Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?
Dit topic gaat ook al snel off-topicRico v Velzen schreef:Even een nieuwe topic geopend omdat het 335i coupe draadje wel heel erg off topic aan het worden is. En ik het onderwerp wel een nieuwe topic waardig vind. De aanleiding is onderstaande qoute van Niels ///M3.
///M3 schreef: @ Rico.....wat is nou je grootste weerstand tegen V8 motoren. Ik ken de V8 in de e39 redelijk goed...een echt heerlijke motor om mee te rijden...?

Je zegt het zelf al, status is het woord. Waarom een V10 in de M5?Rico v Velzen schreef:Het gaat dus over de nieuwe V8 in de aankomende M3. Wat is eigenlijk de meerwaarde van een V8 ? Heeft een M3 een V8 nodig ? Waarvoor dan ? Voor meer snelheid voor meer vermogen voor meer status mischien ?
Je kunt dan ook stellen dat alles met meer dan 4 cylinders of meer dan 100pk overbodige motorconfiguratie's zijn.Rico v Velzen schreef: Maar dat overtuigd mij niet van de voordelen van een 8 cylinder motor. M.I. een overbodige motorconfiguratie en dan helemaal in auto's als de A4, 3 serie of een C klasse. BMW heeft 2 turbootjes op een 6 in lijn geschroefd en de motor is in alles beter dan een V8.
Met 100pk kun je lekker mee in het huidige verkeer en je kunt ook 180+ halen. Wat wil je nog meer?

Verwaarloosbaar meer bij vergelijkbare vermogens/inhoud.Rico v Velzen schreef: Heeft een V8 een mooiere loop dan een V6 of 6 in lijn ? De 6 in lijn in de 325i touring heeft al zo'n mooie uitgebalanceerde loop dat het lijkt alsof het niet beter kan. En hoeveel meer zuipt een V8 wel niet tov een 6 cylinder ?
Conclusie:
Koop gewoon wat je leuk vind. Niemand is verplicht een V8 te kopen.
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
golf r32..Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.
1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg

-
- Berichten: 55181
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
idd LOLdavid schreef:straks komt er het er nog een keer op neer dat een v8 voor pussies is

Dit gaat helemaal nergens over. Ongelovelijk.
En niemand verplicht een persoon een E90/92 M3 V8 te kopen inderdaad. Niemand. Gelukkig maar. Lekker rond blijven tuffen tot in de eeuwigheid in je E46 M3 Rico

Een 335i is ECHT maar dan ook ECHT minder sportief qua beleving. Wel net zo snel in alles(ook bochten) maar heeft SERIEUS niet de M3 beleving, ook al klap ik er 150 chip pk's bij in. Ik denk dat de E90/M3 V8 wel weer 'beleving' geeft zoals een M dat geeft.
Als iemand anders hier marketing in ziet beginnen we gewoon weer van voren af aan. Forum moet levendig blijven toch?

- Remy
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Das niet eerlijk Wim, jij hebt zeker de gegevens van de R32 gebruikt bij wegmisbruikers die zal wel gestript zijnwimwerf schreef:golf r32..Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.
1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- ClioV6
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:27
- Locatie: Den-Haag
Iedereen die zoiets overweegt ? Bijvoorbeeld: http://www.marcos-eng.com/s3/tso-gt2.htmlRico v Velzen schreef:Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.
Zo'n auto koop je op gevoel, niet om de prijs van een litertje peut

-
- Berichten: 22275
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ligt er maar net aan hoeveel geld je wilt uitgeven aan je auto. Als je meer te besteden hebt, dan maakt aanschaf, onderhoud en verbruik ook niet uit. Als ik de knaken had om bijv. een Corvette Z06 te rijden en daarbij gewoon te kunnen leven deed ik het wel.Rico v Velzen schreef:Laten we de M3 even voor wat het is. en het hebben over V8'EN in het algemeen. wie zou zo een auto met een V8 kopen? en dan mee genomen zaken als extra brandstof hogere kosten extra afschrijving ed.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
En ik doe met mijn V6 ongeveer 1 op 9, 1 op 8 bij normaal rijden incl. stadsverkeer. Bij cruisen gebruik ik minder, bij trappen uiteraard veel meer.Daniel schreef:Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.
Snap het punt van zuinigheid van de 8- t.o.v. een 6-cylinder dus ook niet.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Die 1 op 12 haal ik ook alleen tijdens langere ritten met een redelijk beschaafd tempo. Met het sportievere werk op binnenweggetjes gaat het verbruik snel richting 1:9-1:8.Daniel schreef:Met een beetje een conservatieve rechtervoet haal ik met mijn V8 de 1 op 10 wel. Gemiddeld met nogal wat stadverkeer ongeveer 1 op 9. Pas als je lomp gaat trappen kom je in de richting van 1 op 6. Ik weet dat Femme met zijn Roadster S ongeveer 1 op 12 haalt maar de Alpina blokken staan dan ook bekend om hun zuinigheid. Zo groot is het verschil qua verbruik imho dus niet.
- Remy
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Correct. En dit geld ook for the Alpina M54 versie zoals gebruikt vor de 3.3 en 3.4 motoren. Gietijzer is stijver en werkt minder als aluminium. Daar komt bij dat gietijzer altijd te bewerken is en lichtmetaal niet. Als de coating van een lichtmetalen blok beschadigd is, kun je deze weggooien. Een gietijzeren blok kun je reviseren en weer gebruiken.Bert ///M3 schreef:Hoeft niet... S50 en S54 is volgens mij gietijzer. Als ze bij de V8 met alu of magnesium uitkomen kan hij zelfs lichter worden.
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
RDW van onze handgeschakelde 'kale' r32 zegt:wimwerf schreef:golf r32..Rico v Velzen schreef:Martijn de e46 M3 zit voor mij ook echt op de grens voor wat betreft sportief acceptabel aanvoelende auto. Lichter is altijd beter, maar zeker niet zwaarder.
1470 kilo weegt de M3 een Golf R32 of A3 3.2 v6 zijn zwaarder.
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3189 cm3
boring x slag 84,0 x 95,9 mm
compressieverh. 10,9:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
6300tpm
max. koppel 320 Nm
2500tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
klepbediening dohc
turbo nee
katalysator geregeld
lengte 4,25 m
breedte 1,76 m
hoogte 1,46 m
wielbasis 2,58 m
spoorbreedte voor 1,53 m
spoorbreedte achter 1,52 m
massa leeg 1463 kg
max. toelaatbare massa 2070 kg
laadvermogen 607 kg
Handelsbenaming GOLF; R32 4MOTION 184 KW
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 3189 cm3
Vermogen 184 KW
Aantal zitplaatsen 5
Massa leeg voertuig 1.516 kg
Toegestane Maximum massa voertuig 2.080 kg
Zonder extra's als die optionele stoelen, navigatie of dsg versnellingsbak...
En dat gewicht merk je toch wel vrij nadrukkelijk bij sportief rijden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten