Wat is dat toch met die 1 serie ??
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik heb een tijdje in de 120d gereden. Ik miste 100pk en het geluid. Ik heb kort in Rico's 130i gereden. Ik kwam uit een M3/S3/GTT en heb nu een 335i na een 330i. Ken verschillende snelle auto's een beetje, waaronder bijv een Clio V6 II.
De 130i is de koning op hatchgebied, stuurgevoel, gasresponse, remmen, Fahrfreude, en da's wat IK wil. Dat ie niet sneller is op sommige momenten dan fwds. Zal/kan ook aan de bestuurders liggen. Met LSD zoals die van Andre:Uitmuntend.
Nogmaals ik ken genoeg andere auto's in die klasse, en dan(buiten de looks) steekt de 130i en ook 120d er in de som der goeie dingen er met kop en schouders boven uit voor mij. We zijn hier geen gemiddelde Nederlandse automobilisten toch?
De 130i is de koning op hatchgebied, stuurgevoel, gasresponse, remmen, Fahrfreude, en da's wat IK wil. Dat ie niet sneller is op sommige momenten dan fwds. Zal/kan ook aan de bestuurders liggen. Met LSD zoals die van Andre:Uitmuntend.
Nogmaals ik ken genoeg andere auto's in die klasse, en dan(buiten de looks) steekt de 130i en ook 120d er in de som der goeie dingen er met kop en schouders boven uit voor mij. We zijn hier geen gemiddelde Nederlandse automobilisten toch?
-
Kopen jullie toch die mazda of vw of een andere fwd er die 0.5 sec sneller is op een circuit.
Ik weet dat een 130i met een paar tweaks gigantisch beter kan worden gemaakt dan standaard. Dan is het een hele potente auto waar je je boodschappen mee kan halen een driftje kan zetten en hij schuwt het circuit niet. Hij valt niet op in dagelijks verkeer en heeft geen dikke afschrijving zoals op zijn grotere broers en M etjes. Voor mij de perfecte entertainer.
En geef mij nu eens andere auto die nieuw te koop is die bovenstaande bied voor het geld wat ie kost.
Pak een 120d die krijg 177pk volgend jaar en zet er daar een sper onder en je rijdt nog zuinig ook. Het sturen van de 120d is ook super. En een lekkere entertainer. Ik kan mij echt niet meer vermaken in een FWD al is ie 5 sec per ronde sneller op een circuit.
ik zou dus ook nooit aan de clio cup mee willen doen tenzij het betaald wordt voor me. Maar ik zou er nog geen knaak eigen geld voor over hebben.
Zowel een straat auto als race auto moet me kunnen entertainen en doet zowel een fwd als een 1500 plus kg rwd niet meer.
Ik weet dat een 130i met een paar tweaks gigantisch beter kan worden gemaakt dan standaard. Dan is het een hele potente auto waar je je boodschappen mee kan halen een driftje kan zetten en hij schuwt het circuit niet. Hij valt niet op in dagelijks verkeer en heeft geen dikke afschrijving zoals op zijn grotere broers en M etjes. Voor mij de perfecte entertainer.
En geef mij nu eens andere auto die nieuw te koop is die bovenstaande bied voor het geld wat ie kost.
Pak een 120d die krijg 177pk volgend jaar en zet er daar een sper onder en je rijdt nog zuinig ook. Het sturen van de 120d is ook super. En een lekkere entertainer. Ik kan mij echt niet meer vermaken in een FWD al is ie 5 sec per ronde sneller op een circuit.
ik zou dus ook nooit aan de clio cup mee willen doen tenzij het betaald wordt voor me. Maar ik zou er nog geen knaak eigen geld voor over hebben.
Zowel een straat auto als race auto moet me kunnen entertainen en doet zowel een fwd als een 1500 plus kg rwd niet meer.
- ClioV6
Geheel mee eens.Robin schreef:...
De 130i is de koning op hatchgebied, stuurgevoel, gasresponse, remmen, Fahrfreude, en da's wat IK wil. Dat ie niet sneller is op sommige momenten dan fwds. Zal/kan ook aan de bestuurders liggen. Met LSD zoals die van Andre: Uitmuntend.
Nogmaals ik ken genoeg andere auto's in die klasse, en dan(buiten de looks) steekt de 130i en ook 120d er in de som der goeie dingen er met kop en schouders boven uit voor mij. ...
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Wat weegt een 130i? 1400kilo toch? is ook best zwaar voor een hot hatch..Zowel een straat auto als race auto moet me kunnen entertainen en doet zowel een fwd als een 1500 plus kg rwd niet meer.
Sorry maar ik vond er niks aan die proefrit in een 130i, okay, heb er geen rondje op het circuit meegereden.. maar je heb maar weinig sensaties in die 130i alleen het driften is leuk.. maar dat is ook alles

Laatst gewijzigd door Hans R op 21 dec 2006, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat doe we ook wel hoor, wees maar niet bang.Andre schreef:Kopen jullie toch die mazda of vw of een andere fwd er die 0.5 sec sneller is op een circuit.
Je hoeft het er niet steeds in te prenten, we weten je voorkeur nu wel.
Dat van dat circuit boeit ook niet want de meesten rijden daar toch niet.
Er zijn mensen die wel plezier aan een andere auto kunnen hebben dan aan een 130i met "Dre-goodies".
Dat dat er bij jou niet ingaat, jammer.
Maar je valt in herhaling.
Laat iemand rustig zo'n Mazda kopen, hij kan of wil misschien helemaal geen 130i kopen.
Vind je dat erg?
Zelfde geldt voor de nieuwe M3.
Vind je ook niets en anderen weer wel, ook daar val je steeds in herhaling.
Leven en laten leven, Andre.
We zitten niet allemaal op jouw niveau, qua autorijden.
Dus er zijn er die zich vermaken met een FWD...

- ClioV6
Voorkeur of niet, in een Mazda wil je toch nog niet dood gevonden worden...Arthur schreef:Dat doe we ook wel hoor, wees maar niet bang.Andre schreef:Kopen jullie toch die mazda of vw of een andere fwd er die 0.5 sec sneller is op een circuit.
Je hoeft het er niet steeds in te prenten, we weten je voorkeur nu wel.
....
- Arthur
't Gaat mij alleen ff om het id.
Wat je merk voorkeur is maakt mij niet uit.
Maar als Mazda een 3 uitbrengt met 280pk en 2.3 turbomotor is mijn interesse gewekt.
Net zozeer als BMW komt met een 1-serie met 3.0 motor en 272pk.
Er zijn ook merken die mij niets doen, maar dat is hier even het punt niet.
Wat je merk voorkeur is maakt mij niet uit.
Maar als Mazda een 3 uitbrengt met 280pk en 2.3 turbomotor is mijn interesse gewekt.
Net zozeer als BMW komt met een 1-serie met 3.0 motor en 272pk.
Er zijn ook merken die mij niets doen, maar dat is hier even het punt niet.
-
Wat ik even heel simpel wil schetsen is dit.
Het rijden is me niet aangeboren maar het is gegroeit.
Ik heb ook fwd gehad. Heb me er vroeger zeker mee vermaakt. Maar ik ben er uit gegroeit zullen we maar zeggen. Denk dat je robin ook niet meer in fwd krijgt terwijl dat nou niet een racer cq drifter is. En zo kan ik er nog wel een paar.
Velen vinden een rwd te duur in aanschaf zeker een bmw. En ja de keus in fwd is veel groter wat niet 130i of 350z geld kost.
Stel je voor dat elke auto die te koop staat dat je keuze had in rwd of fwd zonder meerprijs. Dan weet ik zeker dat op een forum als driving fun 90 procent voor een rwd zou kiezen ondanks dat ze geen racers of drifters zijn. Maar het is meestal het prijskaartje wat men tegenhoud. Waarom meer betalen voor rwd wat ik misschien toch niet nodig ben. Totdat je een betere rijder wordt en dan zul je het missen. Moeilijk nu moeilijk te begrijpen. Maar die tijd komt vanzelf.
Het rijden is me niet aangeboren maar het is gegroeit.
Ik heb ook fwd gehad. Heb me er vroeger zeker mee vermaakt. Maar ik ben er uit gegroeit zullen we maar zeggen. Denk dat je robin ook niet meer in fwd krijgt terwijl dat nou niet een racer cq drifter is. En zo kan ik er nog wel een paar.
Velen vinden een rwd te duur in aanschaf zeker een bmw. En ja de keus in fwd is veel groter wat niet 130i of 350z geld kost.
Stel je voor dat elke auto die te koop staat dat je keuze had in rwd of fwd zonder meerprijs. Dan weet ik zeker dat op een forum als driving fun 90 procent voor een rwd zou kiezen ondanks dat ze geen racers of drifters zijn. Maar het is meestal het prijskaartje wat men tegenhoud. Waarom meer betalen voor rwd wat ik misschien toch niet nodig ben. Totdat je een betere rijder wordt en dan zul je het missen. Moeilijk nu moeilijk te begrijpen. Maar die tijd komt vanzelf.
- Bert ///M3
Ik denk ook dat het wat anders is Andre, RWD hangt voor een hoop mensen nog een soort 'mythe' omheen dat het zo moeilijk & gevaarlijk te rijden is enz enz. Vaak hoor je mensen over 'leren rijden met RWD' en bang dat ze rondspinnen in de regen. FWD word over het algemeen als veiliger gezien. Terwijl het imho gewoon instappen en rammen is, zo moeilijk is dat niet. Als het nou 1 of andere kever van 40 jaar oud is ala maar met de huidige technieken & electronica moet je wel heel goed je best doen om het spul bij normaal rijden om te krijgen.
-
Als je nieuw koopt zal rwd (tegenwoordig) niet snel tot de mogelijkheden behoren, of je moet een halve ton te besteden hebben. Het grootste gedeelte van de nieuw verkochte auto's zijn leasers (je mag blij zijn als een snelle motor en sportief onderstel zoals een Leon Topsport tot de mogelijkheden behoren). Ik ken weinig mensen die >35k te besteden hebben voor een prive auto.
Tweedehands is er meer dan genoeg te krijgen en dat hoeft niet veel te kosten (goedkoop is anders maar ik bedoel wel categorie betaalbaar na even sparen).
Opel Speedster, 6 cil BMW's, oudere Porsches, 350Z, Honda S2000, Clio V6, Ford Sierra, Smart Roadster... etc., genoeg keuze.
Tweedehands is er meer dan genoeg te krijgen en dat hoeft niet veel te kosten (goedkoop is anders maar ik bedoel wel categorie betaalbaar na even sparen).
Opel Speedster, 6 cil BMW's, oudere Porsches, 350Z, Honda S2000, Clio V6, Ford Sierra, Smart Roadster... etc., genoeg keuze.
- RVV
USP van de 1 serie is RWD. Hoe belangrijk vind je RWD ? Heel belangrijk, dan heb je gewoon geen keus in deze klasse en sterker nog er was tot voorkort geen keus en sind die 1 serie er is heb je wel de mogelijkheid om RWD in een compacte auto te rijden.
Maakt RWD de 1 serie of breekt ie de 1 serie ?
Hoe stom het ook klinkt maar ik denk beide.
Want aan de ene kant heb je een grote groep mensen die het helemaal niets uitmaakt of een auto RWD/AWD of FWD heeft en aan de andere kant is is RWD ook niet heilig, BMW heeft de 1 serie een heel veilig karakter moeten geven. Dit om de "gevaarlijke" nadelen van RWD te neutraliseren. Dat betekend "goeie" electronische vangnetten. Maar BMW is aan zijn stand verplicht om de vangnetten uit te kunnen schakelen. En daar zit hem net de kneep.
Een RWD met "veel" vermogen en een onervaren stuurman EN uitgeschakelde veiligheidsnetten is vragen om boomklevers. Daarom heeft die 1 serie ook standaard geen sper mee gekregen. Daarom is die onderstuurd afgesteld door de smalle banden configuraratie. Een 130i heeft voor 205 en achter 225 standaard. Dit moest gewoon 225 voor zijn en 245/255 achter. Maar dan zou de auto te link worden. En relatief jonge dus onervaren publiek voor de 1 serie moet die auto wel heel houden. Verhalen in de pers dat een auto "gevaarlijk" is zijn een doodsteek voor succes. Audi ging jaren geleden zwaar op zijn bek toen de TT's bij bosjes de vangrails in donderde, met enkele dodelijke ongelukken ten gevolg. Niet de bestuurder kreeg de schuld maar de auto, want een TT was te gevaarlijk in ondeskundige handen. Allemaal flauwekul natuurlijk er was niks mis met die TT, maar mensen konden er niet mee omgaan in het grensgebied. En dat is precies wat er ook speelt met de 1 serie. Een tailhappy auto spreekt 90% van de DF'ers aan, maar over het algemeen word het niet als een positief punt gezien.
Het is niet het RWD wat de 1 serie in de weg zit in de testen maar de "veilige" afstelling van de auto door BMW. En daarom verliest de auto het keer op keer tegen FWD auto's en AWD auto's in de testen als er op het scherpst van snede word gereden en getest.
Een FWD en AWD auto gaat gewoon in de onderstuur als er te hard in de bochten word gedoken, een RWD is gevoelig voor uitbreken. smoor dat probleem opgelost.
Maar voor de liefhebber is er een probleem onstaan. Want waar RWD in uitblinkt word gemuilkorft door de techniek. Voor relatief weinig geld kun je een Dre edition maken van elke 1 serie. dus dat probleem is op te lossen. Vind je het niet nodig dan kun je toch nog heel erg genieten van RWD als liefhebber. Waarschijnlijk genieten diezelfde mensen ook van een FWD of AWD auto om de doodsimpele reden dat ze niet tot het naadje gaan met hun auto.
Ikzelf vind RWD gewoon fijner/prettiger rijden dan andere aandrijfsystemen, dus wil ik in de compact klasse een auto kopen dan is het automatisch een 1 serie. Maar zoals Robin al schreef ik kan waarschijnlijk harder rijden met een FWD en nog veel harder met een AWD.
Maar mijn hart ligt bij RWD en zal mijn keuze ook bij dat aandrijfconcept liggen. en daarom is het zo mooi dat BMW toch die groep mensen de mogelijkheid heeft gegeven (geen liefdewerk natuurlijk) om een auto te kopen met RWD in een "betaalbare" prijsklasse.
Op het gebied van FWD is er ZOVEEL keus en ook is er genoeg keus in AWD auto's.
En DAAROM verdient de 1 serie het gewoon om serieus te worden genomen door autoliefhebbers. Want als je het concept RWD/compact klasse niet kunt waarderen dan heb je auto hart waarschijnlijk op de verkeerde plek zitten. En dat heeft niks met lelijk hangbuikzwijn, te duur voor hetzelfde geld topgolf oid te maken.
Maakt RWD de 1 serie of breekt ie de 1 serie ?
Hoe stom het ook klinkt maar ik denk beide.
Want aan de ene kant heb je een grote groep mensen die het helemaal niets uitmaakt of een auto RWD/AWD of FWD heeft en aan de andere kant is is RWD ook niet heilig, BMW heeft de 1 serie een heel veilig karakter moeten geven. Dit om de "gevaarlijke" nadelen van RWD te neutraliseren. Dat betekend "goeie" electronische vangnetten. Maar BMW is aan zijn stand verplicht om de vangnetten uit te kunnen schakelen. En daar zit hem net de kneep.
Een RWD met "veel" vermogen en een onervaren stuurman EN uitgeschakelde veiligheidsnetten is vragen om boomklevers. Daarom heeft die 1 serie ook standaard geen sper mee gekregen. Daarom is die onderstuurd afgesteld door de smalle banden configuraratie. Een 130i heeft voor 205 en achter 225 standaard. Dit moest gewoon 225 voor zijn en 245/255 achter. Maar dan zou de auto te link worden. En relatief jonge dus onervaren publiek voor de 1 serie moet die auto wel heel houden. Verhalen in de pers dat een auto "gevaarlijk" is zijn een doodsteek voor succes. Audi ging jaren geleden zwaar op zijn bek toen de TT's bij bosjes de vangrails in donderde, met enkele dodelijke ongelukken ten gevolg. Niet de bestuurder kreeg de schuld maar de auto, want een TT was te gevaarlijk in ondeskundige handen. Allemaal flauwekul natuurlijk er was niks mis met die TT, maar mensen konden er niet mee omgaan in het grensgebied. En dat is precies wat er ook speelt met de 1 serie. Een tailhappy auto spreekt 90% van de DF'ers aan, maar over het algemeen word het niet als een positief punt gezien.
Het is niet het RWD wat de 1 serie in de weg zit in de testen maar de "veilige" afstelling van de auto door BMW. En daarom verliest de auto het keer op keer tegen FWD auto's en AWD auto's in de testen als er op het scherpst van snede word gereden en getest.
Een FWD en AWD auto gaat gewoon in de onderstuur als er te hard in de bochten word gedoken, een RWD is gevoelig voor uitbreken. smoor dat probleem opgelost.
Maar voor de liefhebber is er een probleem onstaan. Want waar RWD in uitblinkt word gemuilkorft door de techniek. Voor relatief weinig geld kun je een Dre edition maken van elke 1 serie. dus dat probleem is op te lossen. Vind je het niet nodig dan kun je toch nog heel erg genieten van RWD als liefhebber. Waarschijnlijk genieten diezelfde mensen ook van een FWD of AWD auto om de doodsimpele reden dat ze niet tot het naadje gaan met hun auto.
Ikzelf vind RWD gewoon fijner/prettiger rijden dan andere aandrijfsystemen, dus wil ik in de compact klasse een auto kopen dan is het automatisch een 1 serie. Maar zoals Robin al schreef ik kan waarschijnlijk harder rijden met een FWD en nog veel harder met een AWD.
Maar mijn hart ligt bij RWD en zal mijn keuze ook bij dat aandrijfconcept liggen. en daarom is het zo mooi dat BMW toch die groep mensen de mogelijkheid heeft gegeven (geen liefdewerk natuurlijk) om een auto te kopen met RWD in een "betaalbare" prijsklasse.
Op het gebied van FWD is er ZOVEEL keus en ook is er genoeg keus in AWD auto's.
En DAAROM verdient de 1 serie het gewoon om serieus te worden genomen door autoliefhebbers. Want als je het concept RWD/compact klasse niet kunt waarderen dan heb je auto hart waarschijnlijk op de verkeerde plek zitten. En dat heeft niks met lelijk hangbuikzwijn, te duur voor hetzelfde geld topgolf oid te maken.
- Bert ///M3
- Bert ///M3
Goed maar dan vind ik weer dat een groot deel van je commentaar geen stand houd
Want wat gebeurd er als je op 1 van die andere auto's een sper zet, intrax onderstel en bredere banden? Juist ja. Die Mazda kan ook van 215 naar 235 gebeurd er hetzelfde.
Blijft het RWD verhaal maar daar is iedereen vrij in, er zitten er hier ook een helehoop met FWD die daar gewoon tevreden mee zijn.

Want wat gebeurd er als je op 1 van die andere auto's een sper zet, intrax onderstel en bredere banden? Juist ja. Die Mazda kan ook van 215 naar 235 gebeurd er hetzelfde.
Blijft het RWD verhaal maar daar is iedereen vrij in, er zitten er hier ook een helehoop met FWD die daar gewoon tevreden mee zijn.
- RVV
Toch zie ik het anders Bert, FWD en AWD is gewoon veiliger. Niet voor niets is de hele auto industrie indertijd overgestapt op FWD, en goedkoper en veiliger win win situatie en die puristen moesten niet zeuren.Bert ///M3 schreef:Goed maar dan vind ik weer dat een groot deel van je commentaar geen stand houd![]()
Hedendaagse FWD auto's en dan bedoel ik de sportieve uitvoering zijn allemaal erg goed. Ondersteltechniek doet zo veel veel om het nadeel van FWD te compenseren dat grosso modo daar ook tevreden over is. Neem Arthur nou, hij is gewoon erg tevreden over de ST en het onderstel/banden combi. Die gaat hij echt niet aanpassen om hem nog beter te laten rijden. Een 130i komt gewoon tekort en die moet je eigenlijk wel aanpassen.
Ik ga daarmee niet roepen van zie je nou wel die 1 serie is veeeel beter. gemodificeerd en standaard mag je niet vergelijken is niet eerlijk.
Mij beviel de standaard 130i met M onderstel heel erg goed. In bepaalde situatie's merkte ik wel zijn tekortkomingen maar dat was in ongeveer 2% van de rijtijd dat ik er in zat. In de 98% andere rijtijd beviel de auto echt super. Geen getrek in het stuur,superbalans en gewoon ene goede wegligging.
Ik heb ook een ritje gemaakt in de ST van Arthur, mooie auto helemaal af, maar ik weet van mijzelf dat ik het niet vind in dat concept, veel vermogen/FWD. Daarom is die auto niet minder ofzo, maar dat is gewoon mijn voorkeur.
-
Ik heb ook een fan gevonden denk dat jullie daar meer van houden.
http://www.crustydemons.co.uk/UK/tattoo ... e%20better
http://www.crustydemons.co.uk/UK/tattoo ... e%20better
- Peter Tunissen
- wjn
Niet heilig, maar vaak genoeg krijgen Duitse auto's toch min of meer een "voorkeursbehandeling".Rico v Velzen schreef:Dus wat sportauto zegt is allemaal de waarheid? ik geloof het allemaal wel die testen in de bladen. en sportauto is echt niet heilig. testen zijn vaak heel summier geschreven. zelf ervaren.
Dat ze zelfs een Mazda gelijkstellen aan een BMW, zegt genoeg

Ik geloof niet dat Audi ook maar de geringste kans wil lopen om met de nieuwe S3 dezelfde problemen te krijgen met de oude TT. Ook die is "veilig" afgesteld.Rico v Velzen schreef:Het is niet het RWD wat de 1 serie in de weg zit in de testen maar de "veilige" afstelling van de auto door BMW. En daarom verliest de auto het keer op keer tegen FWD auto's en AWD auto's in de testen als er op het scherpst van snede word gereden en getest.
Mmm. Was volgens mij omdat je meer binnenruimte creeert vanwege weglaten aandrijfas, (deel van) versnellingsbak en dus geen cardantunnel nodig. Voor goed rijgedrag moet de motor ook nog eens boven of achter de vooras liggen, dus weer minder binnenruimte.Rico v Velzen schreef:Niet voor niets is de hele auto industrie indertijd overgestapt op FWD, en goedkoper en veiliger win win situatie en die puristen moesten niet zeuren.
Veilig weggedrag (lees: onderstuur) bereik je door afstellen.
Volgende "argument" graag

- Arthur
Een Mythe nog wel.Bert ///M3 schreef:Ik denk ook dat het wat anders is Andre, RWD hangt voor een hoop mensen nog een soort 'mythe' omheen dat het zo moeilijk & gevaarlijk te rijden is enz enz.
Toe maar.
Ik denk zelf dat het gros van de RWD kopers niet eens weten waar RWD voor staat.
Dat zijn die lui die Andre al eens eerder beschreef, nl de statuskopers.
Al die makelaars, verzekeringverkopers in een 5-serie of 3-serie touring.
Die hebben hem echt niet gekocht vanwege RWD of omdat het uitmuntende "stuurders" zijn...
Echter maar om 1 ding: status.
Ze weten niet eens hoe het verder stuurt.
Iets anders geldt het misschien voor AWD, daar denkt iedereen het te weten, zogenaamd veilig.
Maar in onkundige handen is het dat ook niet...
Voor het bovenstaande geldt: uitzonderingen daargelaten, mocht je je aangesproken voelen