BMW E28 M535i Turbo 482PK, 709NM
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
He Eric, dat ziet er interessant uit! Hier kan je inderdaad mooi zien dat een spruitstuk voor een twin turbo heel simpel en compact kan zijn. Hij durft er wel geld voor te vragen zeg..daarvoor kan ik heel wat setjes maken..
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden van een compleet blok van een E34 B10 Bi Turbo, dan zie je de hele constructie.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Laatste update inmiddels alweer lang geleden.. In de tussentijd uiteraard niet stil gezeten en inmiddels rijd de auto ook alweer
Nadat ik in Januari het blok eruit heb getrokken heb ik een tijdje lopen zoeken naar de beste manier om de compressie omlaag te krijgen. Na enige ideeen en zelfs het kopen van onderdelen kwam er een M106 op mijn pad die uit de bok was gevallen waardoor hij was gescheurd. Daardoor kon ik hem voor heel weinig overnemen, maar had ik wel perfect te gebruiken zuigers en een mooie mogelijkheid om een mal te trekken voor de zuigerbodemkoeling van de M106. Uiteindelijk heb ik dus de M106 zuigers in mijn blok gezet met nieuwe zuigerveren en alle lagers nieuw, en de oliejets van de M106 erin geboord. (super mooie systeem met een kogeltje/veertje die pas gaat spuiten bij genoeg oliedruk)
Motor eruit getakeld:

Gelijk de mogelijkheid aangepakt om het blok goed schoon te schuren om weer mooi zwart te maken:

Zuigerjet gaten geboord met een mal die ik heb gemaakt mbv het M106 blok:




Daarna de boel weer netjes opgebouwd met de "nieuwe" zuigers:



Meteen setje ARP's erin:

Krukaspouliemoer met een waanzinnige 440nm vastgezet:

1 klep was serieus ingeslagen (0,2mm), verklaarde meteen waarom de motor altijd zo tikte. (omdat de klep hol is stel je de klepspeling dus 0,2mm te ruim)

Kop weer netjes gemaakt, kleppen etc gepolijst. Wel originele nokkenas, die bevalt mij opzich wel en ben niet echt op zoek naar topvermogen dus is voor mij wel geschikt. (en budget wise natuurlijk)

Wel wat ruimte in de kleppendeksel moeten maken voor de headstuds

Daarna de boel weer aan elkaar gehangen, dit keer met een Getrag 260/6 van een E32 735i die het tot nu toe prima doet (nu op 1 bar)

Inmiddels de waardeloze flutbobine van de VR6 ook vervangen voor een setje LS coils, Had deze eigenlijk later in de planning staan netjes op de kleppendeksel met korte bougiekabels maar had nu echt serieuze problemen met de VR6 bobine dus heb ze nu maar even achter de koplamp gehangen met de lange bougiekabels. Ze blijven overigens wel lekker koel daar, dus dat is dan wel weer positief.




Nadat alles weer ingebouwd was heb ik eerst een tijdje met dezelfde boost als vorig jaar gereden (+-0,6 a 0,7 bar) en in de tussentijd ook nog naar de sharknosemeeting geweest. (Erg leuk, veel bekijks en leuke gesprekken) Inmiddels heb ik gister de boost omhoog geschroeft naar 1 bar. Moet nog veel afstellen maar loopt nu al zeer indrukwekkend door. Wil de boost nu naar 1,2 a 1,3 bar brengen en even goed tijd steken in het afstellen van het geheel. In de onsteking is nog veel te halen.
Nog even een kleine impressie van hoe hij nu loopt op 1 bar, op een zeer ruwe tune
:

Nadat ik in Januari het blok eruit heb getrokken heb ik een tijdje lopen zoeken naar de beste manier om de compressie omlaag te krijgen. Na enige ideeen en zelfs het kopen van onderdelen kwam er een M106 op mijn pad die uit de bok was gevallen waardoor hij was gescheurd. Daardoor kon ik hem voor heel weinig overnemen, maar had ik wel perfect te gebruiken zuigers en een mooie mogelijkheid om een mal te trekken voor de zuigerbodemkoeling van de M106. Uiteindelijk heb ik dus de M106 zuigers in mijn blok gezet met nieuwe zuigerveren en alle lagers nieuw, en de oliejets van de M106 erin geboord. (super mooie systeem met een kogeltje/veertje die pas gaat spuiten bij genoeg oliedruk)
Motor eruit getakeld:
Gelijk de mogelijkheid aangepakt om het blok goed schoon te schuren om weer mooi zwart te maken:
Zuigerjet gaten geboord met een mal die ik heb gemaakt mbv het M106 blok:
Daarna de boel weer netjes opgebouwd met de "nieuwe" zuigers:
Meteen setje ARP's erin:
Krukaspouliemoer met een waanzinnige 440nm vastgezet:
1 klep was serieus ingeslagen (0,2mm), verklaarde meteen waarom de motor altijd zo tikte. (omdat de klep hol is stel je de klepspeling dus 0,2mm te ruim)
Kop weer netjes gemaakt, kleppen etc gepolijst. Wel originele nokkenas, die bevalt mij opzich wel en ben niet echt op zoek naar topvermogen dus is voor mij wel geschikt. (en budget wise natuurlijk)
Wel wat ruimte in de kleppendeksel moeten maken voor de headstuds

Daarna de boel weer aan elkaar gehangen, dit keer met een Getrag 260/6 van een E32 735i die het tot nu toe prima doet (nu op 1 bar)
Inmiddels de waardeloze flutbobine van de VR6 ook vervangen voor een setje LS coils, Had deze eigenlijk later in de planning staan netjes op de kleppendeksel met korte bougiekabels maar had nu echt serieuze problemen met de VR6 bobine dus heb ze nu maar even achter de koplamp gehangen met de lange bougiekabels. Ze blijven overigens wel lekker koel daar, dus dat is dan wel weer positief.
Nadat alles weer ingebouwd was heb ik eerst een tijdje met dezelfde boost als vorig jaar gereden (+-0,6 a 0,7 bar) en in de tussentijd ook nog naar de sharknosemeeting geweest. (Erg leuk, veel bekijks en leuke gesprekken) Inmiddels heb ik gister de boost omhoog geschroeft naar 1 bar. Moet nog veel afstellen maar loopt nu al zeer indrukwekkend door. Wil de boost nu naar 1,2 a 1,3 bar brengen en even goed tijd steken in het afstellen van het geheel. In de onsteking is nog veel te halen.
Nog even een kleine impressie van hoe hij nu loopt op 1 bar, op een zeer ruwe tune

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E28 M535i Turbo
stoomt lekker door en knap werk 

- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E28 M535i Turbo
+1GTRene schreef:stoomt lekker door en knap werk
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Mooie update. Ik heb nog even bij je auto gestaan op de Sharknoose Meeting. Je had het nogal druk met alle belangstellenden. Het zag er netjes uit!
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 16 okt 2008, 08:19
Re: BMW E28 M535i Turbo
Mooi project!!
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Thanks voor de reacties!
@Eric, jammer dat ik je niet gesproken heb,. Was inderdaad best een hoop belangstelling, erg leuk en veel leuke reacties. Ook nog wel een aantal echt interessante gesprekken. Liefst zou ik iedereen een rondje meenemen maar dat is natuurlijk niet te doen. (Die reacties zijn het leukste
, op film komt het niet echt over)


@Eric, jammer dat ik je niet gesproken heb,. Was inderdaad best een hoop belangstelling, erg leuk en veel leuke reacties. Ook nog wel een aantal echt interessante gesprekken. Liefst zou ik iedereen een rondje meenemen maar dat is natuurlijk niet te doen. (Die reacties zijn het leukste



-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Een dikke turbo doet het altijd goed 

- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Zal dit topic ook maar weer is uit het slijk trekken, laatste update inmiddels alweer lang geleden. Ben op dit moment druk bezig met afstuderen bij Mosselman Turbo Systems en heb zodoende helaas erg weinig tijd gehad voor de E28. Desondanks uiteraard weer niet helemaal stil gezeten en het een en ander voor elkaar gekregen.
Sinds ik de boost heb verhoogd naar ongeveer 0,95 bar werd het onder de kap ook allemaal een stuk warmer. Eigenlijk heb ik hier al vanaf het begin last van gehad, de bougiekabels liggen namelijk erg dicht op de turbo / uitlaatspruitstuk en zijn qua temperatuur steeds mijn grootste zorg geweest. Een turboblanket is mogelijk een goede oplossing om de temperatuur onder de kap en naar de bougiekabels omlaag te krijgen, maar omdat mijn kabelboom vrij dicht langs de downpipe loopt was ik met een turboblanket bang dat mijn downpipe veel heter zou gaan worden. Het probleem wat ik nu echter steeds had was dat de bougiekabels ergens gingen doorslaan naarmate de temperatuur onder de kap heter werd. Heb geprobeerd dit tijdelijk op te lossen door de bougiekabels zeer creatief op te binden zodat ze niks konden raken, maar ook dat mocht niet helpen. Uiteindelijk toch maar een setje nieuwe dure siliconen bougiekabels aangeschaft om dit probleem toch maar is op te lossen. Daarna niet veel tijd gehad er goed mee te rijden maar het leek erop dat het opgelost was.
Keer meegenomen naar stage, zonder dat het echt de bedoeling was bood de gelegenheid zich voor de auto even op de testbank te zetten:

Hoewel de koeling bij Mosselman / Dynocentre Harskamp extreem goed voor elkaar is (met 60kW geforceerd koelvermogen & 45kW afzuiging een van de krachtigste koelsystemen van Nederland) werd al snel duidelijk dat ik toch echt wel serieuze koelproblemen heb qua temperatuur onder de kap. (Kap kan ook niet open tijdens de run vanwege de wind) Omdat ik nogal veel koppel heb moest ik in een hoge versnelling meten (4e) om wielspin te voorkomen, waardoor de auto een behoorlijke hijs heeft aan de 1500kg inertiagewicht van de bank. (Bank gedraagt zich alsof je op de weg rijd) Toen ik de verliesmeting deed (210+kmh) merkte ik al dat de inlaatlucht temperatuur flink aan het oplopen was en hij af en toe toch weer begon te etteren met de onsteking. Had zelfs moeite om over de 210km/h te komen omdat hij aardig aan het stotteren was bovenin. Op de weg had ik hier niet echt last van maar in de echte situatie zou er bij 210km/ h uiteraard meer dan 60kw aan koelingsvermogen op de auto staan.. Ondanks dit toch maar geprobeerd een vermogensmeting te doen, maar dat was niet echt een succes.. In de 4e versnelling doet hij hier gewoon te lang over met deze koeling, met als gevolg een hele hoge inlaatluchttemperatuur (50+ graden) en weer onstekingsproblemen die ik steeds had bij hoge temperaturen onder de kap. Ondanks deze slechte omstandigheden en een meting tot max 4500 rpm, stotterend naar 5000rpm toch 563NM en 350pk kunnen meten op 0,95 bar.
Toen ik later even de kap open had met de geforceerde koeling nog rustig aan heb ik m'n hand even in de motorruimte gestoken achter de koplampen. Toen werd me al snel duidelijk waarom ik zoveel last heb van de temperatuur onder de kap: hier was echt nul flow te voelen terwijl de koeling flink stond te blazen. Alleen langs de radiateur kwam een flinke bak lucht, maar die is dan natuurlijk ook niet echt koel meer. Geen wonder dat de boel zo warm word met die gigantische hittebron onder de kap. Nou had ik al een paar keer overwogen om de grootlicht lampen eruit te halen, maar steeds niet gedaan omdat ik de boel eigenlijk een beetje origineel wil laten ogen aan de buitenkant, onder andere om niet te veel op te vallen. In dit geval toch maar functie voor vorm gekozen en toch maar de binnenste koplampen eruit gehaald. Moet zeggen dat het eerst even wennen was, maar eigenlijk vind ik het nu wel wijs staan

Het verschil is echt gigantisch..De inlaatlucht temperatuur is flink lager geworden. Koelt ook heel snel terug na een tijdje stil te hebben gestaan (inlaatspruitstuk word dan warm door de heatsoak) waar hij eerst eigenlijk helemaal niet meer terug koelde als hij eenmaal warm was (file bijv, of even rondje blazen met een passagier, waarna je vaak weer een tijdje stil staat..) Ben erg content met deze "upgrade" en durf nu ook wel flink wat gekker te doen met de auto. Voorheen was ik vooral binnendoor vaak bang dat de boel te heet zou worden, nu durf ik eigenlijk gewoon te doen wat ik wil. Ook de warmtegerelateerde ontstekings problemen leken opgelost te zijn..
Ondertussen had ik ook al een tijdje een electronische boostcontroller liggen die ik nog steeds moest inbouwen. Had er nog steeds een mechanische inzitten die onder de kap versteld moet worden, dus dat was niet echt ideaal. Naast dat de electronische boostcontroller via de laptop in te stellen is, is de boost ook toerental afhankelijk te regelen. Hiermee krijg je dus de vrijheid om de boost in het bovenste gebied iets op te laten lopen om het wegvallende koppel boven de 4000RPM een beetje recht te trekken en zo flink het topvermogen op te schroeven. Op dit moment ben ik bezig om deze in te stellen. Inmiddels wil het al aardig lukken en ben ik de boost langzaam omhoog aan het schroeven. Dat is een beetje het punt waarop het project zich nu bevind.
Ben nu zover dat ik de boost bovenin op kan laten lopen, maar hij is nog niet constant in alle versnellingen. Hij heeft nu in de 2e versnelling wat overshoot naar 1,1 bar om vervolgens in de 3e versnelling terug te zakken naar 0,9 bar. Dit is met een gefixeerde dutytabel weggezet tegen toerental en gasklepstand. Ben nu bezig om dit op te lossen door de dutytabel ook weg te zetten tegen de voertuigsnelheid (die de megasquirt ook heeft) om zo de boost in alle versnellingen gelijk te krijgen. Closed loop PID boost control is ook nog een optie maar ik ben bang dat ik die niet makkelijk stabiel ga krijgen (kost veel tijd) dus ga eerst proberen de boel goed te krijgen met de snelheids afhankelijke boost control.
Bij het kloten met de electronische boostcontrol kwamen er echter weer problemen naar boven met de onsteking.. Nadat ik een paar keer launch control had geprobeerd werd het blijkbaar toch weer zo warm onder de kap dat de onsteking het weer nodig vond om te etteren (op 5 cilinders lopen). Met de APK in het vooruitzicht (volgende dag..) toch maar de boel uit elkaar getrokken. Toen bleek dat de bougiekabel van de 6e cilinder klem zat (fijngedrukt) tussen de downpipe en het blok... Dat verklaarde waarschijnlijk wel wat problemen. Daarnaast heb ik de bougies vervangen voor 1 graad warmere bougies. de BPR7ES bougies zijn schijnbaar te koud en worden daarom niet warm genoeg om zichzelf "schoon te branden" Ze waren ook allemaal pikzwart.. Heb er nu BPR6ES met originele gap in zitten (de LS2 coils zijn toch sterk genoeg) en dat loopt allemaal een stuk mooier. Vooral stationair is weer een stuk beter. Lijkt erop dat de problemen nu echt opgelost zijn want afgelopen weekend heb ik aardig gek gedaan en gelukkig geen problemen meer gehad
Hier nog een filmpje van vorig weekend, eerst keer afstellen met de electronische boostcontroller. Had eerst de frequentie settings van de boostcontroller verkeerd staan waardoor de boel niet goed werkte, nadat ik dit had weggezet stond de dutytabel natuurlijk veel te hoog waardoor we meteen in de overboost protection gingen die nu op 1,2 bar staat. M'n collega (die zelf een E34 M5 twinturbo aan het bouwen is) is ook heerlijk enthousiast
En nog twee filmpjes van afgelopen weekend, gewoon leuk gereden en beetje aan het afstellen geweest
Binnenkort ga ik weer op de bank met de verbeterde koeling (en wss zonder motorkap), kijken wat we dan kunnen uitrichten met wat meer boost
Sinds ik de boost heb verhoogd naar ongeveer 0,95 bar werd het onder de kap ook allemaal een stuk warmer. Eigenlijk heb ik hier al vanaf het begin last van gehad, de bougiekabels liggen namelijk erg dicht op de turbo / uitlaatspruitstuk en zijn qua temperatuur steeds mijn grootste zorg geweest. Een turboblanket is mogelijk een goede oplossing om de temperatuur onder de kap en naar de bougiekabels omlaag te krijgen, maar omdat mijn kabelboom vrij dicht langs de downpipe loopt was ik met een turboblanket bang dat mijn downpipe veel heter zou gaan worden. Het probleem wat ik nu echter steeds had was dat de bougiekabels ergens gingen doorslaan naarmate de temperatuur onder de kap heter werd. Heb geprobeerd dit tijdelijk op te lossen door de bougiekabels zeer creatief op te binden zodat ze niks konden raken, maar ook dat mocht niet helpen. Uiteindelijk toch maar een setje nieuwe dure siliconen bougiekabels aangeschaft om dit probleem toch maar is op te lossen. Daarna niet veel tijd gehad er goed mee te rijden maar het leek erop dat het opgelost was.
Keer meegenomen naar stage, zonder dat het echt de bedoeling was bood de gelegenheid zich voor de auto even op de testbank te zetten:
Hoewel de koeling bij Mosselman / Dynocentre Harskamp extreem goed voor elkaar is (met 60kW geforceerd koelvermogen & 45kW afzuiging een van de krachtigste koelsystemen van Nederland) werd al snel duidelijk dat ik toch echt wel serieuze koelproblemen heb qua temperatuur onder de kap. (Kap kan ook niet open tijdens de run vanwege de wind) Omdat ik nogal veel koppel heb moest ik in een hoge versnelling meten (4e) om wielspin te voorkomen, waardoor de auto een behoorlijke hijs heeft aan de 1500kg inertiagewicht van de bank. (Bank gedraagt zich alsof je op de weg rijd) Toen ik de verliesmeting deed (210+kmh) merkte ik al dat de inlaatlucht temperatuur flink aan het oplopen was en hij af en toe toch weer begon te etteren met de onsteking. Had zelfs moeite om over de 210km/h te komen omdat hij aardig aan het stotteren was bovenin. Op de weg had ik hier niet echt last van maar in de echte situatie zou er bij 210km/ h uiteraard meer dan 60kw aan koelingsvermogen op de auto staan.. Ondanks dit toch maar geprobeerd een vermogensmeting te doen, maar dat was niet echt een succes.. In de 4e versnelling doet hij hier gewoon te lang over met deze koeling, met als gevolg een hele hoge inlaatluchttemperatuur (50+ graden) en weer onstekingsproblemen die ik steeds had bij hoge temperaturen onder de kap. Ondanks deze slechte omstandigheden en een meting tot max 4500 rpm, stotterend naar 5000rpm toch 563NM en 350pk kunnen meten op 0,95 bar.
Toen ik later even de kap open had met de geforceerde koeling nog rustig aan heb ik m'n hand even in de motorruimte gestoken achter de koplampen. Toen werd me al snel duidelijk waarom ik zoveel last heb van de temperatuur onder de kap: hier was echt nul flow te voelen terwijl de koeling flink stond te blazen. Alleen langs de radiateur kwam een flinke bak lucht, maar die is dan natuurlijk ook niet echt koel meer. Geen wonder dat de boel zo warm word met die gigantische hittebron onder de kap. Nou had ik al een paar keer overwogen om de grootlicht lampen eruit te halen, maar steeds niet gedaan omdat ik de boel eigenlijk een beetje origineel wil laten ogen aan de buitenkant, onder andere om niet te veel op te vallen. In dit geval toch maar functie voor vorm gekozen en toch maar de binnenste koplampen eruit gehaald. Moet zeggen dat het eerst even wennen was, maar eigenlijk vind ik het nu wel wijs staan

Het verschil is echt gigantisch..De inlaatlucht temperatuur is flink lager geworden. Koelt ook heel snel terug na een tijdje stil te hebben gestaan (inlaatspruitstuk word dan warm door de heatsoak) waar hij eerst eigenlijk helemaal niet meer terug koelde als hij eenmaal warm was (file bijv, of even rondje blazen met een passagier, waarna je vaak weer een tijdje stil staat..) Ben erg content met deze "upgrade" en durf nu ook wel flink wat gekker te doen met de auto. Voorheen was ik vooral binnendoor vaak bang dat de boel te heet zou worden, nu durf ik eigenlijk gewoon te doen wat ik wil. Ook de warmtegerelateerde ontstekings problemen leken opgelost te zijn..
Ondertussen had ik ook al een tijdje een electronische boostcontroller liggen die ik nog steeds moest inbouwen. Had er nog steeds een mechanische inzitten die onder de kap versteld moet worden, dus dat was niet echt ideaal. Naast dat de electronische boostcontroller via de laptop in te stellen is, is de boost ook toerental afhankelijk te regelen. Hiermee krijg je dus de vrijheid om de boost in het bovenste gebied iets op te laten lopen om het wegvallende koppel boven de 4000RPM een beetje recht te trekken en zo flink het topvermogen op te schroeven. Op dit moment ben ik bezig om deze in te stellen. Inmiddels wil het al aardig lukken en ben ik de boost langzaam omhoog aan het schroeven. Dat is een beetje het punt waarop het project zich nu bevind.
Ben nu zover dat ik de boost bovenin op kan laten lopen, maar hij is nog niet constant in alle versnellingen. Hij heeft nu in de 2e versnelling wat overshoot naar 1,1 bar om vervolgens in de 3e versnelling terug te zakken naar 0,9 bar. Dit is met een gefixeerde dutytabel weggezet tegen toerental en gasklepstand. Ben nu bezig om dit op te lossen door de dutytabel ook weg te zetten tegen de voertuigsnelheid (die de megasquirt ook heeft) om zo de boost in alle versnellingen gelijk te krijgen. Closed loop PID boost control is ook nog een optie maar ik ben bang dat ik die niet makkelijk stabiel ga krijgen (kost veel tijd) dus ga eerst proberen de boel goed te krijgen met de snelheids afhankelijke boost control.
Bij het kloten met de electronische boostcontrol kwamen er echter weer problemen naar boven met de onsteking.. Nadat ik een paar keer launch control had geprobeerd werd het blijkbaar toch weer zo warm onder de kap dat de onsteking het weer nodig vond om te etteren (op 5 cilinders lopen). Met de APK in het vooruitzicht (volgende dag..) toch maar de boel uit elkaar getrokken. Toen bleek dat de bougiekabel van de 6e cilinder klem zat (fijngedrukt) tussen de downpipe en het blok... Dat verklaarde waarschijnlijk wel wat problemen. Daarnaast heb ik de bougies vervangen voor 1 graad warmere bougies. de BPR7ES bougies zijn schijnbaar te koud en worden daarom niet warm genoeg om zichzelf "schoon te branden" Ze waren ook allemaal pikzwart.. Heb er nu BPR6ES met originele gap in zitten (de LS2 coils zijn toch sterk genoeg) en dat loopt allemaal een stuk mooier. Vooral stationair is weer een stuk beter. Lijkt erop dat de problemen nu echt opgelost zijn want afgelopen weekend heb ik aardig gek gedaan en gelukkig geen problemen meer gehad

Hier nog een filmpje van vorig weekend, eerst keer afstellen met de electronische boostcontroller. Had eerst de frequentie settings van de boostcontroller verkeerd staan waardoor de boel niet goed werkte, nadat ik dit had weggezet stond de dutytabel natuurlijk veel te hoog waardoor we meteen in de overboost protection gingen die nu op 1,2 bar staat. M'n collega (die zelf een E34 M5 twinturbo aan het bouwen is) is ook heerlijk enthousiast

En nog twee filmpjes van afgelopen weekend, gewoon leuk gereden en beetje aan het afstellen geweest

Binnenkort ga ik weer op de bank met de verbeterde koeling (en wss zonder motorkap), kijken wat we dan kunnen uitrichten met wat meer boost

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Leuke update! Hoe doen anderen het met de koeling?
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Thanks! Mijn probleem zit vooral in mijn uitlaatspruitstuk en downpipe: Met het maken daarvan heb ik gewoon te weinig rekening gehouden met de hitte die de turbo zou uitstralen naar bepaalde onderdelen in de motorruimte die daar niet goed tegen kunnen. Een nieuw spruitstuk & downpipe maken met de kennis die ik nu heb zou al heel veel schelen, maar het is nu waarschijnlijk ook prima onder controle. Waarschijnlijk hebben veel "andere" ook een enorme temperatuur onder de kap, maar levert dat bij hun bijvoorbeeld geen problemen met de ontsteking op omdat er meer ruimte tussen zit. Verder zit mijn luchtfilter ook gewoon in de motorruimte dus die hapt ook lekker warme lucht als de boel niet flowt. Overigens zie je bij de meeste turboprojecten in zweden e.d. ook veel auto's die zowat zonder front rijden / met gaten in de motorkap, vooral als er mee gedrift word..EvdP schreef:Leuke update! Hoe doen anderen het met de koeling?
Zijn wel meer manieren om de koeling op orde te krijgen maar de 2 grootlicht lampen eruit is toch wel verreweg het meest effectief en simpelst

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E28 M535i Turbo
Mooi project Nick, lees de updates altijd met veel plezier
Echte huisvlijt, en hij klinkt heerlijk

Echte huisvlijt, en hij klinkt heerlijk

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Achteraf zijn veel dingen makkelijkernickdoesburg schreef:met de kennis die ik nu heb zou al heel veel schelen..

Ik ken hetnickdoesburg schreef:Zijn wel meer manieren om de koeling op orde te krijgen maar de 2 grootlicht lampen eruit is toch wel verreweg het meest effectief en simpelst

Laatst gewijzigd door EvdP op 21 okt 2014, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E28 M535i Turbo
Helemaal mee eens!Tim N schreef:Mooi project Nick, lees de updates altijd met veel plezier![]()
Echte huisvlijt, en hij klinkt heerlijk

- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Dat is zeker waar, maar dat was ook een van de belangrijkste redenen om dit project uberhaupt te beginnenEvdP schreef:Achteraf zijn veel dingen makkelijker

Haha, nice! Zijn dat baspijpen van een luidspreker die daarin zitten? Is er van die auto ook ergens een projecttopic?EvdP schreef:Ik ken hetnickdoesburg schreef:Zijn wel meer manieren om de koeling op orde te krijgen maar de 2 grootlicht lampen eruit is toch wel verreweg het meest effectief en simpelst
Thanks! Leuk om te horen, maakt het voor mij de moeite om af en toe een verhaaltje te schrijven!Niels schreef:Helemaal mee eens!Tim N schreef:Mooi project Nick, lees de updates altijd met veel plezier![]()
Echte huisvlijt, en hij klinkt heerlijk

-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 01 jun 2014, 18:45
Re: BMW E28 M535i Turbo
Dit is zo'n topic waarvan je zin krijgt om zelf ergens een turbo op te gaan schroeven.
Gave bak hoor !
Gave bak hoor !
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E28 M535i Turbo
LOL, die bijrijdersstoel lijkt bijna te breken door metaalmoeheid
Goed bezig Nick, succes met afstuderen ( toevallig ook in april begonnen?)
Gr Jans

Goed bezig Nick, succes met afstuderen ( toevallig ook in april begonnen?)
Gr Jans
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 M535i Turbo
Ja, maar hier niet. Er ligt een 3 liter diesel in (M57).nickdoesburg schreef:Haha, nice! Zijn dat baspijpen van een luidspreker die daarin zitten? Is er van die auto ook ergens een projecttopic?
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Thanks! Ik zou zeggen, doen!breugeltje schreef:Dit is zo'n topic waarvan je zin krijgt om zelf ergens een turbo op te gaan schroeven.
Gave bak hoor !

Hahaha, zou opzich wel een mooi doel zijn: de rugleuning af laten breken328Ti schreef:LOL, die bijrijdersstoel lijkt bijna te breken door metaalmoeheid![]()
Goed bezig Nick, succes met afstuderen ( toevallig ook in april begonnen?)


Thanks! Ik ben in september begonnen dus in principe in januari klaar

Ook leukEvdP schreef:Ja, maar hier niet. Er ligt een 3 liter diesel in (M57).

-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: BMW E28 M535i Turbo
Gister even staan kijken bij je auto, erg indrukwekkend! Klonk ook erg goed toen je weg reed! Toertocht nog gereden?
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Thanks! Volgens mij hoorde ik nog iets van "gelezen op driving-fun" dat zal jij wel zijn geweest dan
Toertocht nog gereden inderdaad, was alleen wel erg traag voor het grootste gedeelte maar wel leuk.
Wel kunnen concluderen dat ik nu een E60 M5 V10 bij kan houden
(in ieder geval in de 2e en 3e versnelling, op de snelweg leg ik het denk ik (nog) wel af )
Stonden genoeg mensen te filmen toen ik wegreed, maar helaas nog niks van terug kunnen vinden. Meeste aandacht van die gasten gaat uiteraard uit naar de Ferrari's e.d.
Ik was gister dus naar de "End of season drive" geweest, soort tourritje waaraan vanalles kon meedoen maar er waren vooral veel auto's waren die meestal ook mee doen aan de "cars and coffee" ritjes. Was een leuk evenement met aardig wat bekende. Staat nog maar weinig van online maar hier is wel leuk te zien wat er aanwezig was:
E28 loopt nu echt heel goed, ben nog wat aan het tunen geweest, beetje meer vooronsteking erbij gezet bovenin en wat meer boost bovenin, loopt nu al echt een stuk lekkerder door naar de hogere toeren waar hij eerst een beetje inkakte. Hoop deze week een keer op de bank te kunnen, wil eigenlijk bovenin nog wel wat meer boost erbij gaan zetten. Ben alleen benieuwd wat er met het vermogen gebeurd als ik als gevolg daarvan de vooronsteking flink moet terug schroeven. Daarom wil ik het graag op de bank doen zodat ik kan zien wat het effect is op het koppel (en dus vermogen).
Ik moet nog opschieten, want 1 december gaat de winterstop alweer in voor drie maanden
Wel balen, zeker nu hij eindelijk echt goed en probleemloos loopt. Aan de andere kant geeft het wel weer wat ruimte qua tijd om wat serieuzere dingen aan te pakken, zoals een nieuwe kabelboom die ik al heel lang wil maken en wat andere zaken om de wielophanging nog wat strakker te maken.

Wel kunnen concluderen dat ik nu een E60 M5 V10 bij kan houden

(in ieder geval in de 2e en 3e versnelling, op de snelweg leg ik het denk ik (nog) wel af )

Stonden genoeg mensen te filmen toen ik wegreed, maar helaas nog niks van terug kunnen vinden. Meeste aandacht van die gasten gaat uiteraard uit naar de Ferrari's e.d.
Ik was gister dus naar de "End of season drive" geweest, soort tourritje waaraan vanalles kon meedoen maar er waren vooral veel auto's waren die meestal ook mee doen aan de "cars and coffee" ritjes. Was een leuk evenement met aardig wat bekende. Staat nog maar weinig van online maar hier is wel leuk te zien wat er aanwezig was:
E28 loopt nu echt heel goed, ben nog wat aan het tunen geweest, beetje meer vooronsteking erbij gezet bovenin en wat meer boost bovenin, loopt nu al echt een stuk lekkerder door naar de hogere toeren waar hij eerst een beetje inkakte. Hoop deze week een keer op de bank te kunnen, wil eigenlijk bovenin nog wel wat meer boost erbij gaan zetten. Ben alleen benieuwd wat er met het vermogen gebeurd als ik als gevolg daarvan de vooronsteking flink moet terug schroeven. Daarom wil ik het graag op de bank doen zodat ik kan zien wat het effect is op het koppel (en dus vermogen).
Ik moet nog opschieten, want 1 december gaat de winterstop alweer in voor drie maanden

Wel balen, zeker nu hij eindelijk echt goed en probleemloos loopt. Aan de andere kant geeft het wel weer wat ruimte qua tijd om wat serieuzere dingen aan te pakken, zoals een nieuwe kabelboom die ik al heel lang wil maken en wat andere zaken om de wielophanging nog wat strakker te maken.
- nickdoesburg
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
Re: BMW E28 M535i Turbo
Vandaag eindelijk weer op de bank geweest bij Mosselman. Na wat kleine detonatieprobleempjes de laatste tijd had ik de ontsteking wat veiliger gezet (extreem veilig) dus ik kwam binnen met een schamele 300pk en 475Nm, toen aan het tunen geslagen, wat boost bijgezet tot +- 1,25 bar. Toen begonnen met ontsteking tunen.. Ongelovelijk hoeveel vooronsteking er nog bij kon. Elke run 2 graden erbij zetten en het vermogen bleef maar stijgen.. Uiteindelijk bijna 70 a 80pk uit de ontsteking kunnen halen. Grappig genoeg is de EGT nu zelfs nog lager dan bij de eerste run, dus "veilige" voorontsteking hoeft ook niet altijd goed te zijn. In mijn geval stond de vooronsteking waarschijnlijk veel te laat.
Uiteindelijk uitgekomen bij 464pk en 682NM, toen was de tank leeg
. Voorlopig ben ik er wel even tevreden mee, volgend jaar gaan we weer verder om over de 500+ pk te gaan, vandaag wel gemerkt dat het blok genoeg potentie heeft daarvoor. De 464pk word nu gehaald bij 1,2 bar op euro 98.





Uiteindelijk uitgekomen bij 464pk en 682NM, toen was de tank leeg



Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 27 nov 2014, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E28 M535i Turbo 464PK, 682NM
Heerlijk vermogen natuurlijk, maar damn, WAT EEN KOPPEL!!!!!


