Erik's BMW M2 Competition

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2343
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Will F. » 20 mei 2020, 18:16

Erik schreef: 20 mei 2020, 13:15
Will F. schreef: 20 mei 2020, 12:58 Nederlands fabrikaat?
Absoluut!
:thumbup: mooi hoor.

Zed240
Berichten: 2990
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Zed240 » 20 mei 2020, 18:44

@ Erik

Ik zag het ontwerp in het andere topic, waarom wordt er eigenlijk gekozen voor een dubbele pijp ipv enkel? Kan me voorstellen dat het geluid dan meer '6 cilinder' wordt (voor zover dat mogelijk is met een 6-2 spruitstuk), en het scheelt gewicht. Of past het niet qua diameter?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 20 mei 2020, 23:15

Zed240 schreef: 20 mei 2020, 18:44 @ Erik

Ik zag het ontwerp in het andere topic, waarom wordt er eigenlijk gekozen voor een dubbele pijp ipv enkel? Kan me voorstellen dat het geluid dan meer '6 cilinder' wordt (voor zover dat mogelijk is met een 6-2 spruitstuk), en het scheelt gewicht. Of past het niet qua diameter?
Dit is in het verleden al geprobeerd (Active Autowerke), de pijp moet dan qua cm2 ovaal gemaakt worden, de klank wordt dan enorm blikkering (=niet mijn smaak).
Tevens blijft de L6 sound dan echt weg.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 25 mei 2020, 13:00

Bodemplaat van de auto, het hele uitlaattraject, wordt donderdag / vrijdag gescand.
Dan kan het ontwerpen gaan beginnen. Zin an.

Is er iemand die fatsoenlijke geluidsopnames kan maken, Metchu ?
Telefoon opnames kunnen nooit benaderen hoe het geluid i.r.l. klinkt!

AK motion display zit er in. Was heel gedoe. Een handleiding die eigenlijk veel te summier was maar het is gelukt.
Hij deed het ook, zeer indrukwekkend, maar opeens na 10 minuten rijden ging hij uit en hij is nog steeds uit.
Dat is vreemd want de canbus signalen lopen allemaal door de controler.
Als er een contact los zit, heb je direct foutcodes. En die heb ik niet.
Maar weer even alles bekijken of er toevallig een poreus contact ergens zit tussen de display en de controler, dat kan natuurlijk wel, die kabel is ook niet overdreven lang, sterker nog, het is allemaal minimaal bemeten.
Opmerkelijk wat een troep ook een ///M2 is als je panelen gaat verwijderen. Allemaal uiterlijke schijn.
Eronder zit dezelfde purschuimen dashbord troep als een Dacia Duster of een 1992 Subaru Impreza.
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Fasteddie2 » 25 mei 2020, 16:22

///M = Marketing :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 26 mei 2020, 11:30

Ja, dat dus :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2873
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door e30touring1990 » 26 mei 2020, 15:21

mooi werk om alles te gaan scannen en ontwerpen. ben erg benieuwd naar de potentiele sound van de s55

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 28 mei 2020, 14:44

Vandaag is de scan van het uitlaat traject gemaakt. Het doel is om voornamelijk de lange lengten pijp straks in 1x goed te kunnen ontwerpen en in zo lang mogelijke lengte van de CNC buig straat te halen, immers de beste las is geen las :mrgreen:
De uitlaten boer is voor velen hier een bekende, heb dan ook het volste vertrouwen dat deze klus tot in de kleinste puntjes goed gaat komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat bewegend beeld, super gaaf dit hoor:

https://www.youtube.com/watch?v=GSQZ9L0mvis

Nu kan het ontwerpen gaan beginnen.
Ben benieuwd.

Robin
Berichten: 54769
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Robin » 28 mei 2020, 15:24

Mooi.

Gebruikersavatar
Meeelv
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
Auto: Ford Focus ST MK2
Locatie: Gemert

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Meeelv » 28 mei 2020, 16:22

Waanzinnig mooi zo'n M2, die zou ik ooit ook nog wel eens een willen als trackspeeltje.

Gaaf dat ze zo'n uitlaat helemaal scannen trouwens, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Megator » 28 mei 2020, 21:26

Erik schreef: 28 mei 2020, 14:44 Vandaag is de scan van het uitlaat traject gemaakt. Het doel is om voornamelijk de lange lengten pijp straks in 1x goed te kunnen ontwerpen en in zo lang mogelijke lengte van de CNC buig straat te halen, immers de beste las is geen las :mrgreen:
De uitlaten boer is voor velen hier een bekende, heb dan ook het volste vertrouwen dat deze klus tot in de kleinste puntjes goed gaat komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat bewegend beeld, super gaaf dit hoor:

https://www.youtube.com/watch?v=GSQZ9L0mvis

Nu kan het ontwerpen gaan beginnen.
Ben benieuwd.
Heben ze ook de "tunnel" zonder uitlaat ook gescand? Kan niet wachten om het te horen :).

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28389
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Martijn_bmw » 28 mei 2020, 22:37

Gaaf proces zeg! Echt benieuwd naar het eindresultaat

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 28 mei 2020, 22:58

Ja tunnel staat er ook op, bijna sluitende scan zoals ik begreep.
De ontbrekende stukjes wordt volgens mij een vlak doorheen getrokken.
Van wat ik begrijp worden de lange pijpen op de locatie van de originele ontworpen.
Bij de achterdemper wordt het sowieso even "rommelen".

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39973
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Knot » 29 mei 2020, 00:14

Erik schreef: 25 mei 2020, 13:00 Is er iemand die fatsoenlijke geluidsopnames kan maken, Metchu ?
Telefoon opnames kunnen nooit benaderen hoe het geluid i.r.l. klinkt!
Martijn van Autoblog kan dat wel....

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12978
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door MartijnGizmo » 02 jun 2020, 14:56

Ik heb me er inderdaad al eens vaker in verdiept, maar blijft lastig hoor!

Eigenlijk wil je het volgende horen:
- staand revven
- geluid onder last vanaf de bumper (GoPro)
- geluid onder last voorbij rijdend, zowel van voor als van achter

En dan nog zit er veel variatie in de omgeving (bomen geven andere echo dan een tunnel), de windrichting, etc, etc. En dan nog het feit dat een microfoon altijd anders reageert op bepaalde toonhoogtes dan onze oren.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Megator » 02 jun 2020, 15:03

MartijnGizmo schreef: 02 jun 2020, 14:56 Ik heb me er inderdaad al eens vaker in verdiept, maar blijft lastig hoor!

Eigenlijk wil je het volgende horen:
- staand revven
- geluid onder last vanaf de bumper (GoPro)
- geluid onder last voorbij rijdend, zowel van voor als van achter

En dan nog zit er veel variatie in de omgeving (bomen geven andere echo dan een tunnel), de windrichting, etc, etc. En dan nog het feit dat een microfoon altijd anders reageert op bepaalde toonhoogtes dan onze oren.
En dan ook nog dat je het ernaa door vreselijke computer/tv/mobiel speakers of rotte oordopjes hoort...

Maar goed, je krijgt wel en idee van hoe het moet zijn.

Arthursx
Berichten: 856
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Arthursx » 02 jun 2020, 15:07

Ja is altijd lastig om vast te leggen, heb het wel geprobeerd met de technieken die Martijn ook omschrijft. Alleen heb je dan wel verschillende opnames (mobiel + gopro) dus helemaal gelijk is het niet:

Online
Richardt.
Berichten: 6750
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Richardt. » 02 jun 2020, 15:08

Wel een mooi item voor Autoblog om het plan van Erik te documenteren lijkt mij. Sluit mooi aan bij de rapportages van Stippt en Hardeman

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 05 jun 2020, 10:15

Oh ja hoor, documentatie semi profi altijd welkom :-) als ik maar niet in beeld hoef LOL

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 05 jun 2020, 11:10

Zo, eerste feedback nav de scan druppelt binnen, gereed voor verdere finetuning. Dit begint er al heel behoorlijk op te lijken. Perspectief is soms wat misleidend, dat wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan een heel belangrijke, de deling om de keuze te laten incl/excl OPF's

Afbeelding

Het deel uitlaat achter de achteras is indicatief, hoogte, vorm en loop van die twee rechte eindpijpen gaat zeker nog wijzigen, ze zitten te laag op dit moment. Maar het is dus iswel ongeveer de wijze hoe we op de demper aan gaan komen. Die demper setup gaat old skool onder de wagen gebouwd worden, en dan later reverse engineering terug in het model gevoerd worden. Merger point tussen bak- en stuurboord pijp kijken we ook nog naar. We gaan zeker zonder die pijp testen maar er moet een mogelijkheid zijn op het EL punt om de BB en SB pijp met elkaar te verbinden.

To be continued :mrgreen:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 883
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Andry » 05 jun 2020, 15:46

Ziet er chique uit! Wat voor ijzer :mrgreen: wordt er gebruikt voor de uitlaat?

Gijzert
Berichten: 5432
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Gijzert » 05 jun 2020, 16:02

Andry schreef: 05 jun 2020, 15:46 Ziet er chique uit! Wat voor ijzer :mrgreen: wordt er gebruikt voor de uitlaat?
Corten staal. Dat roest tenminste niet.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 05 jun 2020, 16:51

Geen IJzer.
Wel RVS en later komt er een Ti versie
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 883
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Andry » 05 jun 2020, 17:03

Gijzert schreef: 05 jun 2020, 16:02
Andry schreef: 05 jun 2020, 15:46 Ziet er chique uit! Wat voor ijzer :mrgreen: wordt er gebruikt voor de uitlaat?
Corten staal. Dat roest tenminste niet.
Bij S355J0/2W A/B is een corrosielaag/huid nodig om verdere corrosie van het basismateriaal te voorkomen. Deze is net als diverse aluminiumlegeringen regenererend en is corrosie (roest) juist nodig om onderliggend materiaal te beschermen. Sterker nog: als je met cortenstaal S355J0/2W B gaat construeren pas je niet voor niets toch een corrosietoeslag toe.
Erik schreef: 05 jun 2020, 16:51 Geen IJzer.
Wel RVS en later komt er een Ti versie
:mrgreen:
Een volledig Ti neem ik aan en niet slechts Ti gestabiliseerd?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1975
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Erik's BMW M2 Competition

Bericht door Erik » 05 jun 2020, 19:14

Andry schreef: 05 jun 2020, 17:03 Een volledig Ti neem ik aan en niet slechts Ti gestabiliseerd?
Volledig Ti, je kent me, moet goed geen rommel.
Tevens bezig met Plan B. Merging point ligt nu exact op 100% EL vanaf de turbo's
Dit is eigenlijk plan B maar ik vind dit er 1) heel gaaf uit zien en 2) het is een beproefd concept

Afbeelding

Klinkt zo:

https://www.youtube.com/watch?v=nxGQ9pZ ... e=emb_logo

En zo:

https://www.youtube.com/watch?v=hzd8z9f ... e=emb_logo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt en 15 gasten