Zakelijke auto van 15 jaar oud rijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jelmer850i

Re: Zakelijke auto van 15 jaar oud rijden

Bericht door Jelmer850i » 11 aug 2011, 15:16

Laatst kwam een potentiële klant hier op bezoek. (inmiddels overigens klant).
Hij kwam met een Super-b aan, gewoon een nette zakelijke wagen, nix geen gekkigheid.
Toen kwam ik bij de klant, stond een dikke Jaguar XF, het bleek dat hij ook nog een Jaguar cabrio had.
Goed maakt mij niet uit, maar wel een Skoda aan te komen je een relatief grote offerteaanvraag doet.
Niet dat ik er een andere prijs op druk, maar er zijn wel mensen die er wel naar kijken.
De Skoda was overigens van zijn vrouw.

Nog zoiets, toen ik de 1 serie had kreeg ik wel eens complimenten. Destijds gekocht voor € 43.500 euro.
Nu de BMW 330i E90, 2de hands gekocht voor +/- € 25.000,- , veel positieve reacties maar ook van "whoooo is dat niet erg duur.... " . Dan mix ik even zakelijk/privé reacties.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 11 aug 2011, 19:47

Ik denk dat hoe de auto eruit ziet ( in welke staat van uiterlijk onderhoud) een groter aandeel brengt qua 'aanzicht' dan hoeveel hij heeft gekost of hoeveel opties. Als je een nette auto rijdt waarbij je laat zien dat hij niet onder de vuiligheid, roest, stof en beschadigingen zit.. Dan is er écht niks op aan te merken.

Maargoed, dat is mijn mening.

dvh

Bericht door dvh » 11 aug 2011, 20:29

43k voor een 1serie X_X.....

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 aug 2011, 21:38

Michel P schreef:Mooie belastingvrije E36 323i touring met M-pakket is werkelijk zeer nette compleet originele staat. vraagprijss 3600 euro!

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiscaalvriendelijk bedoel je denk.
Belastingvrij zal een E36 nooit worden helaas.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 aug 2011, 21:45

Remy schreef:Wat Martin zegt geldt voor de E300 diesel, dat was inderdaad de nieuwe motor. De turbodiesel werd niet veranderd.
Klopt. Ik was ff in de war.
De 300 diesel heeft dezelfde multiklepper als ik de eerste serie W210.

@Reind: Van de W202 bedoel jij denk de eerste serie die nog goed zijn. Toen die over gingen naar CDI was de kwaliteit ook al minder. Roesten ook, vooral rond het slot van de kofferbak en de deuren.

Mijn pa heeft ooit een W202 220 diesel gehad van 1996 en die was 2 jaar oud toen de eerste keer de kofferbak al gespoten moest worden. Verder 220k probleemloze kilometers ermee gereden.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 aug 2011, 08:35

Martin van der Zwaard schreef:
Michel P schreef:Mooie belastingvrije E36 323i touring met M-pakket is werkelijk zeer nette compleet originele staat. vraagprijss 3600 euro!

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiscaalvriendelijk bedoel je denk.
Belastingvrij zal een E36 nooit worden helaas.
Inderdaad!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2011, 12:19

Ik heb nog een tijd nagedacht maar een auto van 15 jaar oud gaat het niet worden voor mij. Dit vanwege diverse redenen maar bottomline komt het erop neer dat ik het niet zie zitten om elke dag in een auto uit 1996 of ouder te gaan rijden voor m'n zakelijke kilometers.

Ik zit nu heel serieus te denken aan het volgende. De Golf GTI eruit en in ruil daarvoor een zeer zuinig 14% muesli-mobiel :bag: :) . Ik denk hierbij aan een Citroën DS3 e-HDI. Vanochtend even in proefgereden en dat rijdt gewoon goed. Vlotter dan ik verwachtte nog en lekker luxe van binnen (deze was fulloptions, dus navi, leer, hifi etc.). LOL, qua opties en aankleding ed. zelfs luxer dan m'n GTI. Verder vind ik het ook een mooi autootje om te zien.

Qua bijtelling ga ik dan naar zo'n 100 euro netto in de maand, da's dus erg weinig. Ben aardig klaar met veel bijtelling betalen. Maar het scheelt de zaak ook veel geld. Collega overweegt dezelfde stap (heeft een Alfa Giulietta maar rijdt tegenwoordig ook veel te veel voor benzine). Alles opgeteld geeft dat dan een aardige besparing. Als er dan zakelijk meer geld overblijft wordt ik daar als DGA ook weer beter van.

Veel DF zal ik dan niet halen uit zo'n DS3 dus daarnaast de 206 GTI die ik nog heb dan privé inruilen op een mooie E46 BMW Sedan of Touring (323i, 325i of 328i). Ruimte voor de family en dan met een mooie zescilinder plus natuurlijk RWD, zodat ik daar mijn driving-fun uit ga halen. Heb ik eindelijk RWD (wat ik toch wel graag wil, FWD geeft me steeds minder uitdaging) plus gelijk wat ruimte (voor 2 kleine kinderen).

Kreeg ook een goeie inruilprijs voor m'n GTI geboden net, speelt ook mee.

Nog maar eens overdenken maar het is wel een serieuze optie. :hmmm:

dvh

Bericht door dvh » 18 aug 2011, 20:26

100,- in de maand aan bijtelling ;)
Kijk dat is nog leuk!
En wat zou de geschatte besparing zijn wanneer je bijtelling en brandstof vergelijkt tussen de ds3 en de gti?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2011, 21:15

dvh schreef:100,- in de maand aan bijtelling ;)
Kijk dat is nog leuk!
En wat zou de geschatte besparing zijn wanneer je bijtelling en brandstof vergelijkt tussen de ds3 en de gti?
Scheelt de zaak ca. 9000 euro per jaar en mijzelf ook nog eens zo'n 2600 euro per jaar privé (bijtelling).

Dan ook weer wat extra ruimte om mezelf wat meer managementfee te geven :), dan maar een mooie E46 erbij (ipv. de 206 GTI die ik nu heb, waar de vrouw nu in rijdt).

Maar goed, weet het nog niet zeker maar neig er wel sterk naar. Krijg ook een goeie inruilprijs voor de Golf, viel me erg mee.

dvh

Bericht door dvh » 18 aug 2011, 21:34

Scheelt behoorlijk wat ! Zo'n kleine 600,- netto p/m wat je jezelf anders meer aan managmentfee kan geven :)...

Nu is het natuurlijk altijd afhankelijk van je totale inkomsten... wellicht mis je het totaal niet.. maar zou dat zo zijn dan maak je deze afweging waarschijnlijk niet. Geef je groot gelijk overigens.. Zo'n DS3 is gewoon een knappe auto.. lekker modern en dat ie wat minder snel is, daar wen je ook wel aan :mrgreen:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2011, 21:55

Ach weet je....GTI is 'n geweldige auto maar als je er elke dag in rijdt wordt dat ook weer gewoon. ;)

Had het er laatst met André bij de kartbaan ook over. Elke dag in bijv. een Porsche rijden gaat waarschijnlijk ook vervelen. Het is (denk ik) leuker om zo nu en dan in een 'hobby-auto' te rijden zeg maar ipv. continue, dan blijft het specialer. Als het dan ook nog een bak centen scheelt... dan maar de daily km's in een zuinig luxe dieseltje en 's avonds of het weekend wat sturen of driften in een BMW. :coffee:

Nog maar eens goed overdenken.

Michel P

Bericht door Michel P » 18 aug 2011, 22:52

FF wachten op de plug in hybride van Toyota, 0% bijtelling, prima veilige en ruime gezinsauto, en dan een echt speeltje voor prive DF!!

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2011, 23:16

Wouter, wij hebben sinds zaterdag privé een nieuwe C3 e-HDI en die motor is erg fijn vergeleken met de 90 pk HDI die we in de 307 gewend waren. DS3 is gewoon een leuke auto, ik zou het doen als ik jou was.

Tom

Bericht door Tom » 18 aug 2011, 23:59

Wouter81 schreef: Scheelt de zaak ca. 9000 euro per jaar en mijzelf ook nog eens zo'n 2600 euro per jaar privé (bijtelling).
Hoe kan het de zaak 9000 euro per jaar schelen? Bij Leaseplan op basis van 36mnd+25k KM+tankpas een GTI is 811, een DS3 is 393. Nu heb je de Golf gekocht maar leasebedragen geven wel een indicatie van daadwerkelijke kosten.
Betwijfel namelijk of je er nou echt op gaat besparen. Een E46 met 6 cilinder is ook niet de goedkoopste auto om te rijden. Ga je puur naar bijtelling kijken dan kom je op 200/mnd besparing. Dat is 2 twee keer de tank volgooien. Los van aanschaf, onderhoud, afschrijving.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 aug 2011, 08:24

Ik denk ook dat het niet veel uit maakt onder de streep.
Je gaat er alleen qua klassen op achteruit.

Je hebt van de golf de grootste afschrijving gehad he!

Maar goed dat kan jij beter zien dan wij.
Betreffende in het weekend een monster van een auto en door de week een vervoerswagen.
Ik heb dit ook gehad 90% van de tijd reed ik in de 118d/s40 en daarnaast in de weekenden in de M5.

Toch ga je het missen, de power, even inhalen en een stukje vol gas.
Ik weet het niet.

In de periode dat ik slechts de M5 had heb ik een leenwagen mee gehad.Betrof een 316i.
Ik meende dat ik nog wel even de vrachtwagen kon inhalen, maar damn dan merk je pas hoe groot het verschil is, heb mij maar weer laten zakken, er kwam ook zo'n groot bakbeest van de andere kant. Met de M5 kon ik er wel 2x om heen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 19 aug 2011, 08:39

Het zal aan de bedrijfsvorm liggen, maar je kan ook een rekeningcourant verhouding aangaan met je bedrijf en een auto prive aanschaffen.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 19 aug 2011, 12:31

Jelmer850i schreef: Toch ga je het missen, de power, even inhalen en een stukje vol gas.
Ik weet het niet.
Precies, dat merk ik ook, nu de GTI weg is. Je mist het toch om zo nu en dan even lekker een bochtje te pakken.
En of een e46 je dan die df gaat bieden, weet ik niet. e46 is een heerlijke auto hoor, maar als ik de 330i van Jesper met de GTI van mij vergelijk stuurt die gti net wat strakker. Ok, achterwielaandrijving mis je dan weer wel in de GTI, maar je kunt niet alles hebben hé :-)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 aug 2011, 12:38

je moet hem gaan vergelijken met de DS3 HDI, aangezien dat de zakelijke auto is waar neem ik aan de meeste km's mee worden gereden.
Dan ga je het missen.

330i valt wel mee prestaties ongeveer gelijk

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 19 aug 2011, 13:23

Jelmer850i schreef:je moet hem gaan vergelijken met de DS3 HDI, aangezien dat de zakelijke auto is waar neem ik aan de meeste km's mee worden gereden.
Dan ga je het missen.

330i valt wel mee prestaties ongeveer gelijk
Zo bedoel ik het eigenlijk niet. Wouter wil een e46 oid als df-auto erbij kopen, en ik vraag me af of de combinatie e46 + ds3 goedkoper is en of ie meer plezier biedt dan een Golf GTi die hij nu heeft.
Ten eerste, vind ik dat een standaard e46 (met m-tech onderstel) minder lekker stuurt dan een nieuwe GTi en ten tweede moet je die auto dan weer speciaal van stal gaan halen voor je df kilometers terwijl ik juist ook df kan hebben tijdens mijn dagelijkse ritten. De drempel om bijv. 's avonds je df auto van stal te halen om ermee te gaan rijden vond ik in de praktijk altijd vrij hoog toen de 320iS nog thuis stond, de 328i racer pak ik sowieso nooit om op de openbare weg mee te rijden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 19 aug 2011, 13:44

Nuttige input allemaal, bedankt daarvoor. Wordt gewaardeerd. :thumbup:

Eerst maar eens rustig over nadenken wat ik echt wil. Heb eigenlijk ook nog nooit zelf in een E46 gestuurd :roll: dus het is ook slechts een aanname van mezelf dat het ding erg goed stuurt en veel DF biedt. Misschien valt dat ook wel tegen. Nog maar eens een proefritje ergens zien te regelen......

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 19 aug 2011, 13:54

Als je nog eens in de E90 een blokkie om wil kom je maar langs...

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2011, 14:16

Golf GTI wegdoen, een C1 ofzo pakken voor een half jaar/jaar, op je gemak kijken en zoeken wat je echt wilt. Een e46 overwegen zonder een meter er in te hebben gereden is ook niet de juiste volgorde. maw je weet nog niet precies wat je wilt. Een C1 achtig ding kost ook geen drol, ben je zo weer kwijt dus geen blok aan het been.

Een e46 is een fijne auto, ik heb ondertussen al weer mijn 5e.. maar onder de streep is het geen auto waar je echt DF in vind. (of je moet een M3 pakken).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 aug 2011, 15:39

RVV schreef: Een e46 is een fijne auto, ik heb ondertussen al weer mijn 5e.. maar onder de streep is het geen auto waar je echt DF in vind. (of je moet een M3 pakken).
+1

allen

Bericht door allen » 19 aug 2011, 16:51

Nogmaals +1.

Zelfs M3 lijkt al bijna een cruiser ( kan ook zijn dat ik een andere referentiekader heb ). Een normale BMW is derhalve niets meer dan een degelijk aanvoelende familiewagen. Gebruik tegenwoordig een boswachter als daily. Tov de BMW's die ik hiervoor heb gereden als daily, voelen de materialen minder degelijk aan. De buitenzijde oogt ook wat minder degelijk. Verder kan ik geen dingen verzinnen waarmee een 'normale' BMW zich onderscheidt van de minder dure merken.
Als je twee wagens wilt hebben, zoek dan iets echt aparts voor ernaast. Iets dat je altijd al hebt willen hebben, maar nooit durfde te kopen. Iets waarbij je bij de gedachte ervan al moet glimlachen. Een wagen waarbij je je lach niet meer kunt onderdrukken als je er naartoe loopt en waarbij je de grijns op je bek drie dagen lang blijft behouden na een ritje in zo'n hok door de polder!
Een normale daily + degelijke daily voor de weekeinden? Epic fail!

Tom

Bericht door Tom » 19 aug 2011, 17:03

Nog een +1 dan.
Vond m'n E46 330i één van de fijnste auto's die ik heb gehad, maar geen auto die je DF-hart weet te raken.

Plaats reactie