Hoeveel Eco-blasters zijn er eigenlijk op DF?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
raymondw

Re: Hoeveel Eco-blasters zijn er eigenlijk op DF?

Bericht door raymondw » 04 mar 2012, 12:57

Hielke schreef:eigenlijk willen alle eco rijders diep van binnen met een ouwe afgetrapte BMW rondrijden en voor de rest in bus of trein vervoerd worden. Bedankt voor het eraan herinneren.
Dat is een stelling die vanuit jouw eigen denkbeeld tot stand gekomen is. Alle Eco rijders hoeven namelijk geen BMW rijders te zijn (of willen zijn). Tegelijkertijd is een ouwe BMW niet meteen een afgetrapte BMW. Daarbij maak je een generalisatie die niet perse waar is; voor mij staat dat gelijk aan een ongefundeerde aanname totdat je bewijs voor die stelling laat zien.

Je hoort mij niet zeggen dat Eco-hokken geen zin hebben. Ik zal nooit iemand afvallen op die keuze, het is alleen niet mijn keuze !
Laatst gewijzigd door raymondw op 04 mar 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 mar 2012, 12:59

raymondw schreef:
Hielke schreef:eigenlijk willen alle eco rijders diep van binnen met een ouwe afgetrapte BMW rondrijden en voor de rest in bus of trein vervoerd worden. Bedankt voor het eraan herinneren.
Dat is een aanname die vanuit jouw eigen denkbeeld tot stand gekomen is. Alle Eco rijders hoeven namelijk geen BMW rijders te zijn (of willen zijn). Tegelijkertijd is een ouwe BMW niet meteen een afgetrapte BMW. Daarbij maak je een generalisatie die niet perse waar is; voor mij staa dat gelijk aan ongefundeerd.

Je hoort mij niet zeggen dat Eco-mobielen geen zin hebben. Ik zal nooit iemand afvallen op die keuze, het is alleen niet mijn keuze !
Echt wel. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 04 mar 2012, 20:07

Ringmazda schreef:
Hielke schreef:@ Ton, laat het aub niet van mij afhangen of je de Twingo meeneemt. Als de weersvoorspelling er maar half ongunstig uitziet kom ik sowieso niet. 19 maart is nog gevaarlijk vroeg. En een wedstrijdje wil ik er 'nog' niet van maken. 11 jaar niet geweest, 30-35 ronden in totaal gereden, daar past bescheidenheid bij. Wil gewoon zien wat ik binnen 4 ronden kan presteren. En dat met een gezonde veiligheidsmarge..
Dat laat ik daar ook niet vanaf hangen want uiteindelijk is de klok mijn tegenstander en ik ga er ook gemakshalve even vanuit dat ik toch de snelste ben. :kikker:
Lijkt me sterk, want sinds kort draag ik een bril. Bochten die ik voorheen niet eens zag rond ik nu in magistrale stijl!

MX5T

Bericht door MX5T » 04 mar 2012, 20:33

Hielke schreef:
Ringmazda schreef:
Hielke schreef:@ Ton, laat het aub niet van mij afhangen of je de Twingo meeneemt. Als de weersvoorspelling er maar half ongunstig uitziet kom ik sowieso niet. 19 maart is nog gevaarlijk vroeg. En een wedstrijdje wil ik er 'nog' niet van maken. 11 jaar niet geweest, 30-35 ronden in totaal gereden, daar past bescheidenheid bij. Wil gewoon zien wat ik binnen 4 ronden kan presteren. En dat met een gezonde veiligheidsmarge..
Dat laat ik daar ook niet vanaf hangen want uiteindelijk is de klok mijn tegenstander en ik ga er ook gemakshalve even vanuit dat ik toch de snelste ben. :kikker:
Lijkt me sterk, want sinds kort draag ik een bril. Bochten die ik voorheen niet eens zag rond ik nu in magistrale stijl!
Stijlrijden leer je op een Scuderia..........misschien was je juist wel sneller omdat je de bochten niet zag ??......dat werkt wel bij mij zo

Hielke

Bericht door Hielke » 04 mar 2012, 20:50

Mmmm, verhip, nog niet aan gedacht. Dat zou problematisch zijn.

Bij twijfel zet ik 'm dan gewoon af.

Joy

Bericht door Joy » 07 mar 2012, 21:55

Volkswagen komt met de eerste pittige wegenbelastingvrije benzinemotor op de proppen.
Het gaat om een Polo BlueGT voorzien van een 1.4 turbo met cilinderuitschakeling. 0-100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u.
Tevens voorzien van dakspoiler, skirts, sportuitlaat, onderstel van een Polo GTI, 17 inch en in het interieur sportstoelen, lederen stuurwiel, bandenspanningscontrole en nog wat zaakjes.
Gemiddeld verbruik 1 op 21,3 met de handbak, de 7-traps DSG doet het voor 1 op 22,2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2012, 23:05

mooi low profile sportief ding in die klasse.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 mar 2012, 12:33

Dik DING!

Enne, wat een techniek tegenwoordig ehh....
Volgens mij kost 't klauwen vol met geld als er wat kapot gaat.

Is't ding ook bijtellingsvrij? Of 14%? Mischien is't wat voor me, over een jaartje.

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mar 2012, 12:55

Die Polo BlueGT hoort met z'n 108 gram co2 per kilometer ook wegenbelasting en BPM vrij te zijn. Gaat waarschijnlijk niet meer dan 18.000 kosten.

Is wel heel aantrekkelijk natuurlijk. Zoveel power en techniek. Reviews van de Polo GTI zijn jammergenoeg bijna nooit erg lovend.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 mar 2012, 12:57

Komt 'ie ook in 5-drs? :)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 08 mar 2012, 13:29

Hielke schreef:Die Polo BlueGT hoort met z'n 108 gram co2 per kilometer ook wegenbelasting en BPM vrij te zijn. Gaat waarschijnlijk niet meer dan 18.000 kosten.

Is wel heel aantrekkelijk natuurlijk. Zoveel power en techniek. Reviews van de Polo GTI zijn jammergenoeg bijna nooit erg lovend.
18k lijkt me sterk, verder een geinig ding, voor een vw...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 09 mar 2012, 14:53

Gaaf ding die PolecoGT!

Ik had het vd week met een andere DF-ers tijdens de koffie ff over vooruitgang.

Ik heb nu een BX 1600 uit 1992...ding rijd bij normaal gebruik 1op15 en was toen een middenklasser,

Een huidige middenklasser is een vul maar in......met een 1.6...halen vaak ook rond de 1op15/16.....

Welke vooruitgang? Uiteraard wegen de huidige middenklasser 500kg meer dus feitelijk wel een vooruit gang mbt kg/verbruik.....maar wat vinden jullie er van?

allen

Bericht door allen » 10 mar 2012, 12:33

Zoals je zelf ook al eigenlijk aangeeft Jacco. De nieuwe auto's zijn flink zwaarder. Moet ook wel want ze zijn een stuk steviger gebouwd dan een BX waarbij je bij wijze van spreken direct ingeblikt bent als je door de winkelpui van een willekeurige Chinese afhaaltoko rijdt... :mrgreen:
Als je ziet dat een Evo X dat verbruik van jou ook haalt wanneer je 'rustig' rijdt, dan is de techniek toch met grote stappen vooruit gegaan, of niet? Veel zwaarder en veel sneller als je wilt.

Overigens heb je in mijn ogen toch een fout gemaakt met de aanschaf van je wagen. Dat had in plaats van de BX natuurlijk een CX moeten zijn!

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 10 mar 2012, 14:13

Sprak vandaag een vriend van me waar wat geklust moet worden en onze aanhanger gebruikt moet worden. Vraag ik of hij een trekhaak aan zijn 320d heeft... Nee, dat mag niet bij een ED.
Ik dus ff op AutoWeek nagekeken en idd een ED mag geen kar trekken, hoe klein ook.

Wat zijn behalve start/stop verschil met gewone 320d.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 mar 2012, 14:31

Ringmazda schreef: Zoals alijd ben ik redelijk optimistisch en heb ik hoge verwachtingen van de Eco-blasters. Het probleem zou kunnen zijn dat de lange versnellingen verhinderen dat je het toerental van het maximum verhogen kan halen.
Volgens mijn berekeningen zou de Twingo bij 144 kmu voor de ca 9 a 10% steile beklimming 90 pk nodig hebben. Dat heeft ie niet............volgens fabrieksopgaaf 85 maar aangezien ik de fabriekstop van 185 kmu ook niet haal vrees ik dat mijn exemplaar 80 pk heeft dus zal ik ergens tussen rond de 135 kmu stranden.
Desalniettemin hoop ik zelfs onder de BtG 9.30 uit te kunnen komen.................we zullen zien of ik deze grootspraak kan waarmaken
Even de calculator nog over de cijfertjes laten lopen ipv aan de duim te zuigen en dan komen er toch andere resultaten uit dan ik gehoopt had.
Bij een snelheid van ca 125 kmu berop zonder windinvloeden is een vermogen nodig van 77 pk. Of de motor dit levert bij 4600 tpm in 3e of 3300 tpm in 4e is maar de vraag aangezien het fabrieksopgegeven vermogen van 85 pk bij 4000 tpm wordt geleverd. Zeker is dat de eerder aangehaalde135 kmu niet haalbaar is en in het slechtste geval de 125 kmu ook niet.

De Punto met 150 kg meergewicht heeft bij 125 kmu ca 85pk nodig. Misschien dat met de 6-bak precies het optimale topvermogentoerental bereikt wordt, anders wordt waarschijnlijk de 120 kmu net niet gehaald. (119).
Omgerekend een tijdverlies van ca 2 sekonden over dit bergop-traject.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 mar 2012, 14:48

Zesbak? Welke zesbak? :tooth:

Hok is echt traag Ton. Kijk en huiver. Hoogste versnelling acceleratie (vijfde dus) in rechte lijn op een nagenoeg vlakke weg.

Van 100 naar 140 (GPS snelheden) gaat in de vierde versnelling in 16 seconden. Misschien kun je daar nog iets mee.

dvh

Bericht door dvh » 13 mar 2012, 19:53

Afbeelding

Dit wordt ook een leuk eco-blastertje !

MX5T

Bericht door MX5T » 13 mar 2012, 22:01

Hielke schreef:Zesbak? Welke zesbak? :tooth:
Van 100 naar 140 (GPS snelheden) gaat in de vierde versnelling in 16 seconden. Misschien kun je daar nog iets mee.
Dan heeft de Punto duidelijk ook last van de lange overbrengingen van de versnellingen.

Met de 175/65/14 Eco bandjes zal het al een prestatie zijn om boven de 85 kmu door Bergwerk te komen. In de 3e staan dan bij 3200 tpm ca 80 pk ter beschikking om door te accelereren naar 4400 tpm waar dan ook nog juist 80 pk geleverd worden voor de vermogensafgifte instort en wordt 119 kmu bereikt. Overschakelen naar 4e doet het toerental zakken naar 3100 tpm waar dan weer 80 pk beschikbaar zijn. Het benodigde vermogen is bij deze snelheid 71 pk. Er zijn dan 9 pk beschikbaar om te versnellen en de oplopende verliezen te compenseren. (bij 122 kmu is 74 pk nodig, bij 125 kmu 76,5 pk nodig, bij 130 kmu 82 pk nodig) De theoretisch maximale snelheid is daarmee 130 kmu op het einde van de klim echter verwacht dat bij 125 de fut er wel uit is als er ook maar een zuchtje wind is.

De Punto zal met zijn 150 kg meergewicht bij 120 het benodigde vermogen net in 3e of 4e kunnen leveren maar zal niet kunnen dooraccelereren.

Daarmee heeft de Twingo naar mijn schatting een voordeel op Kesselschen van ca 2 sekonden op de Punto.
Misschien dat een sterkere bril je helpt om dat verlies op de andere stukken goed te maken :)

Hielke

Bericht door Hielke » 14 mar 2012, 12:13

Je pk per km/h berekening gaat me even boven de pet. Daar helpt een loep als bril ook niet meer bij :lol:

Volgens mijn eigen berekening pakt een Twingo van Breidscheid naar het hoogste punt (die halve km na de caroussel) zo'n 7 seconden op de Punto. Als en wanneer de gemiddelde snelheid van de Twingo op dat stuk 5 km/h hoger is dan de Punto. Gezien het gewicht en de acceleratiecijfers van de Twingo zal dat verschil in ieder geval niet kleiner zijn.

Wat wil ik zeggen? Sowieso dat ik me onder een door jou gesuggereerde 9.30 probeer uit te lullen :tooth: Ik probeer me ook onder 10 minuten BtG uit te kletsen. Er zit gewoon teveel roest in mijn systeem om die tijd op de korrel te nemen. Ik probeer het natuurlijk wel zodra ik op het podium verschijn :duck:

Ik zie jou die 9.30 trouwens ook niet rijden :whistle:

Vergelijkingsmateriaal is moeilijk te vinden. Hieronder een Scenic met 110 pk op 1225 kg. Gast kan redelijk goed rijden. Rondje van afgelopen weekend.

En hier een Lupo 1.4 met naar ik aanneem 75 pk. Hoe ze 'm bergop voorbij knallen schat ik in dat ie niet harder dan 125 km/h rijdt.

MX5T

Bericht door MX5T » 15 mar 2012, 12:18

Hielke schreef: Wat wil ik zeggen? Sowieso dat ik me onder een door jou gesuggereerde 9.30 probeer uit te lullen :tooth: Ik probeer me ook onder 10 minuten BtG uit te kletsen. Er zit gewoon teveel roest in mijn systeem om die tijd op de korrel te nemen. Ik probeer het natuurlijk wel zodra ik op het podium verschijn :duck:

Ik zie jou die 9.30 trouwens ook niet rijden :whistle: ]
Tja als je die filmpjes moet geloven is een BtG< 10 onhaalbaar.
Er zijn twee opties ;
1. je legt je erbij neer dat een sub 10 niet haalbaar is
2. je ziet het als een, weliswaar wat moeilijkere, uitdaging

welke optie denk je dat ik kies ?

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 15 mar 2012, 12:48

Mijn eco-mobiel komt al in mei. Wie zegt dat een "ecoblaster" geen driving-fun kan leveren;

Afbeelding

M@rcel

Bericht door M@rcel » 15 mar 2012, 13:34

Eric-328 schreef:Mijn eco-mobiel komt al in mei. Wie zegt dat een "ecoblaster" geen driving-fun kan leveren;

Afbeelding

Op basis van deze afbeelding ben ik in ieder geval nog niet overtuigd.. :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 15 mar 2012, 13:50

Eric-328 schreef:Wie zegt dat een "ecoblaster" geen driving-fun kan leveren;
Dat zegt niemand. Het is alleen zaak om er de juiste ecoblaster voor te zoeken ;-)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qcL4ug6FoA8&hd=1[/youtube]

MX5T

Bericht door MX5T » 16 mar 2012, 13:16

Snipe schreef:
Eric-328 schreef:Wie zegt dat een "ecoblaster" geen driving-fun kan leveren;
Dat zegt niemand. Het is alleen zaak om er de juiste ecoblaster voor te zoeken ;-)
Tja een "Eco-blaster" van ca €110.000,00 zal wel driving fun leveren, misschien eentje van €200.000,00 ook wel.

In het woord eco-blaster zit voor mij niet alleen ecologisch maar ook economisch en zoals Dennis al eerder aangaf:
Eco-blaster is een door mijzelf verzonnen term. Gewoon van die moderne 'eco-vriendelijke' automobielen waarin je nog niet dood gevonden wilt worden, maar die je als DF-er toch nog de nodige rijplezier verschaffen.... op 1 of andere manier.

Niets meer, niets minder.
Een auto met vaste kosten (Afschrijving, verzekering en motorrijtuigenbelasting) onder de 10 cent per kilometer en variabele kosten (brandstof en onderhoud) onder de 9 cent per kilometer is voor mij de definitie van een eco-blaster, alles boven de 19 cent per kilometer is in ieder geval niet economisch en als je alles doorrekend dan kun je nog versteld staan van de ecologische voetafdruk van de diverse hybride- en elektrische automobielen.

MX5T

Bericht door MX5T » 19 mar 2012, 22:29

Hielke schreef:Ik zie jou die 9.30 trouwens ook niet rijden :whistle:
Je hebt gelijk gekregen. Vandaag even geprobeerd. Eerste ronde met Baustelle bij SX 9.46,46.
Tweede ronde op verkeerde knopje van de gsm gedrukt. Derde ronde BtG 9.43,66 gemiddeld 117,9 kmu.
De Baustelle zal enkele sekonden gekost hebben dus een 9.40 zou vandaag het best haalbare geweest zijn denk ik.

Aan de Kesselschen-snelheid lag het niet. Er kon uiteindelijk 143 kmu (140 kmu GPS) bereikt worden. Naar Angstkurve toe zakte dit af naar 134 en door Angstkurve zakte dit verder naar 127 en erna naar 124 om dan weer op te lopen naar 134 voor de Steilstreckkurve.
Fuchsröhre omlaag tikte het karretje dan wel weer 187 aan in "die Senke".

De Twingo was nooit eerder op de limiet gereden dus het eerste rondje was ook de eerste keer dat ik de banden hoorde piepen. De 175/65/14 Continental Contact 3 Eco hebben, zoals te verwachten, geen supergrip en dat in combinatie met een frans zacht onderstel met nauwelijks rebounddemping kostten meer bochtsnelheid dan ik ingeschat had.
In deze configuratie denk ik niet dat de gemiddelde snelheid boven de 120kmu (BtG 9.33) te krijgen is (door mij.....)
En wat kost die lol aan brandstof............422 km heen en terug in 4h20 + 63 km op de Ring = 485 km Verbruik 24 liter = 1 : 20

Er nu een BtG-tijd van 9.43,66 gezet door een echte Eco-blaster (een Ecoblaster is naar mijn idee een karretje dat je voor zo min mogelijk kosten van A naar B brengt en niet meer kost nieuw dan €15.000,- inklusief alle kosten) op de Ring waar de tanden ingezet kunnen worden..........................succes.

Daarnaast staat er op Assen de tijd van een andere Ecoblaster van Hielke van 2.33,6 die ook wacht om gekraakt te worden.
Fiat Punto Evo Multijet
Techniek: 1.248 cc, 85 pk/3.750 tpm, 200 Nm/1.750 tpm
Prestaties: 172 km/h, 0-100 km/h in 13,1 sec
Gewicht: 1.030 kilo, 12,1 kg/pk
Verbruik: fabrieksopgave 3,6 l/100 km, testverbruik 9,5 l/100 km
Prijs: € 15.395
Kennelijk is een prijslimiet van €15000 nog te laag om de Punto Evo als Ecoblaster te classificeren.
De gewichtsopgave van Fiat wijkt ook wat af van die van Hielke die meent dat een Twingo 150 kg lichter is.

De Twingo had als extra wel een reservewiel met krikje aan boord an zal dus eerder 970 dan 955 kg wegen
Laatst gewijzigd door MX5T op 20 mar 2012, 23:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie