mijn e39 m5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: mijn e39 m5

Bericht door GTRene » 29 mei 2011, 11:50

speedy25 schreef:de s62 word juist heel erg geknepen bij de spruitstukken omdat dit inwezen dezelfde spruitstukken zijn als van bv de 540i.heb meerdere verhalen gelezen dat er grote vermogen winsten te behalen zijn dmv andere spruitstukken,alleen heb ik hier ook bedragen van zo`n 3000 euro voor bij zien komen voor alleen de headers :mrgreen:
zag ze in de US voor 2.700$ dat is omgerekend 1.890,-euro nog steeds een bak...en dan moet het er nog onder gefrutseld worden :hmmm:
kom je niet overal lekker bij...nwe pakkingen en nwe moertjes zal niet zoveel kosten, maar de tijd vaak wel als je het moet uitbesteden...
moet je trouwens dan de oude pijpen doorsnijden om die nwe headers aan te sluiten? buis op buis met een brede klemring oid?

http://www.vacmotorsports.com/catalog/s ... eaders.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ziet er wel heel gaaf uit 8) en dan wat meer vrij ademende ponies erbij, hiiihaaa :hosanna: :wink:

Afbeelding

zal ff dat van de vorige bladzijde hier bijin smokkelen>>

klopt, ik heb het ook al eens uitgezocht, ik heb namelijk precies dezelfde exhaust manifold als de M5 en de 540i (zelfde nummers ook)
vond namelijk mijn headers zo zielig lijken :lol:

maja...vrij prijzig om het aan te pakken, de rest is wel redelijk op maat, 2x 63.5 verder naar achter, dat is echter hetzelfde als de Z3M heeft, echter de 540i heeft daar 2x 55mm (scheelt toch een beetje) en laatste deel 540i is zelfs 1x 70mm.
de M5 heeft echter wel/ook 2x 63.5mm, net als het laatste deel ook 2x 63.5mm is (net als mijn Hartge)
de exhaust manifold is echter dikker van de Z3M doch die gaat van 2x 3 naar 2 terwijl de M5/540i van 2x 4 naar 2x 2 naar 2 gaat.

Bovendien draait de Z3M meer toeren dan de 540i en dus iets meer gassen tegelijk naar buiten willen zeg maar met nog meer rpm/minuut, echter de 5.0 heeft weer meer slagvolume per rpm is wat meer gas bij zelfde rpm NA me thinks? zal ongeveer op zelfde uitkomen bijna :hmmm: maja weet ik ook niet,
feit is dat de M5/540i (vooral M5 in verhouding) zielige exhaust manifolds hebben. :nerd:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: mijn e39 m5

Bericht door GTRene » 29 mei 2011, 12:13

ziet dat er zo uit als je het binnenkrijgt?

Afbeelding

:mrgreen: puzzel.
The Supersprint Header System fits all E39 5 series V8 cars including the 540i and M5. Increases output of the M5 by 30 rear wheel HP! Each pipe is individually fitted into the collectors so it makes installation much easier. This header is sold as a kit. It requires either the connecting pipe kit* to attach to the stock catalytic converter or you can opt for the Supersprint Sport Catalytic converters which provide even more power! Choose the configuration that you want below. This is one of Supersprint's best-selling items
hier ook een dyno overzicht, je ziet dat de stock redelijk meer nm heeft bij lage rpm, maar dan hoe hoger je komt (meer gassen) des te beter wordt het.

Afbeelding

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 29 mei 2011, 12:48

dit is zeker een mod die ik nog wil gaan doen maar dan wel in gelijk met de combinatie met race cats erbij gelijk een remap erachter aan.heb wel gelezen dat het karakter + plus de gasrespons veel feller worden.rene is het niet zo als je wat van amerika naar nl haalt dat daar nog invoerkosten over betaald moeten worden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: mijn e39 m5

Bericht door GTRene » 29 mei 2011, 13:16

speedy25 schreef:dit is zeker een mod die ik nog wil gaan doen maar dan wel in gelijk met de combinatie met race cats erbij gelijk een remap erachter aan.heb wel gelezen dat het karakter + plus de gasrespons veel feller worden.rene is het niet zo als je wat van amerika naar nl haalt dat daar nog invoerkosten over betaald moeten worden?
ja...en soms ben je afhankelijk van wat de douane het waard vind...
het was echter om te kijken wat het eventueel zou kunnen kosten, in de UK zit je net iets over 2K gbp...
Ik heb,had al race katts en de M5 dikte qua uitlaat doch betere dempers, maar die headers komen wellicht ook ooit...maja de centen, en hypotheek verhoging (uit overschot/meerwaarde huis) wordt heel moeilijk of kan niet in mijn situatie :hmmm:
dus zal er in de Hartge denk niet snel van komen, net als bv die prachtige en hugging Recaro's Pole Positions, but I keep dreaming 8)
en owja, als ik echt aan mijn koppeling toe ben, komt er zeker een lichtgewicht exemplaar in, niet de lichtste maar wel beduidend lichter en geen dual mass? maar wel 1 die nog redelijk draait voor op straat.

wat zal dat weer schelen :df: en heel misschien (ligt er aan) als ik men oude Hartge diff laat reviseren zet ik er een andere overbrenging in, immers die is toch stuk...en moet een andere, dan doe ik een iets kortere, heb nu 3.15 en zag wat ex motorsport setjes te koop in verschillende types voor niet zo veel in DLD

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 29 mei 2011, 15:15

even een fototje van de dempers onder de ///M filmpje komt eraan helaas had mn camera er geen zin meer in :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rolf van der Heide
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2008, 21:43
Locatie: Zeewolde

Re: mijn e39 m5

Bericht door Rolf van der Heide » 29 mei 2011, 19:11

@ GTRene: Je krijgt inderdaad alle spruitstuk-onderdelen los. Het is even puzzelen om de delen op de juiste plek te krijgen. En inderdaad, de montage kost ook even tijd. Met name aan de linkerzijde zit er het e.e.a. in de weg.

Supersprint geeft aan dat de spruitstukken inclusief de metaal kats (of de katvervangers) gemonteerd moeten worden. Dat zal bij jouw auto dus sowieso een aanpassing betekenen.

Betreffende het lichtgewicht vliegwiel; je levert vrijwel niets in wat betreft soepel wegrijden e.d. De motor klimt alleen veel en veel sneller in toeren. Wel meteen een verzwaarde koppeling monteren. Die van mij lag er na 20 minuten Zandvoort al uit.

Mocht je meer willen weten over Supersprint of het lichte vliegwiel, dan kun je es langskomen in Almere. (Geldt ook voor andere M5 E39 liefhebbers) Daar heb ik ook m'n trackday M5 staan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: mijn e39 m5

Bericht door GTRene » 29 mei 2011, 21:35

oke Rolf :thumbup:

en ja der komt dan ook meteen een stage 2 koppeling in (meer dan 600nm), ik weet niet wat ik nu heb maar die is wel sterk 8) tevens zag ik ergens een speciale kit te koop voor vervanging van je plastic koppelingspedaal in een stalen met kortere slag...
dat leek me ook wel wat, nu immers staat het pedaal vrij hoog en lange slag en het plastic pedaal zit met een veer aan 1 kant (ipv 2 kanten of int midden) waardoor hij het plastic pedaal ook altijd iets naar links trekt, weet alleen niet meer waar ik dat gevonden had, en heb wel tig favorieten draadjes :mrgreen:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 29 mei 2011, 22:03

vanavond even een filmpje gemaakt,helaas is de kwaliteit niet super :oops: enjoy :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=eZU1dS7-JR0

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: mijn e39 m5

Bericht door Knot » 29 mei 2011, 22:07

Moet je maar een keer langsrijden maken we mooie opnamen in HD hier ;)

Maar klinkt niet verkeerd hoor... op naar de SS headers en cats!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: mijn e39 m5

Bericht door GTRene » 29 mei 2011, 22:27

klinkt lekker ruig, veel harder moet het ook niet, mooi zo...denk als je cruised het nog redelijk beschaafd klinkt tot je gaat gassen?

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 29 mei 2011, 22:42

bij normaal rijden hoor je een lekkere diepe roffel op de achtergrond pas bij flink gasgeven komt het geweld pas los.bv op de snelweg 140 in zn 6 hoor je bijna niks van de uitlaat dus ook niet echt storend te noemen :mrgreen:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 14 aug 2011, 16:01

hierbij een kleine update van mijn kant,sinds ik de m5 heb aangeschaft in maart dit jaar ondertussen 11.000km verder gaat hard :df: kan ik niet anders zeggen dan :wave: wat een geweldige auto is het ook zo`n m5 of je nou lekker rustig wil cruisen of even lekker wil rammen het kan allemaal.
ik vind de m5 lekker speels kwa karakter en je kan er echt flink mee op de grens rijden mocht je er over heen gaan dan grijpt de dsc wel in.
nou rijd ik de laatste tijd steeds vaker met de dsc uit maar ook dan kan je nog heel erg gek doen de m5 leent zich prima voor wat gecontroleerde driftjes en laat dan zn handtekening achter doormiddel van een paar dikke zwarte strepen op het wegdek :mrgreen: tot nu toe nog geen problemen ondervonden met de m5 behalve het reguliere onderhoud.
heb nog even gespeeld met het idee om de m5 weg te doen en de overstap te maken op een mercedes e55 amg hier heb ik vorige week ook mee gereden en ben toch tot de conclusie gekomen dat zo`n auto op dit moment nog niet aan mij besteed is.
dus de m5 blijft voorlopig nog wel een tijdje,het kan zelfs wel zo zijn dat die helemaal niet meer weggaat want ja wat moet je kopen na zo`n 400pk sterke auto :D wat ook nog een beetje betaalbaar is en blijft in aanschaf en onderhoud.
ik denk zelf dat er met de juiste mods denk aan headers,cats,misc een gruppe m intake daarna een remap dat er ook wel 450 pk uit de m5 te halen valt.
Laatst gewijzigd door speedy25 op 15 aug 2011, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: mijn e39 m5

Bericht door bm-dub » 14 aug 2011, 17:15

damn, 20.000 dat gaat hard! goed om te horen dat de auto je bevalt. wat vond je nou van de AMG?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: mijn e39 m5

Bericht door Knot » 14 aug 2011, 19:44

Je maakt wel kilometers zeg!

450pk is makkelijk haalbaar. Evolve headers doen al meer dan Supersprint, neem je dan een complete uitlaatlijn, gruppeM en remap zit je zeker op 450pk/550nm!

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 14 aug 2011, 20:21

@ knot schrok er zelf ook wel even van maar zijn een hele hoop fun kilometers en ja hij is gemaakt om ermee te rijden he :df: maargoed scheelt dat ik hem met een lage stand gekocht heb kmstand is nu 159000 and counting.
zijn de evolve headers beter dan die van supersprint? gruppe m intake heb ik ook nog voor gekeken op internet maar daar mag je ook gewoon even 2 k voor aftikken hoop dat ik de motorische mods voor eind van het jaar klaar heb :D maar dan praatje toch al snel over een kleine 6 k headers.cats,gruppe m denk wel dat het daar een hele andere auto van word uiteraard na een remap.

@ bm-dub de amg beviel zeker hele mooie ingetogen auto met meer dan genoeg vermogen onder de kap en heel veel luxe aan boord maar er moest wel een dikke 10k bij en dat heb ik er op dit moment nog niet voor over wie weet misc in de toekomst.
komt trouwens ook een lekker geluidje uit zo`n amg :wave:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: mijn e39 m5

Bericht door M@rcel » 15 aug 2011, 18:10

159.000 - 148.000 = 20.000 km

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: mijn e39 m5

Bericht door Erik dB » 15 aug 2011, 18:13

M@rcel schreef:159.000 - 148.000 = 20.000 km
:hmmm:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 15 aug 2011, 18:29

ho foutje :oops: dacht dat ik de m5 met 139000 had gekocht vond het zo snel gaan met de kilometers :mrgreen: nouja dan was het 11000 km :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: mijn e39 m5

Bericht door Knot » 15 aug 2011, 23:00

Lijkt er meer op idd.

Ik had iemand die een 2000 E55AMG wilde ruilen maar ik heb er geen oren naar.

1995 M3
Berichten: 454
Lid geworden op: 29 mar 2008, 17:44

Re: mijn e39 m5

Bericht door 1995 M3 » 16 aug 2011, 00:14

Dat zou ik ook niet doen nee. Als je al voor een E55 AMG gaat moet je het iets nieuwere model nemen. Daar heb ik ook in proefgereden (evenals RS6) maar vind de M5 toch een fijnere auto. Ik heb zelf ook niks met Mercedes of Audi dus voor mij was de keuze tussen E55, RS6 of M5 makkelijk.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 16 aug 2011, 08:42

zo`n ding kan je opzich altyd inruilen knot als je hem maar voor een leuke prijs hebt :mrgreen:

heb zelf ook proefgereden in het nieuwere type e55 amg bj 2003 maar moet toch eerlijk bekennen is toch een kanon van een auto :df: had er zelf alleen niet echt veel gevoel bij tijdens de proefrit en dat had ik bij de m5 wel tijdens de proefrit.
ik vind het namelijk wel belangrijk om een beetje gevoel bij een auto te hebben.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: mijn e39 m5

Bericht door Knot » 16 aug 2011, 09:38

De 2003 is de nieuwe E.... in mijn geval was het een 2000 model E55AMG en hij wilde 1 op 1 ruilen. Kan ik daarna weer beginnen met alles van fuseekogel tot deurrubbers.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 16 aug 2011, 11:57

gelijk om zou ik ook niet doen kan je beter de m5 blijven rijden je weet teminste wat je daar allemaal aan gedaan hebt..

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: mijn e39 m5

Bericht door speedy25 » 19 aug 2011, 17:54

de laatste tijd viel mij op dat er een kleine olie lekage bij de olie vuldop weg kwam,een beetje rond gekeken op internet en het schijnt dat dat wel vaker voor komt bij de e39 m5..
oplossing de olie dop van een e46 m3 erop gister even besteld bij jacob en net opgehaald,jacob had er gelijk zelf ook maar een besteld voor op zn e28 ben benieuwd :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: mijn e39 m5

Bericht door Knot » 19 aug 2011, 22:04

Lekt soms idd, maar na bijvullen gewoon rubber en rand goed schoonmaken, dat helpt ook al. En een oud rubber is natuurlijk niet ideaal dus nieuwe dop zal ie sowieso beter van worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 5 gasten