
Erik's BMW M2 Competition
-
- Berichten: 2990
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Erik's BMW M2 Competition
@ Erik
Ik zag het ontwerp in het andere topic, waarom wordt er eigenlijk gekozen voor een dubbele pijp ipv enkel? Kan me voorstellen dat het geluid dan meer '6 cilinder' wordt (voor zover dat mogelijk is met een 6-2 spruitstuk), en het scheelt gewicht. Of past het niet qua diameter?
Ik zag het ontwerp in het andere topic, waarom wordt er eigenlijk gekozen voor een dubbele pijp ipv enkel? Kan me voorstellen dat het geluid dan meer '6 cilinder' wordt (voor zover dat mogelijk is met een 6-2 spruitstuk), en het scheelt gewicht. Of past het niet qua diameter?
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Dit is in het verleden al geprobeerd (Active Autowerke), de pijp moet dan qua cm2 ovaal gemaakt worden, de klank wordt dan enorm blikkering (=niet mijn smaak).Zed240 schreef: 20 mei 2020, 18:44 @ Erik
Ik zag het ontwerp in het andere topic, waarom wordt er eigenlijk gekozen voor een dubbele pijp ipv enkel? Kan me voorstellen dat het geluid dan meer '6 cilinder' wordt (voor zover dat mogelijk is met een 6-2 spruitstuk), en het scheelt gewicht. Of past het niet qua diameter?
Tevens blijft de L6 sound dan echt weg.
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Bodemplaat van de auto, het hele uitlaattraject, wordt donderdag / vrijdag gescand.
Dan kan het ontwerpen gaan beginnen. Zin an.
Is er iemand die fatsoenlijke geluidsopnames kan maken, Metchu ?
Telefoon opnames kunnen nooit benaderen hoe het geluid i.r.l. klinkt!
AK motion display zit er in. Was heel gedoe. Een handleiding die eigenlijk veel te summier was maar het is gelukt.
Hij deed het ook, zeer indrukwekkend, maar opeens na 10 minuten rijden ging hij uit en hij is nog steeds uit.
Dat is vreemd want de canbus signalen lopen allemaal door de controler.
Als er een contact los zit, heb je direct foutcodes. En die heb ik niet.
Maar weer even alles bekijken of er toevallig een poreus contact ergens zit tussen de display en de controler, dat kan natuurlijk wel, die kabel is ook niet overdreven lang, sterker nog, het is allemaal minimaal bemeten.
Opmerkelijk wat een troep ook een ///M2 is als je panelen gaat verwijderen. Allemaal uiterlijke schijn.
Eronder zit dezelfde purschuimen dashbord troep als een Dacia Duster of een 1992 Subaru Impreza.

Dan kan het ontwerpen gaan beginnen. Zin an.
Is er iemand die fatsoenlijke geluidsopnames kan maken, Metchu ?
Telefoon opnames kunnen nooit benaderen hoe het geluid i.r.l. klinkt!
AK motion display zit er in. Was heel gedoe. Een handleiding die eigenlijk veel te summier was maar het is gelukt.
Hij deed het ook, zeer indrukwekkend, maar opeens na 10 minuten rijden ging hij uit en hij is nog steeds uit.
Dat is vreemd want de canbus signalen lopen allemaal door de controler.
Als er een contact los zit, heb je direct foutcodes. En die heb ik niet.
Maar weer even alles bekijken of er toevallig een poreus contact ergens zit tussen de display en de controler, dat kan natuurlijk wel, die kabel is ook niet overdreven lang, sterker nog, het is allemaal minimaal bemeten.
Opmerkelijk wat een troep ook een ///M2 is als je panelen gaat verwijderen. Allemaal uiterlijke schijn.
Eronder zit dezelfde purschuimen dashbord troep als een Dacia Duster of een 1992 Subaru Impreza.

- Fasteddie2
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22
Re: Erik's BMW M2 Competition
///M = Marketing 

- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Ja, dat dus 

- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Erik's BMW M2 Competition
mooi werk om alles te gaan scannen en ontwerpen. ben erg benieuwd naar de potentiele sound van de s55
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Vandaag is de scan van het uitlaat traject gemaakt. Het doel is om voornamelijk de lange lengten pijp straks in 1x goed te kunnen ontwerpen en in zo lang mogelijke lengte van de CNC buig straat te halen, immers de beste las is geen las
De uitlaten boer is voor velen hier een bekende, heb dan ook het volste vertrouwen dat deze klus tot in de kleinste puntjes goed gaat komen.



En wat bewegend beeld, super gaaf dit hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=GSQZ9L0mvis
Nu kan het ontwerpen gaan beginnen.
Ben benieuwd.

De uitlaten boer is voor velen hier een bekende, heb dan ook het volste vertrouwen dat deze klus tot in de kleinste puntjes goed gaat komen.



En wat bewegend beeld, super gaaf dit hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=GSQZ9L0mvis
Nu kan het ontwerpen gaan beginnen.
Ben benieuwd.
-
- Berichten: 54763
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Erik's BMW M2 Competition
Waanzinnig mooi zo'n M2, die zou ik ooit ook nog wel eens een willen als trackspeeltje.
Gaaf dat ze zo'n uitlaat helemaal scannen trouwens, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gaaf dat ze zo'n uitlaat helemaal scannen trouwens, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
- Auto: BMW M2C
Re: Erik's BMW M2 Competition
Heben ze ook de "tunnel" zonder uitlaat ook gescand? Kan niet wachten om het te horenErik schreef: 28 mei 2020, 14:44 Vandaag is de scan van het uitlaat traject gemaakt. Het doel is om voornamelijk de lange lengten pijp straks in 1x goed te kunnen ontwerpen en in zo lang mogelijke lengte van de CNC buig straat te halen, immers de beste las is geen las![]()
De uitlaten boer is voor velen hier een bekende, heb dan ook het volste vertrouwen dat deze klus tot in de kleinste puntjes goed gaat komen.
En wat bewegend beeld, super gaaf dit hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=GSQZ9L0mvis
Nu kan het ontwerpen gaan beginnen.
Ben benieuwd.

- Martijn_bmw
- Berichten: 28386
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Erik's BMW M2 Competition
Gaaf proces zeg! Echt benieuwd naar het eindresultaat
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Ja tunnel staat er ook op, bijna sluitende scan zoals ik begreep.
De ontbrekende stukjes wordt volgens mij een vlak doorheen getrokken.
Van wat ik begrijp worden de lange pijpen op de locatie van de originele ontworpen.
Bij de achterdemper wordt het sowieso even "rommelen".
De ontbrekende stukjes wordt volgens mij een vlak doorheen getrokken.
Van wat ik begrijp worden de lange pijpen op de locatie van de originele ontworpen.
Bij de achterdemper wordt het sowieso even "rommelen".
- Knot
- Berichten: 39972
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Erik's BMW M2 Competition
Martijn van Autoblog kan dat wel....Erik schreef: 25 mei 2020, 13:00 Is er iemand die fatsoenlijke geluidsopnames kan maken, Metchu ?
Telefoon opnames kunnen nooit benaderen hoe het geluid i.r.l. klinkt!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12978
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Erik's BMW M2 Competition
Ik heb me er inderdaad al eens vaker in verdiept, maar blijft lastig hoor!
Eigenlijk wil je het volgende horen:
- staand revven
- geluid onder last vanaf de bumper (GoPro)
- geluid onder last voorbij rijdend, zowel van voor als van achter
En dan nog zit er veel variatie in de omgeving (bomen geven andere echo dan een tunnel), de windrichting, etc, etc. En dan nog het feit dat een microfoon altijd anders reageert op bepaalde toonhoogtes dan onze oren.
Eigenlijk wil je het volgende horen:
- staand revven
- geluid onder last vanaf de bumper (GoPro)
- geluid onder last voorbij rijdend, zowel van voor als van achter
En dan nog zit er veel variatie in de omgeving (bomen geven andere echo dan een tunnel), de windrichting, etc, etc. En dan nog het feit dat een microfoon altijd anders reageert op bepaalde toonhoogtes dan onze oren.
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
- Auto: BMW M2C
Re: Erik's BMW M2 Competition
En dan ook nog dat je het ernaa door vreselijke computer/tv/mobiel speakers of rotte oordopjes hoort...MartijnGizmo schreef: 02 jun 2020, 14:56 Ik heb me er inderdaad al eens vaker in verdiept, maar blijft lastig hoor!
Eigenlijk wil je het volgende horen:
- staand revven
- geluid onder last vanaf de bumper (GoPro)
- geluid onder last voorbij rijdend, zowel van voor als van achter
En dan nog zit er veel variatie in de omgeving (bomen geven andere echo dan een tunnel), de windrichting, etc, etc. En dan nog het feit dat een microfoon altijd anders reageert op bepaalde toonhoogtes dan onze oren.
Maar goed, je krijgt wel en idee van hoe het moet zijn.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
- Auto: M3 F80
Re: Erik's BMW M2 Competition
Ja is altijd lastig om vast te leggen, heb het wel geprobeerd met de technieken die Martijn ook omschrijft. Alleen heb je dan wel verschillende opnames (mobiel + gopro) dus helemaal gelijk is het niet:
-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Erik's BMW M2 Competition
Wel een mooi item voor Autoblog om het plan van Erik te documenteren lijkt mij. Sluit mooi aan bij de rapportages van Stippt en Hardeman
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Oh ja hoor, documentatie semi profi altijd welkom
als ik maar niet in beeld hoef LOL

- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Zo, eerste feedback nav de scan druppelt binnen, gereed voor verdere finetuning. Dit begint er al heel behoorlijk op te lijken. Perspectief is soms wat misleidend, dat wel.





En dan een heel belangrijke, de deling om de keuze te laten incl/excl OPF's

Het deel uitlaat achter de achteras is indicatief, hoogte, vorm en loop van die twee rechte eindpijpen gaat zeker nog wijzigen, ze zitten te laag op dit moment. Maar het is dus iswel ongeveer de wijze hoe we op de demper aan gaan komen. Die demper setup gaat old skool onder de wagen gebouwd worden, en dan later reverse engineering terug in het model gevoerd worden. Merger point tussen bak- en stuurboord pijp kijken we ook nog naar. We gaan zeker zonder die pijp testen maar er moet een mogelijkheid zijn op het EL punt om de BB en SB pijp met elkaar te verbinden.
To be continued





En dan een heel belangrijke, de deling om de keuze te laten incl/excl OPF's

Het deel uitlaat achter de achteras is indicatief, hoogte, vorm en loop van die twee rechte eindpijpen gaat zeker nog wijzigen, ze zitten te laag op dit moment. Maar het is dus iswel ongeveer de wijze hoe we op de demper aan gaan komen. Die demper setup gaat old skool onder de wagen gebouwd worden, en dan later reverse engineering terug in het model gevoerd worden. Merger point tussen bak- en stuurboord pijp kijken we ook nog naar. We gaan zeker zonder die pijp testen maar er moet een mogelijkheid zijn op het EL punt om de BB en SB pijp met elkaar te verbinden.
To be continued

- Andry
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Erik's BMW M2 Competition
Ziet er chique uit! Wat voor ijzer
wordt er gebruikt voor de uitlaat?

-
- Berichten: 5432
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Erik's BMW M2 Competition
Corten staal. Dat roest tenminste niet.Andry schreef: 05 jun 2020, 15:46 Ziet er chique uit! Wat voor ijzerwordt er gebruikt voor de uitlaat?
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Geen IJzer.
Wel RVS en later komt er een Ti versie

Wel RVS en later komt er een Ti versie

- Andry
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Erik's BMW M2 Competition
Bij S355J0/2W A/B is een corrosielaag/huid nodig om verdere corrosie van het basismateriaal te voorkomen. Deze is net als diverse aluminiumlegeringen regenererend en is corrosie (roest) juist nodig om onderliggend materiaal te beschermen. Sterker nog: als je met cortenstaal S355J0/2W B gaat construeren pas je niet voor niets toch een corrosietoeslag toe.
Een volledig Ti neem ik aan en niet slechts Ti gestabiliseerd?
- Erik
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Erik's BMW M2 Competition
Volledig Ti, je kent me, moet goed geen rommel.
Tevens bezig met Plan B. Merging point ligt nu exact op 100% EL vanaf de turbo's
Dit is eigenlijk plan B maar ik vind dit er 1) heel gaaf uit zien en 2) het is een beproefd concept

Klinkt zo:
https://www.youtube.com/watch?v=nxGQ9pZ ... e=emb_logo
En zo:
https://www.youtube.com/watch?v=hzd8z9f ... e=emb_logo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Mark en 6 gasten