E34 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
raymondw

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 01 apr 2012, 20:12

Hoi Niels,

Wat ik er tot nu toe van gezien heb houdt dit goed, mits je de voorgescheren processtappen correct volgt:

VB1: Tijdens de motorrevisie van mijn E28 had ik het motorsubframe voor lange tijd uitgebouwd. De chassisbalken van de auto bevatten enkel wat primer. Door de jaren heen verzamelt zich daar vocht en dus corrosie. Ik heb hier voor POR15 gekozen op aanraden van een goede kennis van mij die dit bij zijn (daily)E30 M3 Sport Evo ook op enkele plaatsen heeft toegepast.

Na het opschuren van de corrosie en het voorbereiden van het oppervlak (ontvetten en opbrengen van roestverwijderende en etsende vloeistof) heb ik drie (dunne) laagjes POR15 aangebracht en tot op heden houdt zich dit goed. Wel heb ik voor de montage van het subframe het gehele oppervlak met ML-Wax ingespoten.

VB2: Bij mijn vader zijn bedrijfsauto (MB208D) ontstond roest onder de plastik afdekplaat van de treedtplaak bij de linkervoordeur. Ook hier de boel grondig ontroest en met POR15 behandeld (twee lagen). Dit is inmiddels twee jaar geleden en na een winter zag dit er nog goed uit.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 apr 2012, 23:06

Moet het ook maar ff aanschaffen :D Thanks!

raymondw

Bericht door raymondw » 17 mar 2013, 13:28

Heren,

Afgelopen week is de spuiter begonnen met het aanpakken van mijn E34 M5. Voor in de middag kreeg ik al wat teaser-foto's; in de namiddag ben ik zelf gaan kijken en ik moet eerlijk zeggen, het tussenresultaat stemt mij zeer tevreden (zie foto's).

Spuitranden zijn nergens te zien en de overgang van de nieuwe-naar oude lak is heel strategisch gekozen. Op bepaalde punten moet Laurens nog het nodige wegpoetsen. Ik denk dat ik komende vrijdag maar vrij neem voor het opbouw-proces. Ik heb inmiddels een lijst met onderdelen gemaakt. De raamlijsten voor de voorruit heb ik nieuw van Ivo Koenders gekocht en ik denk ook dat ik de zwarte sierlijsten op de B-stijlen ga vervangen.

Het enigste actiepunt is het besluit of de afwerking van de contrast-kleur in hoogglans of zijdeglans moet. Ik heb hier nog geen bewijs van gevonden.

Wat foto's van het tussenresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvrgr,

Raymond

Niels

Bericht door Niels » 17 mar 2013, 20:15

:blink: Nice!

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 17 mar 2013, 20:17

Ziet er goed uit :thumbup:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 17 mar 2013, 21:38

Prachtige auto, ben benieuwd naar het eindresultaat.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 17 mar 2013, 22:11

Bekend moment, en persoonlijk zou ik voor hoogglans gaan.

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 17 mar 2013, 22:42

535d schreef:Prachtige auto, ben benieuwd naar het eindresultaat.
+1! Erg leuk, straks weer superfris!

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2013, 23:47

mooi hoor, straks een bina zo goed als 'nwe' auto :D

Geertmans

Bericht door Geertmans » 19 mar 2013, 09:49

Contrastkleur? Beschaafd, lomp two-tone?

raymondw

Bericht door raymondw » 02 apr 2014, 20:43

Afgelopen vrijdag had ik tijd om de gehele middenconsole van de E34S uit te bouwen. Daarvoor moest de gehele achterbank eruit (vierzitter uitvoering). Omdat ik toch al zover was ben ik maar een stap verder gegaan en heb de voorstoelen er ook uitgehaald om het voorste tapijt te vervangen. Die had ik een aar of 14 geleden nieuwe gekocht en lag sindsdien op de vliering stof te vangen.

Afbeelding

De stoelen van de E34S was nog een hele heisa aangezien deze van elektrische verstelling en geheugen zijn voorzien. Die dingen wegen zo een kilo of dertig per stuk!

Afbeelding

De grote uitdaging zal het wegtrekken van de oude bekleding zijn en dan met name onder de airco-unit. Als je goed kijkt kun je rechtsvoor bij de stoelmontage punten de reden zien waarom dat tapijt ooit is aangeschaft.

Afbeelding

Desalniettemin; de bodem is hard en nog als nieuw; de meeste (dagelijks) gebruikte E34's zien er niet zo uit.

Afbeelding

Volgende week verder. Tot die tijd heb ik huiswerk met colourlock om al die lederen panelen (vol-leder) te reinigen en waar nodig bij te werken. Na het reinigen is toch wel wat meer te zien.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 apr 2014, 20:44

Normaal is woensdagavond mijn wandelavond, afhankelijk van tijd en route tussen de 15km en 30km, maar aangezien mijn zwager verhinderd was de avond aan de E34 besteed. Het was een heel gedoe, maar na ruim 2,5uur was de IHKA eruit ; een half uur later ook het tapijt.

Afbeelding

De bodem is hardstikke mooi en kurkdroog. De doppen in de vloer worden wel door nieuwe vervangen, evenals de gordelspanners. Dan nog wat conserverende maatregelen voordat het nieuwe tapijt geplaatst wordt.

Het plan met de IHKA is complete demontage om de verdamper en kachelradiator te ontsmetten en de pakkingen en O-ringen te vernieuwen. Ook die zijn besteld. Vanmiddag ben ik met demontage van de IHKA begonnen. Daarbij ontdekte ik dat een van de houders van de bovenste stelmotoren kapot is. Dit verklaart meteen het niet goed sluiten van de klep wat hoorbaar was. Nadeel is dat de houder onderdeel is van het bovenste kunststof deel en niet los leverbaar is. Gebruikte IHKA's zullen wel een vermogen kosten, maar ik zal morgen BL in Rijssen maar eens bellen. Voor 50 Euro wil ik wel een gebruikte IHKA kopen, maar veel meer mag het niet kosten, ik heb immers alleen maar het bovendeel van de behuizing nodig.

Wordt vervolgd.

raymondw

Bericht door raymondw » 02 apr 2014, 20:45

Op dit moment is het wachten op een aantal onderdelen, met name de vloerdoppen. Ondanks dat bij mij er als nieuw uitzagen kon ik ze zonder kracht uit de vloer drukken; deze zijn af fabriek vast gekit, maar die was in zijn geheel uitgedroogd.

De IHKA heb ik in zijn geheel gedemonteerd om de verdamper en kachel radiator te reinigen en desinfecteren. Het plan is om tegelijkertijd de O-ringen en pakkingen te vervangen.

Afbeelding

De verdamper en de onderkant van de behuizing waren behoorlijk goor; met name aan de ingaande zijde aan de onderkant van de verdamper had zich een hoop vuil opgehoopt. Die heb ik met remreiniger verwijderd. De verdamper zelf is prima en kan hergebruikt worden. Het ding moet alleen nog gedesinfecteerd worden.

De kachelradiator is ook nog prima, alleen de vraag is hoe goed het plastic na 25jaar nog is. Het plan is om deze te hergebruiken aangezien het vervangen van het ding niet al te omslachtig is. Wel worden de O-ringen en pakkingen vervangen. De oude zijn behoorlijk uitgehard.

Het onderste deel van de behuizing was prima, alleen ranzig ter hoogte van de verdamper. Die heb ik met rem reiniger en later swipe schoongemaakt.

Demontage van de IHKA is niet echt lastig; eigenlijk best recht toe recht aan, maar eerlijkheids- halve moet ik er wel bijzeggen dat ik de overigens uitstekende documentatie van een Duits lid van http://www.e34.de" onclick="window.open(this.href);return false; heb toegepast. Deze is zodanig gestructureerd dat er enkel op details wat foutjes in zitten, maar welke mij prima in staat stelt een project plan te maken en per taak te verwijzen naar hoofdstuk/paragraaf.

Het defect raken van de stelmotor houder links bovenin de IHKA behuizing schijnt een veelvoorkomend E32/E34 probleem te zijn. Volgens ETKonline is een nieuwe bovendeel van de IHKA behuizing ruim 660 Euro.... dat gaat hem niet worden; bij BL parts hebben ze hem niet los, alleen maar in een auto en dan moet ik het uurloon van uitbouw erbij neertellen. Gaat hem ook niet worden. Via een johan525 heb ik een lead gekregen naar een gebruikt exemplaar in Lelystad, als dat niet wat wordt repareer ik hem wel.

Net zoals anderen maak ik ook wel eens wat stuk; zoals de gordelspanners die bij het verwijderen van de vloerbedekking afbraken. Later kwam ik erachter dat die met een uitdruk-bare kunststof centreer pen geborgd zijn, maar zie dat maar eens te herkennen in dat zwarte kunststof. Nieuwe zijn de wereld niet (ruim 9 Euro/st) dus een no-brainer. Alleen wel jammer van het extra werk.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2014, 21:05

das geen half werk alles er uit halen en straks weer terug bouwen :shock:
je kan wel mooi alles zo bekijken :D

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 03 apr 2014, 07:28

Super om te zien hoe je dat allemaal doet!

Tim N

Bericht door Tim N » 03 apr 2014, 08:03

Mooi werk Raymond, is de contrastkleur op jou auto Granitsilber 237 of sebringgrau 229?

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 03 apr 2014, 11:30

Wat gaaf om te lezen hoe je deze e34 zo grondig aanpakt!

Niels

Bericht door Niels » 03 apr 2014, 12:38

:thumbup: Goed bezig!

///Joost

Bericht door ///Joost » 03 apr 2014, 14:34

Nice. Goed en grondig aangepakt!

Maar wat bedoel je nu met die contrastkleur? Waar en in welke zin?

raymondw

Bericht door raymondw » 03 apr 2014, 19:15

Tim N schreef:Mooi werk Raymond, is de contrastkleur op jou auto Granitsilber 237 of sebringgrau 229?
Hoi Tim,

De mijne is een 3.6, dus sebring-grijs (229). Ik heb mij alleen wel een kleine afwijking t.o.v OEM gepermitteerd. I.p.v hoogglans heb ik de in contrastkleur gespoten delen in zijdeglans laten spuiten. Is net wat gedistingeerder.

raymondw

Bericht door raymondw » 03 apr 2014, 19:16

///Joost schreef:Nice. Goed en grondig aangepakt!

Maar wat bedoel je nu met die contrastkleur? Waar en in welke zin?
De sideskirts en de spoiler-lip van voor-en achterbumper zijn bij de E34S tweekleurig gespoten. Dat noemen ze contrast kleur.

Tim N

Bericht door Tim N » 03 apr 2014, 21:07

Ben benieuwd naar het eindresultaat, klinkt goed.
raymondw schreef:
Tim N schreef:Mooi werk Raymond, is de contrastkleur op jou auto Granitsilber 237 of sebringgrau 229?
Hoi Tim,

De mijne is een 3.6, dus sebring-grijs (229). Ik heb mij alleen wel een kleine afwijking t.o.v OEM gepermitteerd. I.p.v hoogglans heb ik de in contrastkleur gespoten delen in zijdeglans laten spuiten. Is net wat gedistingeerder.

raymondw

Bericht door raymondw » 05 apr 2014, 21:54

Vandaag was het tapijtjes-dag. Nadat ik eerst de beide gordelspanners heb vervangen kon eindelijk het nieuwe tapijt geplaatst worden. Daarmee is de eerste mijlpaal in het interieur project een feit!

Afbeelding

Daarna nog wat tijd aan de IHKA besteedt. Eerst heb ik met ouderwetse desinfecteer middel de verdamper en kachelradiator ontsmet. Na de 'droogtijd' welke iets versneld werd met een ouderwetse 'waaier' heb ik de IHKA weer geassembleerd. Ik sta nu op het punt om de gebroken stelmotor houder te repareren. Ik denk volgende week nog een avondje nodig te hebben voor de IHKA en een avondje om hem in te bouwen om de tweede mijlpaal te bereiken.

Schiet leuk op zo.

raymondw

Bericht door raymondw » 08 jun 2014, 16:40

Gisteren heb ik het koelsysteem van de E34S van nieuwe koelvloeistof voorzien; een deel van de oude bende moest ik al voor de uitbouw van de IHKA unit af tappen, maar een liter of acht zat er nog wel in.

Als eerste heb ik de aftapschroef van de radiator (links onderin) losgeschroefd. Daarmee tap je alles af wat niet in de motor zit, daarvoor moet de M14 bout rechts onder in het motorblok verwijderd worden, echter er is erg weinig ruimte. Aan de bovenkant zit het hitteschild van het uitlaatspruitstuk in de weg en aan de onderkant de twee uitgaande buizen van beide uitlaatspruitstukken en de beide KAT’s.

Van de onderzijde lijkt de opening groot genoeg, maar het ingegoten (versteviging) profiel onderaan het blok beperkt de vrije ruimte om zonder verlengingsstukken een ratel te plaatsen, dus dat is niet de weg! Echter van achterlangs, net boven de uitlaatbuizen is er ruimte om met een 3/8” ratel & bijbehorend (kort) verlengstuk is het mogelijk deze bout te bereiken. Vergeet hier het gebruik van 1/2“ materiaal; de ratel en verlengstuk daarvan zijn simpelweg te lomp.

Het aftappen van het koelwater in de motor is een bende; op zijn weg naar de grond spat de oude KVS tegen allerlei delen uiteen waardoor er geen sprake is van een enkele waterstroom, maar van meerdere kleinere stroompjes die over een groter oppervlak wordt verdeeld, een enkele emmer is niet voldoende…..

Er blijft altijd wel wat oude KVS achter, vooral in plekken die lokaal dieper liggen dan de aan-en afvoer. Een voorbeeld daarvan is de U-vormige radiator slang. Het is weliswaar mogelijk de restanten af te tappen door het losnemen van de betreffende slang, maar de totale opgesloten hoeveelheid is klein en vormt bij een tijdige verversing geen probleem.

Als koelvloeistof heb ik Euro XL toegepast. Deze heeft Long Life specificaties (250k km of 5jaar), dit is wat ruimer dan de door BMW aangegeven verversing-interval (elke tweede inspectie II of max 4jaar).

http://www.eurol.com/nl/2-producten/92- ... gc-xl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een voordeel is dat deze vermengd worden met andere KVS types, zoals de bestaande blauwe.

Bij het afvullen heb ik een methode toegepast die ik afgekeken heb van een monteur van BMW Mobile services toen hij vorig jaar het koelsysteem van onze 530i Touring afvulde. Het viel mij op dat deze handmatig ontluchtte alvorens de motor te starten. De M54 heeft daarvoor twee ontluchting schroeven, een op de bovenste radiator slang en een op het expansie vat. De S38 heeft alleen maar een ontluchtingsschroef bij de kachelkraan.

In eerste instantie heb ik een liter of tien (twee jerrycans) aan KVS gevuld; langzaam maar geleidelijk en zonder onderbrekingen. Bij het vullen hoorde ik duidelijk dat er lucht via de overloop ontsnapte. Het is essentieel om gedurende deze fase de KVS niet te snel in het expansievat te gieten, want dan gaat het klokken en ontstaan er luchtbellen. Na de tweede jerrycan (circa 9-10 liter) was het expansievat vol en liep niet verder meer leeg.

Dat was het moment om de ontluchtingsschroef bij de kachelkraan te openen; de opgesloten lucht ontsnapte. Bij een geopende kraan heb ik het systeem handmatig ontlucht door met een knijpende beweging in de bovenste radiator slang totdat er na een minuut of twee een continue waterstroom uit de ontluchtingsschroef wegliep.

Op dat moment was het expansie vat weer leeg en kon deze bijgevuld worden. Uiteindelijk ging er nog een liter of twee tot drie in waardoor het totaal op ergens tussen de 12-13 liter is uitgekomen, hetgeen binnen een liter van de door BMW gespecificeerde 13,3 liter zit! De eventueel ontbrekende rest komt wel na het starten van de motor, maar daarvoor was het mij gisteren te warm, dus dat komt dinsdag avond wel.

Wat valt er verder nog te doen voor het M event?

1: Plaatsen van de shadowline raamlijsten (moet met twee man)
2: Plaatsen van de grijze lijsten in de deuropening (over tapijt en rubber)
3: Montage kentekenplaat houders
4: Terug plaatsen afdekkingen voeteneinde => middenconsole.
5: Plaatsen accu
6: Wassen en poetsen.

Verder staan nog een aantal restpunten open (niet nodig voor M Event)

7: Vervangen motorkap isolatie
8: Plaatsen M embleem kofferdeksel
9: Plaatsen afdekdopjes over alle schroefjes in het interieur.
10: Reinigen en poetsen van uitlaat eindes.

Doel is om op het wassen en poetsen na punten 1-5 volgende week af te ronden. Dan wassen en poetsen op za 14-6 en dan heb ik een marge van vijf dagen. Maar dat was enigszins gepland.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 08 jun 2014, 17:21

Waar heb je het spuitwerk laten doen Raymond? Ben voor de M3 ook op zoek naar een spuiter, en ben benieuwd naar je ervaringen. Heb ondertussen een kleine short-list met namen die ik de komende weken/maanden wil benaderen. Mag ook per PM.

Plaats reactie