(Beginnende) ondernemers op DF?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: (Beginnende) ondernemers op DF?

Bericht door dvh » 28 dec 2012, 10:06

Ja.... danku.
Wil het niet overdoen kan ik je vertellen ;)
Maar terugkijkend is het een mooie 'uitdaging' geweest..

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2012, 11:25

ErikS schreef:
Het waren drukke jaren met 0 zekerheid. Eind 2008 heb ik mijn handtekening gezet onder 600k schuld en mijn verantwoording daarvoor. Je kan je voorstellen dat ik tegenwoordig wat rustiger slaap nu dit allemaal weg is..
Als je 600K schuld wegwerkt in 4 jaar;

Chapeau! :clap:
+1 dat betekend vanaf nu 150K per jaar winst "overhouden" goed bezig :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 28 dec 2012, 11:29

Martijn_bmw schreef:
ErikS schreef:
Het waren drukke jaren met 0 zekerheid. Eind 2008 heb ik mijn handtekening gezet onder 600k schuld en mijn verantwoording daarvoor. Je kan je voorstellen dat ik tegenwoordig wat rustiger slaap nu dit allemaal weg is..
Als je 600K schuld wegwerkt in 4 jaar;

Chapeau! :clap:
+1 dat betekend vanaf nu 150K per jaar winst "overhouden" goed bezig :thumbup:
Volgens mij moet jij terug naar school :tong:
Onkosten, zoals schuld en rente zijn aftrekbaar, bij "winst" moet je dokken, dus zo simpel ligt het niet, maar knap gedaan zoveel schuld in zon korte tijd wegwerken.

Joy

Bericht door Joy » 28 dec 2012, 13:37

Dat is klote Dick. Het slechte economische klimaat icm de kelderende huizenmarkt kwam precies op het verkeerde tijdstip. Hopen op betere tijden...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2012, 15:33

Luco schreef:Volgens mij moet jij terug naar school :tong:
Onkosten, zoals schuld en rente zijn aftrekbaar, bij "winst" moet je dokken, dus zo simpel ligt het niet, maar knap gedaan zoveel schuld in zon korte tijd wegwerken.
hangt er vanaf wat hij met die "winst" doet ;-) neem je die als resultaat naar prive of eigen vermogen moet je idd belasting betalen maar er zijn ook zat mogelijkheden met nieuwe investeringen etc zodat je weer belastingvoordeel hebt...

(ik wil maar zeggen, ik bedoelde niet 150K over om prive op te vreten maar om op een andere manier in te zetten als investering in je zaak...)

wim breman

Bericht door wim breman » 01 jan 2013, 20:29

Ik werk inmiddels 37 jaar voor mezelf met mijn BV die nu 74 jaar bestaat en heb het nodige meegemaakt in al die jaren, verschillende economische ramp jaren meegemaakt en telkens weer uit het dal omhoog gevochten.
Wat me vooral een aantal keren heeft tegengezeten waren echt grote grote ondernemingen die failliet gingen zoals de RSV ( Rijn-Schelde-Verolme) in de jaren 80 en mij haast meetrokken in hun ondergang.
Wat ik vooral beginnende ondernemers wil meegeven is dat je altijd in eigen kunnen moet geloven, doe een gedegen marktonderzoek voor je start en je moet financieel tegen een stootje kunnen.
Geen gekke uitgaven doen in het begin en probeer een behoorlijke financiële buffer op te bouwen.
Ik heb al zo vaak snelle zakenlieden gezien die gelijk al een dure leasebak voor de deur hadden en een duur pand betrokken waarna het na 2 jaar over was, geen vlees op de botten dus.
Zorg dat je je afspraken nakomt en probeer als het op service aankomt net even een stapje verder te gaan dan je medespelers op de markt, door dit vol te houden bouw je aan een solide imago en kan je een goede band opbouwen met je afnemers.
Dat klanten op tijd betalen is van levensbelang maar zorg er ook voor dat leveranciers op tijd betaald worden, ik zie vaak dat bedrijven nogal zwaar op hun leveranciers leunen.

Rutger

Bericht door Rutger » 19 aug 2014, 15:48

Zorg idd voor voldoende financiele reserves. Geef géén geld uit dat niet absoluut noodzakelijk is en zorg ervoor dat je maandelijkse verplichtingen zo laag mogelijk zijn. Probeer het hebben van een bedrijfspand met huur zo lang mogelijk uit te stellen en vraag jezelf bij elke investering af of deze wel echt noodzakelijk is.

Zelf heb ik een rothekel aan lenen. Daarom wil ik ook liever geen lease. Liever aftikken en daarna reserveringen aanleggen. Zodoende staan de auto's van het personeel gewoon op de balans. Allemaal betaald. Weer een voordeel van spaarzaam met bedrijfsmiddelen omgaan.

Inmiddels ruim 15 jaar ondernemer en goede en slechte jaren meegemaakt maar nog nooit een verliesjaar gelukkig. Zit in de IT branche en een gedeelte is uurtje factuurtje maar we nemen ook veel projecten met prestatieverplichting aan. nu 5 FTE in dienst. We willen graag doorgroeien maar kunnen momenteel heel moeilijk geschikt personeel vinden. In de IT hoogtij dagen had ik 15 man in dienst. Dat was wel veel werk en werkweken van 80+ uur waren geen uitzondering. Nu iets rustiger aan, 50 a 60 uur per week.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 aug 2014, 16:17

Plaats reactie