Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 15:04

Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.


1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Bericht door wjn » 16 dec 2006, 16:01

Rico v Velzen schreef:Even een nieuwe topic geopend omdat het 335i coupe draadje wel heel erg off topic aan het worden is. En ik het onderwerp wel een nieuwe topic waardig vind. De aanleiding is onderstaande qoute van Niels ///M3.
///M3 schreef: @ Rico.....wat is nou je grootste weerstand tegen V8 motoren. Ik ken de V8 in de e39 redelijk goed...een echt heerlijke motor om mee te rijden...?
Dit topic gaat ook al snel off-topic ;)
Rico v Velzen schreef:Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ?
Je zegt het zelf al, status is het woord. Waarom een V10 in de M5?
Rico v Velzen schreef: Maar dat overtuigd mij niet van de voordelen van een 8 cylinder motor. M.I. een overbodige motorconfiguratie en dan helemaal in auto's als de A4, 3 serie of een C klasse. BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.
Je kunt dan ook stellen dat alles met meer dan 4 cylinders of meer dan 100pk overbodige motorconfiguratie's zijn.
Met 100pk kun je lekker mee in het huidige verkeer en je kunt ook 180+ halen. Wat wil je nog meer? ;)
Rico v Velzen schreef: Heeft een V8 een mooiere loop dan een V6 of 6 in lijn ? De 6 in lijn in de 325i touring heeft al zo'n mooie uitgebalanceerde loop dat het lijkt alsof het niet beter kan. En hoeveel meer zuipt een V8 wel niet tov een 6 cylinder ?
Verwaarloosbaar meer bij vergelijkbare vermogens/inhoud.

Conclusie:
Koop gewoon wat je leuk vind. Niemand is verplicht een V8 te kopen.

Gebruikersavatar
david
Berichten: 292
Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36

Bericht door david » 16 dec 2006, 16:10

straks komt er het er nog een keer op neer dat een v8 voor pussies is :wink:

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 16 dec 2006, 16:29

Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.


1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
golf r32..

aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld


lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg


:wink:

Robin
Berichten: 55181
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 16 dec 2006, 16:33

david schreef:straks komt er het er nog een keer op neer dat een v8 voor pussies is :wink:
idd LOL :P

Dit gaat helemaal nergens over. Ongelovelijk.

En niemand verplicht een persoon een E90/92 M3 V8 te kopen inderdaad. Niemand. Gelukkig maar. Lekker rond blijven tuffen tot in de eeuwigheid in je E46 M3 Rico :D

Een 335i is ECHT maar dan ook ECHT minder sportief qua beleving. Wel net zo snel in alles(ook bochten) maar heeft SERIEUS niet de M3 beleving, ook al klap ik er 150 chip pk's bij in. Ik denk dat de E90/M3 V8 wel weer 'beleving' geeft zoals een M dat geeft.

Als iemand anders hier marketing in ziet beginnen we gewoon weer van voren af aan. Forum moet levendig blijven toch? :P

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 16 dec 2006, 17:20

lol

V8 is niets mis mee. BMW maakt er ongetwijfeld een mooi blokje van. Niet zo'n USA agregaat. Andre vind het niks maar die vergelijkt hem ook met een GTR v8. Dan is de m3 idd een boot. Paar zeilen erop en gaan. Ik vermoed dat de E90/92 rondjes om de e46 heen jankt.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 16 dec 2006, 17:24

Robin schreef:Rico neem straks eerst een kop koffie , want het 330i vs M6 mag je me wel eens IRL uitleggen, hier heeft 't geen zin en gaat 't helemaal nergens over.
Zijn gemiddeld genomen ook 8-cylinders per auto. :)

(Blijf het een leuk topic vinden om te lezen / volgen.)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 16 dec 2006, 19:25

wimwerf schreef:
Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.


1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
golf r32..

aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld


lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg


:wink:
Das niet eerlijk Wim, jij hebt zeker de gegevens van de R32 gebruikt bij wegmisbruikers die zal wel gestript zijn :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 22:17

Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2006, 22:26

Dat zelfde kan je je voor een I6 afvragen natuurlijk.

Een V8 hoeft an sich trouwens niet veel meer te verbruiken als een 6 cilinder. Tis maar net hoe je er mee rijd.

Gebruikersavatar
ClioV6
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:27
Locatie: Den-Haag

Bericht door ClioV6 » 16 dec 2006, 22:44

Rico v Velzen schreef:Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.
Iedereen die zoiets overweegt ? Bijvoorbeeld: http://www.marcos-eng.com/s3/tso-gt2.html
Zo'n auto koop je op gevoel, niet om de prijs van een litertje peut ;)

Tom
Berichten: 22275
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 dec 2006, 23:01

Rico v Velzen schreef:Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.
Ligt er maar net aan hoeveel geld je wilt uitgeven aan je auto. Als je meer te besteden hebt, dan maakt aanschaf, onderhoud en verbruik ook niet uit. Als ik de knaken had om bijv. een Corvette Z06 te rijden en daarbij gewoon te kunnen leven deed ik het wel.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 dec 2006, 23:36

Tom je zou zo je 330i kunnen inruilen op een E39 M5 van een paar jaar oud. Zie het een beetje in deze verhouding. is het dan nog een afweging?

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 17 dec 2006, 01:08

Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 dec 2006, 01:31

Daniel schreef:Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.
En ik doe met mijn V6 ongeveer 1 op 9, 1 op 8 bij normaal rijden incl. stadsverkeer. Bij cruisen gebruik ik minder, bij trappen uiteraard veel meer.

Snap het punt van zuinigheid van de 8- t.o.v. een 6-cylinder dus ook niet.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 17 dec 2006, 01:39

Om dan maar met de deur in huis te vallen, ik rij 1 op 7 met mijn 4 cilinder :lol:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 17 dec 2006, 10:28

Rico v Velzen schreef:Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.

Ik hoef niet perse een auto met een 8 cilindersmotor...wel 8 liter!

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 17 dec 2006, 13:31

Daniel schreef:Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.
Die 1 op 12 haal ik ook alleen tijdens langere ritten met een redelijk beschaafd tempo. Met het sportievere werk op binnenweggetjes gaat het verbruik snel richting 1:9-1:8.

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 17 dec 2006, 16:08

Maybe word de e90 v8 wel zuiniger dan de e46 M3. E36 320i zuipt voor zover ik weet ook altijd minimaal net zoveel als een 325i.

Nu hebben we alle nadelen gehad van de M3 V8. Alleen het gewicht is idd nadeliger. Maar das evolutie. Hoort er nou eenmaal bij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2006, 17:35

Hoeft niet... S50 en S54 is volgens mij gietijzer. Als ze bij de V8 met alu of magnesium uitkomen kan hij zelfs lichter worden.

Wisten jullie dat een Corvette V8 lichter is als een BMW M I6? :)

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 17 dec 2006, 19:31

Bert ///M3 schreef:Hoeft niet... S50 en S54 is volgens mij gietijzer. Als ze bij de V8 met alu of magnesium uitkomen kan hij zelfs lichter worden.
Correct. En dit geld ook for the Alpina M54 versie zoals gebruikt vor de 3.3 en 3.4 motoren. Gietijzer is stijver en werkt minder als aluminium. Daar komt bij dat gietijzer altijd te bewerken is en lichtmetaal niet. Als de coating van een lichtmetalen blok beschadigd is, kun je deze weggooien. Een gietijzeren blok kun je reviseren en weer gebruiken.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 17 dec 2006, 19:41

wimwerf schreef:
Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.


1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
golf r32..

aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld


lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg


:wink:
RDW van onze handgeschakelde 'kale' r32 zegt:

Handelsbenaming GOLF; R32 4MOTION 184 KW
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 3189 cm3
Vermogen 184 KW
Aantal zitplaatsen 5
Massa leeg voertuig 1.516 kg
Toegestane Maximum massa voertuig 2.080 kg

Zonder extra's als die optionele stoelen, navigatie of dsg versnellingsbak...
En dat gewicht merk je toch wel vrij nadrukkelijk bij sportief rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 dec 2006, 20:31

Heb ik het toch bij het goede eind.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 17 dec 2006, 21:11

1470kg is trouwens best ligt Rico voor jou M3, de mijne weegt 1490kg volgens de laatste meeting bij de invoering.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 dec 2006, 21:51

1470 is zonder benzine enz. Meesten zitten afgetankt rond de 1580 KG.

E36 M3 staat meestal voor 1425 KG op kenteken maar weegt in de praktijk ook zo'n 1500 KG.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten