E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22277
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Niels » 21 mei 2014, 19:42

Eerst schoon en droog maken en kijken hoe hard het zweet. Het is geen nieuwe meer ondanks ie de mooiste kleur heeft :D

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 22 mei 2014, 11:40

Ik lees ook hier en daar over een oliedrukventiel waar het O-ringetje met regelmaat faalt en over O-ringen in de vanos die falen. Het lijkt me wel vreemd dat het zweet zich dan zo mooi langs de "lijn" van de kopakking kan verdelen, misschien iets te maken met rijwind hopelijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door ///Joost » 22 mei 2014, 12:06

Tomj schreef:Ik lees ook hier en daar over een oliedrukventiel waar het O-ringetje met regelmaat faalt en over O-ringen in de vanos die falen. Het lijkt me wel vreemd dat het zweet zich dan zo mooi langs de "lijn" van de kopakking kan verdelen, misschien iets te maken met rijwind hopelijk.
Inderdaad het oliedrukventiel (oil pressure valve) op het onderblok (ter hoogte van cyl 5 passagierszijde) gaat gergarandeerd zweten, omdat die o-ring hard wordt. Zie ook mijn auto topic. Je kunt of een compleet nieuw ventiel kopen voor 25-30 euro, of een nieuw o-ringetje die ook op de oliekoeler zit voor een paar euro. Ik heb het laatste gedaan.
Ik moet zeggen dat dit het eerste is waar ik aan dacht toen ik jouw verhaal las. S50's staan niet bekend om het zweten van koppakkingen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 22 mei 2014, 14:25

///Joost schreef:
Tomj schreef:Ik lees ook hier en daar over een oliedrukventiel waar het O-ringetje met regelmaat faalt en over O-ringen in de vanos die falen. Het lijkt me wel vreemd dat het zweet zich dan zo mooi langs de "lijn" van de kopakking kan verdelen, misschien iets te maken met rijwind hopelijk.
Inderdaad het oliedrukventiel (oil pressure valve) op het onderblok (ter hoogte van cyl 5 passagierszijde) gaat gergarandeerd zweten, omdat die o-ring hard wordt. Zie ook mijn auto topic. Je kunt of een compleet nieuw ventiel kopen voor 25-30 euro, of een nieuw o-ringetje die ook op de oliekoeler zit voor een paar euro. Ik heb het laatste gedaan.
Ik moet zeggen dat dit het eerste is waar ik aan dacht toen ik jouw verhaal las. S50's staan niet bekend om het zweten van koppakkingen.
Ik las het ook al in jouw topic :mrgreen: , jij hebt dat ook al gehad, zag dat er bij jou dan ook over heel de lijn zo vettig eruit? Ik zou denken dan dat gewoon naar onderen lekt. Dat ventiel is trouwens 2 jaar geleden al vervangen geweest bij de mijne denk ik, maar toen heeft een garage dat gedaan. Ik ga gewoon de boel eens droogzetten en dat ventiel nog eens dubbelchecken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8043
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door MParallel » 24 mei 2014, 20:09

Hmm eerste keer dat ik dit topic zie, vaag.

Gave wagen hoor, en mooiste rood van BMW.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 19 jun 2014, 09:52

-2,35 degrees camber vanvoor 1 en een beetje vanachter ( per kant uiteraard) en licht toespoor rondom.
EINDELIJK is die fokking achteras in orde geraakt :df: Vanvoor heb ik gewoon de topmounts geswitcht.
Dit is echt de shit , De vakman die de werkzaamheden deed (Garage De Clerq) zei dat ik er geen wonderen van moest verwachten, maar ik merk het ooooverduidelijk. Deze kist geeft veel meer vertrouwen nu.( voorheen uitspoor aan beide kanten op de antieke E30 style achteras ) Er zijn nu ook verstevigingen voor de droplinks van de achterstabi op de draagarmen gelast ,precisiewerk is geleverd! Dus één dezer komen de H&R stabi's die al jaar en dag stof liggen te vangen in mijn garage er ook op, ik ga beginnen op de lichtste setting. Het begint erop te trekken :D

Ik heb ook nog Eisenmann race dempers gevonden , hopelijk kan ik deze snel scoren :hungry: dan komen de sport dempers te koop.

Het zweet onder de koppakking is weldegelijk van de koppakking , maar de expert ter zake waar hij deze week logeerde lachtte het weg als zeer normaal en zelfs zeer miniem gezien de kilometerstand. Ik plan binnen 20000 een kop/vanos/distributierevisie.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2815
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door e30touring1990 » 19 jun 2014, 11:07

Goed om te lezen dat het nu wel allemaal naar je wens is en dat het van de koppakking nog wel mee valt! Die 20kkm moet die nog wel vol houden:)

Is het op dit plaatje nr. 1 waar je zo enthousiast over bent? Ik neem aan dat je bedoelt dat je links met rechts hebt gewisseld van deze topmounts op de vooras?
http://mfans2.com/parts/catalog/Z3-Coup ... ing_parts/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 19 jun 2014, 11:43

e30touring1990 schreef:Goed om te lezen dat het nu wel allemaal naar je wens is en dat het van de koppakking nog wel mee valt! Die 20kkm moet die nog wel vol houden:)

Is het op dit plaatje nr. 1 waar je zo enthousiast over bent? Ik neem aan dat je bedoelt dat je links met rechts hebt gewisseld van deze topmounts op de vooras?
http://mfans2.com/parts/catalog/Z3-Coup ... ing_parts/" onclick="window.open(this.href);return false;


Precies ! Ik wou oorspronkelijk camberplates van vorschlag , daar was ik 600 euro aan kwijtgeweest, nu wat zweet en tijd.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2815
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door e30touring1990 » 19 jun 2014, 12:46

Dan is dit idd een mooie oplossing! Blij om te horen dat het je bevalt. Heb ze zelf ook laatst besteld voor mijn QP, moet ze alleen nog monteren (weinig tijd).

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 08 jul 2014, 17:26

Gisteren heb ik deze kar dan maar een ringdoop gegeven, alhoewel ik me altijd voorhield om ermee van de ring te blijven. Hij deed het uitstekend, hier en daar nog een aanpassinkje en ik heb een GT3 killer :mrgreen:


En ja, ik moet de uitlaat nog recht hangen, ik heb vorige week een iets luider type eisenmann eronder geschroefd. :D
Bijlagen
18-19h-IMG_5938.jpg
18-19h-IMG_5938.jpg (318.45 KiB) 3343 keer bekeken
17-18h-IMG_5007.jpg
17-18h-IMG_5007.jpg (306.12 KiB) 3343 keer bekeken
17-18h-IMG_5628.jpg
17-18h-IMG_5628.jpg (300.17 KiB) 3343 keer bekeken
17-18h-IMG_5631.jpg
17-18h-IMG_5631.jpg (270.62 KiB) 3343 keer bekeken

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2815
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door e30touring1990 » 08 jul 2014, 18:50

Gaaf hoor! mooie plaatjes ook. Was het je eerste keer ring? (niet alleen met deze auto).
verder geen klachten gehad met remmerij oid? Heb je nog de standaard remmen eronder?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 08 jul 2014, 19:02

e30touring1990 schreef:Gaaf hoor! mooie plaatjes ook. Was het je eerste keer ring? (niet alleen met deze auto).
verder geen klachten gehad met remmerij oid? Heb je nog de standaard remmen eronder?

Eerste keer met deze auto, de vorige ringauto heb ik 2 maand geleden opweg naar de ring opgeblazen, een Golf GTI, deze is gewoon een volle minuut sneller.

De remmen waren nipt, ik heb vorig jaar verse OEM SHW schijven gestoken met EBC blauw , stahlflexen en ate blue , dat hield het wel maar de schijven hebben wel kleur gepakt. Ik overweeg nu performance friction schijven, ik had hier ergens gelezen dat deze extreem slijvast zouden zijn.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10789
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Joy » 08 jul 2014, 19:42

Die kleur kan ook van oververhit remblokmateriaal afkomstig zijn wat achter is gebleven op de schijf. Het is dus niet per definitie de schijf die onvoldoende presteert maar ook het remblokmateriaal kan onvoldoende hittebestendig zijn.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 08 jul 2014, 19:53

Joy schreef:Die kleur kan ook van oververhit remblokmateriaal afkomstig zijn wat achter is gebleven op de schijf. Het is dus niet per definitie de schijf die onvoldoende presteert maar ook het remblokmateriaal kan onvoldoende hittebestendig zijn.

Intresting :)

Kan het dat dat na een tijdje terug weg gaat , EBC blauw wordt aangeraden voor circuitgebruik, Ik had daarvoor pagid rs29 , same problem, ook niet de minste blokjes denk ik toch? Wel geen kromme schijven in beide gevallen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 08 jul 2014, 21:46

als de schijven nog vrij nieuw zijn gaat het allemaal ook best goed, op de Ring kunnen ze her en der redelijk bij koelen, op een circuit wordt het wel wat anders, maar zolang de schijven vrij nieuw zijn gaat dat ook daar nog wel.
zodra ze tegen de dikte limiet komen of eronder dan kunnen ze de warmte niet meer goed kwijt, maar dat is logisch.

mooier en iets minder stress/warmte op kan je wel mooi oplossen door wat grotere (ook 2 delig) remmen te monteren, staat meteen leuk :mrgreen:
bovendien als je lichte klauwen erbij pakt behoud je hetzelfde gewicht omdat je aardig wat bespaart qua gewicht van de zware gietijzer klauwen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 09 jul 2014, 09:03

Nog een mooie :df:
Bijlagen
IMG_6526_d.jpg
IMG_6526_d.jpg (140.43 KiB) 3166 keer bekeken

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8043
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door MParallel » 09 jul 2014, 10:56

Ik heb ook standaard schijven en die waren ook niet verkleurd na een aantal rondjes Ring back to back.

Denk dat het niet door je schijven zelf komt.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 09 jul 2014, 11:48

Het zal er waarschijnlijk ook van afhangen hoe hard je de auto afbeult. :duck:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 jul 2014, 12:30

yep, meeste wel en gezien je tijd ging het aardig hard qua remmen her en der :D

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door Tomj » 09 jul 2014, 13:02

Er zijn er blijkbaar wel die de Z3M met standaard vermogen onder de 8 minuten BTG krijgen.
Ik ben benieuwd wat men tijd zou zijn zonder de werken in Hatzenbach, zelfs al is dat tijdengeneut niet altijd even verantwoord. Ik heb in ieder geval terug wat te leren, het is totaal anders dan een Golf 3 :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei

Bericht door GTRene » 09 jul 2014, 13:12

Tomj schreef:Er zijn er blijkbaar wel die de Z3M met standaard vermogen onder de 8 minuten BTG krijgen.
Ik ben benieuwd wat men tijd zou zijn zonder de werken in Hatzenbach, zelfs al is dat tijdengeneut niet altijd even verantwoord. Ik heb in ieder geval terug wat te leren, het is totaal anders dan een Golf 3 :mrgreen:
dat zou wel heel knap zijn, de complete ronde deden ze destijds in 8.22 met en M coupe standaard 1999 (zelfde als de 343pk e46 M3), weet niet hoeveel seconden daar dan nog af gaan voor 'alleen' BTG tijd? weet ook niet wie dat destijds reed, had altijd wel verwacht dat het iets vlotter kon :hmmm:

http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html" onclick="window.open(this.href);return false;

aan de andere kant als ik de 1M zie staan in deze tijden met betere banden/remmen ook, die een 8.15 doet dan valt het me weer mee :D

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei: raad het plaatje

Bericht door Tomj » 20 jul 2014, 14:57

Z3M rijders herkennen dit waarschijnlijk wel. :duck:

Met dit warme weer en zonder werkende airco rij je met je raampjes open, en toen hoorde ik het krakken en klakken.

Nu ben ik een dubbeloog setup aan het overwegen :

Afbeelding

Maar ik weet nog niet goed wie wat en hoe... :)
Bijlagen
10528179_10152499535266136_1983244623_n.jpg
10528179_10152499535266136_1983244623_n.jpg (33.22 KiB) 2954 keer bekeken
10528152_10152499535121136_2086708462_n.jpg
10528152_10152499535121136_2086708462_n.jpg (29.01 KiB) 2954 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10789
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door Joy » 20 jul 2014, 15:07

Ai dat is klote. Wel prettig dat je er nog op tijd bij bent.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 20 jul 2014, 15:12

die dubbelle ophanging is wel 1 van de mooiste oplossingen, gelijk beter verdeeld, binnenin kan je ook nog extra verzwaren verdeeld over de vloer, komt toch onder de afdekking als je het wat uit meet, is er nog een mooiere verdeling van de krachten op.

de meeste puntlassen moeten ze ook opnieuw uitboren en lassen, vaak zijn er redelijk wat, maar als je voor de dubbele oplossing gaat dan wordt veel automatisch al meegenomen.

benieuwd wat je kiest, bij de dubbele moet je wel ook een nwe achterdeksel van het diff halen, is redelijk prijzig dacht ik?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 ///M Coupé Imolarot zwei : raad het plaatje

Bericht door GTRene » 20 jul 2014, 15:30

deze heeft ook wel wat stevigs gemaakt, zelf ontwerp :D

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... eplacement" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Hsp, Tom V en 16 gasten