Knot schreef:gash, voor mij werkt het om eerst een paar ronden te rijden en daarna de straatbanden heet op 2,7 af te regelen.
Bedankt voor de tip! Ik heb geen flauw idee wat een goede bandenspanning is voor mijn straatbanden. Ben een beginnend rijder en sta te kijken van de slijtage in zo'n korte tijd met droog weer. Had ook verwacht veel meer grip te hebben.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 04 jun 2013, 23:45
door ProfZB
daNpy schreef:
ProfZB schreef:Inderdaad een topdag.
Ow ja vandaag weer iets nieuws geleerd: wielbouten moeten goed vast zitten voordat je op circuit gaat.
Jij trekt je wielmoeren of -bouten nooit na met de momentsleutel?
Zeker wel, maar toch blijkbaar niet goed gebeurd. Gelukkig geen schade
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 04 jun 2013, 23:49
door hanske
colinissan schreef:Reed per ongeluk een les bmw voor zijn sokken na het scheivak.
Excuus hiervoor.
Niks excuses hiervoor, die eikel had je daar moeten zien. De ANR auto's (z.g. lesauto's) zijn altijd irritant en een verhoogd risico op de baan.
In de street-car sessies horen ze mijns inziens zeker niet thuis (niet gekentekend) en vaak onvoorspelbaar qua lijnen.
Maar ja, commercieel gezien waarschijnlijk wel brood nodig.
Moet zo'n Nissan zo hoog in toeren gereden worden, je zuigers bonkten bijna onder tegen de motorkap!!!
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 04 jun 2013, 23:50
door Joost
Was weer een geslaagd dagje.
Heerlijk weer, veel mooie snelle auto´s gezien en zelf ook nog lekker 2uurtjes gereden.
Mijn ervaring met de Federals is dat ze bij een hoge bandenspanning vele malen beter rijden. Meer grip, slijten minder en aanzienlijk minder onderstuur.
Organisatie bedankt.
Over 4 weken Spa, kan niet wachten.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 00:11
door Andre
Die clio van jou was echt top. Ding gaat zo mooi door de gerlach.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 00:26
door Joost
Danku.
Zelf nog gereden vandaag Andre?
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 01:01
door Andre
Nee
Er was geen sneeuw en ook geen regen:)
Soms rij ik wel op droog wegdek maar dan moet je wel een racertje hebben. Straat auto s zonder grote aanpassingen voelen dan vaak te lomp aan.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 01:04
door Snipe
Smoesjes. Je was nota bene met je racer gekomen!
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 07:25
door colinissan
hanske schreef:
Moet zo'n Nissan zo hoog in toeren gereden worden, je zuigers bonkten bijna onder tegen de motorkap!!!
Jep. Is een hoog toeren blok. Zelfde als de vtec principe van honda.
Tot de 8300 kan die en meeste koppel is ergens bij de 6000 meen ik.
Onder de 4000 is het een leuk les wagentje
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 07:42
door N!co
En de laatste:
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 08:30
door daNpy
gash schreef:
Ik heb zeker lol gehad De banden zijn niet aan flarden, maar er zitten inderdaad allemaal plakken rubber op en tussen het profiel. Met name de banden achter (?) zien er niet uit. Ik had tijdens het rijden zeer veel last van onderstuur. Ook de rit naar huis was ook verre van comfortabel.
De banden had ik op 2,5 bar gezet en heb geen idee tot hoe hoog de spanning opgelopen was. Voor de volgende keer maar Toyo's regelen. Deze Conti's Sportcontact 3 vinden het circuit-geweld blijkbaar niet leuk
Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 08:46
door Hans R
Robin Hartog schreef:
Hans R schreef:Alleen die les auto's!!
Hahaha, ik zag je een keer in Hugenholtz echt bumperkleven en bij uitkomen er direct voorbij
Kon er links of rechts ook niet voorbij, nam de hele baan voor zichzelf met 20km p.u.
Snelle tijden zetten was er niet bij in de straatsessie, maar goed wel ff lol gehad, de achterbanden van de 2-11 zijn nu op, begon wat raar te hoppelen in de tarzan en andere bochten alsof ik een lekke band had.. profiel gewoon compleet op, beetje raar afgesleten ook dus maar ff laten uitlijnen en wegen en nieuwe semi's bestellen!
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 08:52
door gash
daNpy schreef:
Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 09:23
door Erminio
gash schreef:Dit was mijn eerste df-trackday en tevens mijn 1e keer op het circuit met mooi weer. Een hele ervaring! Tot mijn spijt was mijn bandenspanning waarschijnlijk veel te hoog: de wegligging was belabberd, gigantisch veel onderstuur. Alle vier de Conti's helaas afgeschreven. Ik moet nog veel leren. Volgende keer hopelijk beter!
Dat had ik ook de 1e keer, 2 x SportContact 3 en 2 x SportContact 5 volledig afgesleten.
Schijnt een minpuntje te zijn van Conti.
Had gisteren achter wel 2 x SportContact 3 erop zitten met 2.0bar begonnen en die waren goed afgesleten en niet op. Voor een setje 2e hands Potenza RE050A die het goed deden en mooi afgesleten waren (ook begonnen met 2.0bar)
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 09:24
door daNpy
gash schreef:
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga.
Vraag een keertje of er iemand mee rijdt die je wat tips kan geven, of doe een circuit training. Erg leuk en leerzaam
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 09:26
door Erminio
DDX schreef:Erminio nog bedankt voor het meerijden, je reed je auto echt op(/over) de limiet
Je blijft de grenzen verleggen, tot je iets over de limiet gaat, maar wel gecontroleerd
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 09:47
door David R.
Leuke dag, lekker weer maar wel te vroeg (15:00 uur) afgelopen naar mijn idee.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 10:35
door colinissan
daNpy schreef:
gash schreef:
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga.
Vraag een keertje of er iemand mee rijdt die je wat tips kan geven, of doe een circuit training. Erg leuk en leerzaam
dat ga ik volgende keer zeker ook doen, merk dat dat aanzienlijk veel scheelt.
Met name bij de bochten waar ik te fanatiek instuur.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 11:03
door Robin Hartog
gash schreef:
daNpy schreef:
Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga.
Misschien heb ik het gemist op het forum hoor, maar wat is er allemaal gedaan aan die Octavia? Standaard remmen waren het iig niet. Klonk ook goed!
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 12:05
door David R.
Filmpje. Zonder bijrijder en verkeer was wellicht een lage 1.57 of hoge 1.56 mogelijk geweest. Helaas de rest van de dag weinig schone rondjes meer gehad.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 12:14
door Knot
Erminio schreef:
Had gisteren achter wel 2 x SportContact 3 erop zitten met 2.0bar begonnen en die waren goed afgesleten en niet op. Voor een setje 2e hands Potenza RE050A die het goed deden en mooi afgesleten waren (ook begonnen met 2.0bar)
Heb je ook nog gemeten na een sessie wat de temperatuur was? Als je rondom 2,0 begint lopen linksvoor en linksachter veel hoger op dan rechts namelijk.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 14:24
door Erminio
Dat klopt, herinner ik me nog van mijn kartwedstrijden, op elke band een andere beginspanning
Volgende keer eens doen en de linkerkant iets aanpassen t.o.v. de rechterkant en voor en achter ook maar meepakken
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 16:02
door Robin Hartog
Yesterday, was a good day.
Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 16:03
door Booooh
http:// ipv https:// David, ziet er goed uit, mooie racer heb je opgebouwd
Ben
DF @ Zandvoort deel XXIV
Geplaatst: 05 jun 2013, 16:04
door Drelise
Zo, daar zijn we weer
Op het laatste moment ben ik aangehaakt en ik moet zeggen ik heb er geen spijt van
Het was geweldig weer... ja geweldig weer ook!
Heerlijk gereden en een paar bekenden gezien van voorgaande keren op CPZ.
Nadat ik de weken ervoor mijn motor had vervangen (koppeling lag eruit en ik had nog een versere motor liggen) en de uitlijning wat veranderd heb, ben ik vrolijk gaan testrijden en uitproberen.
Ik had er ook nog zo'n goedkoop TPMS tyre pressure monitoring system ingebouwd. Rijden ging boven verwachting goed. TPMS systeem gaf wel aan dat de bandenspanning voor van 1,7 bar een te laag uitgangspunt was (kwam warm niet boven de 1.95 bar op Toyo 888). Temperaturen bleven te laag 40-55 graden dus ik denk dat die meting niet representatief is (luchttemp en niet bandendtemp).
Vooral de wat verlaagde voorkant icm nul toespoor voor gaven een veel beter instuurgedrag en meer wegligging. icm met 1,5mm toespoor per wiel achter lag de Elise erg mooi en vast op de weg!
Ik ben een gelegenheidsrijder en hou geen tijden bij maar in vergelijk met voorgaande keren voelde de auto zeker sneller aan en dat is fijn. Vooral in het scheivlak vond ik behoorlijk snelheid en kon ik wat mensen buitenom inhalen... eerst dacht ik zo hee die Elise is wel veel sneller dan een Lambo, maar later kreeg ik door dat dat een experience was ... een geniet zo lang mogelijk van je dure rondje experience .
Na een uurtje sturen ben ik naar binnen gegaan om even bij te komen en de banden wat rust te gunnen. Ik had het idee dat ze wat smeerden... Komt er een meneer met raceoverall op me af en spreekt me aan op mijn inhaalactie ve BMW lesauto. Ok ik ben daar roekeloos voorbij gegaan, sorry, maar omdat het snelheidsverschil zo groot was dacht ik nog "voordat je het doorhebt ben ik al weer weg"... ging ook allemaal net goed hoor... Maar zijn "klant" was zo geschrokken dat die niet meer het circuit op durfde... tja dat vind ik wel jammer voor hem maar gelukkig lees ik nu hier dat er meer mensen last van hadden! Ik dacht al ben ik zo onbehouwen bezig? De eerste BMW die ik zag ging netjes naar rechts met knipperen en dat ging ook goed. Maar daarna had ik echt moeite met een kant kiezen...ze bleven niet op hun lijn en gebruikte de hele baan.. maar erger nog ze gingen wel erg langzaam!! Ik heb dat ook teruggegeven aan de instructeur vd BMW lesauto maar die vond dat niet zo "highly intresting" geloof ik.
Al bij al een geweldige dag sturen en veel bijgeleerd. Leuk gesproken nog met een aantal deelnemers en dan is het zo'n dag die nooit meer stuk kan, top geregeld van DF, bedankt Peter en het clubje dat dit mogelijk maakt!