Bericht
door RVV » 07 apr 2011, 18:05
Mijn vrouw kreeg 10 jaar geleden te horen dat het verdachte plekje op haar onderarm huidkanker was, ofwel een melanoom. Melanomen kunnen er opzich uitzien als een normale moedervlek, maar een dermatoloog zal wel de juiste diagnose kunnen stellen.
waarom begin ik over huidkanker? Een melanoom is vrij agresief en kan in tegenstelling tot een locaal carnicoom uitzaaien naar de lymfeklieren. Mathieu heeft het over een bult in de klier onder de oksel.
Aangezien Mathieu aangeeft dat de kans op borstkanker 'uitgesloten' is maar er wel sprake is van kwaadaardige cellen in die klier onder haar oksel zou een melanoom ergens op haar arm een mogelijkheid kunnen zijn. Indertijd werd mijn vrouw tot 5 jaar naar de operatie onderzocht door de oncoloog die eigenlijk altijd onder haar oksel voelde.
De lymfeklieren onder de oksel hebben namelijk een poortwachtersfunctie. Zit daar niks in dan is er bij een melanoom ook geen sprake van uitzaaiingen. (mijn vrouw had gelukkig geen uitzaaiingen).
Ik doe normaal gesproken liever ook geen suggesties, maar ik weet uit ervaring van toen, dat een op het oog onschuldig vlekje een ware killer kan zijn (ivm agresieve uitzaaiingen via het lymfestelsel). En ik weet uit ervaring dat een melanoom vaak over het hoofd wordt gezien in diagnoses. Ik schrijf dit niet om slapeloze nachten te bezorgen maar om mee te helpen naar misschien een snelle diagnose. Ik beperk me overigens alleen tot dit advies, want hier heb ik dan van nabij zelf mee te maken gehad.