Nutkees : BMW Z3 MCoupe GTR

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
328Ti

Re: Nutkees : BMW Z3 MCoupe GTR

Bericht door 328Ti » 21 feb 2015, 11:02

Nutkees schreef:Wel gemaild met de vorige eigenaar maar daar ga ik zeker niets mee opschieten. Hun kunnen altijd nog zeggen dat wij verkeerd om gegaan zijn met de bak etc etc.

Kortom: betalen en snel vergeten!!!

@dominique
Uitlaat gaan we nog ren demper monteren onder de bodem van de bijrijders positie. Dat moet lukken!
*knip*
Laatst gewijzigd door 328Ti op 21 feb 2015, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 11:13

Nutkees schreef:Vandaag bij Andre v/d Berg geweest van Racing Development. Kan niet anders zeggen dat hij behoorlijk veel verstand heeft van zijn vak en zijn werkplaats is helemaal prachtig!

Hele middag uitleg gekregen over versnellingsbakken en diffs en ondertussen werd de bak gedemonteerd, helaas met de conclusie dat 5 versnellingen van de 6 compleet naar zijn grootje zijn. Dogringen allemaal compleet naar de vernieling etc.

Oliepomp ook behoorlijke schade, net als het lager van de pinion.

Schade had bij de vorige eigenaar als bekend moeten zijn, immers krijg je niet dergelijke schade met een paar rondjes rijden. Maar goed daar koop ik natuurlijk niets voor.

Anyway, offerte wordt as we speak gemaakt dus na me eerste hartverzakking kan ik straks de volgende verwachten, want ik vermoed dat het wel over de 5K heen gaat qua kosten. :dood:
Was dat de conclusie van Andre dat dit niet in een paar rondjes gebeurd kan zijn?
Want ik weet wel dat als de onderbreking niet goed staat je hem echt binnen een paar keer schakelen compleet kan slopen, zeker bij flatshiften.

En inderdaad elk jaar laten reviseren.

Sodemo is een franse tuner, daar zou Andre ook wat van af moeten weten, anders moet je een ingang zien te vinden bij iemand die veelcontacten heeft met Benny rapers in belgie.

Maar als je sodemo spullen nodig hebt dan verwacht ik nog wel een aantal hartverzakkingen bij je.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 feb 2015, 13:56

Enige wat ik nog kan bedenken is dat als je gebruik maakt van een flat shift systeem je eigenlijk niet liften moet met het gas. Hewland zegt wel dat dat beter is, maar daarmee bedoelen ze icm een volledig handmatig systeem.

Wat de meesten doen met een dogbox zonder flatshift systeem, is een beetje kracht zetten tegen de pook, vervolgens even liften totdat de bak in de volgende versnelling valt, en vervolgens gas er op.

Dus je gebruikt eigenlijk dat moment dat de dogs heel even onbelast zijn.

Je moet weten dat een motor een veel hogere inertia heeft als een aandrijflijn. Als je het andersom doet, eerst het gas los en dan het schakelcommando geven. Dan valt het motorkoppel dus eerst terug en dan heb je kans dat de dogringen ook andersom belast worden door afremmen op de motor. In dat geval helpt die onstekings onderbreking sowieso niet.

Daarnaast, als je wilt schakelen terwijl je motor nog volle belasting draait, dan willen de dogs in de versnelling niet van elkaar. Maar als de situatie dus andersom is, bij reverse load, dan heb je alleen maar met de motorinternals te maken en dat krijg je waarschijnlijk wel voor elkaar. Die weerstand tegen de dogringen welke je normaal voelt is door het aandrijfkoppel.

Liften voor je opschakelt met een flat shift systeem kan dus ook schadelijk zijn voor de dogringen. Alleen of je er in een paar rondjes een bak mee sloopt?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2015, 13:59

best scary allemaal dat het zo precies komt, loopt dan aardig in de papieren als je elk jaar voor revisie oid moet.

zou er niet een andere bak achter kunnen? niet uit de dure race wereld maar bv bijna net zo snel maar wel meer onderhoudsvrij? en of heel ander systeem?

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 14:06

sequentiele bak moet altijd elk jaar voor revisie, juist om stukken te voorkomen.
Standaard revisie valt wel mee, dogringen en lagers en eens in de zoveel jaar een tandwiel.
Doe je dat niet dan gaan de kosten oplopen want dan sloop je gewoon alles.
vaak zijn 2e, 3e en 4e versnelling het eerste aan vervanging toe, ook logisch, die gebruik je het meeste.

Ook al staat alles goed afgesteld de ringen en tandwielen krijgen toch elke keer een grotere opdonder dan normaal met een pookje schakelen, ergens ook logisch toch, want uiteindelijk ram je hem er gewoon in (weliswaar als het goed staat net onbelast, maar dat is maar iets van 18/1000 van een sec.

Ook als staat die niet goed afgesteld duwt die hem gewoon in de versnelling, kijk maar eens hoe lang die poken vaak zijn, kwestie van kracht x arm, helaas kunnen daar de ringen en tandwielen slecht tegen.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2015, 14:32

kan er niet zo'n soort pdk systeem in? dan regelt de computer oid toch meer denk ik? (geen verstand van verders)
dus dan met flippers achter het stuur zeg maar, lijkt me wat vriendelijker voor de kar wellicht?
hoef je je handen ook niet meer van het stuur te halen om te schakelen.

zag idd net de foto van het interieur, gaat idd met zo'n lange ram handel, dat kan dan best 'ruig' gaan qua krachten er op.

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 14:35

pdk is dubbele koppeling en dus weer extra gewicht, en tegenwoordig heb je ook sequentieel met flippers, maar verder blijft het zoals verhaal erboven qua slijtage en krachten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 feb 2015, 16:54

Bij een transaxle bak heb je sowieso of schakelkabels/stangen of een hydraulisch systeem. Dat heb je trouwens ook als je bijvoorbeeld schakelflippers op zo'n Drenth bak zet, dan krijg je ook elektrische/hydraulische bediening.

Doet verder niks aan het systeem af, als jij aan een van de flippers trekt dan onderbreekt hij ook gewoon de ontsteking en beweegt hij de pook dmv een cylinder.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 feb 2015, 17:28

Als de bak straks weer in elkaar zit en de auto weer de baan op kan, dan is me duidelijk dat bij het warmdraaien je in elk geval de koppeling zal moeten gebruiken en pas wanneer je WOT kan dat je kan gaat flatshiften.

het komt inderdaad behoorlijk nauw dat je dus echt volgas moet hebben bij het schakelen en niet "per abuis" je gas even lift vlak voor het schakelen, dan gaat het spul snel stuk idd.

eerstvolgende keer testen maar extra goed opletten hierop.

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 17:40

eerste rondje rustig aan en gewoon koppelen met schakelen (zo deed ik het altijd), na eerste ronde je voet niet meer van het gas bij schakelen.

En ik weet niet wat voor merk bak het is, maar bij sadev hebben ze voor elke bak een pk/koppel limiet, ga je daar overheen is het onmogelijk om hem heel te houden.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 21 feb 2015, 18:05

@Luco

Hier gaat het om een Hewland NMT 6-speed transaxle bak.

Liefste draai ik de bak al warm als de auto op de airjacks staat, maar er zat geen lans bij om de fles op aan te sluiten en het is vrij lastig om aan dat type lans te komen helaas. Had al een andere nieuw besteld, maar dat bedrijf is net failliet gegaan, dus op zoek naar wat anders...... :slapen:

Misschien dat ik de eerste keren rijden beter alles nog even met de koppeling erbij kan doen, komt toch een hoop nieuwe informatie op mij af, gewoon een compleet andere ervaring dus wil niet de kans lopen dat ik straks zelf de bak weer kapot draai omdat ik niet compleet focus erop heb.

Door het gebruik van de koppeling kan ik er misschien eerst beter aan wennen en pas als de auto mij wat meer vertrouwt is, dat ik me dan op de flatshift ga focussen. Hoef ik niet alles tegelijk aan te leren :duck:

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 18:49

Misschien beter de aansluiting op de auto veranderen met een meer gangbaar merk, heb ik op de seat ook gedaan, is makkelijker.
Ik vond het tussen me oren zitten om plankgas te blijven geven, maar na drie rondjes ben je eraan gewend.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 21 feb 2015, 18:55

Je bedoeld qua ECU?

Ik zit me daarop nu te orienteren op KMS of DTA, maar hier en daar wat mensen gesproken te hebben neig ik meer naar DTA toe dan naar het KMS systeem. Ook schijnt DTA vaak beter overweg te kunnen met veel meer types sensoren en merken daarvan.

Ik wacht eerst even een paar reacties af, waaronder van Sodemo zelf. Dan beslissen wat te doen. Zat ook al te kijken naar Geartronics powershift optie. Dat zal compleet los komen te staan van de ecu en schijnt ook erg goed te werken.....

Neemt niet weg dat ik dan nog steeds voor elkaar moet zien te krijgen dat ik bij de instellingen van de huidige ECU kan komen.

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 19:05

Nee ik bedoelde de aansluiting op de auto voor de airjacks.
Op de seat zat ook een ongangbaar duur type, was nog waardeloos ook :lol:

Qua ecu en bak zou ik eens contact opnemen met JR, of erik albersma, die hebben ook contacten met een bedrijf die evt flippers op je stuur kunnen zetten met de daarbij behorende apparatuur, met flippers lijdt het iets minder omdat dat optimaal geregeld kan worden en de kracht en snelheid van schakelen altijd hetzelfde is.

Veel mensen die pas sequentieel schakel doen het te zacht, je moet gewoon als een verrekte mongool aan die pook trekken.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 21 feb 2015, 19:16

Dat als een mongool aan me pook trekken dat komt wel
Goed luco!

Erik al gesproken natuurlijk. Die komt eerdaags even langs.

Luco

Bericht door Luco » 21 feb 2015, 19:21

Niet die pook Kees :tooth:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 21 feb 2015, 19:22

:mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 feb 2015, 21:02