e30 S50 problemen.......
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Klopt niet helemaal Bert..bij de M3 zaten er ook geen kats onder..maar exact eenzelfde katvervanger van Supersprint.
Dus die theorie kan je schrappen.
Wat ik eerder zei...op de e30 zit exact dezelfde set-up als op de M3..op het lichter vliegwiel na dan.
Luchtpomp is er af alleen.
Dus daar kan het hem nooit in zitten..de M3 reed altijd goed..een maatje van me rijd met dezelfde software..ook gewoon goed.
Dus ik blijf erbij dat er ergens een sensor niet werkt of een draadbreuk of iets anders simpels.
Bovendien loopt hij veels te arm onderin..is gezien met meten.
Ook de co waarde is maar 0,3% ipv de 7,5% bij de M3 destijds.
Dus die theorie kan je schrappen.
Wat ik eerder zei...op de e30 zit exact dezelfde set-up als op de M3..op het lichter vliegwiel na dan.
Luchtpomp is er af alleen.
Dus daar kan het hem nooit in zitten..de M3 reed altijd goed..een maatje van me rijd met dezelfde software..ook gewoon goed.
Dus ik blijf erbij dat er ergens een sensor niet werkt of een draadbreuk of iets anders simpels.
Bovendien loopt hij veels te arm onderin..is gezien met meten.
Ook de co waarde is maar 0,3% ipv de 7,5% bij de M3 destijds.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Das nogal een verschilpopeyeM3 schreef:
Ook de co waarde is maar 0,3% ipv de 7,5% bij de M3 destijds.

Lambdasensoren zag ik niet in je lijst, misschien in die hoek eens zoeken? Of gebruik je die helemaal niet meer

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nee die zijn op vakantie gestuurt....
Maar idd...tussen 7,5% en 0,3 zit nogal een verschil...en dat is niet zomaar denk ik dan.
Maar idd...tussen 7,5% en 0,3 zit nogal een verschil...en dat is niet zomaar denk ik dan.
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: e30 S50 problemen.......
Zaten die lambdasensoren dr bij je M3 ook al niet meer in ?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nee....waren ook uitgeschakeld.....zelfde set-up als nu.Harrie Spoor schreef:Zaten die lambdasensoren dr bij je M3 ook al niet meer in ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
je hebt alleen toch iets met het inlaat traject veranderd of anders dan op de M3? wat is er veranderd of is echt alles precies 100% hetzelfde als in de M3.popeyeM3 schreef:Nee....waren ook uitgeschakeld.....zelfde set-up als nu.Harrie Spoor schreef:Zaten die lambdasensoren dr bij je M3 ook al niet meer in ?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
luchtpomp is weg, een lichter vliegwiel erbij...de rest is allemaal hetzelfde.
Inlaat...katvervanger, airbox, etc
Onderstaande is nieuw of gereviseerd:
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
dme relais vervangen
Inlaat...katvervanger, airbox, etc
Onderstaande is nieuw of gereviseerd:
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
dme relais vervangen
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: e30 S50 problemen.......
Als ie veel te arm loopt gaat ie ook bokken.
Dan kun je of gaan zoeken naar een kapotte sensor of een ander rariteitje, of dr zitten toch net wat verschilletjes tussen je M3 en E30 waardoor de afstelling op deellast niet meer klopt.
Je uitlaat is nu toch ook bij EPS gelast, dus die verschilt ook tov die op je M3.
Ik zou toch eens, zoals al eerder gezegd, met een lambdasonde gaan testen op deellast om te kijken wat ie nou doet.
Of op straat, of op een testbank (maar op straat is wat realistischer)
Als je m dan goed hebt staan en hij loopt nog steeds te etteren dan zal dr wat fout zitten, maar zoals je het zegt lijkt het dr op dat ie veel te arm loopt.
Ik weet trouwens niet of er nog een mogelijkheid is om de lambdasondes terug te stoppen en ze te laten corrigeren ?
Laat ze tot bv 4000 toeren en 50% gas corrigeren, dan kunnen ze je op vollast niet tegen gaan werken en zul je op deellast toch de voordelen hebben.
Dan kun je of gaan zoeken naar een kapotte sensor of een ander rariteitje, of dr zitten toch net wat verschilletjes tussen je M3 en E30 waardoor de afstelling op deellast niet meer klopt.
Je uitlaat is nu toch ook bij EPS gelast, dus die verschilt ook tov die op je M3.
Ik zou toch eens, zoals al eerder gezegd, met een lambdasonde gaan testen op deellast om te kijken wat ie nou doet.
Of op straat, of op een testbank (maar op straat is wat realistischer)
Als je m dan goed hebt staan en hij loopt nog steeds te etteren dan zal dr wat fout zitten, maar zoals je het zegt lijkt het dr op dat ie veel te arm loopt.
Ik weet trouwens niet of er nog een mogelijkheid is om de lambdasondes terug te stoppen en ze te laten corrigeren ?
Laat ze tot bv 4000 toeren en 50% gas corrigeren, dan kunnen ze je op vollast niet tegen gaan werken en zul je op deellast toch de voordelen hebben.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Het spruitstuk is idd iets waar ik me zorgen over maak....dikkere buisdiameter, en kan zomaar zij dat hij daar mee zit te etteren.
Ik zal morgen even de luchtmassameter er tussen frutselen....en de kast met originele software aansluiten.
Kijken of er dan wat verbetering is.
Ik zal morgen even de luchtmassameter er tussen frutselen....en de kast met originele software aansluiten.
Kijken of er dan wat verbetering is.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Vanmorgen reed hij trouwens even goed...toen ergens geparkeerd voor een half uur, daarna weer gestart en bagger weer.
De toerenteller flipperde trouwens niet meer toen hij even goed reed..dus er is zeker een verband mee.
Ik heb Hottrop gevraagd een andere kabelboom op te sturen..ik vermoed dat er ergens toch een breuk zit.
Nu is het alleen de vraag of ik de draadboom kan vervangen zonder het blok eruit te halen.
De toerenteller flipperde trouwens niet meer toen hij even goed reed..dus er is zeker een verband mee.
Ik heb Hottrop gevraagd een andere kabelboom op te sturen..ik vermoed dat er ergens toch een breuk zit.
Nu is het alleen de vraag of ik de draadboom kan vervangen zonder het blok eruit te halen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
en als je eens terwijl de motor draaid overal een beetje aan de bedrading gaat rammelen waar je bij kan wel met goede stroom bescherming?
mijne deed vanmorgen nog steeds goed :banaan:
toen reed ik weer bij de dealer weg en wilde bij een auto weg sprinten en ik kwam weer snel einde gaspedaal en bam...daar viel het weer weg en wast weer terug
als ik dat in z'n 2 doe dan schiet ie eerst vooruit dan einde pedaal ineens niks en achterwielen piepen dan ff
zo remt ie dan ineens af op de motor....grrr dus rest weg naar huis maar rustig met het gas.
nu ben ik net in men garage en wilde de nwe thermostaat/huis e.d. plaatsten (85c ipv 105c) en was wat dingen eraf aan het draaien...keek ik ff in het gasklephuis en gaf ff (motor uit) volgas en zie de klep over het midden gaan (ooit de aanslag wat verder in gedraaid maar dus te ver) dus net iets over max open maja dan gaat ie als het ware weer iets dicht
daar zit dus ook waarschijnlijk men vermogen verlies of in elk geval wat
en slecht voor men Gasklep positie sensor...te ver open...
dus ff zo afgestel;d dat ie perfect dwars staat, max open ipv over max en dus weer stukkie dicht
het scheelt allemaal weer
hopelijk is de rest heel gebleven, anders moet ik maar een nwe sensor halen, men gasklep staat al zeker 2 jaar zo...en ongeveer sindsdien was ie ook minder agressief...het zou toch niet
dus vanavond ff chekke wat ie doet
In jou geval zou je misschien iets met een kapotte of doorgeslagen bobine/dop kunnen hebben? en een beetje stekkertjes en kabeltjes rammelen...wie weet
de hele bedrading vervangen pfff zou ik niet zo snel doen...beter doormeten eventueel op lekstroom ofzo.
mijne deed vanmorgen nog steeds goed :banaan:
toen reed ik weer bij de dealer weg en wilde bij een auto weg sprinten en ik kwam weer snel einde gaspedaal en bam...daar viel het weer weg en wast weer terug


nu ben ik net in men garage en wilde de nwe thermostaat/huis e.d. plaatsten (85c ipv 105c) en was wat dingen eraf aan het draaien...keek ik ff in het gasklephuis en gaf ff (motor uit) volgas en zie de klep over het midden gaan (ooit de aanslag wat verder in gedraaid maar dus te ver) dus net iets over max open maja dan gaat ie als het ware weer iets dicht


dus ff zo afgestel;d dat ie perfect dwars staat, max open ipv over max en dus weer stukkie dicht

het scheelt allemaal weer

hopelijk is de rest heel gebleven, anders moet ik maar een nwe sensor halen, men gasklep staat al zeker 2 jaar zo...en ongeveer sindsdien was ie ook minder agressief...het zou toch niet

dus vanavond ff chekke wat ie doet

In jou geval zou je misschien iets met een kapotte of doorgeslagen bobine/dop kunnen hebben? en een beetje stekkertjes en kabeltjes rammelen...wie weet

de hele bedrading vervangen pfff zou ik niet zo snel doen...beter doormeten eventueel op lekstroom ofzo.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja maar wat moet je gaan doormeten dan ? er zitten zoveel draden en ellende...
In principe is een draadboom wisselen 30 minuten werk..als het blok eruit is.
Nu is het wel een ander verhaal met het blok erin..maar dit is toch echt de enigste oplossing.
Doormeten word niks...dan ben je dagen bezig.
In principe is een draadboom wisselen 30 minuten werk..als het blok eruit is.
Nu is het wel een ander verhaal met het blok erin..maar dit is toch echt de enigste oplossing.
Doormeten word niks...dan ben je dagen bezig.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ow, dat valt mee dan...ik zou er wel 3 dagen mee bezig zijn
doormeten kan ik ook niet, ben al blij dat ik een beetje met die OBD meter kan
stroom/power problemen zijn vaak moeilijk te vinden, vooral als er wel een signaal opstaat maar bv net niet zo het hoort.


doormeten kan ik ook niet, ben al blij dat ik een beetje met die OBD meter kan

stroom/power problemen zijn vaak moeilijk te vinden, vooral als er wel een signaal opstaat maar bv net niet zo het hoort.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja daarom vervang ik liever heel de boom...hopen alleen dat het een beetje gaat met ingebouwd blok.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Vandaag de gehele kabelboom vervangen...helaas........
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: e30 S50 problemen.......
Pfff... Zonde, zonde... En nu?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: e30 S50 problemen.......
Hmmm, dacht dat ik al een reactie geplaatst had, maar die is waarschijnlijk toch niet doorgekomen....
Daarom nog maar een keer :
Je geeft aan dat je de nokkenas sensor hebt vervangen, maar de problemen die je beschrijft komen op mij over als een probleem daarmee.
Wellicht een overvloedig advies, maar zou je die niet nog eens controleren, nameten.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand denkt dat het niet aan een bepaald onderdeel kan liggen omdat dat vervangen is, en er later achterkomen dat het "nieuwe" deel net zo verrot was als het oude....
Daarom nog maar een keer :
Je geeft aan dat je de nokkenas sensor hebt vervangen, maar de problemen die je beschrijft komen op mij over als een probleem daarmee.
Wellicht een overvloedig advies, maar zou je die niet nog eens controleren, nameten.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand denkt dat het niet aan een bepaald onderdeel kan liggen omdat dat vervangen is, en er later achterkomen dat het "nieuwe" deel net zo verrot was als het oude....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
popeyeM3 schreef:Vandaag de gehele kabelboom vervangen...helaas........

wil je erover praten?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Joh ik zit met een muziekie op de achtergrond van eak a mouse te bedenken wat een lol ik heb met die auto.
Wat ik allemaal vervangen heb is niet meer te volgen.
Hele kabelboom hahahaha....wat een werk..en wat een resultaat.
Nog even en ik trap hem koud naar de 8000 rpm tot hij plof zegt.
Morgen even kijken of ze ergens de benzinedruk kunnen meten en gelijk de compressie nakijken van de cilinders.
Dan kan ik dat bij het lijstje bijschrijven.
Eric.....krukas sensor is er idd nieuw ingegaan...kan hem wel weer vervangen natuurlijk.
Maar dan kan ik alles wel voor een 2e gaan vervangen...gisteren ook trouwens de watertemperatur sensor voor de dme voor de 2e vervangen.
Onderstaande is nieuw of gereviseerd:
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
watertemperatuur sensor 2x
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
dme relais vervangen
andere dme geprobeerd en vanos computer
andere software geprobeerd
gehele kabelboom vervangen
Wat ik allemaal vervangen heb is niet meer te volgen.
Hele kabelboom hahahaha....wat een werk..en wat een resultaat.
Nog even en ik trap hem koud naar de 8000 rpm tot hij plof zegt.
Morgen even kijken of ze ergens de benzinedruk kunnen meten en gelijk de compressie nakijken van de cilinders.
Dan kan ik dat bij het lijstje bijschrijven.
Eric.....krukas sensor is er idd nieuw ingegaan...kan hem wel weer vervangen natuurlijk.
Maar dan kan ik alles wel voor een 2e gaan vervangen...gisteren ook trouwens de watertemperatur sensor voor de dme voor de 2e vervangen.
Onderstaande is nieuw of gereviseerd:
6x bobines
6x bougies
inlaatnokkenas sensor
uitlaatnokkenas sensor
krukas sensor
watertemperatuur sensor 2x
gaspotentie meter
vanos gereviseerd
gaskleppen gesteld
verbrandingskleppen gesteld
dme relais vervangen
andere dme geprobeerd en vanos computer
andere software geprobeerd
gehele kabelboom vervangen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
neem aan dat bij die vanos revisie ook de vanos seals vervangen zijn.
ik hoop dat je er toch vlot achter komt, anders gewoon rijden en knallen en als het erger wordt kun je het wellicht eerder vinden
dus ff erbij neerleggen denk ik, voor je uit elkaar knalt
ik hoop dat je er toch vlot achter komt, anders gewoon rijden en knallen en als het erger wordt kun je het wellicht eerder vinden

dus ff erbij neerleggen denk ik, voor je uit elkaar knalt

- Friso
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
- Locatie: niet zover van groningen
Re: e30 S50 problemen.......
vraagje? tank je altijd bij dezelfde pomp of heb je al andere brandstof geprobeerd.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Wel altijd bij dezelfde pomp idd !Friso schreef:vraagje? tank je altijd bij dezelfde pomp of heb je al andere brandstof geprobeerd.
Maarja...mijn andere auto ook bij die pomp..en die heeft nergens last van.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Misschien is je andere auto minder kritisch?
- Friso
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
- Locatie: niet zover van groningen
Re: e30 S50 problemen.......
Misschien een keer een andere pomp met een ander merk proberen
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Tsja....geloof niet dat het daar aan ligt...maar goed..proberen kan altijd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Mart en 5 gasten