezig. Dat tussenschot heb ik er nog in zitten. Wat doet dat op de weegschaal qua gewicht?
Nurdt schreef: 13 aug 2020, 22:46
Vanreijmersdal schreef: 13 aug 2020, 21:43 Weer lekker bezig. Dat tussenschot heb ik er nog in zitten. Wat doet dat op de weegschaal qua gewicht?
Ben ik ook nieuwsgierig naar!

Lekker leeg zo! Mocht je dingen tegen komen, plaats gerust tips bij mijn topic. Beter goed gejat dan slecht bedacht :clap:
Ik heb het tussenschot even gewogen. Het horizontale deel weegt in totaal 5kg.
Philipoo schreef: 15 aug 2020, 17:05
PeterM schreef: 14 aug 2020, 19:51
Bert ///M3 schreef: 13 aug 2020, 23:17 Die velocity stacks daar kan je beter met een boog omheen lopen. Geeft een hoop gehannes met tuning en qua geluid zijn ze er op veel circuits niet zo blij mee.

De standaard S54 airbox flowt in principe genoeg voor bijna 400 PK.

1. Uitlaatsysteem
2. Nokkenassen CSL / Shrick.
3. Als laatste inlaat.

Met een GTR kap heb je trouwens juist minder performance uit je velocity stacks. Het hele punt van die GTR vents is de lucht onder je motorkap wegventileren. Daarmee verlaag je ook de luchtdruk onder de kap. Dus minder lucht in je velocity stacks. Het hele punt achter een standaard of CSL airbox is dat ze een ram air duct voor de filterbox hebben en je dus iets overdruk in de box hebt.

Mijne doet met enkel een open uitlaatsysteem al 370 PK en dan was de mapper ook nog een prutser, dus dat kan nog wel wat hoger :)
Ik wist niet dat velocity stacks problemen opleveren met het mappen. Wel dat de inlaat niet zoveel doet qua vermogen, inlaat doe ik echt voor het geluid. Aanzuig geluid van de S54 altijd al geweldig gevonden. Wat extra pk's zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Het doel is niet om de motor tot het uiterste uit te persen. Nokkenassen leveren wel een leuke winst op, maar als je kijkt naar de kosten die daar bij komen kijken is dit niet interessant voor mij. Zoals jij ook al aan geeft, wil ik de uitlaat lijn optimaliseren omdat dit het meeste oplevert. En dit dan doen in combinatie met een andere inlaat en software.

Ik heb in Nederland alleen nog geen tuner kunnen vinden die veel ervaring heeft met het afstellen van S54 motoren. Waar zou jij heen gaan? Op dit moment is het idee om de auto op afstand te laten mappen door iemand in Engeland. Maar ik heb de tijd nog wel even voor het zo ver is...
Kijk ook eens bij buildjournal in amerika! die zijn ook erg goed en weten perfect wat ze aan het doen zijn.

Voor de inlaat is wellicht een eventuri een idee; levert 8-10pk op. Icm een goed uitlaat systeem zou je tot 35-40pk vermogenswinst uit kunnen komen icm een goeie map!

Gaaf project! Je pakt 't goed aan, ga ik zeker volgen!
Ik heb wel eens bij the buidjournal gekeken, zijn inderdaad veel met de e46 m3 bezig. Jammer dat ze in Amerika zitten.

Eventuri is inderdaad een mooi product, maar vindt ik te duur voor wat je krijgt. Zo'n setje is bijna 1000 euro, dan kun je mijn in ziens beter voor een imitatie CSL airbox gaan. Dan heb je een mooier geluid en de prestaties zijn ongeveer hetzelfde. Je moet dan alleen wat meer zaken aanpassen, maar dat zijn de kosten ook niet.

Een andere optie is een polyester airbox. Er zijn race teams in Engeland die een airbox van polyester maken, die qua werking lijkt op en csl airbox. Ze hebben niet echt een site of een webshop waar ze worden aangeboden, maar de kosten voor zo'n box zijn volgens mij ongeveer 500 euro. Je moet dan wel zaken aan je front aanpassen, maar dat maakt bij een "racer" niet uit omdat je dat dan sowieso al doet.

Tegen de tijd dat ik zover ben maar even verder in verdiepen, eerst genoeg andere werkzaamheden ;-) Bedankt voor de tips!

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 aug 2020, 20:47

Geoff steel maakt kwalitatief redelijk goede producten! CSL airbox en open uitlaat gaat wel een hoop gezeik opleveren als je het circuit op gaat, dan ga je namelijk gegarandeerd over alle geluidslimieten heen!

PeterM

Bericht door PeterM » 15 aug 2020, 21:05

Philipoo schreef: 15 aug 2020, 20:47 Geoff steel maakt kwalitatief redelijk goede producten! CSL airbox en open uitlaat gaat wel een hoop gezeik opleveren als je het circuit op gaat, dan ga je namelijk gegarandeerd over alle geluidslimieten heen!
Geoff steel ken ik inderdaad. Ik wist niet dat het aanzuig geluid door een airbox of velocity stacks zoveel problemen oplevert op een circuit in Nederland.

Ik wil met een open uitlaatsysteem gaan rijden, maar ondanks het gigantische gewicht, wel met de standaard einddemper. Mede om op die manier het geluid wat binnen de perken te houden. Zou de auto dan boven de DB limieten uitkomen?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 aug 2020, 21:14

PeterM schreef: 15 aug 2020, 21:05
Philipoo schreef: 15 aug 2020, 20:47 Geoff steel maakt kwalitatief redelijk goede producten! CSL airbox en open uitlaat gaat wel een hoop gezeik opleveren als je het circuit op gaat, dan ga je namelijk gegarandeerd over alle geluidslimieten heen!
Geoff steel ken ik inderdaad. Ik wist niet dat het aanzuig geluid door een airbox of velocity stacks zoveel problemen oplevert op een circuit in Nederland.

Ik wil met een open uitlaatsysteem gaan rijden, maar ondanks het gigantische gewicht, wel met de standaard einddemper. Mede om op die manier het geluid wat binnen de perken te houden. Zou de auto dan boven de DB limieten uitkomen?
Dat weet ik niet. Ik heb catless frontpipes en demperloze X pipe liggen voor de M3, dus zal het je binnenkort laten weten :tooth:

PeterM

Bericht door PeterM » 15 aug 2020, 21:46

Philipoo schreef: 15 aug 2020, 21:14

Dat weet ik niet. Ik heb catless frontpipes en demperloze X pipe liggen voor de M3, dus zal het je binnenkort laten weten :tooth:
Ik ben benieuwd! Met wat voor inlaat ga je rijden? En is het een pure track m3 of een auto op kenteken?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 15 aug 2020, 22:04

PeterM schreef: 15 aug 2020, 21:46
Philipoo schreef: 15 aug 2020, 21:14

Ik ben benieuwd! Met wat voor inlaat ga je rijden? En is het een pure track m3 of een auto op kenteken?
Auto is gewoon op kenteken! Plan voor nu is alleen uitlaat en buildjournal tune erop. Zou natuurlijk dolgraag een CSL airbox willen, maar voor nu geen zin in het gezeik met MAF/MAP sensor.. Daarnaast, die 3K die de versie die ik zou willen kost vind ik het ook niet waard denk ik. Wellicht ooit een eventuri intake dan.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 16 aug 2020, 10:33

zit af en toe met schuin oog ook naar een carbon airbox te kijken, Turner motorsport heeft er ook 1 (rond 1500 USD) en anders Karbonius in Spanje (1800eu oid), die schijnen qua afwerking echt een klap beter te zijn dan die box uit Engeland (alleen foto's gezien).

Philipoo

Bericht door Philipoo » 16 aug 2020, 11:31

e30touring1990 schreef: 16 aug 2020, 10:33 zit af en toe met schuin oog ook naar een carbon airbox te kijken, Turner motorsport heeft er ook 1 (rond 1500 USD) en anders Karbonius in Spanje (1800eu oid), die schijnen qua afwerking echt een klap beter te zijn dan die box uit Engeland (alleen foto's gezien).
Karbonius is inderdaad the way to go. Evolve heeft ook een CSL airbox die erg mooi is! Komt alleen zo'n hoop geneuzel (en vooral geld) mee kijken allemaal

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 16 aug 2020, 12:46

Philipoo schreef: 16 aug 2020, 11:31
e30touring1990 schreef: 16 aug 2020, 10:33 zit af en toe met schuin oog ook naar een carbon airbox te kijken, Turner motorsport heeft er ook 1 (rond 1500 USD) en anders Karbonius in Spanje (1800eu oid), die schijnen qua afwerking echt een klap beter te zijn dan die box uit Engeland (alleen foto's gezien).
Karbonius is inderdaad the way to go. Evolve heeft ook een CSL airbox die erg mooi is! Komt alleen zo'n hoop geneuzel (en vooral geld) mee kijken allemaal
Ja afwerking Karbonius is erg netjes en goede recensies. los van het geld ook wel geneuzel welke tuner het echt goed kan afstellen wat zeker voor straatgebruik wel belangrijk is (fatsoenlijke deellast afstelling).

PeterM

Bericht door PeterM » 16 aug 2020, 21:45

De box van Geoff Steel schijnt inderdaad de minste afwerking te hebben. Wat mij op zich niet zoveel uit zou maken, de werking en het geluid zal er niet minder om zijn lijkt mij.

Het gaat in mijn geval toch om een volledig verbouwde race auto. Mocht ik een nette en in relatief originele staat verkerende m3 hebben dan zou ik daar mogelijk anders naar kijken. Niet dat de race auto niet netjes wordt opgebouwd, maar in mijn geval zijn de prestaties en kosten het belangrijkst.

Erminio

Bericht door Erminio » 17 aug 2020, 22:08

Waarom ga je niet voor een open uitlaat met achteraan 2 lichtgewicht silencers :D ?
Ik heb alleen op Zolder een geluidsprobleem :lezen:

PeterM

Bericht door PeterM » 18 aug 2020, 16:56

Erminio schreef: 17 aug 2020, 22:08
Waarom ga je niet voor een open uitlaat met achteraan 2 lichtgewicht silencers :D ?
Er zijn er die om gewicht te besparen een uitlaat (laten) maken die uit één buis van voor naar achteren met en één einddemper bestaat. Met eventueel nog een kleine midden demper. Dat is om gewicht te besparen de beste optie. Ik vindt persoonlijk de 4 pijpen aan de achterzijde erg mooi en het is mij niet om de laatste kilo's te doen.

Ik denk dat rijden met de standaard einddemper de beste optie is om binnen de DB normen te blijven en ook nog een mooi geluid en uiterlijk te hebben. Hij is alleen wat zwaar. Een Supersprint /Eisenmann o.i.d. is natuurlijk de beste optie, maar dat zijn vrij dure dempers en vindt ik het nu niet waard, kan later altijd nog ;-)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 18 aug 2020, 18:04

PeterM schreef: 18 aug 2020, 16:56
Erminio schreef: 17 aug 2020, 22:08
Er zijn er die om gewicht te besparen een uitlaat (laten) maken die uit één buis van voor naar achteren met en één einddemper bestaat. Met eventueel nog een kleine midden demper. Dat is om gewicht te besparen de beste optie. Ik vindt persoonlijk de 4 pijpen aan de achterzijde erg mooi en het is mij niet om de laatste kilo's te doen.

Ik denk dat rijden met de standaard einddemper de beste optie is om binnen de DB normen te blijven en ook nog een mooi geluid en uiterlijk te hebben. Hij is alleen wat zwaar. Een Supersprint /Eisenmann o.i.d. is natuurlijk de beste optie, maar dat zijn vrij dure dempers en vindt ik het nu niet waard, kan later altijd nog ;-)
1 einddemper wordt vaak ook gedaan zodat je een daadwerkelijk functionele diffuser kan monteren; zoiets:

Afbeelding

Vind het stiekem wel vet!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2020, 18:06

Philipoo schreef: 18 aug 2020, 18:04
Vind het stiekem wel vet!
Ja eens, erg vet! als je zo de ruimte benut voor een echte diffuser

PeterM

Bericht door PeterM » 19 aug 2020, 19:36

Dat is inderdaad een hele mooie combi, een dergelijke uitlaat met zo'n diffuser! Misschien iets voor in de toekomst. Eerst de auto maar opbouwen met de standaard uitlaat ;-)

PeterM

Bericht door PeterM » 20 aug 2020, 22:29

Na lang wachten is afgelopen dinsdag eindelijk het pakket met body panelen vanuit Engeland verzonden en vandaag thuis afgeleverd. Het gaat om een polyester: GTR motorkap, CSL voorbumper, GTR geventileerde spatborden en een CSL achterklep. Het is niet zo dat ik op zoek ben naar een extreme gewichtsbesparing, maar dit was voor mij de mooiste en handigste optie.

Ik wilde sowieso GTR roosters in de motorkap voor de koeling. Toen ik daar naar ging kijken, kwam ik van het ene op het andere idee. Ik kwam er ook achter dat het originele front van een M3 behoorlijk wat geld waard is. Ik zag dat veel trackday rijders in Engeland met spullen van Matty Evans rijden. Hij maakt polyester body delen met een goede pasvorm (passen zonder aanpassingen), die super licht zijn en ook nog erg scherp geprijsd. Hij heeft alleen geen website en levert in principe alleen in de UK en bezorgt de spullen dan zelf.

Contact gezocht en hij wilde de spullen toch wel met een pallet naar mij verzenden. Dit ging met wat strubbelingen, o.a. door dat ze brand hebben gehad in hun pand, maar uiteindelijk is alles toch verzonden. Ik mis alleen de roosters voor in de motorkap nog, maar dat zal ook wel goed komen.

Ik heb nu voor het geld waar het originele front voor heb verkocht, een compleet lichtgewicht front, inclusief een CLS achterklep. En alles is gelijk mooi strak, zonder gaten van een kentekenplaat, slot van de achterklep e.d. Wel moeten de openingen in de spatborden nog worden open gefreesd, schijnt een behoorlijk klusje te zijn. Met deze spatborden heb je ook geen last van het aanlopen van de banden, als je met een lage auto met slicks op 10j velgen gaat rijden.

Het pret pakket...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 21 aug 2020, 06:49

Kijk, dat zijn de "kadootjes"!!
Ben benieuwd hoe het er straks allemaal uit gaat zien.

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 21 aug 2020, 07:57

Gaaf zeg!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 aug 2020, 08:07

vet zeg! als dat er straks op zit en in kleur heb je echt een mega dikke auto :)

Estoque

Bericht door Estoque » 21 aug 2020, 09:11

VET!

Kenteken erop en lof en respect harken bij de locale McDonalds op donderdagavond.

Heel erg gaaf project <3

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 21 aug 2020, 09:27

Gaaf hoor. Overigens heb je die brede voorschermen niet nodig voor de ruimte. Ik heb ook gewoon 10j op de vooras en met wat camber past dat prima. Het enige waar het wel eens aanloopt is bij de binnenschermen als je een grote stuuruitslag hebt.

Zo'n diffusor kan toch nooit effect hebben? De bodem van de auto is niet vlak en rijhoogte lijkt me veel te hoog. Meer iets voor de show imo.

Martijn826

Bericht door Martijn826 » 21 aug 2020, 11:29

Heel gaaf project! Je pakt het echt top aan allemaal.

https://www.youtube.com/watch?v=G8r3ji3p9rk bij 12.20 legt hij uit hoe hij die gaten in de schermen maakt.

Erminio

Bericht door Erminio » 21 aug 2020, 12:10

Er is ook bedrijfje in Belgie wat alles van polyester kan maken, zolang je het orginele stuk hebt :D
Kan wel eens handig zijn als je iets zoekt van polyester wat bijna niet te krijgen is :mrgreen:

Ik heb daar mijn motorkap en lichtunits van :blink:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 21 aug 2020, 12:16

Gaaf man! hoe is de paskwaliteit van dit spul?

Plaats reactie