BMW E87 130i (p.14 goodbye)
- Martijn_bmw
Re: BMW E87 130i [stipt-light corona beurt p.4]
Staat mooi die alcantara bult!
- Niels
- Auto: Prius+
Pfffff, ik realiseer me nu pas dat je de B12 set er onder hebt. Ik durf het bijna niet te vragen maarre mag ik ff
Ik denk dat ik die ook onder de M-coupe ga schroeven alleen heb ik die set nog nooit ervaren en ga af op ervaringen op internet..

-
- Auto: BMW F80 M3
Netjes HJ! Waarmee heb je alles gereinigd trouwens? Gewoon autoshampoo of iets van APC?
-
- Auto: eBike
Eerst met non-ferro voor de remstof, daarna met APC en Gyeon prep als extra ontvetter 

- MVB
Is eigenlijk altijd goed, heb de set nu onder 4 auto's gezet (Polo 86c Saab 9-3 Volvo 850 en BMW E46 en is me altijd goed bevallen 2X met eibach veren en 2X met H&R. H&R is iets stugger voor mijn gevoel maar heb geen echt bewijs voor, ik vind het wel beter rijden als EibachNiels schreef: 04 mei 2020, 20:17 Pfffff, ik realiseer me nu pas dat je de B12 set er onder hebt. Ik durf het bijna niet te vragen maarre mag ik ffIk denk dat ik die ook onder de M-coupe ga schroeven alleen heb ik die set nog nooit ervaren en ga af op ervaringen op internet..
Ontopic mooie upgrades blijft een mooi pakket zo'n 130I

- Niels
Ik heb ff gereden in de 130i en vond het wel een fijne combi. Wel stevig sportief maar je voelt we dat het "werkt" zeg maar. Eibach heb ik nog liggen dus een setje B8 dempers is voor mij voldoende. Ooit heb ik B8+H&R onder een Golf VR6 gehad en dat vond ik het toen eigenlijk net niet. Misschien ook wat ongelukkig omdat die auto tamelijk nose heavy is natuurlijk.
-
Oh misschien goed om te vermelden:
De b12 set onder mijn 130i bestaat uit B8 dempers en Breyton veren. Geen idee eerlijk gezegd of deze anders zijn dan de H&R's die je meestal ziet, kan ook weinig vinden over de set online
De b12 set onder mijn 130i bestaat uit B8 dempers en Breyton veren. Geen idee eerlijk gezegd of deze anders zijn dan de H&R's die je meestal ziet, kan ook weinig vinden over de set online
-
Gisteren met een mini-DF tripje naar de ring geweest met wat noordelingen, blijft altijd super daar.
Heenreis ging voorspoedig (om 05:45 vertrokken vanuit Assen) en onderweg lekker over de autobahn gereden. Emi niet tegengekomen tijdens zijn 300+ run. Niet te gek gedaan ook ivm brandstof. Blijf me overigens verbazen over het aantal dikke auto's dat je in Duitsland ziet ten opzichte van NL. Een opa in een Duits dorpje die om 08:30 op zondag met de Opel Insignia OPC een rondje doet, of de 2-serie die dan toch weer een M240i blijkt bij het stoplicht. Of een E46 die in de verte de weg opdraait, en een M3 blijkt te zijn. Het valt (bijna) nooit tegen daar. Ook de Alfa 4C liet goed van zich horen, erg gaaf.
Leuk clubje bij elkaar zo (E46 330d, Alfa 4C, Porsche Cayman S, E46 330i, E87 130i):

Rond half 10 aangekomen bij de ring en eerst even op de parking tussen Dorint en GP gestaan, deze is daar voor ingericht. Wel 2M afstand houden, wat in de praktijk nog wel eens lastig is. Gelukkig staan er stewards in auto's met microfoons om je eraan te herinneren
De 330d van Riceaux had helaas turbo problemen, dus die is bij de 4C ingestapt. De 4C en cayman gingen samen de baan op, en de 330i en ik (130i). Eerste rondje ging prima, maar is altijd weer even wennen. Je kent de baan, maar toch weer niet. Het is altijd weer indrukwekkend hoe de hoogteverschillen zijn, dat went niet snel. Qua drukte was het prima te doen.
Tweede rondje had ik een passagier en heb deze ronde ook vastgelegd. Aangezien ik nog vrij onervaren ben op de ring let ik er niet op als ik daar ben, maar achteraf wel leuk om te analyseren. Kwam op 10:40 uit, maar hier zat ongeveer 40s gele vlag bij. Als ik zie wat vergelijkbare 130i's doen, moet er nog wel een minuut afkunnen (dus rond 09:00 BTG), vooral in het eerste 1/3 (flugplatz->Adenauer Forst) heb ik nog wel wat marge. Weer een minuut verder omlaag (8:00 BTG) zit je vast aan wat serieuzere upgrades en ervaring als ik het zo zie.
Efin, lekker nagenieten nu. Was wel te doen voor 1 dag op-en-neer, maar laatste 2 uur op de de terugreis ben je er wel zat van.
Wat betreft de auto: nog steeds super blij mee. Doet precies wat ik wil, en zonder ooit een slag verkeerd. Onderstel blijft ook super. Gebruik de auto nu niet meer voor woon-werk verkeer dus het is echt een fun-auto, wellicht eens kijken of er een setje semislicks op kan.
Eerst is hij toe aan een oliebeurtje na de ringtrip. Ook heb ik een achteras-subframe-brace opgesnord bij een lokale autosloper van een E81, die ik op de E87 ga monteren. Had deze oorspronkelijk gekocht omdat ik de auto op Assen wat onderstuurd vond voelen (waarschijnlijk vanwege dikkere stabi voor dan achter), maar op de ring had ik de bandenspanning aan de voorzijde iets zachter gezet en weinig van gemerkt. Erg neutrale balans voor mijn gevoel.
Heenreis ging voorspoedig (om 05:45 vertrokken vanuit Assen) en onderweg lekker over de autobahn gereden. Emi niet tegengekomen tijdens zijn 300+ run. Niet te gek gedaan ook ivm brandstof. Blijf me overigens verbazen over het aantal dikke auto's dat je in Duitsland ziet ten opzichte van NL. Een opa in een Duits dorpje die om 08:30 op zondag met de Opel Insignia OPC een rondje doet, of de 2-serie die dan toch weer een M240i blijkt bij het stoplicht. Of een E46 die in de verte de weg opdraait, en een M3 blijkt te zijn. Het valt (bijna) nooit tegen daar. Ook de Alfa 4C liet goed van zich horen, erg gaaf.
Leuk clubje bij elkaar zo (E46 330d, Alfa 4C, Porsche Cayman S, E46 330i, E87 130i):

Rond half 10 aangekomen bij de ring en eerst even op de parking tussen Dorint en GP gestaan, deze is daar voor ingericht. Wel 2M afstand houden, wat in de praktijk nog wel eens lastig is. Gelukkig staan er stewards in auto's met microfoons om je eraan te herinneren

De 330d van Riceaux had helaas turbo problemen, dus die is bij de 4C ingestapt. De 4C en cayman gingen samen de baan op, en de 330i en ik (130i). Eerste rondje ging prima, maar is altijd weer even wennen. Je kent de baan, maar toch weer niet. Het is altijd weer indrukwekkend hoe de hoogteverschillen zijn, dat went niet snel. Qua drukte was het prima te doen.
Tweede rondje had ik een passagier en heb deze ronde ook vastgelegd. Aangezien ik nog vrij onervaren ben op de ring let ik er niet op als ik daar ben, maar achteraf wel leuk om te analyseren. Kwam op 10:40 uit, maar hier zat ongeveer 40s gele vlag bij. Als ik zie wat vergelijkbare 130i's doen, moet er nog wel een minuut afkunnen (dus rond 09:00 BTG), vooral in het eerste 1/3 (flugplatz->Adenauer Forst) heb ik nog wel wat marge. Weer een minuut verder omlaag (8:00 BTG) zit je vast aan wat serieuzere upgrades en ervaring als ik het zo zie.
Efin, lekker nagenieten nu. Was wel te doen voor 1 dag op-en-neer, maar laatste 2 uur op de de terugreis ben je er wel zat van.
Wat betreft de auto: nog steeds super blij mee. Doet precies wat ik wil, en zonder ooit een slag verkeerd. Onderstel blijft ook super. Gebruik de auto nu niet meer voor woon-werk verkeer dus het is echt een fun-auto, wellicht eens kijken of er een setje semislicks op kan.
Eerst is hij toe aan een oliebeurtje na de ringtrip. Ook heb ik een achteras-subframe-brace opgesnord bij een lokale autosloper van een E81, die ik op de E87 ga monteren. Had deze oorspronkelijk gekocht omdat ik de auto op Assen wat onderstuurd vond voelen (waarschijnlijk vanwege dikkere stabi voor dan achter), maar op de ring had ik de bandenspanning aan de voorzijde iets zachter gezet en weinig van gemerkt. Erg neutrale balans voor mijn gevoel.
- Niels

- Martijn_bmw
Idd blijft magisch die nurburgring! Moet er snel ook weer eens heel 

- ///Joost
Heerlijk man!
Leuk geschreven.

- Riceaux
Re: BMW E87 130i (Nurburgringtripje P.5)
Was een mooi dagje! En het blijven heerlijke auto’s, die 130i’s! 

-
Netjes gereden 
M3 Trackarms.. itt lower control arms.. dus je rijdt nog met standaard camber voor?

M3 Trackarms.. itt lower control arms.. dus je rijdt nog met standaard camber voor?
-
Je hebt idd gelijk, lca is de juiste benaming
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Goed bezig. Trappen met dat ding, dat vindt-ie t fijnst 

- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Prima. Goed bezig!
Ik wil er ook weer naartoe. Is dat restaurant op Parkplatz weer/nog open?
Ik wil er ook weer naartoe. Is dat restaurant op Parkplatz weer/nog open?
- Paskal
- Auto: meerdere
Mooie beschrijving van een leuk dagje waar het enthousiasme vanaf spat.
Mooi rustig en beheerst rondje reed je
. Natuurlijk kan het met de nodige ervaring ook met een standaard 130i een stuk harder, maar dat doet er niet toe. Beter op zo'n rustig tempo en genieten van eea dan tijdens TF jagen op rondetijden zoals je wel eens ziet. Mooiste is wel de E36 die rond 6"20 (op jouw rondetijd) voorbij komt stuiven 
Mooi rustig en beheerst rondje reed je

-
Ja, je moet alleen met een mondkapje naar binnen bij tankstations/restaurants (tijdens het eten mag die wel af).
Qua tijden hou ik het inderdaad niet bij als ik daar ben (is sinds 2017 officieel ook niet meer toegestaan tijdens TF). Die E36 ging inderdaad goed hard haha. Ben ook een paar keer super op de foto gekomen, maar zijn prijzige dingen om te kopen zonder reclame. Kon het toch niet laten dus heb er maar 1 aangeschaft

Qua tijden hou ik het inderdaad niet bij als ik daar ben (is sinds 2017 officieel ook niet meer toegestaan tijdens TF). Die E36 ging inderdaad goed hard haha. Ben ook een paar keer super op de foto gekomen, maar zijn prijzige dingen om te kopen zonder reclame. Kon het toch niet laten dus heb er maar 1 aangeschaft

- Paskal
- Auto: meerdere
Groot gelijk dat je je een mooie foto hebt aangeschaft. Met een tientje zijn ze inderdaad niet goedkoop, maar het is wel een leuke herinnering aan een mooie dag. En een tientje is op zich peanuts gezien de koste van zo'n hele dag.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Gaaf! Altijd genieten bij de ring vind ik. Qua tijden inderdaad niet op letten. Reed eerder met mijn e36 m3 net zulke tijden (tegenwoordig aardig sneller met de 125d). baankennis is alles terwijl je toch ook al het gevoel hebt heerlijk door te rijden.
-
- Auto: BMW F80 M3
Leuk filmpje man!
- Knot
Tientje voor een foto is geld maar ik ben blij dat ze er staan, anders had je niks.
Goed dat je het rustig aan doet, ervaring komt vanzelf na (honderden) ronden. Zou m zelf niet zo snel in 2 trekken maar lekker in 3 laten rollen en concentreren op de baan/bochten/spiegels, het komt (nog) niet op die laatste seconden aan immers.
Goed dat je het rustig aan doet, ervaring komt vanzelf na (honderden) ronden. Zou m zelf niet zo snel in 2 trekken maar lekker in 3 laten rollen en concentreren op de baan/bochten/spiegels, het komt (nog) niet op die laatste seconden aan immers.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Als je meer op tempo rijdt heb je die 2e versnelling ook helemaal niet meer nodig op de ring is mijn ervaring (met deze zelfde auto
)

- Knot
Ligt toch in je natuurlijk om het maximale uit de auto te halen maar ik gebruik 2 ook alleen als je net te weinig vermogen hebt om in de krapste bochten op droog een drift in wil zetten, anders idd 3/4/5/6 rijden voor de rust in de auto.
- Hielke
Leuk geschreven verslag! En hulde dat je je rondje online hebt gezet. Je kunt de DF-ers die dat gedurfd hebben op één, maximaal twee handen tellen.
Denk dat een normale 130i (technisch goed, kleine upgrades, geen semi slicks) tot 8.15 in staat is. Serieuze upgrades aan de auto, en rijders ervaring zijn dan niet voldoende. Je moet voor zo'n tijd als rijder je gewoon nog comfortabel op de limit van de auto vinden. Daar zit je nu nog een behoorlijk stukje vanaf. De Ring is trouwens ook niet de plaats om die skills vlot te verbeteren.
Denk dat een normale 130i (technisch goed, kleine upgrades, geen semi slicks) tot 8.15 in staat is. Serieuze upgrades aan de auto, en rijders ervaring zijn dan niet voldoende. Je moet voor zo'n tijd als rijder je gewoon nog comfortabel op de limit van de auto vinden. Daar zit je nu nog een behoorlijk stukje vanaf. De Ring is trouwens ook niet de plaats om die skills vlot te verbeteren.