[04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
gash
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2012, 00:18

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door gash » 04 jun 2013, 23:32

Knot schreef:gash, voor mij werkt het om eerst een paar ronden te rijden en daarna de straatbanden heet op 2,7 af te regelen.

Bedankt voor de tip! Ik heb geen flauw idee wat een goede bandenspanning is voor mijn straatbanden. Ben een beginnend rijder en sta te kijken van de slijtage in zo'n korte tijd met droog weer. Had ook verwacht veel meer grip te hebben.

Gebruikersavatar
ProfZB
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:05
Locatie: Maasland

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door ProfZB » 04 jun 2013, 23:45

daNpy schreef:
ProfZB schreef:Inderdaad een topdag.

Ow ja vandaag weer iets nieuws geleerd: wielbouten moeten goed vast zitten voordat je op circuit gaat.
Jij trekt je wielmoeren of -bouten nooit na met de momentsleutel? :)
Zeker wel, maar toch blijkbaar niet goed gebeurd. Gelukkig geen schade :tooth:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door hanske » 04 jun 2013, 23:49

colinissan schreef:Reed per ongeluk een les bmw voor zijn sokken na het scheivak.
Excuus hiervoor.

Niks excuses hiervoor, die eikel had je daar moeten zien. De ANR auto's (z.g. lesauto's) zijn altijd irritant en een verhoogd risico op de baan.
In de street-car sessies horen ze mijns inziens zeker niet thuis (niet gekentekend) en vaak onvoorspelbaar qua lijnen.

Maar ja, commercieel gezien waarschijnlijk wel brood nodig. :wink: :wink: :wink:

Moet zo'n Nissan zo hoog in toeren gereden worden, je zuigers bonkten bijna onder tegen de motorkap!!!

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Joost » 04 jun 2013, 23:50

Was weer een geslaagd dagje.

Heerlijk weer, veel mooie snelle auto´s gezien en zelf ook nog lekker 2uurtjes gereden.

Mijn ervaring met de Federals is dat ze bij een hoge bandenspanning vele malen beter rijden. Meer grip, slijten minder en aanzienlijk minder onderstuur.

Organisatie bedankt.

Over 4 weken Spa, kan niet wachten.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Andre » 05 jun 2013, 00:11

Die clio van jou was echt top. Ding gaat zo mooi door de gerlach.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Joost » 05 jun 2013, 00:26

Danku.

Zelf nog gereden vandaag Andre?

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Andre » 05 jun 2013, 01:01

Nee

Er was geen sneeuw en ook geen regen:)

Soms rij ik wel op droog wegdek maar dan moet je wel een racertje hebben. Straat auto s zonder grote aanpassingen voelen dan vaak te lomp aan.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Snipe » 05 jun 2013, 01:04

Smoesjes. Je was nota bene met je racer gekomen! ;-)

colinissan
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 feb 2012, 22:16

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door colinissan » 05 jun 2013, 07:25

hanske schreef:


Moet zo'n Nissan zo hoog in toeren gereden worden, je zuigers bonkten bijna onder tegen de motorkap!!!

Jep. Is een hoog toeren blok. Zelfde als de vtec principe van honda.
Tot de 8300 kan die en meeste koppel is ergens bij de 6000 meen ik.
Onder de 4000 is het een leuk les wagentje :df:

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door N!co » 05 jun 2013, 07:42

En de laatste:


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door daNpy » 05 jun 2013, 08:30

gash schreef: Ik heb zeker lol gehad :df: De banden zijn niet aan flarden, maar er zitten inderdaad allemaal plakken rubber op en tussen het profiel. Met name de banden achter (?) zien er niet uit. Ik had tijdens het rijden zeer veel last van onderstuur. Ook de rit naar huis was ook verre van comfortabel.

De banden had ik op 2,5 bar gezet en heb geen idee tot hoe hoog de spanning opgelopen was. Voor de volgende keer maar Toyo's regelen. Deze Conti's Sportcontact 3 vinden het circuit-geweld blijkbaar niet leuk ;)
Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen :df:
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit :)

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Hans R » 05 jun 2013, 08:46

Robin Hartog schreef:
Hans R schreef:Alleen die les auto's!! :protest: :hammer:
Hahaha, ik zag je een keer in Hugenholtz echt bumperkleven en bij uitkomen er direct voorbij :lol:
Kon er links of rechts ook niet voorbij, nam de hele baan voor zichzelf met 20km p.u. :?

Snelle tijden zetten was er niet bij in de straatsessie, maar goed wel ff lol gehad, de achterbanden van de 2-11 zijn nu op, begon wat raar te hoppelen in de tarzan en andere bochten alsof ik een lekke band had.. profiel gewoon compleet op, beetje raar afgesleten ook dus maar ff laten uitlijnen en wegen en nieuwe semi's bestellen! :blink:

Gebruikersavatar
gash
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2012, 00:18

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door gash » 05 jun 2013, 08:52

daNpy schreef: Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen :df:
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit :)
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' ;) Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga. :hmmm:

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Erminio » 05 jun 2013, 09:23

gash schreef:Dit was mijn eerste df-trackday en tevens mijn 1e keer op het circuit met mooi weer. Een hele ervaring! :) Tot mijn spijt was mijn bandenspanning waarschijnlijk veel te hoog: de wegligging was belabberd, gigantisch veel onderstuur. Alle vier de Conti's helaas afgeschreven. Ik moet nog veel leren. Volgende keer hopelijk beter! ;)
Dat had ik ook de 1e keer, 2 x SportContact 3 en 2 x SportContact 5 volledig afgesleten.
Schijnt een minpuntje te zijn van Conti.

Had gisteren achter wel 2 x SportContact 3 erop zitten met 2.0bar begonnen en die waren goed afgesleten en niet op. Voor een setje 2e hands Potenza RE050A die het goed deden en mooi afgesleten waren (ook begonnen met 2.0bar) :df:
Laatst gewijzigd door Erminio op 05 jun 2013, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door daNpy » 05 jun 2013, 09:24

gash schreef: Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' ;) Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga. :hmmm:
Vraag een keertje of er iemand mee rijdt die je wat tips kan geven, of doe een circuit training. Erg leuk en leerzaam :)

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Erminio » 05 jun 2013, 09:26

DDX schreef:Erminio nog bedankt voor het meerijden, je reed je auto echt op(/over) de limiet ;)
Je blijft de grenzen verleggen, tot je iets over de limiet gaat, maar wel gecontroleerd :df:

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door David R. » 05 jun 2013, 09:47

Leuke dag, lekker weer maar wel te vroeg (15:00 uur) afgelopen naar mijn idee.

colinissan
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 feb 2012, 22:16

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door colinissan » 05 jun 2013, 10:35

daNpy schreef:
gash schreef: Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' ;) Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga. :hmmm:
Vraag een keertje of er iemand mee rijdt die je wat tips kan geven, of doe een circuit training. Erg leuk en leerzaam :)
dat ga ik volgende keer zeker ook doen, merk dat dat aanzienlijk veel scheelt.
Met name bij de bochten waar ik te fanatiek instuur.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Robin Hartog » 05 jun 2013, 11:03

gash schreef:
daNpy schreef: Kan zijn dat de bandenspanning te hoog is opgelopen, maar ook dat je te enthousiast hebt lopen sturen :df:
Met name te snel de bocht in willen en teveel sturen zorgen helemaal niet voor een snelle ronde maar wel voor slijtage. Probeer volgende keer wat rustiger te sturen en te voelen waar precies de grip zit :)
Noem het inderdaad maar ''enthousiast sturen'' ;) Rustig sturen & vloeiend rijden is ook zeker iets waar hard aan gewerkt moet worden. Ik betrap me er steeds op dat ik veel te hard de bochten in ga. :hmmm:
Misschien heb ik het gemist op het forum hoor, maar wat is er allemaal gedaan aan die Octavia? Standaard remmen waren het iig niet. :lol: Klonk ook goed!

Gebruikersavatar
David R.
Berichten: 867
Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door David R. » 05 jun 2013, 12:05

Filmpje. Zonder bijrijder en verkeer was wellicht een lage 1.57 of hoge 1.56 mogelijk geweest. Helaas de rest van de dag weinig schone rondjes meer gehad.
Laatst gewijzigd door David R. op 05 jun 2013, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Knot » 05 jun 2013, 12:14

Erminio schreef: Had gisteren achter wel 2 x SportContact 3 erop zitten met 2.0bar begonnen en die waren goed afgesleten en niet op. Voor een setje 2e hands Potenza RE050A die het goed deden en mooi afgesleten waren (ook begonnen met 2.0bar) :df:
Heb je ook nog gemeten na een sessie wat de temperatuur was? Als je rondom 2,0 begint lopen linksvoor en linksachter veel hoger op dan rechts namelijk.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Erminio » 05 jun 2013, 14:24

Dat klopt, herinner ik me nog van mijn kartwedstrijden, op elke band een andere beginspanning :wink:

Volgende keer eens doen en de linkerkant iets aanpassen t.o.v. de rechterkant en voor en achter ook maar meepakken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Robin Hartog » 05 jun 2013, 16:02

Yesterday, was a good day.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: [04-06-2013] DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Booooh » 05 jun 2013, 16:03

http:// ipv https:// David, ziet er goed uit, mooie racer heb je opgebouwd :thumbup:

Ben


Gebruikersavatar
Drelise
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 aug 2012, 11:42
Locatie: Vleuten

DF @ Zandvoort deel XXIV

Bericht door Drelise » 05 jun 2013, 16:04

Zo, daar zijn we weer :)
Op het laatste moment ben ik aangehaakt en ik moet zeggen ik heb er geen spijt van :-D
Het was geweldig weer... ja geweldig weer ook!
Heerlijk gereden en een paar bekenden gezien van voorgaande keren op CPZ.
Nadat ik de weken ervoor mijn motor had vervangen (koppeling lag eruit en ik had nog een versere motor liggen) en de uitlijning wat veranderd heb, ben ik vrolijk gaan testrijden en uitproberen.
Ik had er ook nog zo'n goedkoop TPMS tyre pressure monitoring system ingebouwd. Rijden ging boven verwachting goed. TPMS systeem gaf wel aan dat de bandenspanning voor van 1,7 bar een te laag uitgangspunt was (kwam warm niet boven de 1.95 bar op Toyo 888). Temperaturen bleven te laag 40-55 graden dus ik denk dat die meting niet representatief is (luchttemp en niet bandendtemp).
Vooral de wat verlaagde voorkant icm nul toespoor voor gaven een veel beter instuurgedrag en meer wegligging. icm met 1,5mm toespoor per wiel achter lag de Elise erg mooi en vast op de weg!
Ik ben een gelegenheidsrijder en hou geen tijden bij maar in vergelijk met voorgaande keren voelde de auto zeker sneller aan en dat is fijn. Vooral in het scheivlak vond ik behoorlijk snelheid en kon ik wat mensen buitenom inhalen... eerst dacht ik zo hee die Elise is wel veel sneller dan een Lambo, maar later kreeg ik door dat dat een experience was ... een geniet zo lang mogelijk van je dure rondje experience :-P.
Na een uurtje sturen ben ik naar binnen gegaan om even bij te komen en de banden wat rust te gunnen. Ik had het idee dat ze wat smeerden... Komt er een meneer met raceoverall op me af en spreekt me aan op mijn inhaalactie ve BMW lesauto. Ok ik ben daar roekeloos voorbij gegaan, sorry, maar omdat het snelheidsverschil zo groot was dacht ik nog "voordat je het doorhebt ben ik al weer weg"... ging ook allemaal net goed hoor... Maar zijn "klant" was zo geschrokken dat die niet meer het circuit op durfde... tja dat vind ik wel jammer voor hem maar gelukkig lees ik nu hier dat er meer mensen last van hadden! Ik dacht al ben ik zo onbehouwen bezig? De eerste BMW die ik zag ging netjes naar rechts met knipperen en dat ging ook goed. Maar daarna had ik echt moeite met een kant kiezen...ze bleven niet op hun lijn en gebruikte de hele baan.. maar erger nog ze gingen wel erg langzaam!! Ik heb dat ook teruggegeven aan de instructeur vd BMW lesauto maar die vond dat niet zo "highly intresting" geloof ik.
Al bij al een geweldige dag sturen en veel bijgeleerd. Leuk gesproken nog met een aantal deelnemers en dan is het zo'n dag die nooit meer stuk kan, top geregeld van DF, bedankt Peter en het clubje dat dit mogelijk maakt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten