Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 24 mei 2013, 20:45

Vandaag, diverse onderdelen opgehaald bij de dealer.

Waaronder pakkingen en achterasrubbers. Het is de bedoeling om morgen de wagen af te hebben,

Wat moet er nog gebeuren?

complete onderstel onder vandaan,
325i onderstel klaarmaken (rubbers vervangen)

Complete 325i onderstel monteren (voor en achter)
Motorombouw afronden (wegwerken en etc)
Verlagingsetje met sportschokdempers.

De boel ontluchten etc, bla bla bla

:hungry:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 24 mei 2013, 21:06

wat anderen in een week doen willen jullie in een dag doen? :mrgreen: :headbang:

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 24 mei 2013, 21:14

Wekker staat al klaar, haha.
Wil er mee rijden :df:

Als we het morgen afkrijgen, zou het betekenen dat we in 2 dagen, de complete transformatie hebben afgerond. Inclusief het slopen van de donor en opfrissen van de motor/onderstel.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 24 mei 2013, 21:42

Top prestatie als dat lukt :thumbup:

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 24 mei 2013, 21:57

word lastig morgrn, heb maar twee uurtjes :'(

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 27 mei 2013, 12:30

De wagen rijdt al, alleen heb ik geen tijd gehad voor t onderstel,

Gebeurt volgende weekend oid, zit geen haast bij, wagen rijd iig al.
En komt goed van zijn plek (320 diff zit er nog onder)

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 11 jun 2013, 11:45

De rode e30 mag de deur uit wegens tijdgebrek, kan er met een beetje mazzel maar 1 avond in de week mee rijden. Desondanks de wagen maar een 10tje per maand kost, vind ik t zonde om m te laten staan.

Geintresseerden kunnen reageren per pb


Betreft:

E30 320i uit 1984 met een 325i blok
325i motor heeft 110dkm gelopen en is bij inbouw voorzien van distributieriem,waterpomp en etc

Esar
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2013, 22:22

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Esar » 04 aug 2013, 00:08

Hoi,
Zoals je weet ben ik ook met een S50B32 project bezig.
Nu ben ik op zoek naar de juiste einddemper die onder de E30 carrosserie past en op de aansluiting van de M3 tussendempers van Ø60 mm.
Met welke einddemper heb jij dit gedaan ? :hmmm:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door RonV » 12 aug 2013, 09:47

Esar schreef:Hoi,
Zoals je weet ben ik ook met een S50B32 project bezig.
Nu ben ik op zoek naar de juiste einddemper die onder de E30 carrosserie past en op de aansluiting van de M3 tussendempers van Ø60 mm.
Met welke einddemper heb jij dit gedaan ? :hmmm:
Bij onze auto (E30 S50B30) hebben we

- iets aangepaste spruitstukken
- Supersprint race tussendemper (geen kats)
- standaard E36 M3 einddemper

De laatste is wel zwaar, maar dempt zo dat we geen last hebben op bijv. het circuit Zolder.

Misschien helpt dit?

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 14 aug 2013, 21:59

Het is een tijdje stil geweest, maar ben er vandaag weer aan begonnen. Er waren wat projecten tussendoor gekomen.
Carterpan is i.i.g. al pasgemaakt (spatplaat moest pas gemaakt worden). Tevens is de carteronluchtiging gemonteerd op de carterpan.
Carterpan zit er al op met een verse pakking er tussen en is lekker clean. Verder heb ik de motor vandaag klaar gemaakt voor inbouw.
Stuurbekrachtigingspomp, steunen en etc gemonteerd.

(Over)Morgen de koppeling en de bak monteren. Dan kan ik eindelijk eens gaan passen. 8)
Word eens tijd!

Lagerschalen bekeken (zijn nog als nieuw, maar kon ook niet anders met 58.xxxx)
Afbeelding

Afbeelding

Carterontluchtiging geplaatst (geboord en getapt)
Afbeelding

Ik hoop dat ik de komende dagen echt progressie kan boeken.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 15 aug 2013, 23:57

Iemand die kan vertellen of een:

s50b32 motor + s50b32 vliegwiel(dual mass) + s50b32 koppeling en drukgroep + s50b30 versnellingsbak past??

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 25 aug 2013, 19:34

Nieuwe Sachs koppelingsplaat, drukgroep, druklager gemonteerd
Afbeelding

Daar ging die dan! Het erin hangen stelt niks voor, nu kan het echte werk pas beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daar ligt de M-power dan. De motor is er nu alleen ingegaan om te passen en te kijken hoe alles uitkomt. De motor zal er zeker weer uit gaan i.v.m. herspuiten van de motorruimte en div. andere aanpassingen. Beetje zonde om dingen te gaan passen en etc, als de motorruimte net gespoten is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 25 aug 2013, 20:51

gaaf man, wat handig als je het meeste zelf kunt :D
best ff passen, wat dat betreft is het bij die wat modernere of bv Z3 wat makkelijker, daar kun je de hele voorkant eraf schroeven en dan schijf je de motor er zo in bewijze van, des te knapper dat het zonder dat zo ook lukt :thumbup:

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 26 aug 2013, 10:12

ik ben niet anders gewend, zo lastig is het niet. ik plaats ook altijd een krik ter hoogte van de bak, zodat de motor kan kantelen van verticaal naar hhorizontaal.

nu kan het echte werk beginnen! :hungry:

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 01 sep 2013, 21:49

RonV schreef:
Esar schreef:Hoi,
Zoals je weet ben ik ook met een S50B32 project bezig.
Nu ben ik op zoek naar de juiste einddemper die onder de E30 carrosserie past en op de aansluiting van de M3 tussendempers van Ø60 mm.
Met welke einddemper heb jij dit gedaan ? :hmmm:
Bij onze auto (E30 S50B30) hebben we

- iets aangepaste spruitstukken
- Supersprint race tussendemper (geen kats)
- standaard E36 M3 einddemper

De laatste is wel zwaar, maar dempt zo dat we geen last hebben op bijv. het circuit Zolder.

Misschien helpt dit?
Ik las op een of andere blog dat jij een brake booster delete kit heb gebruikt? Kun je daar meer over vertellen en evt. of dat praktisch/veilig is voor straatgebruik?

gr.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 01 sep 2013, 23:03

Iemand ervaring met de onderstaande spruitstukken? Zou dit zomaar passen op een e30 met s50b32?

http://www.fritzsbits.co.uk/shop/produc ... 50-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... C%2520Each" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.turnermotorsport.com/p-1773- ... eader.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor graag van jullie,

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door RonV » 04 sep 2013, 18:51

Arsonistz schreef:
RonV schreef:
Esar schreef:Hoi,
Zoals je weet ben ik ook met een S50B32 project bezig.
Nu ben ik op zoek naar de juiste einddemper die onder de E30 carrosserie past en op de aansluiting van de M3 tussendempers van Ø60 mm.
Met welke einddemper heb jij dit gedaan ? :hmmm:
Bij onze auto (E30 S50B30) hebben we

- iets aangepaste spruitstukken
- Supersprint race tussendemper (geen kats)
- standaard E36 M3 einddemper

De laatste is wel zwaar, maar dempt zo dat we geen last hebben op bijv. het circuit Zolder.

Misschien helpt dit?
Ik las op een of andere blog dat jij een brake booster delete kit heb gebruikt? Kun je daar meer over vertellen en evt. of dat praktisch/veilig is voor straatgebruik?

gr.
Wij hebben de delete kit gebruikt van Massive Lee (van Massive Brakes), hebben het pedaal veranderd (6:1 overbrenging), en een hoofdremcilinder van een BMW 732 (25.4 mm voor en achter). Aangezien de auto op het circuit rijdt, en we een klep hebben zitten om voor/achter in te stellen, kan dit wel. De reden dat de hoofdremcilinder zo groot is, is dat de remklauwen 6 zuiger klauwen zijn (moet je heel wat vloeistof verplaatsen). Werkt ok, geeft goed gevoel in het pedaal, en ik kan niet zeggen dat we de bekrachtiging missen. Maar voor straatgebruik zou ik toch kijken naar een Golf 1 servo oid, of een oplossing met de servo verplaatst naar de voorkant (met stang bediening).
We hebben ook wel gekeken naar de oplossing met de hogedruk tank etc. ,aar toch maar niet gedaan...

hoop dat dit helpt

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door RonV » 04 sep 2013, 23:00

Arsonistz schreef:Iemand ervaring met de onderstaande spruitstukken? Zou dit zomaar passen op een e30 met s50b32?

http://www.fritzsbits.co.uk/shop/produc ... 50-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... C%2520Each" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.turnermotorsport.com/p-1773- ... eader.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor graag van jullie,
Wij hebben shorty-style heades sgehad toen we een M50 motor in de E30 hadden - ging prima, maar op een Europese S50 denk ik dat je wat koppel en vermogen inlevert. Weet je zeker dat die US spruitstukken voor een Europese S50 wil gebruiken? Die van Fritzbits is best wel prijzig.

Je moet het spruitstuk voor 1 of 2 cilinders verlassen - hebben we ook gedaan. Toen pasten de spruitstukken net niet en hebben we meer ruimte gecreeërd met een spacer van 1cm onder het subframe, en een 0.5 cm hogere motorsteun. Omdat we solid motorsteunen hebben, was dat makkelijk te maken. De spacer kun je ook zelf maken van een stuk aluminium, maar kun je ook bij 300mm.de bestellen (zie de onderste bij http://www.300mm.de/achse25/achse25.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - maar echt zelf goed te maken hoor).

Deze zegt dat het zonder verlassen gaat:

http://www.e30zone.net/modules.php?name ... &start=525" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft een RHD auto, dus extra ellende met de stuurstang.

BTW

1. gaat het lopen met de bedrading?
2. ben je van plan veel volgas te doen (circuit of zo)? De S50B30 die we erin hebben, bouwde veel druk op in het kleppendeksel, en de standaard afvoer is de airbox in (niet echt fijn) - we hebben nu een afvoer naar een catchtank, met wat ontluchtingen, en een terugvoer de carterpan in. Hoef je niet te gaan goochelen met een group N olie restrictor in de kop.

We zijn a.s. dinsdag op Zolder met de auto, als je hem wil bekijken. Ik zag boven dat je een dual mass vliegwiel hebt - die van ons heeft een omgekranst M20 vliegwiel dat ook lichter is gemaakt (224 mm), met een Sachs sinterplaatje en drukgroep. Toert leuk op....

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 05 sep 2013, 22:48

Bedankt voor je reactie!

Bedrading is geen probleem, op de motorbook stekker word een stekker van een m20 motor gesoldeerd.
Ecu is door speedtuning al EWS-vrij gemaakt en is de speedsignal verlegd.

De wagen is per definitie niet bedoeld voor op het circuit, heb de carteronluchtingsnippel nu in de pan gemaakt.

Zoals het er nu voorstaat, ga ik door waar ik mee bezig was. En dat is het monteren van een golf 1 bekrachtiger en 5,5 opschuiven richting de zekeringenkast. Dit zou voldoende ruimte moeten hebben.

Uitlaat , word kwestie van uitbesteden denk ik.

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door RonV » 07 sep 2013, 13:11

Oef, had al gereageerd...sorry!

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 31 okt 2013, 12:12

Weet iemand wat de diameter is van een OEM s50b32 uitlaatspruitstuk? Ik ben zelf niet in de gelegenheid om het op te meten.

Gr.

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 14 dec 2013, 15:21

Update!

MHW achterlichten gekocht voor de e30. Geen grote update, maar wel een leuke!

Afbeelding

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 17 dec 2013, 09:40

De 29e van december staat er een afspraak met TurboTim voor het lassen van de uitlaatspruitstuk :D

Arsonistz
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:01

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door Arsonistz » 01 jan 2014, 21:42

Zo eindelijk maar weer eens een echte update. Afgelopen zondag (29-12) is 'BMWTurboTim' langsgeweest om de m3 spruitstuk pas te maken.

Van te voren had ik de auto al op de bokken gezet, helaas heb ik geen beschikking tot een brug, gelukkig was dat voor Tim geen probleem. Het fijne was dat hij ook ter plaatse kon komen. Heb vele bedrijven gesproken, maar zij wilden allemaal de auto bij zich hebben. Dit was voor mij niet mogelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Het achterste spruitstuk (4-6) paste vrijwel meteen zonder ingrijpende aanpassingen. Het enige dat ervoor nodig was is dat het schutbord naar binnen gedeukt moest worden. Ik wilde zo min mogelijk aan de spruitstukken doen, ook wilde ik graag dat de runners even lang zouden blijven. Dit was dan ook de beste keus.
Afbeelding

Het voorste spruitstuk hebben we vanaf de collector doorgeslepen, omdat deze tegen de stabi stang en subframe aan kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk hebben we een stukje uit het subframe gehaald om ruimte te creëren voor het spruitstuk. Dit is ook de reden geweest waarom de motor er weer uit moest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Kortom heeft Tim mijn verwachtingen van hem waargemaakt! Een sterke aanrader voor als je laswerk hebt. Het is niet alleen een goede lasser, maar iemand met veel inzicht. En dat was bij dit klusje hard nodig. Je kan nog zo'n goede lasser hebben, maar als hij geen inzicht of feeling met e30's heeft is het bijna geen doen.

Uiteraard wordt alles nog netjes afgewerkt, maar dat is voor later zorg!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Arsonistz - E30 332i S50B32 MTECHII - 2 Deurs - 1988

Bericht door GTRene » 01 jan 2014, 23:15

handige jongen dus :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 7 gasten