Vrij rijden CPZ kalender 2009
- Elmar
Re: Vrij rijden CPZ kalender 2009
Joy, op die foto met slicks. De eerste sessie reed ik met Uniroyal Rainsport. Die doen het prima zolang het nat is.
- Paul Broere
- Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
99% zeker opgelost... je raad nooit hoe het kwam:Paul Broere schreef:Aiko schreef:wel een heel raar probleem met de auto... ontstond halverwege de terugweg... De auto houd soms ineens heel heftig een fractie van een seconde in en draait daarna weer lekker verder. OP CIRCUIT NIETS GEMERKT. Hij doet het soms een paar keer achter elkaar, maar draait direct erna weer perfect! ook stationair als een zonnetje.
.
Kreeg van GTRene de tip de aansluitingen op de startmotor na te kijken. Echter, aansluitingen zaten nog prima vast.
ff spullen uit de achterbak halen dan maar. Ligt er een grote stalen buis (die ik altijd mee heb om erg vastzittende wielmoeren los te krijgen) op de + pool van de accu en tegen een stuk kale carrosserie. Is precies zó op allerlei spullen blijven liggen dat hij telkens kortsluiting veroorzaakte

Er zaten zelfs las-plekken op!!
Ik heb nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ga ervanuit dat de buis de oorzaal is. (pff, opgelost)
Even heel iets anders: Hoe lang doen jullie met remblokken?
Ik heb nu 1x op zolder gereden (4 uur, waarvan 2 uur rustig) en 2x op zandvoort (bij elkaar 3 uur)... mijn achterremblokken (Ferrode 3000 op standaard schijven) zijn zo goed als op!!! (vóór zijn ze nog zeker 1/3)
de standaard schijven, die ook geen drol kosten trouwens, vertonen nog maar weinig slijtage (ondanks de sportieve remblokken)
- RJay
Blokken doen wij meestal 2 x 4-6 uur mee, maar dat is dan NIET met rustig rijden.
Schijven houden het ook wel lang uit hiero, originele bosch schijven, nog maar 1 keer vervangen halverwege het seizoen vorig jaar en zijn nu nog gewoon goed.
Achterschijven nog geen vorm van slijtage, en we zijn nu met de 3e set achterblokken bezig.
Dit alles sinds april vorig jaar, waarbij we sindsdien elke dnrt dag behalve assen hebben bijgewoont en van april tot augustus ook elke vrijrijden dag helemaal hebben gereden.
Schijven houden het ook wel lang uit hiero, originele bosch schijven, nog maar 1 keer vervangen halverwege het seizoen vorig jaar en zijn nu nog gewoon goed.
Achterschijven nog geen vorm van slijtage, en we zijn nu met de 3e set achterblokken bezig.
Dit alles sinds april vorig jaar, waarbij we sindsdien elke dnrt dag behalve assen hebben bijgewoont en van april tot augustus ook elke vrijrijden dag helemaal hebben gereden.
Ligt helemaal aan de blokken, schijven grote van de remmen en gewicht en natuurlijk ook de snelheid van de auto.
Van veel factoren afhankelijk dus.
vb 1 : racevijf doe ik een heel seizoen met de schijven en dan zijn ze nog ruim goed
is 10 tot 12 uur minimaal rijden. twee setjes blokken voor, achter 2 seizoenen met 1 setje.
vb 2 : Seat leon supercopa, elk uur nieuwe blokken voor en na drie tot zes uur nieuwe schijven voor en blokken achter.
Van veel factoren afhankelijk dus.
vb 1 : racevijf doe ik een heel seizoen met de schijven en dan zijn ze nog ruim goed
is 10 tot 12 uur minimaal rijden. twee setjes blokken voor, achter 2 seizoenen met 1 setje.
vb 2 : Seat leon supercopa, elk uur nieuwe blokken voor en na drie tot zes uur nieuwe schijven voor en blokken achter.
- GTRene
Blij dat het opgelost is Paul...tjonge je had wel brand kunnen krijgen op die manier
Trouwens, DS3000 racing, heb ik voorop liggen en achter standaard M blokjes...die DS3000 heb ik al een paar trackdays gebruikt maar zijn nog steeds goed...liggen er zeker al 7.000km op...misschien heb jij gegroefde/geboorde schijven?? ik gewoon standaard glad M schijven.

Trouwens, DS3000 racing, heb ik voorop liggen en achter standaard M blokjes...die DS3000 heb ik al een paar trackdays gebruikt maar zijn nog steeds goed...liggen er zeker al 7.000km op...misschien heb jij gegroefde/geboorde schijven?? ik gewoon standaard glad M schijven.
- @iko
Oei, voor hetzelfde geld fikt je auto af...Paul Broere schreef: ....Ligt er een grote stalen buis (die ik altijd mee heb om erg vastzittende wielmoeren los te krijgen) op de + pool van de accu en tegen een stuk kale carrosserie. Is precies zó op allerlei spullen blijven liggen dat hij telkens kortsluiting veroorzaakte![]()
![]()
![]()
Er zaten zelfs las-plekken op!!
Heb je je ABS aan of uit? Heb je een remdrukregelaar?Paul Broere schreef: Even heel iets anders: Hoe lang doen jullie met remblokken?
Ik heb nu 1x op zolder gereden (4 uur, waarvan 2 uur rustig) en 2x op zandvoort (bij elkaar 3 uur)... mijn achterremblokken (Ferrode 3000 op standaard schijven) zijn zo goed als op!!! (vóór zijn ze nog zeker 1/3)
de standaard schijven, die ook geen drol kosten trouwens, vertonen nog maar weinig slijtage (ondanks de sportieve remblokken)
Als ik mijn ABS uitschakel, heb ik achter veel te veel remdruk en slijten de blokken achter enorm snel. Voorlopig rij ik maar weer met ABS aan (en ben van plan om een remdrukregelaar voor de achterremmen te monteren)
- Paul Broere
tja.
abs werkt sinds de ombouw door onbekend probleem niet meer.
en inderdaad kreeg ik het advies een remdrukregelaar in te bouwen omdat ie achter te hard zou remmen. (hij wordt ook enigzins licht aan de achterkant bij hard remmen).
Maar achter zijn ze dus veel verder versleten als voor.
rondom standaard (nieuwe) bmw schijven, dus niet doorboord ofzo
toch maar ff kijken of ik abs kan fixen.
had zaterdag ook ff een schrik momentje, ineens een auto voor me met zijn neus de verkeerde kant op, waardoor ik moest uitwijken op het natte gedeelte EN ineens van mijn lijn af... als dan je wiel blokkeerd is het ff zweten of alles weer rollend te krijgen, toch nog op tijd af te remmen EN te sturen
zoiets: wordt je eerst door zo'n racewagen ingehaald, staat ie ineens weer met zijn neus naar je toe...

en inderdaad kreeg ik het advies een remdrukregelaar in te bouwen omdat ie achter te hard zou remmen. (hij wordt ook enigzins licht aan de achterkant bij hard remmen).
had zaterdag ook ff een schrik momentje, ineens een auto voor me met zijn neus de verkeerde kant op, waardoor ik moest uitwijken op het natte gedeelte EN ineens van mijn lijn af... als dan je wiel blokkeerd is het ff zweten of alles weer rollend te krijgen, toch nog op tijd af te remmen EN te sturen

zoiets: wordt je eerst door zo'n racewagen ingehaald, staat ie ineens weer met zijn neus naar je toe...

- GTRene
Ik blijf ook gewoon met ABS rijden..en gewoon remsysteem...ik hoef niet op tienden van seconden...liever vertrouwd zeg maar...ik zou die ABS maar gaan maken...(hopelijk leest Aad niet mee
)

- RJay
Westfield XTR-2
Erg gave auto toch hoor, en hij gebruikt 'm tenminste waar ie voor gemaakt is.
Toen ik de eerste keer op zvoort reed keek ik op precies dat zelfde punt op een clio v6 uit, die ook met zn neus die kant op stond
Die mij dus ook net 3 bochten eerder had ingehaald.
Toen ik de eerste keer op zvoort reed keek ik op precies dat zelfde punt op een clio v6 uit, die ook met zn neus die kant op stond

- Downforce Hans
" hij gebruikt hem waar hij voor gemaakt is" waar koop je zo`n ding anders voor dan.R.J schreef:Westfield XTR-2
Denk niet dat er iemand is die zo`n ding koopt en dan in de garage zet om er naar te kijken

- RJay
Nou, er zijn van die mensen he, die zijn he, verzamelaars he, en die he, zetten he, zo'n auto he, gewoon ergens in een schuurtje.HANZ06 schreef:" hij gebruikt hem waar hij voor gemaakt is" waar koop je zo`n ding anders voor dan.R.J schreef:Westfield XTR-2
Denk niet dat er iemand is die zo`n ding koopt en dan in de garage zet om er naar te kijken
Mafkezen.

Maar je snapt dat ik bedoel dat ie ook nog probeert hard rond te gaan, ipv als een schuwe huismus overal heen te vliegen op een langzaam tempo (nou ja, de huismus doet dat dan wel zo snel mogelijk, maar goed).
Ooit vorig jaar met vrijrijden was er eens een echtpaar in een porsche.... man man man

- Downforce Hans
Ja, die gasten in een porsche zijn altijd een drama

- RJay
Bijna altijd.HANZ06 schreef:Ja, die gasten in een porsche zijn altijd een drama![]()
In september iemand met zn circuit prepped 944 zoekgereden in een fokkin max5

- @iko
tip: Bij mij was er een draadje van een sensor doorgesleten in de wielkast (bij driften loopt het wiel tegen binnenscherm aan)Paul Broere schreef:tja.
- HarmO
ik heb me zaterdag ook prima vermaakt heb 2x in de toer sessie meegereden met de m5 en ging prima aanstaande zaterdag ben ik er weer bij 

- Paul Broere
@ Molleke: was dat met die e39 M5? Met vrij hard, maar wel heel lekker geluid!!
heb ik van genoten.
Niet een beetje zware auto om mee over het circuit te gaan?

Niet een beetje zware auto om mee over het circuit te gaan?
- Aad
Elmar , waar blijven jou filmpjes, vooral degene met Aiko ( achterstevoren ) erop ?
- HarmO
ja dat was ik
uitlaat klinkt echt super en auto deed het ook goed op het circuit moet nog wel flink oefenen en een goede set banden zou niet verkeerd zijn maar heb me goed kunnen vermaken

- Elmar
Aad, het was zo mistig in mijn auto dat zelfs de microfoon het niet deed....
http://www.viperheysie.com/index.htm/aiko.wmv
Zal zo nog een stukje uploaden van Aiko, gezien vanuit mijn achterruit.
- Joy
Mooi bochtje Elmar
fraaie correctie.

- Aad
Is Akio zo stuk sneller geworden of had jij de verkeerde banden eronder ?Elmar schreef:Aad, het was zo mistig in mijn auto dat zelfs de microfoon het niet deed....
Aardig van je dat je het gegil van Lida eruit heb gehaald

- RJay
Gaat lekker Elmar. :banaan:
Gaat iets minder lekker daar Aiko
Gaat iets minder lekker daar Aiko

- Elmar
Aad, achterbanden uit Zuidland. 
- Aad
Dan is Aiko dus sneller geworden !Elmar schreef:Aad, achterbanden uit Zuidland.
- Elmar
Of ik langzamer.
Wie weet kom je me dit seizoen wel voorbij. :shakeit: Mag ook wel na weer 10K investeringen in je M3 GTR Csl.

Wie weet kom je me dit seizoen wel voorbij. :shakeit: Mag ook wel na weer 10K investeringen in je M3 GTR Csl.