2 euro per liter, en dan?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rebel

Re: 2 euro per liter, en dan?

Bericht door Rebel » 01 apr 2012, 11:48

smiley schreef:Daar zal het steeds meer naartoe gaan.
Mensen die zich maar 1 auto kunnen veroorloven zullen reguliere auto's omwisselen voor eco gebakjes.
Ook DF' ers zullen hun dagelijkse fun auto voor iets economischer inruilen.
De echte gekken zullen er een oude benzineslurer bijhouden voor fun ritjes.

En het straatbeeld was al ver naar de klote met al die grauwe kleuren. Nu ook nog eens met koekblikjes zonder pit.

Dream on..

dvh

Bericht door dvh » 01 apr 2012, 12:03

JP

Bericht door JP » 01 apr 2012, 12:03

smiley schreef:Daar zal het steeds meer naartoe gaan.
Mensen die zich maar 1 auto kunnen veroorloven zullen reguliere auto's omwisselen voor eco gebakjes.
Ook DF' ers zullen hun dagelijkse fun auto voor iets economischer inruilen.
De echte gekken zullen er een oude benzineslurer bijhouden voor fun ritjes.

En het straatbeeld was al ver naar de klote met al die grauwe kleuren. Nu ook nog eens met koekblikjes zonder pit.
+1 !

RVV

Bericht door RVV » 01 apr 2012, 12:18

Kan het ook niet zijn dat juist dankzij die ecogebakjes de benzineprijs omhoog gaat? Auto's zijn veel zuiniger minder tanken is minder omzet/afzet = prijs verhogen om het te compenseren.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 apr 2012, 12:32

Nee Rico, zo werkt het echt niet. De rafinagemarges zijn gemiddeld over de afgelopen jaren dramatisch. Alle grote olie bedrijven willen maar 1 ding, raffinaderijen kwijt. Er waren er de laatste jaren wat verkocht aan petroplus. En die zijn failliet nu. Afgelopen maanden zijn er in Europa en USA (behalve de 5 petro+) raffinaderijen nog een paar raffinaderijen gesloten en er gaan er nog meer dicht. Als de marges laag zijn kan je niet zomaar de prijs verhogen. Dan ben je niet concurerend en anderen brengen gewoon de produkten goedkoper uit verwegistan. Of de grote bedrijven moeten met elkaar de prijs verhogen, maar dat is niet helemaal legaal.

Joy

Bericht door Joy » 01 apr 2012, 12:42

Klopt Tom. Ik had het er laatst nog over met Michiel (die werkt bij Total), die zei ook dat raffinaderijen eigenlijk alleen in volle productie winst maken. Als ze op 80 of 90% moeten draaien wegens verminderde vraag maken ze eigenlijk geen winst of zelfs verlies. En dat merken ze nu toch wel goed.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 apr 2012, 12:59

Rebel schreef:Dream on..
Niet alle DFérs hebben een grote financiele armslag en daardoor een langere adem om het leuke spul op de weg te houden. Zeker degenen met flink woon-werkverkeer en eigen auto niet.
Tik de prijs over de 2 euri, en houd de "mijn auto" sectie in de gaten.

Het nieuwe freude am fahren.....

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 01 apr 2012, 13:14

Net de 530 volgegooid, kost je dik over de 100 euro, maargoed er waren weer een paar dikke sleutelkrassen op gemaakt, bij een nieuwe auto had ik voor 1000 euro kunnen spuiten, nu laat ik het lekker zitten,kan ik weer 7x voor tanken.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 01 apr 2012, 13:54

Ook hier net even wat diesel getankt. Was 130€ kwijt terwijl de literprijs hier relatief laag ligt (1,42€). Een flinke bak geld, maar daar staat tegenover dat ik weer 1.000 km vooruit kan.

Je kunt je een goedkopere daily bedenken als een X5 maar ik stap er al ruim een jaar iedere keer weer met veel plezier in. Gelukkig heeft zich nog geen serieuze koper gemeld :). Ik blijf er dus lekker mee rijden want veel beters qua trek- en wintersport-auto kan ik zo snel niet bedenken in deze prijsklasse.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 apr 2012, 14:07

RVV schreef:Kan het ook niet zijn dat juist dankzij die ecogebakjes de benzineprijs omhoog gaat? Auto's zijn veel zuiniger minder tanken is minder omzet/afzet = prijs verhogen om het te compenseren.
Ja (alleen de argumentatie is anders):
Mensen rijden meer, OMDAT de ECO-bakjes zuiniger zijn. We doen langer met een tank, dus pakken we vaker de auto. Hier zijn vast onderzoekscijfers van. We verbruiken dus uiteindelijk gewoon meer, dus is er een toenemende vraag, dus blijven de prijzen stijgen. Anders gezegd: 10 eco-muizen verbruiken toch meer dan 1 Corvette ZR01.

Er is UITEINDELIJK maar 1 reden voor de toenemende pijsstijging:

Wij - consumenten - vragen er om of, op een anderen manier gezegd: schaarste (creeëren).

Meer is het niet. Dus alleen als wij stoppen met autorijden, dalen de prijzen direct. Nederland is een transportland, dus wij kunnen niet stoppen met (vracht)autorijden. Dus is er altijd vraag naar brandstoffen omdat wij ons vervoeren met middelen die rijden op fossiele brandstoffen. Dit verandert niet.

Niet dat ik het leuk vind, veel betalen, maar deze hele discussie gaat nergens over en is een korte termijn brabbelonderwerpje, maar 't lult zo lekker weg aan de koffietafel.

Zo, nu ff naar Eredivisie-live, ff kijken of AJAX gaat winnen. Zijn jullie ook zo voor Ajax
:tong:
:strong:

én

:hungry:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 apr 2012, 14:13

Het wordt wel steeds gekker natuurlijk. Gisteren moest ik weer tanken met de MX-5. Ik was lekker aan het toeren en heb ervoor gezorgd dat ik door Duitsland reed. Dat scheelt toch wel. Aankomende week heb ik een gesprek op mijn stage over een eventueel afstuderen en zomer baantje. Mocht dat doorgaan dan wordt er deze week nog een scooter aangeschaft. Ik vind het met die almaar stijgende prijs gewoon echt zonde om mijn tank leeg te jassen met stadsritjes waarbij de meter vaak niet over de 50 kan. Voor die ritjes pak ik dan wel een scootertje. Hou ik onder aan de streep een klap geld over om in het weekend erdoor te gassen. Ik ga dus niet minder rijden maar wel bewuster.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 apr 2012, 14:23

Ach, in Duitsland is er in sommige regio's al boven de 2 euro genoteerd voor super plus. Met alle tekorten op de begroting in Europa zullen we meer last hebben van belastingverhoging dan van stijgende energie prijzen. En of het nou loonbelasting, BTW of accijns is maakt netto weinig uit. Alleen is BTW eerlijker wnat dan wordt gewoon consumptie belast.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 apr 2012, 14:27

Dat is waar. Maar gisteren zag ik toevallig dat het verschil 6 cent de liter is. Als ik dan toch in de buurt ben dan gooi ik hem vol ook al scheelt het vrijwel geen reet.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 apr 2012, 14:32

Petrolhead Tom schreef:Dat is waar. Maar gisteren zag ik toevallig dat het verschil 6 cent de liter is. Als ik dan toch in de buurt ben dan gooi ik hem vol ook al scheelt het vrijwel geen reet.
Ik ook, al is het maar voor het idee. Om er voor in de rij de staan in Luxemburg, no way. Maar stukje om in Duitsland is nooit een straf.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 apr 2012, 14:40

Dat doe ik ook niet hoor. Dan liever iets meer betalen en door kunnen.

JP

Bericht door JP » 01 apr 2012, 15:20

Luxemburg moet je niet tanken langs de snelweg. Vantevoren ff uitzoeke op internet en kun je dan binnedoor nog genoeg verdienen, inclusief je sigaretten, alcohol en chocolade...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 apr 2012, 15:28

tomgtr schreef:Helaas, contango of backwardation, flat price kan ook dan gewoon hoog blijven. En de laaste keer dat we een tijdje zo'n gebrek aan contang of backwardation hebben gezien was volgens mij begin 2008, en we weten waar dat eindigde. In mega contango en een in elkaar klappende prijs. Maar uiteindelijk is alleen echt de huidige flat price en mischien de termijn contracten over 1 of 2 maanden een redelijke indicatie van onderliggende vraag. Rest is speculatie en spelletjes. Overigens was tijdens de piekprijs 2007/2008 benzine relatief goedkoop. De dollar was zwak toen, en de rafinagemarges waren vooral goed voor diesel in die periode. Op dit moment zijn de lichtere producten meer gewild en is benzine relatief duur t.o.v ruwe olie. Dus als ruwe olie nou rond de145 zou staan als toen zou benzine veel duurder zijn dan 2 euro.
+1 reactie en jij ook Bert. Stukje (beurs)achtergrond over de olieprijs, fijn om te lezen!

Ik blijf gewoon tanken, dan maar bezuinigen op andere extraatjes. Je moet tenslotte toch op je werk komen en het OV is amper goedkoper...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 apr 2012, 22:45

JP schreef:Luxemburg moet je niet tanken langs de snelweg. Vantevoren ff uitzoeke op internet en kun je dan binnedoor nog genoeg verdienen, inclusief je sigaretten, alcohol en chocolade...
Ik dacht dat Luxemburg er nation-wide een vast prijsaanbod hanteerde? Althans, als ik bij de overgang met Duitsland 8 tankstations op rij zie die allemaal dezelfde prijs hanteren dan neig ik er naar dat te denken, dat kan ook.

That said, ik zit nog steeds m'n mobiliteitsbeleid te overpeinzen aangezien ik ook overweeg te gaan verhuizen (ben de huidige stek een beetje zat, maar ook niet meer dan een beetje zat). Daarentegen vandaag met de mx-5 getoerd en als dat hok nou eens betrouwbaar bleef dan kan mijn semi-eco-blaster er ook wel weer uit :hot: .

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 09 apr 2012, 17:01

Vanmiddag, €1,98.....we zijn er bijna! :tong uitsteken:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 09 apr 2012, 17:12

Woensdag overstappen op een diesel. Benzineprijzen zijn niet meer te doen met 30-50k km per jaar.
Kijken hoelang ik het diesel rijden volhoudt.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 apr 2012, 18:04

Schrapt 3.0tfsi en gaat kijken naar 2.0TDI.

Steef-bmw

Bericht door Steef-bmw » 09 apr 2012, 18:30

Ik betaal hier ook al dik 1:90 per liter..
Met mijn auto die net aan 1 op 7 rijd gaat dat allemaal best rap. Als ik met woonwerk gebruik kost het mij een dikke 100eu per week..
Heb inmiddels een brommertje aan geschaft en die rijd 1 op 34en rijd 2 weken op 1 tank voor een 10tje.. dusja dan is mijn keuz nu gouw gemaakt.
Mijn auto gebruik ik nu alleen voor de fun en niet meer dagelijks.. Word te gek dan :(

daNpy

Bericht door daNpy » 09 apr 2012, 18:50

Petrolhead Tom schreef:Dat is waar. Maar gisteren zag ik toevallig dat het verschil 6 cent de liter is. Als ik dan toch in de buurt ben dan gooi ik hem vol ook al scheelt het vrijwel geen reet.
NL: 1.83
DL: 1.67

Scheelt toch wel wat als je 50 liter tankt :)

Jussi

Bericht door Jussi » 09 apr 2012, 19:15

daNpy schreef:
NL: 1.83
DL: 1.67

Scheelt toch wel wat als je 50 liter tankt :)
Het scheelt 8 euro. Je moet voor jezelf uitmaken of je daar je tijd en energie in wil steken.

daNpy

Bericht door daNpy » 09 apr 2012, 20:42

Ik was in Duitsland, dus ja, dan tank ik liever daar dan dat ik hem thuis vol gooi (wat ik normaal wel doe eigenlijk).
Daar ook nog 150km gereden en nog even volgegooid voor we weggingen.
Ik ga geen pomp zoeken vlak voor ik de grens over rijdt, maar in totaal nu wel 10 euro bespaard tov tanken in NL. Toch weer een currywurst met pommes :P

Plaats reactie