Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Downforce Hans » 01 mei 2012, 07:28

romo schreef:Sapperdefap.................

Anyway, spijker op de kop;
Ik denk dat er een hele grote groep mensen is die geen bijtelling betaalt maar wel de auto privé gebruikt. Lijkt me logisch dat daar iets aan gedaan wordt.
Ik betaal 25% over een kleine €90K, niet omdat ik het leuk vind, wel omdat ik het kan en wettelijk moet..................nu heb ik geen medelijden met mensen die eerst moedwillig de zaak geflest hebben en nu gaan miepen omdat ze alsnog zur Kasse gebeten werden, me dunkt; betalen, en rap ook...............
Na 4 jaar betaal jij nog steeds die 25% van die 90 ruggen iets wat ik niet echt normaal vind.
Dan kan je niet echt meer praten over goedkoop rijden...........

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 09:05

Juist Hans, ze zouden naar afschrijving moeten kijken en over de restwaarde de bijtelling rekenen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 09:33

dat zou inderdaad een goede zijn...

beetje offtopic maar dat vind ik dus ook van casco verzekering, je betaald altijd premie op basis van cat waarde maar bij brand/diefstal/TL krijg je dagwaarde wat een minimaal bedrag is tov de nieuwwaarde waar wel je premie op is gebasseerd :bag:

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 09:37

Martijn_bmw schreef:dat zou inderdaad een goede zijn...

beetje offtopic maar dat vind ik dus ook van casco verzekering, je betaald altijd premie op basis van cat waarde maar bij brand/diefstal/TL krijg je dagwaarde wat een minimaal bedrag is tov de nieuwwaarde waar wel je premie op is gebasseerd :bag:
Niet helemaal waar, je kan hem laten taxeren, dan betaal je minder.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 09:43

Het leasen van een dure auto is gewoon duur. In dit voorbeeld 90k is dat bruto pakweg Euro 1.900 bijtelling per maand. Maar dit gaat ook op wanneer je een stadsvlo leased. Het is uiteindelijk een rekensom (kopen, leasing, fin.lease, huurkoop, weet ik het) icm. het dragen van een markt risico (je bezit immers een duur ding waar je vanaf moet komen). Sommige dealers garanderen een bepaalde (te lage) inruilwaarde, en dat wordt buiten de leasing gehouden maar dan moet je wel (geloof ik) een nieuwe auto bij hun ophalen na 3 jaar, etc.). Kortweg: particulier is het het beste om dergelijke voertuigen te kopen en direct af te rekenen en bedrijfsmatig zou ik zeggen, in 9/10 x fin. lease. Qua risico en rekensom dan. Maar over het algemeen is kopen toch het beste, niet meer omkijken wetende dat je je geld ook in de sloot had kunnen smijten, die hokken schrijven af als de nete, dus gewoon een pretaankoop met pretgeld. Een auto is economisch een waardeloze investering.

Maar het idee dat een leaserijder lekker goedkoop rijdt, is een misverstand, dat is allang niet meer. Zij die frauderen - aanname volgens Ilja dat dat een grote groep is (is dat écht zo Ilja? ik geloof je direct) - rijden goedkoop met samengeknepen billen. Lijkt me niet lekker rijden trouwens. Het aanpakken van fraude levert zeker de staatskas extra geld op, klopt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 10:16

SpyderFerdi schreef:Maar het idee dat een leaserijder lekker goedkoop rijdt, is een misverstand, dat is allang niet meer.
dat hangt er vanaf welke leaserijder je bedoeld ;)

kies je een auto op emotie dan is het inderdaad de vraag...

maar inmiddels is 80% van de orderintake / nieuw bestelde leaseauto's een belastingschraper en dan is lease wel degelijk VEEL goedkoper dan partikulier rijden...

bijv. renault megane grandtour 1.5DCI 110pk

hele boekje er op besteld komt ie op 27K * 14% bijtelling * 42% IB / 12 = 130 euri per maand.

nou daar haal je net 1 tank benzine voor tegenwoordig dus dat is echt goedkoop rijden ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 01 mei 2012, 10:31

Ik rij dus ook zonder bijtelling in de 1-serie omdat:

A) ik te weinig prive km's rij om echt voordeel te hebben van de bijtelling
B) principieel tegen ben om volledige bijtelling te betalen over de nieuwwaarde terwijl de auto nog geen 1/3 van de nieuwprijs waard is.

We hebben 2 auto's (M3 en een Seat) waarbij ik privekm's kan maken in het weekend. Dus zit er niet echt op te wachten om bijtelling te gaan betalen over een auto waarmee ik nu geen prive km's in maak. 0km prive rijden is geen probleem, hou al jaren een registratie bij.

Dus ben benieuwd welke interpretatie over dit besluit de juiste is. Iig wacht ik met bestellen van een nieuwe auto totdat er duidelijkheid is.

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 10:39

Martijn_bmw schreef:
SpyderFerdi schreef:Maar het idee dat een leaserijder lekker goedkoop rijdt, is een misverstand, dat is allang niet meer.
dat hangt er vanaf welke leaserijder je bedoeld ;)

kies je een auto op emotie dan is het inderdaad de vraag...

maar inmiddels is 80% van de orderintake / nieuw bestelde leaseauto's een belastingschraper en dan is lease wel degelijk VEEL goedkoper dan partikulier rijden...

hele boekje er op besteld komt ie op 27K * 14% bijtelling * 42% IB / 12 = 130 euri per maand.

nou daar haal je net 1 tank benzine voor tegenwoordig dus dat is echt goedkoop rijden ;)
Martijn, volgens mij maak je elke keer een cruciale rekenfout.
Jij gaat ervan uit dat die 130 euri goedkoop is, vaak komt er bij die 130 euri nog een eigen bijdrage voor prive gebruik richting de werkgever, dus je zit al gauw boven de 200 euro.

Als het je enige auto is, dan is het wel goedkoop, echter, de mensen die kiezen voor geen bijtelling hebben al een priveauto ernaast, en dan is die 200 euro gewoon een extra kostenpost per maand.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 10:48

als het er bij komt voor niks is het inderdaad zonde geld Luco maar ik reagreerde op de stelling van Ferdi dat leasen in ze algemeenheid niet voordelig zou zijn voor de eindgebruiker maar daar ben ik het dus niet meer eens...

al komt er dan een eigen bijdrage bij die weer in mindering wordt gebracht op de bijtelling en het is 200 euri per maand is dat nogsteeds goedkoop!

mijn oude BMW van 11 jaar oud kost me 600 in de maand ;) (300 brandstof, 100 MRB+verzekering, 100 afschrijving en 100 onderhoud)

dus ja als je dan een nieuwe auto voor 200 in de maand kan rijden vind ik dat inderdaad goedkoop...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 11:12

Martijn_bmw schreef:Maar inmiddels is 80% van de orderintake / nieuw bestelde leaseauto's een belastingschraper en dan is lease wel degelijk VEEL goedkoper dan partikulier rijden...

Laatst gewijzigd door Sperdy op 01 mei 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 11:13

Wat een auto daadwerkelijk kost is vrij makkelijk toch? Kijk naar het leasebedrag... bevat onderhoud/afschrijving/etc... (en stukje marge voor leasemij, maar zal niet veel zijn). Aangezien dat bedrag hoger is dan de bijtelling is een leaseauto voor de gebruiker erg gunstig. Het gaat alleen mank bij oudere auto's omdat je over de nieuwprijs blijft betalen.

De nieuwe regels zijn wel zuur voor de mensen die zo'n auto echt alleen zakelijk gebruiken. Maar die groep lijkt mij niet zo groot.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 11:15

Tom schreef:De nieuwe regels zijn wel zuur voor de mensen die zo'n auto echt alleen zakelijk gebruiken. Maar die groep lijkt mij niet zo groot.
Wat zijn die nieuwe regels dan Tom?

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 11:20

SpyderFerdi schreef:
Tom schreef:De nieuwe regels zijn wel zuur voor de mensen die zo'n auto echt alleen zakelijk gebruiken. Maar die groep lijkt mij niet zo groot.
Ik bedoel dat als die 500 vrije kilometers naar 0 gaat waardoor iedereen bijtelling moet betalen, ook als je de auto puur zakelijk gebruikt.

Tristan

Bericht door Tristan » 01 mei 2012, 11:22

Laatste is dus mij nog steeds niet duidelijk. Iedereen bijtelling of bij alleen zakelijk gebruik maar 0km ipv de nu geldige 500 km's.

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 11:23

http://www.bovagkrant.nl/home/46711-nieuws.html
'Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé met een leaseauto te rijden en dan ook in het geheel niet bij te hoeven tellen. Niet privé rijden en wel bijtellen is onrechtvaardig en bovendien fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar.'

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 11:29

staat wel 1 belangrijk woord bij "waarschijnlijk" en de overheid kennende zorgen ze er wel voor dat het in hun voordeel wordt uitgelegd ;)

maar ik ben zeer benieuwd! en hopelijk is er inderdaad voor mensen die echt niet prive rijden een mogelijkheid om geen bijtelling te betalen...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 11:36

Tom schreef:http://www.bovagkrant.nl/home/46711-nieuws.html
'Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé met een leaseauto te rijden en dan ook in het geheel niet bij te hoeven tellen. Niet privé rijden en wel bijtellen is onrechtvaardig en bovendien fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar.'
Tom, dit is geen goede bron.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 11:41

Tom schreef:
SpyderFerdi schreef:
Ik bedoel dat als die 500 vrije kilometers naar 0 gaat waardoor iedereen bijtelling moet betalen, ook als je de auto puur zakelijk gebruikt.
Dat staat niet in het RO Stabiliteitsprogramma april 2012. Of de Kunduz-coalitie details hierin zijn verwerkt weet ik niet.

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 11:42

Tristan schreef:Laatste is dus mij nog steeds niet duidelijk. Iedereen bijtelling of bij alleen zakelijk gebruik maar 0km ipv de nu geldige 500 km's.
Dat laatste volgens de accountant, en kan pas op zijn vroegst per 2013.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 11:43

Luco schreef:
Tristan schreef:Laatste is dus mij nog steeds niet duidelijk. Iedereen bijtelling of bij alleen zakelijk gebruik maar 0km ipv de nu geldige 500 km's.
aha, de accountant? :lol:

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 11:51

SpyderFerdi schreef:
Tom, dit is geen goede bron.
Er is nog niks definitief, er liggen alleen voorstellen om ons begrotingstekort aan te pakken. Er zal dus vast iets gebeuren en zoals het nu naar uit ziet gaat iedereen bijtelling betalen. Waarschijnlijk weet Den Haag zelf nog niet in detail hoe de regeling eruit gaat zien behalve dat er x miljoen mee te verdienen valt. De belastingdienst zal het moeten uitvoeren, die zullen de komende tijd wel duidelijkheid verschaffen over wat er gaat veranderen.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 01 mei 2012, 11:52

Ik las ergens september?

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 12:05

SpyderFerdi schreef:
Luco schreef:
aha, de accountant? :lol:
Ja :blink:
Maar goed die zei ook, het zijn voorstellen en moeten nog uitgewerkt worden, daarna zal de praktische kant gedaan moeten worden.
Verder gaf hij ook aan dat ze volgens de wettelijke kaders geen belasting kunnen heffen waar je geen gebruik van maakt, dus dat zal ook nog wel wat voeten in aarde hebben.

Afwachten dus.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 12:13

Aha, niemand weet het dus nog. Alleen het stabiliteitsprogramma RO zegt zeer concreet: 19ct afschaffen en de 500km onbelaste privekm. voor leaserijders die de auto alleen zakelijk gebruiken, de rest is gissen en meninkjes. heb ik niet zo veel mee.

Ik kan mij niet voorstellen dat het zakelijk gebruik van een instrument voor het werk, als privébezit (loon in natura) wordt aangemerkt. Onmogelijk juridisch uitvoerbaar, zeg ik je nu al. Uitgesloten. Arme pizzacourier: die wordt dan fiscaal aangeslagen voor zijn pizzabrommer van Domino's; arme oom agent, die wordt dan fiscaal aangeslagen omdat hij in zo'n kut golfje rijdt, Arme buschauffeur, die krijgt 42% IB óver 200K aan z'n broek!. Dat gaat wat worden :).

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 13:00

Woon-werkverkeer gaat belast worden.
De mensen die dus puur zakelijk willen rijden kunnen de leaseauto niet mee naar huis nemen. Want dat is een priverit.
De regeling moet nog vorm krijgen maar buschaffeurs laten die bus op de zaak staan en reizen op eigen gelegenheid naar het busdepot.
Laat je als leaserijder die auto op de zaak staan en rijd je er puur zakelijk in dan kan ik mij niet voorstellen dat ze daar bijtelling voor kunnen vragen, je hebt er geen privevoordeel van. Iemand met leaseauto die onbelast woon-werkverkeer zou kunnen rijden heeft dat duidelijk wel t.o.v. personen die op eigen gelegenheid (zonder 19 cent/km) komen.

Plaats reactie