Oldtimer BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Knot

Re: Oldtimer BMW

Bericht door Knot » 21 nov 2014, 12:38

Hoe zit dat met een E28... mag je dan dec/jan/feb niet rijden maar moet ie ook nog eens op eigen terrein/garage staan gestald?

Als je zo'n hok koopt mag je m in die 3 maanden dus ook niet over de weg naar huis rijden?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 nov 2014, 12:56

Lijkt mij dat hij niet thuis hoeft te staan. Mijn BoxsterS staat geschorst in een schuur in een andere plaats. Ik mag er idd niet in rijden, ook niet van stalling aar huis. Beetje van hetzelfde, toch?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 21 nov 2014, 13:54

Je mag geen gebruik maken van de openbare weg, tenzij je naar de APK moet.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 nov 2014, 14:34

Knot schreef:Hoe zit dat met een E28... mag je dan dec/jan/feb niet rijden maar moet ie ook nog eens op eigen terrein/garage staan gestald?

Als je zo'n hok koopt mag je m in die 3 maanden dus ook niet over de weg naar huis rijden?
Dat klopt! De mijne staat ook in m'n box!
Aankomende week nog even helemaal wassen. Dan kan ik 'm in het voorjaar (jan/feb) eens even lekker op m'n dooie gemakje poetsen.

Arthur

Bericht door Arthur » 21 nov 2014, 14:54

En volgens mij moet je daar melding van maken? Iig een afspraak kunnen tonen.
EvdP schreef:Je mag geen gebruik maken van de openbare weg, tenzij je naar de APK moet.

Tim N

Bericht door Tim N » 21 nov 2014, 18:01

Schorsing is toch niet noodzakelijk?

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 nov 2014, 18:05

Een ongelofelijk infantiele regeling.

Ik ben erg benieuwd hoe de BD-RDW reageert als ik mijn T3 uit 1983 continu in gebruik wil laten treden. Of is daar inmiddels al een handlichting voor gevonden? (volle pond betalen?)

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 nov 2014, 18:06

Tim N schreef:Schorsing is toch niet noodzakelijk?
Volgens mij ook niet, die kosten zijn bijna gelijk aan WB voor sommige auto,s.

Arthur

Bericht door Arthur » 21 nov 2014, 18:14

Nee, lijkt mij ook niet. Als Tim refereert aan mijn reactie dan was die alleen om aan te geven wat daar de regels bij zijn. Ik vermoed dat dat voor oldtimers ook opgaat. Dus niet rijden maar stallen mag natuurlijk overal.

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 nov 2014, 18:15

Arthur schreef:En volgens mij moet je daar melding van maken? Iig een afspraak kunnen tonen.
EvdP schreef:Je mag geen gebruik maken van de openbare weg, tenzij je naar de APK moet.
Ja, aardig arbitrair en geheimzinnig. Laatst opgezocht en opgevraagd bij RDW. Deze regeling is trouwens niet anders dan bij reguliere, courante auto,s.

Komt erop neer dat je:
1. voertuig WA verzekerd moet zijn
2. er goed aan doet om alvorens de auto APK zo goed mogelijk voor elkaar te hebben voordat je de openbare weg op gaat
3. een mondelinge - of beter - een schriftelijke afspraak maken met APK keurstation die je bij evt. aanhouding kan overhandigen
4. afstand wordt niets over gezegd: kortom, als je een APK afspraak maakt bij een APK keurstation in Maastricht en je woont in Groningen, Mag je hypothetisch die afstand in 1 dag pendelen met een geschorste, verzekerde, maar APK verlopen auto :gek:

Wat betreft punt 2: als je een verkeersongeluk maakt en het ongeluk is te herleiden aan APK afkeur ( bv draagarm die knapt) keert de verzekeraar onherroepelijk NIET uit. Andersom: je kan het hele jaar doorrijden zonder WB te betalen, maakt de verzekeraar niet uit. Dat is namelijk een economisch delict wat tussen bestuurder en CJIB is

Mooi land hé....
Laatst gewijzigd door 328Ti op 21 nov 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 nov 2014, 18:16

Arthur schreef:Nee, lijkt mij ook niet. Als Tim refereert aan mijn reactie dan was die alleen om aan te geven wat daar de regels bij zijn. Ik vermoed dat dat voor oldtimers ook opgaat. Dus niet rijden maar stallen mag natuurlijk overal.
Doorrijden is dan dus een "alleen" een economisch delict. Wat een pesterij zeg

EvdP

Bericht door EvdP » 21 nov 2014, 20:19

328Ti schreef:Een ongelofelijk infantiele regeling.

Ik ben erg benieuwd hoe de BD-RDW reageert als ik mijn T3 uit 1983 continu in gebruik wil laten treden. Of is daar inmiddels al een handlichting voor gevonden? (volle pond betalen?)
Je hebt de keus uit twee regelingen, normaal tarief of kwart tarief. Met een diesel of LPG auto kom je niet in aanmerking voor het kwart tarief. Als je een benzine auto hebt moet je kiezen uit normaaltarief of kwart tarief. Kwart tarief is maximaal 120 euro. Je betaald voor het hele jaar en mag in de maanden december, januari en februari geen gebruik maken van de openbare weg.

Dus als je het hele jaar wilt rijden betaal je gewoon volledige wegenbelasting.

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2014, 20:48

Maar mag ie dan wel dec/jan/feb op de parkeerplaats staan in de woonwijk???

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2014, 21:01

En kan ik m anders niet eerst voor de volle mep op naam van Nienke rijden en dan 1 maart overschrijven en in de overgangsregeling nemen voor 120 per jaar om zo toch in de winter te kunnen rijden?

Joy

Bericht door Joy » 21 nov 2014, 21:07

Nee, de auto moet op eigen terrein staan.
Houders van een oldtimer die gebruikmaken van de overgangsregeling mogen in de maanden januari, februari en december geen gebruik maken van de openbare weg. Dit houdt in dat die voertuigen zich in die periode niet op de openbare weg mogen bevinden en daar dus ook niet op mogen parkeren. De Belastingdienst zal in die periode de kentekens van de desbetreffende oldtimers matchen met de voertuigpassagegegevens waarover de dienst beschikt. Als blijkt dat deze oldtimers in die periode toch gebruik hebben gemaakt van de weg, dan ontvangen de houders van die oldtimers een verzuimboete die kan oplopen tot maximaal € 4920 (het maximum dat geldt ingevolge artikel 67c van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR)). Bovendien zullen ze dan ook het normale MRB-tarief moeten betalen.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 21 nov 2014, 21:57

Knot schreef:En kan ik m anders niet eerst voor de volle mep op naam van Nienke rijden en dan 1 maart overschrijven en in de overgangsregeling nemen voor 120 per jaar om zo toch in de winter te kunnen rijden?
Nee, je kan 1x per jaar de keuze wijzigen. En bij overschrijven neem je de keuze van de vorige eigenaar over.

Knot

Bericht door Knot » 21 nov 2014, 22:17

Hmmz dus je moet dan per 1 januari altijd (eventueel) je keuze wijzigen?

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit ding zat ik naar te kijken, beetje werk aan, wel nette 525i 150pk met 3spaaks stuurtje.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 21 nov 2014, 22:23

Ha, die Drivers;
Joy schreef:Nee, de auto moet op eigen terrein staan.
Houders van een oldtimer die gebruikmaken van de overgangsregeling mogen in de maanden januari, februari en december geen gebruik maken van de openbare weg. Dit houdt in dat die voertuigen zich in die periode niet op de openbare weg mogen bevinden en daar dus ook niet op mogen parkeren. De Belastingdienst zal in die periode de kentekens van de desbetreffende oldtimers matchen met de voertuigpassagegegevens waarover de dienst beschikt. Als blijkt dat deze oldtimers in die periode toch gebruik hebben gemaakt van de weg, dan ontvangen de houders van die oldtimers een verzuimboete die kan oplopen tot maximaal € 4920 (het maximum dat geldt ingevolge artikel 67c van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR)). Bovendien zullen ze dan ook het normale MRB-tarief moeten betalen.
Hou rekening mee wat er precies onder openbare weg wordt verstaan. Een garagepad bijvoorbeeld dat vrij toegankelijk is voor bijvoorbeeld de postbode zou in de APV best wel eens als openbare weg kunnen gelden.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 nov 2014, 22:43

Joël D. schreef:
Knot schreef:En kan ik m anders niet eerst voor de volle mep op naam van Nienke rijden en dan 1 maart overschrijven en in de overgangsregeling nemen voor 120 per jaar om zo toch in de winter te kunnen rijden?
Nee, je kan 1x per jaar de keuze wijzigen. En bij overschrijven neem je de keuze van de vorige eigenaar over.
Euh, nee hoor.
Toen ik de mijne kocht was t online formuliertje invullen voor kwarttarief. (Vorige eigenaar gebruikte m dagelijks.)
Betalen en klaar. Anders kan je ook kiezen voor kwarttarief, dan verkopen en dan zou de volgende eigenaar alleen daar maar voor kunnen kiezen.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 nov 2014, 23:54

Knot schreef:Hmmz dus je moet dan per 1 januari altijd (eventueel) je keuze wijzigen?

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|as" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit ding zat ik naar te kijken, beetje werk aan, wel nette 525i 150pk met 3spaaks stuurtje.
zo, die ziet er zo op de foto's nog schier uit, helemaal voor dat geld :D

328Ti

Bericht door 328Ti » 22 nov 2014, 01:46

EvdP schreef:
328Ti schreef:Een ongelofelijk infantiele regeling.

Je hebt de keus uit twee regelingen, normaal tarief of kwart tarief. Met een diesel of LPG auto kom je niet in aanmerking voor het kwart tarief. Als je een benzine auto hebt moet je kiezen uit normaaltarief of kwart tarief. Kwart tarief is maximaal 120 euro. Je betaald voor het hele jaar en mag in de maanden december, januari en februari geen gebruik maken van de openbare weg.

Dus als je het hele jaar wilt rijden betaal je gewoon volledige wegenbelasting.
ahh, dat was het ja.. thnx

EvdP

Bericht door EvdP » 22 nov 2014, 09:49

Knot schreef:Hmmz dus je moet dan per 1 januari altijd (eventueel) je keuze wijzigen?

Als je een E28 wil dan wel met minimaal een M30 (zoals de 525i). Dat is de leukste combinatie. Ik heb twee 528i's gehad en dat rijdt prima.

Knot

Bericht door Knot » 22 nov 2014, 11:17

Dat dacht ik inderdaad ook, 525i 150pk of 528i 174pk (zoiets)..

Dit ding lijkt goed, ben alleen benieuwd naar closeups van de lak van de motorkap/koffereksel en de roest aan de schermen.

Blijft altijd vreemd, er staat dat er nieuwe schermen bij zitten... zet die er dan zelf ff op!!

EvdP

Bericht door EvdP » 22 nov 2014, 12:11

2.8 is 184 pk. Maar in deze prijsklasse vind je ze niet roestvrij. En ga er maar van uit dat er roest aan zit, want roesten kan de E28 wel. Het is dan ook geen nieuwe auto.

ErikS

Bericht door ErikS » 22 nov 2014, 12:56

De mijne is ook niet roestvrij.
En die is 4 jaar geleden 'gerestaureerd'..........

Plaats reactie