Project, Citroen AX First 16V
- HeinJ
Re: Project, Citroen AX First 16V
Geweldig project. Ik vind het heel mooi om te lezen hoe je je onderstel gaandeweg steeds ontwikkelt, in plaats van er bijvoorbeeld plompverloren een verlaagset onder te mikken. Volgens mij kan je straks best serieus mee gaan doen op het circuit met die AX! 8)
- duifjes.com
geweldig! 

- Drake
En daar is het dan, na 2 jaar eindelijk weer op de plek waar het een beetje allemaal echt begonnen is ofwel de Nurburgring
.

Het was echt een gigantisch leuke 2 dagen, de AX is er helaas niet ongeschonden uitgekomen en ik heb wat werk voor de boeg (geen schade gereden, puur wat zaken waar we na het rijden op de ring zijn achtergekomen. De bevestiging van de stabilistatorstang voor is krom door de krachten die erop komen, 1 wiel achter loopt flink aan en nog wat kleine dingen). De AX zelf rijd kwa balans momenteel geweldig en de grip van het ding is echt ver boven wat ik zelf verwacht had.
Het gehele verhaal volgt nog in detail maar ik kan hierbij de zeggen dat de First 16v officeel zijn ringdoop heeft gehad

Het was echt een gigantisch leuke 2 dagen, de AX is er helaas niet ongeschonden uitgekomen en ik heb wat werk voor de boeg (geen schade gereden, puur wat zaken waar we na het rijden op de ring zijn achtergekomen. De bevestiging van de stabilistatorstang voor is krom door de krachten die erop komen, 1 wiel achter loopt flink aan en nog wat kleine dingen). De AX zelf rijd kwa balans momenteel geweldig en de grip van het ding is echt ver boven wat ik zelf verwacht had.
Het gehele verhaal volgt nog in detail maar ik kan hierbij de zeggen dat de First 16v officeel zijn ringdoop heeft gehad

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
-
gast, wat ging jij hard met dat ding
respect 

- Joopieboy
Haha mooi om te horen dat hij weer kan. Gefeliciteerd! :banaan:
-
Onlinejos_br
Geweldig project dit !
Jos.
Jos.

- Drake
Dank iedereen
, ik heb in het ringtopic maar even een wat langer verslag neergezet 

- Paskal
- Auto: meerdere
Erg gaaf project en zal er ongetwijfeld hard vandoor gaan
Mijn moeder had ooit een AX GTi en ook dat ging er aardig vandoor. Wat me wel bij is gebleven dat het qua sterkte natuurlijk net een rijdende kartonnen doos is
Nu is een 205 GTi zoals ik rij uiteraard niet veel veiliger, maar die heb ik mede daarom voorzien van een kooi. Is het gezien de snelheden die je inmiddels haalt op de Ring niet de overweging waard om er ook zoiets in te zetten? Als je een keer een klappert maakt vrees ik dat je er kooiloos niet al te best vanaf komt....

Mijn moeder had ooit een AX GTi en ook dat ging er aardig vandoor. Wat me wel bij is gebleven dat het qua sterkte natuurlijk net een rijdende kartonnen doos is

- Drake
Een kooi is eigenlijk een must maar dan is het ding niet echt geschikt meer voor normaal gebruik (zonder helm en zonder fatsoenlijke kuipjes icm gordels e.d is het niet echt slim om ermee te rijden). Plus de essentie is een sleeper, zeker met een ax zal een kooi duidelijk zichtbaar zijn.
Ik pas mij gewoon aan door het niet te gek te maken dan blijft het ding tevens ook wat langer heel
Ik pas mij gewoon aan door het niet te gek te maken dan blijft het ding tevens ook wat langer heel

- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
* KUCH KUCHDrake schreef: Ik pas mij gewoon aan door het niet te gek te maken dan blijft het ding tevens ook wat langer heel

- RobS
Doe in ieder geval in het vervolg een helm 

- Auke M535i
Of een rolkooi.... 

- Tristan
Als je een rolkooi hebt, moet je ook een helm. Een stalen buis geeft niet echt mee, zeg maar...Auke M535i schreef:Of een rolkooi....
Dus 1+1 = 2
- Drake
Dat dus, mits ik wat sneller ga rijden met het ding zal ik echter wel een helmpje opdoen :wink (rondjes op de ring zijn momenteel nog relatief traag , al zal de een het flink rap vinden) :
Laatst gewijzigd door Drake op 28 sep 2011, 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Drake
Weinig update's aan de AX zelf , al zijn de minpunten bij de eerste ringtrip al aangepakt (momenteel druk bezig met de studie waardoor de AX op een laag pitje staat. Er word wel zo nu en dan nog mee gereden
)
Er was nog een foto gevonden van de afgelopen keer op de ring (18 aug), ik dacht dat er geen foto's waren maar iemand wist er toch een op te speuren.
Maar ik blijf het toch een soort van raar vinden :
voor:

en na (18 aug):

Zo eerst was toch grappiger
.
Het is ook niet echt meer te vergelijken, van een dwijl naar een snaarstrak onderstel wat mooi in balans is. Geheel een compleet andere auto en wat mij verbaast is ondanks dat hij niet extreem stug is, amper tot niet helt. Zoals eerder gezegt zeer tevreden over de grip, wegligging als de balans van de gehele auto i.c.m het vernogen.
De remmen hebben nog wat moeite met het vermogen wat het enige echte aandachtspunt is, volgend jaar zal dit nog aangepast worden.

Er was nog een foto gevonden van de afgelopen keer op de ring (18 aug), ik dacht dat er geen foto's waren maar iemand wist er toch een op te speuren.
Maar ik blijf het toch een soort van raar vinden :
voor:
en na (18 aug):
Zo eerst was toch grappiger

Het is ook niet echt meer te vergelijken, van een dwijl naar een snaarstrak onderstel wat mooi in balans is. Geheel een compleet andere auto en wat mij verbaast is ondanks dat hij niet extreem stug is, amper tot niet helt. Zoals eerder gezegt zeer tevreden over de grip, wegligging als de balans van de gehele auto i.c.m het vernogen.
De remmen hebben nog wat moeite met het vermogen wat het enige echte aandachtspunt is, volgend jaar zal dit nog aangepast worden.
Laatst gewijzigd door Drake op 23 jul 2013, 21:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
Blijft leuk zo'n sleeper :strong:
- Tristan
Vanochtend gespot op de A4 bij de oprit Nieuw-Vennep. Je ziet een AX rijden en denkt, er is iets mee. Grotere wielen en staat wat lager. Echt een sleeper.