Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Gereden: Porsche Boxter 2009 PDK
Ferdinand heeft nu pas het echte autoliefhebberisme te pakken. Die andere freaks vertel je niets nieuws 

- Sperdy
lol@macboyindobesar schreef:Ferdi heeft een hobo! 8)Macboy schreef:
Mijn god, waar heb jij de afgelopen 10 jaar nou echt geleefd ?
Maar Idensobar, hier heb jij een punt. De hobo. De klassieke muzikant leeft in een klassieke wereld. Ik had alleen van Duitsland gehoord mbt. hun wat duistere verleden. Daarnaast natuurlijk is het het land van Bach, Beethoven en Brahms. Daar staat tegenover dat Edo de Waart (hoboist en dirigent) in een Porsche Carrera rijdt en dat Jaap van Zweden is ook niet vies van een vette dinky toy. Dus we kunnen het wel, zij het met mate. Maar, met Ilja eens, het komt wat laat, maar da's beter dan nooit.
- Sperdy
Hier heb je natuurlijk een punt FAF. het rijgedrag heeft extra toelichting nodig. Ik zal proberen de ervaring in woorden te vatten en nog wat andere zaken erbij. Ik vergelijk mijn ervaring met wat auto's die ik gereden heb. Het volgende:FreudeamFahren schreef:... Wat ik mis in de eerste post in dit draadje en alle koopmotivaties die je daarna oplepelt is wat je nou precies aan spreekt in een Cayman. 'Hij maakt een geluid dat ik niet kan beschrijven en hij gaat wel hard maar mijn BMW gaat harder'. Veel meer maak ik er niet van. Of je nou daarom een Cayman moet kopen?....
Insturen en bochten:
De Porsche heeft een hele korte - zeg maar - stuurslag en autobeweging: de auto volgt een kleine stuurbeweging standepe en bij snelle opeenvolgende bochten, sturen en hoek om. Links rechts. zeer direct gevoel. Je stuurt in, de neus prikt zichzelf gelijk de hoek en de rest van de auto volgt meteen. Het deed mij - in de verte - een beetje denken aan de Mini Cooper S Works, alleen doet die Porsche dat ongeveer 25.000x beter. In de bocht, snelheid kun je er op houden zonder dat je de auto sturend in de bocht moet houden. Volledige grip. Als je net iets over de grens gaat heb je een geleidelijk uitbreken. Maar eigenlijk hoef je niet te werken. In mijn ACS1 kun je ook zeer snel een bocht door, maar het uitbreken gaat abrubter, een glijdende kont en toch wel iets van 'aan en uit'. De Porsche heeft dat niet, veel softer te corrigeren ook. Dat geeft heel veel vertouwen. De ACS1 is - voor mij dan - wat beangstigender. Bij de ACS1 gaat de kont dan schudden (of een vette drift). De een noemt dat speels, ik noem dat een beetje eng (lol). Die eigenschap heb ik niet gevoeld bij de Porsche, misschien moet ik 'm daarvoor verder op de grens rijden. Uit de bocht het gas er op, en er is volledige traktie(!). Het voelt dus: bocht in - door de bocht heen - bocht uit, voor je het weet is het gebeurd en volgende bocht komt. Je kunt die perfectie saai noemen, ik vind het fenomenaal. De auto voelt overigens niet extreem lichtvoetig aan. Wel lichter dan mijn ACS1, maar bijvoobeeld 'zwaarder' dan de Mini Works R53. Op dit punt hoop ik met de Spyder een verbetering te krijgen! Extreme torsie, tgv. de cabrio constructie, heb ik niet kunnen voelen. Als ik overstap naar een Cayman, zou het zo maar kunnen dat ik het wel voel. Maar in absolute zin, dat we hier met een 'slappe cabrio' rijden, heb ik in deze rit althans niets van gevoeld. Of er viel mij iets negatiefs op.
Rechtuit en remmen
Veel stabiliteit. 200kmh is appeltje - eitje. Geen gevoel dat de auto zoekerig of zweverig gaat rijden. Maar in dat opzicht niet beter of slechter dan mijn ACS1. Remmen, even een update: Ik dacht met de keramische remmerij te rijden, maar dat was niet zo! Maar dan toch, de remmen voelden heel goed aan. Beter dan mijn 6 pistons BMW remmen, die toch wat 'sopperig remmen' bij intensief gebruik. De BMW remmen geven je geen optimaal gevoel. Ze doen hun werk overigens wel goed. Deze Porsche remmen voelen veel beter. Je kunt veel beter 'gedoseerd' remmen. Je hebt meer invloed op je remkracht. Eenmaal goed in de ankers, en de remmen bijten zich heel goed vast, zonder morren of stoten. Dit kun je blijven herhalen, en het voelde - in mijn beleving - erg goed.
dode hoek
Heel slecht punt van de Porsche vond ik de grote dode hoek bij rechts-over-de-schouder kijken. Je ziet niets van fietsers of wat dan ook. Echt niets. Daar moet je dus op anticiperen.
tot zover
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
In de zin van, er komt nog een conclusie?Ferdinand schreef:tot zover

-
Ik gok op 'tot zover en verder zoek je het maar uit'.Steven Nauta schreef:In de zin van, er komt nog een conclusie?Ferdinand schreef:tot zover

Ferdinand snapt nu gewoon dat er meer is dan cijfertjesneuken. Autorijden gaat om een totaalbeleving. Net als hobo blazen.
- Sperdy
lol. Tot zover, betekent dit was het. haha. Misschien komt er nog wat, dat zou zo maar kunnen :morecoffee:
-
+1allen schreef:Ik gok op 'tot zover en verder zoek je het maar uit'.Steven Nauta schreef:In de zin van, er komt nog een conclusie?Ferdinand schreef:tot zover![]()
Ferdinand snapt nu gewoon dat er meer is dan cijfertjesneuken. Autorijden gaat om een totaalbeleving. Net als hobo blazen.
- Sperdy
Nog een mening over de rijeigenschappen van de Porsche Cayman S. Het is dan wel geen Boxter S, maar toch. Een racer die met dat hok over het circuit zeilt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iGe8YXic ... ature=fvwp[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8F7nQ6GG ... re=channel[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iGe8YXic ... ature=fvwp[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8F7nQ6GG ... re=channel[/youtube]
-
Mede het gevolg van middenmotor. Ik stuur nog steeds regelmatig te vroeg in. Filmpje laguna seca ziet er cool uitFerdinand schreef:Insturen en bochten:
De Porsche heeft een hele korte - zeg maar - stuurslag en autobeweging: de auto volgt een kleine stuurbeweging standepe en bij snelle opeenvolgende bochten, sturen en hoek om. Links rechts. zeer direct gevoel. Je stuurt in, de neus prikt zichzelf gelijk de hoek en de rest van de auto volgt meteen.
tot zover

- Sperdy
In de ronde van Laguna Seca rijdt de coureur met de automatische PDK. Dus niet handmatig + of - gebruiken. Dat is opvallend. Een verklaring kan zijn dat deze man de Porsche rijdt zoals je 'm moet rijden: met een zeer hoge omloop snelheid, vooral in de bochten. Want zelf had ik het gevoel - en dat zie je ook in het 5th Gear filmpje - dat met het + en - schakelen (zij het met flippers, of met de pook) de auto beter klaar te zetten is voor de volgende 'beste versnelling'. Vooral bij bocht uit! Enfin, het kan te maken hebben (ik kan het mij bijna niet voorstellen hahaha) dat ik een waardeloze rijder ben, en dat mijn bochtensnelheid/omloopsnelheid gewoon te laag is. Ben erg benieuwd hoe de Spyder het doet met zijn 100kg minder gewicht, maar wel de 320pk.
P.S. Kan iemand zeggen waarom de coureur van die plakkertjes op zijn stuur plakt? edit: ok, voor die computermetingen ed.
P.S. Kan iemand zeggen waarom de coureur van die plakkertjes op zijn stuur plakt? edit: ok, voor die computermetingen ed.
- Macboy
Duidelijk verhaal, dat meerderen al roepen: Porsche remmen zijn gewoon über ... punt.Ferdinand schreef:Deze Porsche remmen voelen veel beter. Eenmaal goed in de ankers, en de remmen bijten zich heel goed vast, zonder morren of stoten. Dit kun je blijven herhalen, en het voelde - in mijn beleving - erg goed.
Verder is je verhaal over de balans van de auto zeer goed verwoord. Compliment ! Dat was wel even broeden of niet

- GTRene
zow, die racer is wel heel positief over de Cayman S
heeft ie de pdk in auto staan? dus auto en sportmodus ofzo? en dan gaat et op het circuit goed? of moet je toch handmatig...
krijg al helemaal zin in zo'n porsche PDK
damn....wat leuk allemaal, wordt je weer wakker van.

heeft ie de pdk in auto staan? dus auto en sportmodus ofzo? en dan gaat et op het circuit goed? of moet je toch handmatig...
krijg al helemaal zin in zo'n porsche PDK

- GTRene
zo net 2de filmpje ook afgekeken...tis de winnaar best drivers car 2009 :banaan:
en ook van het schakelen...ze zetten hem in Sport Plus mode en dan heb je geen paddles of wierd shifting nodig? is dat een autostand of dan regelt ie het zo mooi in auto stand dat je eigenlijk niks meer nodig hebt? gassen, remmen en sturen
en ook van het schakelen...ze zetten hem in Sport Plus mode en dan heb je geen paddles of wierd shifting nodig? is dat een autostand of dan regelt ie het zo mooi in auto stand dat je eigenlijk niks meer nodig hebt? gassen, remmen en sturen

- Sperdy
Daar gaat het dus om Rene. Waarom rijdt hij op de automaar PDK en gebruikt hij de + en - niet? Ik heb ook sportmode gereden met pdk, prachtig, maar ik had zelf het gevoel dat ik toch de + en - wilde gebruiken, om het optimale verzet klaar te zetten. Dat vind deze racer niet nodig. Waarom?
- GTRene
zo te horen vonden ze het knopjes systeem onlogisch en wellicht dat die racer er goed mee overweg kon in de auto stand? maar heb jij ook de 2009 PDK Cayman S gereden...misschien is die weer anders geprogrammeerd?Ferdinand schreef:Daar gaat het dus om Rene. Waarom rijdt hij op de automaar PDK en gebruikt hij de + en - niet? Ik heb ook sportmode gereden met pdk, prachtig, maar ik had zelf het gevoel dat ik toch de + en - wilde gebruiken, om het optimale verzet klaar te zetten. Dat vind deze racer niet nodig. Waarom?
en zoals ik aangaf in het spyder draadje er is nu ook met gewone paddle te bestellen en normaal + - zoals de meesten het gewend zijn....dan kun je kiezen, zelf geflipt doen

verder weet ik het ook niet...
misschen een keer een idee om naar http://www.porscheservicecentrumtwente.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; te gaan meteen kleine meting, ligt tegen de A1 en op industrie deel dus mogen best wat auto's staan

die lui racen ook lammertink
-
- Auto: M2
@Ferdinand, in de laatste Sportauto staat een vergelijk tussen de Cayman en de Boxster. Nurburgring, Hockenheim etc etc....misschien leuk. heb hem zelf bij de Readshop gekocht (Wijnhaven).
-
Volgens mij ligt het ook aan de baan. Daarnaast is schakelen overrated op het circuit. Ik maak me erzelf ook schuldig aan. Flow is vele malen belangrijker. Liever net een versnelling te hoog dan dat je de auto uit balans brengt en jezelf IMO. Dus daar heb je de eerste tip een als je met de auto het circuit opgaat Ferdinand. Hoe zit het eigenlijk met je idee dat je volgens mij eerder uitte dat je de 135i te kostbaar vond om op het circuit uit te laten?Ferdinand schreef:Daar gaat het dus om Rene. Waarom rijdt hij op de automaar PDK en gebruikt hij de + en - niet? Ik heb ook sportmode gereden met pdk, prachtig, maar ik had zelf het gevoel dat ik toch de + en - wilde gebruiken, om het optimale verzet klaar te zetten. Dat vind deze racer niet nodig. Waarom?
- Sperdy
@ReneRuben schreef:Volgens mij ligt het ook aan de baan. Daarnaast is schakelen overrated op het circuit. Ik maak me erzelf ook schuldig aan. Flow is vele malen belangrijker. Liever net een versnelling te hoog dan dat je de auto uit balans brengt en jezelf IMO. Dus daar heb je de eerste tip een als je met de auto het circuit opgaat Ferdinand. Hoe zit het eigenlijk met je idee dat je volgens mij eerder uitte dat je de 135i te kostbaar vond om op het circuit uit te laten?Ferdinand schreef:Daar gaat het dus om Rene. Waarom rijdt hij op de automaar PDK en gebruikt hij de + en - niet? Ik heb ook sportmode gereden met pdk, prachtig, maar ik had zelf het gevoel dat ik toch de + en - wilde gebruiken, om het optimale verzet klaar te zetten. Dat vind deze racer niet nodig. Waarom?
Ik heb een Boxter S model 2009 PDK met 310 pk gereden.Voor 't gemak denk ik dat de Cayman S hetzelfde is alleen dan nog beter.
@ha ruben. Spijker op de kop. Het is omloopsnelheid, de optimale flow. Die Laguna Seca Racer lukte dat door m.i. 1) het typ circuit en 2) door het goede rijden van hem. Als je te langzaam rijdt, gebruik je de auto - en daarmee de optimale mogelijkheden van de PDK - niet goed. Een goed stukje kunnen sturen, ookal doet die Cayman S zelf al zoveel goed, blijft dus belangrijk. Op de laatst CPZ op Zandvoort met mijn acs1, ging ik als een slak en schakelde me suf. lol, en dat in een 380pk 135i met het koppel van een traktor

enfin, het is dus wel interessant om voor de PDK te gaan..
Terugkomend op de acs1 en het circuit. Ik ga niet meer onverzekerd de baan op, dus als ik ga racen sluit ik een verzekering af.
-
Ah, ja dat had je ook gezegd. Heb je je daar al volledig in verdiept? Schijnt nogal problematisch te kunnen zijn.Ferdinand schreef:Terugkomend op de acs1 en het circuit. Ik ga niet meer onverzekerd de baan op, dus als ik ga racen sluit ik een verzekering af.
- Sperdy
ok ff kijkenObbe schreef:@Ferdinand, in de laatste Sportauto staat een vergelijk tussen de Cayman en de Boxster. Nurburgring, Hockenheim etc etc....misschien leuk. heb hem zelf bij de Readshop gekocht (Wijnhaven).
- Kasteel
+1, hier destijds kort in verdiept tbv VLF2, maar geen reacties of 100% uitsluiting.Ruben schreef:Ah, ja dat had je ook gezegd. Heb je je daar al volledig in verdiept? Schijnt nogal problematisch te kunnen zijn.Ferdinand schreef:Terugkomend op de acs1 en het circuit. Ik ga niet meer onverzekerd de baan op, dus als ik ga racen sluit ik een verzekering af.
De verhalen zijn er dat je voor een x-bedrag je kan verzekeren met een hoog eigen risico op het circuit, echter zodra je bij de verzekeringen aanklopt krijg je weinig respons...
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Bij trainingen van Porsche zelf is het wel mogelijk, kijk hier; http://www.porschesportdrivingschool.nl/informatie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of hier ook doorlopende mogelijkheden voor zijn weet ik niet, maar misschien dat de dealer je daar over kan informeren. Er zijn genoeg Porsche rijders die het circuit zien, dus neem aan dat hier een deel wel van verzekerd wil rijden.
Of hier ook doorlopende mogelijkheden voor zijn weet ik niet, maar misschien dat de dealer je daar over kan informeren. Er zijn genoeg Porsche rijders die het circuit zien, dus neem aan dat hier een deel wel van verzekerd wil rijden.
- Sperdy
@Steven, ja dat vertelde Porsche mij ook al dat er circuitverzekeringen zijn.Inderdaad, even goed uitzoeken!
Heb zojuist de Sportauto gelezen over een test tussen een Boxter S (310pk) en Cayman S (320p), beiden pdk. Verschillen tussen beide auto's zijn zeer klein, eigenlijk te verwaarlozen. Dat is vooral een compliment voor de Boxter S. Over de Nordschleife zit er een verschil van 1 seconden (lol) in het voordeel van de Cayman S (8 min.17). Eigenlijk - en dat lees ik er uit - zijn de auto's gelijkwaardig. De nieuwe Cayman S suist 8 seconden sneller over de Nordschleife dan zijn voorganger. Dat verschil vind ik aanzienlijk op een dergelijk circuit. Over kleinere circuits is de Cayman S wel sneller tov. de Boxter S. Van 0-100 in 18s voor de Cayman S vind ik wel rap, de Boxter S doet dat ik pakweg 19sec. Dit belooft wat voor de Boxter S Spyder (februari 2010), met bijna 100kg minder op de schaal en het 320pk blok
.
Ik een ander blad las ik een test tussen de Audi 340pk TT RS cabrio en de 310 pk Boxter S. Wanneer het op harde cijfers gaat - dus bijv. 0-100 en 0-200 - is de RS een fractie sneller (gaat om 1 a 2 tienden). Maar de echte stuurmans tussen de twee is de Boxter. Boxter boendert harder over het circuit. Ook met de hightec 4wd komt de RS niet aan het Porsche niveau; stuurgevoel - insturen - bodyroll, ect. Boxter S beter.
Heb zojuist de Sportauto gelezen over een test tussen een Boxter S (310pk) en Cayman S (320p), beiden pdk. Verschillen tussen beide auto's zijn zeer klein, eigenlijk te verwaarlozen. Dat is vooral een compliment voor de Boxter S. Over de Nordschleife zit er een verschil van 1 seconden (lol) in het voordeel van de Cayman S (8 min.17). Eigenlijk - en dat lees ik er uit - zijn de auto's gelijkwaardig. De nieuwe Cayman S suist 8 seconden sneller over de Nordschleife dan zijn voorganger. Dat verschil vind ik aanzienlijk op een dergelijk circuit. Over kleinere circuits is de Cayman S wel sneller tov. de Boxter S. Van 0-100 in 18s voor de Cayman S vind ik wel rap, de Boxter S doet dat ik pakweg 19sec. Dit belooft wat voor de Boxter S Spyder (februari 2010), met bijna 100kg minder op de schaal en het 320pk blok

Ik een ander blad las ik een test tussen de Audi 340pk TT RS cabrio en de 310 pk Boxter S. Wanneer het op harde cijfers gaat - dus bijv. 0-100 en 0-200 - is de RS een fractie sneller (gaat om 1 a 2 tienden). Maar de echte stuurmans tussen de twee is de Boxter. Boxter boendert harder over het circuit. Ook met de hightec 4wd komt de RS niet aan het Porsche niveau; stuurgevoel - insturen - bodyroll, ect. Boxter S beter.
- Macboy
En de TT RS heeft de schoonheid van de TT niet meer. Das nog een groot nadeel vind ik. Zou altijd voor de TT-S gaan. Veel mooiere koets, vooral achter.