Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..

Dit is ons algemene autoforum.
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Dealers en moeilijk proefrijden.. onbegrijpelijk..

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 12:44

De waarheid zal wel ergens in 't midden liggen:)

RVV

Bericht door RVV » 23 aug 2016, 13:01

Joost daar ben ik het dan weer niet mee eens :wink: als je geen "autofanaat" bent dan staat een speciaal model als de M550d niet eens op je radar. Dat geld imho voor alle speciale uitvoeringen van de premiummerken (S/RS/AMG etc).. Je bent simpelweg goed geïnformeerd als je voor dit soort auto's gaat... Heel internet heb je al leeggezogen voor wat betreft informatie.. Neem DF als voorbeeld... De M2 werd aan de lopende band besteld ver voordat de auto überhaupt in de showroom stond. Als iedereen op een proefrit had gewacht dan was en nu pas eentje door iemand besteld. Als je al een proefrit er in kan maken want volgens mij is dit nou typisch zo'n auto die niet als proefrit auto besschikbaar is. En voor de M550d welliswaar een andere auto dan de M2 maar hij bediend wel dezelfde niche, geld hetzelfde. Ekris heeft toevallig een occasion maar als demo heeft bijna geen enkele BMW dealer die auto er staan. Met andere woorden 99 procent van de cliëntele koopt een M550d uit de folder nadat ze een proefrit in een 520d demo model hebben gemaakt (bij wijze van).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 23 aug 2016, 13:44

Joy schreef: Proefrit met een Mercedes Sprinter automaat. Automaat schakelt bij het minste geringste terug en is totaal niet geschikt voor het trekken van een aanhanger. Keuze daardoor op een handbak gevallen.
+1 dealer kon het niet geloven, want dit was de 'nieuwe' bak en echt geweldig, niemand nam een handbak. We hadden er wel geteld 2km voor nodig om definitief zeker van de keuze handbak te zijn
Andre schreef:Het zijn vaak de vegetariers die de biefstukken willen keuren:)
:lollerdelol:

Peric

Bericht door Peric » 23 aug 2016, 15:32

RVV schreef:Weer heel verhaal...
Rico, de mannen die blind een M2 besteld hebben reden al in een vergelijkbare auto.
NSXR rijd nu Mercedes en wil iets anders proberen. Weet vast wel hoe BMW's rijden. Maar afgaande op diverse posten op het net en hier op DF willen BMW-rijeigenschappen nogal 's verschillen per generatie. Neem de E39 en de E60. Daar zit nogal wat verschil in qua sturen als ik zo de diverse posts moet geloven.

Dus volgens jouw redenering moet elke autofanaat die van het bestaan van een M550D afweet ook gelijk weten hoe zoiets rijdt? Ik weet er ook vanaf, maar kan geen zinnig woord er over zeggen hoe 'ie stuurt. Ja, 'BMW stuurt altijd al goed' vind ik nou niet echt een legitieme reden. Dat ik ook erg persoonlijk.

Dat jíj nu erg bekend bent met BMW wil niet zeggen dat NSXR dat ook is en snap ik zijn redenering dat 'ie eerst 's wil kijken hoe zoiets nou rijdt.

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 23 aug 2016, 16:11

Echt onzin, hoe kun je nou weten hoe iets rijdt? Lees op internet verhalen dat de 550d weinig meer biedt dan de 535d. Als ik in de markt was, zou ik dat verschil wel eens willen proberen dan, voor ik 1 v/d 2 aanschaf.
Het probleem is volgens mij dat een Merk dealer zich focust op eigen verkoop en marge, in plaats van een echte gastheer van het merk zelf te zijn. Logisch, want er zitten strakke regels/marges/targets aan hun omzet/kosten.

Zelfde kwestie speelt hier thuis al een tijdje. We willen misschien de auto van de vrouw verruilen voor een mercedes A250/A45, maar hebben hier nog nooit mee gereden. Mercedes in het noorden heeft er geen 1 staan, en wil pas 1 laten komen als het 'concreet' is. Nou het is pas concreet als we weten of het iets voor ons is, maar dat weten we dus niet, omdat we er nog nooit mee gereden hebben.
Beetje kip-en-het-ei verhaal.

Jussi

Bericht door Jussi » 23 aug 2016, 16:19

Net een testrit met een F80 M3 aangevraagd via BMW.be . Behoorde niet tot de opties maar ik heb het even in het commentaarveld beschreven. Moet nu even langs mijn dealer gaan om een afspraak te maken voor een begeleide rit.
Ik ga dus ook geen wagen kopen zonder ermee te hebben gereden. Nieuw of tweedehands.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 16:24

Zoals Jussi zegt, waar 'n wil is is 'n weg, er is ALTIJD 'n mogelijkheid om te rijden,niet meteen, maar op termijn bij wijze van, ik kon ook mid mei in die witte M2 proefrijden in Rijswijk, maar kreeg mijn M2 al eind mei 2 weken later lol.

.... maar weest mild en diplomatiek!:)

RVV

Bericht door RVV » 23 aug 2016, 16:54

Jullie missen mijn punt, Peric en 8six.. Wat ik omschrijf is vanuit het perspectief van de dealer/verkoper.

Peric

Bericht door Peric » 23 aug 2016, 17:53

Dan nog, dat is allemaal info, droge stof. Weet je nog steeds niet hoe 'ie rijdt/stuurt. En dan kan het hele internet volstaan met rijtesten. IK weet nog steeds niet hoe IK 'm vind rijden.
Maar goed, als dealers/autohandelaren zo blijven denken zijn ze gauw uitgekakt denk ik.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 aug 2016, 18:42

Denk dat Rico absoluut wel een punt heeft. Nu kan je zeggen dat het onzin is. Maar je gaat toch ook niet in een Ferrari proefrijden om te kijken of die een beetje snel is ? Dat idee zeg maar.

Een M550d is een liefhebbers auto. Heb je het geld in die klasse dan koop je de beste diesel die er is. Heb je enig verstand dan ga je voor de 535d of zelfs de 530d. Je hebt geen proefrit nodig om te begrijpen dat een M550d niet heel veel meer zal bieden dan een 535d. Daar zal een proefrit ook echt niks aan veranderen.

Als je het geld hebt wil je het beste en snelste. Dan maakt het ook niet uit hoeveel die beter is dan de 535d. Je wil gewoon de topdiesel en klaar. Verstand en ratio doen er dan niet toe. Enkel emotie telt.

Zo bezien heeft Rico - ook al praat hij vanuit het perspectief van de verkoper - absoluut een sterk punt.

Natuurlijk zou ik als DF-er het verschil willen weten tussen een 530d en 535d en dan met beiden willen proefrijden, zelfde geldt voor de M550d. Maar dat verandert helemaal niets aan dat andere.

Zo bezien vind ik het eigenlijk zo gek nog niet dat weigeren van een proefrit. Wel vind ik het heel klant onvriendelijk en dom. Maar tegelijkertijd begrijpelijk om serieuze mensen te proberen te filteren van de ritjes bietsers. Dat dit in het geval van Rene mislukt is zal duidelijk zijn.

RVV

Bericht door RVV » 23 aug 2016, 21:59

Vind de Ferrari analogie wel een goeie Macboy! Of Porsche bijvoorbeeld... Een Porsche dealer opbellen met de vraag of je eens even kunt proefrijden in een 911 gt3 RS... Ieder weldenkend mens snapt dat het zo niet werkt. De M uitvoeringen en afgeleiden zoals de M550D of de S/RS bij Audi of de AMG varianten bij Mercedes.. Etc zulke auto's krijg je simpelweg niet mee na een telefoontje. Dat heeft niks met klantonvriendelijkheid te maken. Topicstarter zet Ekris Utrecht nu voor schut maar als die nou met zijn eigen knappe auto was voorgereden, Utrecht ligt notabene het centraalst in Nederland. Standaard het "ik heb in lnteresse in die M550d" had meegespeeld met een kop koffie en een speculaaskoekje.. Sommetje hier op papier, verkoper aan eigen auto laten "ruiken" zeggen dat het je wat lijkt onder voorbehoud van een proefrit.. Dan is die M550d ook binnen 10 minuten uit de showroom gereden. Zo werkt dit spel nu eenmaal.

Peric

Bericht door Peric » 23 aug 2016, 22:30

Macboy schreef:Maar je gaat toch ook niet in een Ferrari proefrijden om te kijken of die een beetje snel is ? Dat idee zeg maar.
Jij, die hele pagina's volplempt met allerlei verhalen over versnellingsbakken die niet naar je zin schakelen komt met zo'n zinnetje??
Ik snap heel goed dat TS het niet begrijpt. Neem toch aan dat 'ie ook gemeld heeft dat 'ie nu Mercedes rijdt en nu BMW overweegt maar niet weet hoe het rijdt en of het naar z'n zin is.
Proefrijden is meer dan kijken hoe snel 'ie is..

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 22:43

Tuurlijk wil iemand proefrijden , ook in 'n 550d, punt is dat topicstarter zich niet begrepen voelde door de dealer en nu ligt 't aan de dealer. Maar we kennen maar één kant van 't verhaal.

Mocht ik in de markt zijn voor zeg eens 'n GT4/GT3RS/488/F12 (dus kunnen betalen en na 'n proefrit de doorslag geven) dan weet ík 't wel zo te regelen dat ík op den korten duur wel kan proefrijden, daar is geen rocketscience aan. C'est le ton qui fait la musique.
Nu is de dealer dus de klojo in dit topic? Maar is dat wel zo?

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 22:46

Ik heb trouwens M550d gereden paar jaar terug. Maakte mij de pis niet lauw, voelt niet snel, lomp, niet betrokken, wel mooi ding en hoogwaardig luxe en stil. Maar sportiviteit nul komma nul. Dan is 'n 320d sportief. Of de 550iXdrive F10, ook lomp, maar strak en die motor trok joh en klonk fijn ! Remmerij op 550d was wel goed.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2016, 22:50

Ergo, m'n ouweheer (70)kreeg wat info binnen maandje terug, die nieuwe kleine 4 deurs Maserati.
Werd do jl gebeld dat er zo'n ding klaarstaat voor 'n proefrit, hij ketste 't af heeft 'n goeie kar. punt....

Er is niks magisch aan of wat?

Macboy

Bericht door Macboy » 24 aug 2016, 00:45

Peric schreef:Jij, die hele pagina's volplempt met allerlei verhalen over versnellingsbakken die niet naar je zin schakelen komt met zo'n zinnetje??
Het gaat er niet om wat ik als koper wil, maar wat vanuit de verkopende partij wordt gezien. Dat je als koper alles wil uitproberen hoef je mij niet uit te leggen nee. Mij is echter nog nooit een proefrit geweigerd. Het wordt me zelfs vaker aangeboden dan dat ik er om vraag. Ik vis echter ook in een geheel andere vijver. Een M550d met handbak bestaat niet. 17" ook niet. Handmatige airco ook niet. Navi business ook niet. De rest van de spielerei is bijna allemaal standaard. Wat valt daar nu écht uit te proberen ? Dat was nu net het punt dat ik wilde maken. En nogmaals: ik blijf het ook dom vinden van de verkoper. Maar toch vraag ik me af of het mij ook geweigerd zou worden. Het is uiteindelijk ook een spel dat je moet beheersen. Sommigen gaat dat wat beter af dan anderen.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 aug 2016, 07:45

Wat een gezwets en gezever. Juist een M550 moet je proefrijden om het verschil met een 535d te kunnen toetsen. Omdat er M op staat is het een niche auto gericht op liefhebbers en die weten aan de hand van voorwerk altijd wat ze kopen? Wat een klets.

En of de verkoper nu terecht de zwarte piet krijgt of dat de mogelijke klant er een groot aandeel in heeft: amper relevant. Als de verkoper, die de topic starter trof zo matig zijn werk doet, en daarmee een mogelijke deal voor een auto met knappe marge mist, in mijn verkoopteam zat, zou ie aan mij een slechte chef hebben ;-) Dat de verkoper zich niet in alle (on)mogelijke bochten moet wringen om elke willekeurige Jopie tevreden te stellen bijvoorbeeld door alles klaar te zetten voor een proefrit lijkt me helder, maar hij is in dit geval niet in staat geweest een mogelijke serieuze klant te onderscheiden van een proefrit bietser en dan ben je - zeker "in dit segment" - gevoeglijk een prutser.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2016, 08:06

FreudeamFahren schreef:Wat een gezwets en gezever. Juist een M550 moet je proefrijden om het verschil met een 535d te kunnen toetsen. Omdat er M op staat is het een niche auto gericht op liefhebbers en die weten aan de hand van voorwerk altijd wat ze kopen? Wat een klets.

En of de verkoper nu terecht de zwarte piet krijgt of dat de mogelijke klant er een groot aandeel in heeft: amper relevant. Als de verkoper, die de topic starter trof zo matig zijn werk doet, en daarmee een mogelijke deal voor een auto met knappe marge mist, in mijn verkoopteam zat, zou ie aan mij een slechte chef hebben ;-) Dat de verkoper zich niet in alle (on)mogelijke bochten moet wringen om elke willekeurige Jopie tevreden te stellen bijvoorbeeld door alles klaar te zetten voor een proefrit lijkt me helder, maar hij is in dit geval niet in staat geweest een mogelijke serieuze klant te onderscheiden van een proefrit bietser en dan ben je - zeker "in dit segment" - gevoeglijk een prutser.
Ook 'n mogelijk serieuze klant met alles erop in eraan, kan naar een verkoper een gedrag vertonen, dat een proefrit er gewoon niet in zit. Je leest nu maar één kant van 't verhaal. En er worden alweer aannames gemaakt. Een prospect/serieuze klant van een proefrit bietser onderscheiden. Ga er maar aan staan...ik zie 't in m'n eigen vak...
Máár óók een bietser/serieuze klant kan zich zó gedragen dat ie de proefrit aangeboden krijgt. Dat is de topicstarter gewoon niet gelukt. Punt. Dus nu de rollen even omgedraaid:)

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 aug 2016, 08:23

Je mist mijn punt. Die verkoper zit daar om auto's te verkopen. Zijn ambacht is de koper herkennen en zo goed bedienen dat hij tot koop over gaat, liefst vaker dan 1x. Daar is ie zo matig in geslaagd dat de potentiele klant een verhaal op internet post ipv de bank belt om de centen over te maken. Zelfs als de topic starter een lastige blijkt: dan nog moet die verkoper dat fixen. Daar is ie voor. Dat daar grenzen aan zijn snapt iedereen maar ik zie geen enkele aanleiding om te denken dat die grenzen in zicht zijn. Immers, de verkoper zegt alleen maar "eerst deal dan rijden" terwijl dat dus pertinent niet de vraag is die de koper stelt. Da's gewoon dom en kortzichtig.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2016, 08:31

FreudeamFahren schreef:Je mist mijn punt. Die verkoper zit daar om auto's te verkopen. Zijn ambacht is de koper herkennen en zo goed bedienen dat hij tot koop over gaat, liefst vaker dan 1x. Daar is ie zo matig in geslaagd dat de potentiele klant een verhaal op internet post ipv de bank belt om de centen over te maken. Zelfs als de topic starter een lastige blijkt: dan nog moet die verkoper dat fixen. Daar is ie voor. Dat daar grenzen aan zijn snapt iedereen maar ik zie geen enkele aanleiding om te denken dat die grenzen in zicht zijn. Immers, de verkoper zegt alleen maar "eerst deal dan rijden" terwijl dat dus pertinent niet de vraag is die de koper stelt. Da's gewoon dom en kortzichtig.
Nee, JIJ mist mijn punt :) Er is ook nog 'n inruiler begreep ik nu. Niet alles afdoen als 'hij zit daar om auto's te verkopen', hij zit daar ook om min op meer op 'hun manier zaken te doen' (en bij Ekris gebeurt nogal wat qua verkopen) Dit riekt naar Radar en Koning Klant. :lol:

Misschien is de topicstarter wel matig in communicatie etc. Niet alles van één kant belichten. Het is hun toko. Hun auto. De inruiler is er ook nog. En kan 't niet dan kan 't niet. Misschien later wel. Ik had 'm op den duur wel meegekregen. 100%. Ik werk zelf dagelijks met klanten en wat er voor door moet gaan...je hebt geen idee:)

http://www.forbes.com/sites/jaysondemer ... d11a3b37de" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bigthink.com/ideafeed/why-the-em ... ways-right" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Robin op 24 aug 2016, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2016, 08:33

Als een prospect al met 'n attitude binnenkomt heeft hij de strijd al verloren. Een verkoper is geen poppetje of 'n harlekijn...

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2016, 08:39

En wat te denken dat bij Van Ekris, een van de grootsten van NL, hun politiek altijd was, proefrijden, neem maar mee we zien wel, door misbruik daarvan, gedoe, criminialiteit, ergernis, tijdsverlies ze zijn overgegaan op dit systeem, eerst min of meer rond, daarna rijden. Neem me niet kwalijk, maar als de prospect de kont tegen de krib gooit op die manier, dan de verkoper toch ook? Wie betaalt bepaalt, maar als er nog niks betaald is..wat denkt 'n 'koper' dan wel, dat hij Jezus is ofzo? :D

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 aug 2016, 08:49

Ik snap jouw punt heel goed, maar zie dat totaal anders en hoef jou dus ook niet in mijn verkoopteam zie ik al wel :-) Agreeing to disagree. Overigens zijn mijn ervaringen met Ekris totaal andere, maar dat terzijde.

Robin

Bericht door Robin » 24 aug 2016, 09:25

FreudeamFahren schreef:Ik snap jouw punt heel goed, maar zie dat totaal anders en hoef jou dus ook niet in mijn verkoopteam zie ik al wel :-) Agreeing to disagree. Overigens zijn mijn ervaringen met Ekris totaal andere, maar dat terzijde.
FaF, ik in jouw verkoopteam? Jij hoeft helemaal niks. Punt. Naar de wc, en dat is dat:)

Ben eigen baas, geen pion.

Buiten dat meld je nu zelf dat 't bij Ekris wél goed kan gaan?
Nou dan. Zijn we er toch uit?:)

Jussi

Bericht door Jussi » 24 aug 2016, 09:42

Kijk. Ik zie een testrit met een dikke wagen als een courtesy. Ik ben nog jong, instap 3 serie, geen geschiedenis bij de dealer,etc. waardoor ik niet meteen als de doorsnee koper voor dat product overkom. De verkoper moet mij overtuigen van de wagen maar ik moet de verkoper even goed overtuigen dat ik geen testpiloot ben. Dat werkt gewoon naar beide kanten toe.
En zo doe ik ook mijn day to day business in mijn industrie. Als ik moest springen op elke RfP die zou binnenkomen, dan zou ik geen leven meer hebben. Je moet goed inschatten met wie je te maken hebt vooraleer je er dagen werk in gaat steken.
Freudeamfahren gelooft dat dat de verkoper zijn werk is, dat klopt, maar de koper moet ook gewoon zijn kaarten laten zien.

Afbeelding

Plaats reactie