Gisteren heb ik de 4C dus opgehaald bij Preuninger Den Haag. De aflevering was in orde. Niet meer dan dat. Attent was een (zeer goede) fles Prosecco. Verder niets dan lof voor Preuninger. Het enige dat ontbrak was het uitlijnrapport en de auto was niet erg goed gepolijst. Wellicht zelfs helemaal niet, want swirls zie je toch nog wel een beetje.
Ik had voor de tijd nog een zakelijke afspraak. Dat ging verbazingwekkend goed. En toen was het moment daar: op naar Preuninger. Het was heerlijk weer (bijna voorjaarsgevoel) en de 4C stond onder het doek al klaar:
Sorry voor de bewogen foto. Was schijnbaar wat gespannen haha:
Daarna was het tijd de spullen over te pakken (die kofferbak van de 4C gaat echt wel wat meer in dan dat je in eerste instantie denkt) en te vertrekken. Bij het aanslaan van de motor al gelijk weer die grijns. Jeetje wat is dit cool. Ik moest ook weer even wennen aan het vermogen. Eindelijk weer power onder de rechter voet.
We zijn eigenlijk met een heel rustig gangetje naar huis gereden. 110km/ph, met af en toe even goed gas geven. Het gemiddelde verbruik is geweldig, daar kan de Outlander slechts van dromen. Met het goed gasgeven is het niet in tekst te vatten wat er gebeurt. De 4C is al luid, hard en ongepolijst, maar bovenin de toeren is er een orkaan van mechanische geluiden dat samen het requiem van Alfa Romeo kon betekenen. Man, wat een geweld! Het ding blijft maar gaan. Puffen, blazen, aanzuigen.... en dan die toerenteller die geel begint te knipperen, alsware zeggend: schakel nou, schakel nou! Maar dan kun je nog een klein stukje om vervolgens in de toerenbegrenzer te belanden, op te schakelen en met een klap weer vooruit gekatapulteerd te worden naar hoogst illegale snelheden. Ook stukje file gereden en dan zie je pas wat deze wagen los maakt. Foto's, video's, duimpjes, etc. Wat een aandacht.
De radio is dus compleet nieuw en was echt een verassing. Wat een fijn ding! Ding werkt snel, had mijn SD card van 16 gig binnen 5 seconden geladen en doet zijn ding goed. Echt een aangename verassing. Hopelijk blijft dit zo. Ik moet alleen nog even een dataverbinding tussen de radio en mijn telefoon tot stand brengen. Daar ben ik nog niet helemaal achter. Op de snelweg is het best om of onder de 120km/ph te blijven, of boven de 140km/ph. Daartussen zit een drone. Geen probleem, je kunt ook in de 5 gaan rijden. Ding maakt toch al veel lawaai, dus dat merk je nauwelijks.
Vandaag heb ik eerst even de auto een beetje onder handen genomen. Ik heb een nano coating aangebracht en de uitlaten roetvrij gemaakt. Hierbij gelijk even de mogelijkheid gehad de auto even goed te controleren qua lak. Op de Swirls na staat die er schitterend bij. En wat een heerlijke wagen om te wassen. Al die lijnen, hoeken en "plateaus". Geweldig!
Vanmorgen bij het wegrijden toch wel even heel zacht proberen te doen. Dat ging redelijk goed. Mijn vrouw gaf aan dat het meeviel, dus dat betekent bijna zonder gas de straat uit rollen.
Vanmiddag ook even met mijn beste maat afgesproken om een stukje te rijden. Met deze temperaturen en licht vochtige omstandigheden gewoonweg eng. Echt, ik kan best autorijden, maar dit is voor mij onder deze omstandigheden gewoon te veel. Met 100 op het gas resulteert in een achterkant die alle kanten op gaat. Levensgevaarlijk. Heb de auto dus maar in de All Weather stand laten staan en een beetje rondgetuft. Deze auto dwingt simpelweg echt respect af en leert je echt rijden. Het opzwepende karakter van de motor komt daar nog eens bij. Wat een maniakaal apparaat. Overal waar ik kom zijn mensen ook enthousiast. Even je auto wassen is er niet meer bij. Je wordt eigenlijk continu afgeleid door mensen die je aanspreken. Hier moet ik echt even aan gaan wennen, maar het zijn allemaal leuke reacties.
Het is niet onder woorden te brengen hoe deze auto rijdt. Het is een ervaring die je moet meemaken. Het niet extreem, het is buitengewoon extreem. Het is rauw, hard, luid, scherp, snel en schitterend. Ja je doet opofferingen, maar dat wordt echt goed gemaakt door zijn karakter.